karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-18 02:28:12

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1985 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 141 42 43 44 45100 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2021-07-27 14:56:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-07-14 12:42:55
Viestit: 5406
Paikkakunta: Sisäinen savanni
Ihanaa kun saat "rokotettuja" rakkaita vieraita. Kesällä on tosi mukavaa seurustella pihalla, kun on tilaa ja lääniä. Ja sulla on yläkerrassa kivasti tilaa vieraille. :D

Minulla on systeemit vielä niin, että minä huushollaan omassa kodissani ja keittiössäni. Kun menen nuorisolle kylään niin istun valmiiseen pöytään.
Jouluisin minulla oli tapana viedä aina jotain yhteiseen pöytään, esim graavilohta, mutta lopetin sen viime jouluna. Totesin, että saavathan he kaupasta, jos eivät jotain laita itse.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-07-27 15:48:41 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18451
Paikkakunta: Jämtland
Greda, kai minä olen pitänyt "avaimet" omissa käsissä liikaakin, jotenkin tällainen vanha talo sokkeloineen ja hieman ihmeellisine komerosysteemeineen on tuntunut vaikeammalta antaa eteenpäin ja keittiössä vanhanaikaiset ja rajatut työpöytätilat. Mutta koska en halua uhriintua, niin nyt kun tuntuu ettei enää oikein jaksa ilolla kaikkea, niin nyt sitten on vähän vuoronvaihtoa.

Palm, on tosiaan kaikille mukavaa tavata täällä, asutaan kaikki vähän kaukana toisistamme ja nyt tytärkin tapaa omat lapsensa ja lapsenlapset täällä. Minä jaksan seurustella kun luovutan keittiöhommia. Kyllä minäkin päivän parin vierailut selvittäisin, mutta nyt viipyy osa yli viikon, olivat ajatelleet käydä Norjassa, mutta nyt ei juna kuljekkaan joten ovat sitten vain täällä.

Turisteja liikkeellä, tämä kiinteistö on ollut aikanaan yhden paikallisen vaikuttajasuvun hallussa ja nyt sitten tuli muutenkin tuttu herra seurueen kanssa esittelemään ja valokuvaamaan, pyysivät minuakin kuvaan, mutta kieltäydyin kohteliaasti. Täällähän ovat talot olleet tosi halpoja, nyt ovat hinnat varsinkin näillä järvenrantapaikoilla aika kovassa nousussa, etätyötä voi nykyisin tehdä kun on valokuituyhteydet vain kunnossa. Mutta en vielä ole myymässä, tämä ei kuitenkaan käy vapaa-ajan asunnoksi tai sitten pitäisi tehdä aikalailla muutoksia systeemeihin. Jälkikasvulla ei tarvetta.

Odottelen ostoksia, tavallisesti jo pari tuntia sitten olisi pitänyt tulla, mutta ne lomat. Onneksi ei ole siivouspäivä, se aina aiheuttaa eläkeläiselle omia järjestelyjä. Mutta en pääse päivätorkuille ennenkuin tulee tavarat!

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-07-27 20:39:19 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93628
Kaipa meillä on ollut "aina" sellaisia ruokatalkoita. Kun lapset oli pieniä, istuttiin keittiön pöydän ääreen uunipelti keskellä pyörittämääön lihapullia mm. :lol: Semmoista perheen sisäistä yhteisöllisyyttä. Minä totuin itse pikkutyttönä olemaan aikuisten hommissa mukana. Kun esmes pihakeinua maalattiin, niin mulle annettiin pieni pensseli käteen ja minäkin maalasin vaikka olin alle kouluikäinen, pyykkihommissa olin myös mukana. Nykyään lapsille tarjotaan elämyksiä ja heidän kanssaan leikitään. Ihan ok. mutta mun mieleen on jäänyt, kun pääsin aikuisten puuhiin. Ehkä siksi on nytkin luontevaa ja hauskaa tehdä yhdessä, ei velvollisuus tai työtä. :D

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-07-28 07:08:33 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18451
Paikkakunta: Jämtland
Greda, aika hauskaa huomata että tuokin on periytyvää, meilä alkukodissa äiti hoiti kaiken, minä olin isän kaveri kalassa ja muissakin töissä, tehtiin tiiliä kun rakennettiin uusi navetta yksi kesä jne. Äitiä autoin vain siivouksessa ja lehmien hoidossa, lypsyä ja ruokkimista. Kun menin naimisiin niin en tiennyt ruoanlaitosta oikeastaan mitään, kaupassakin oli mitat hukassa, mutta oppihan ne kun oli pakko. Eli omien lasten kanssa tavallaan sama juttu eli se joka laittoi ruokaa, hoiti sen. Tytär sitten alkoi laittamaan itselleen ja veljelle jossain välissä kun oli sellaisia aikoja että jouduin tekemään paljon ylitöitä, he usein hoitivat ostokset myös. Mutta minä teen sitten paljon ns miesten töitä eli vaihtanut kattoja ja tänne muutettua uusinut esimerkiksi makuuhuoneen lattiat, samoin keittiön hiomalla ja lakkaamalla, nyt tosin uusimman pinnan hoitivat ammattimiehet. Muutama katto tuli tehtyä ja sen sellaista.
Nyt on sitten uusi aika tavallaan kun vanheneminen on paljon luopumista, olen ajatellut ne hommat hoitaa ihan vapaaehtoisesti eli esimerkiksi autosta luopuminen, joka olisi muutama vuosi sitten tuntunut kamalalta, on sujunut hyvin, samoin monta muuta juttua. Toisaalta yritän touhuta mahdollisimman paljon, sehän pitää yllä kuntoa. Mukaan voi sitten ottaa hauskoja juttuja kuten nyt kukat joita alkaa olla ihan liikaa! Niitä joutuu karsimaan syksyllä eli vähitellen pistokkaita kasvamaan, vievät vähemmän tilaakin.

Tänään vielä hellepäivä, nyt aamulla läpivetoa ja sitten auringon puolen lävet kiinni. Vieraat saapuvat tänään iltapäivällä, etelämmästä tulevat tapaavat Tukholmalaiset matkan varrella ja ajavat sitten yhtä matkaa ja ovat perillä joskus viideltä. Pitääkin kaivaa jauhelihakastike sulamaan pakastimesta. Itse taidan lounaaksi availla sillipurkin munien seuraksi!

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-07-28 07:40:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-03-24 17:49:23
Viestit: 34332
Paikkakunta: Helsinki
Kävin kuulumiset lukemassa :D
Levollista ja ihanaakin luettavaa luopumisesta ja nuoremmille tilan jättämisestä. Onhan se niin että kun ikää tulee niin ei enää jaksa eikä tarvitsekaan yltää kaikkeen. Jälkipolvet sen kyllä ymmärtävät ja osallistuvat yhteiseenyhdessäolon rakentamiseen ilolla.
Viisaita naisia täällä taas keskustelemassa :smt049

Täällä satelee hissuksiin.

_________________
Kuva Kaikissa meissä on vikamme, mutta minusta niitä ei vain huomaa
Blogissa lisää


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-07-30 18:19:50 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93628
Keuhkoahtaumasta viewtopic.php?p=2411212#p2411212

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-07-30 19:23:26 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18451
Paikkakunta: Jämtland
Kiitti viesteistä Matami ja Greda.
Täällä menee oikein mukavasti, Tänään olivat molemmat lapsenlapsenlapsukaiset täällä "hoidossa" eli tyttäreni on pääasiassa ollut päivähoitajana ja onhan meillä kaikilla ollut hauskaa. Kissat ovat saaneet hoitoa ja ulkona on juostu ja tervehditty naapurin lehmia ja sateen aikaan sitten sisällä.

Eihän minulla tämä ahtauma olisi tässäkään vaiheessa ilman eläinrasvaketoa, se auttaa paitsi tulehduksiin myös hapen tarpeen ja hiilidioksikin synnyn rajoittamiseen eli auttaa paljon monella tapaa. Kyllähän nykyisin ohjeistetaankin rasvan osuuden lisäämiseen varovaisesti. Mikä sitten on varovaista on vähän eri asia.

Tytär ja vävy ovat hoidlleet keittiön, minä paistoin vain tänään kasan karppilettuja jotka kelpasivat kaikille hyvin.
Ilma viilentynyt ja sadellutkin päivällä, yöllä oli ukkostakin. Sade tarpeen, metsäpaloja useammassa paikassa, nyt sade auttanut sammutuksessa.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-08-03 09:19:05 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18451
Paikkakunta: Jämtland
Hauskaa on ollut varsinkin noiden nuorimpien kanssa, saivat serkukset tavata toisensa, toinen kohta 10 vuotta ja toinen jo kolme, kyllä aika menee nopeasti. Tytär ja vävy jatkavat matkaa huomenna ja sitten hiljenee talo taas. Vävy on pääasiassa kokkaillut ja hyvin on syöty! Juomien kulutus hyvin maltillista. Tänään siivouspäivä ja vieraat aikovat tehdä vaellusta paikallisessa jokivarressa.

Kissat ovat saaneet hoitoa kovasti ja Leiakin hyväksyi isomman tytöistä jo kaveriksi. Neitokainen oli sairastanut Koronan keväällä ja oli ollut tosi kipeä, sairaalaa ei kuitenkaan tarvinnut.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-08-04 15:52:13 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18451
Paikkakunta: Jämtland
Nyt on sitten kesävieraat jatkaneet matkaa ja talo hiljentynyt. Tytär ja vävy ehkä lentävät talvella seudulle ja käyvät, muuten seuraavan kerran nähdään ensi kesänä. He käyvät Tukholman nuorimmaisia tapaamassa muutaman kerran vuodessa - puolin ja toisin tosin. Ruokana nyt riittää tähteitä, tosin ihan hyviä ja kananmunia jäi yli aika paljon kun tilasin ekstraa.
Ilmat lämpenemään päin, nyt sain oikean pintakäsittelyaineen ulkohuonekaluille, pitää ne ottaa vähitellen työn alle. Muuten nyt rauhallista oleilua! Mukavaa oli viettää yhdessä aikaa ja ennenkaikkea iloita noista pienimmäisten touhuista.
Nyt naukaisu ja Martin toi sisälle elävän hiiren. Edellisen se hukkasi, Leia taisi sen sitten metsästää ja syödä, nyt seuraa tarkkana miten Martinin käy. Tuoreruokaa!

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-08-04 20:12:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-07-14 12:42:55
Viestit: 5406
Paikkakunta: Sisäinen savanni
Sinulla on ollut siellä ihanaa aikaa lasten ja lastenlasten kanssa. Lapsenlapsenlapsukaiset. Upeaa!
Minulla on ollut tätä lapsenlapsi-vaihetta vasta runsaan kahdeksan vuotta, mutta jokaisesta yhdessäolon päivästä nautin.
Voin kuvitella sieluni silmin, miten siellä hoidettiin kissoja. :D
Nyt sinulla ja kissoilla on aikaa rauhalliseen oleiluun. Hyvää vointia!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-08-05 06:02:52 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 56068
Paikkakunta: Kerava
Mukava on aina sukua tavata. Hauskaa on seurata kisujen touhuja.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-08-05 07:22:35 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93628
Nyt sitten väsynyt, mutta onnellinen? :D

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-08-05 16:56:08 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18451
Paikkakunta: Jämtland
Kiitti viesteistä. Kyllähän se seurustelukin ottaa osansa kun kuulo ei toimi eli on sellaisessa vähän hälytystilassa koko ajan. Nyt sitten pyykkikone tai sen liitin sippasi, sain sen toimimaan vielä edellisellä keralla, mutta nyt ei onnistu eli viesti korjaajalle lähetetty, ei vastaa puhelimeen, mutta oli mainos lehdykässä joten uskoisin että' on paikalla. Hätää ei tosin pyykkien kanssa ole, haluaisein vain pestä sitä mukaa kun tulee, vierailla olo omat vermeet kaikki mukana eli on vain omat pyykit. Hätätilassa auttaa lapsenlapsi joka muuttanut nyt kylälle lähelle, näkee samalla pienintäkin jos huutaa apua.

Ruokana edelleen vähän sopivia tähteitä ja kahvia ja vettä kuluu, punkkuakin on mutta se ei ole paljon kulunut,ei haittaa.
Päivä aurinkoinen ja sopivan lämmin, aloitin puutarhahuonekalujen käsittelyn, huomenna jatkoa.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-08-05 17:09:33 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93628
Hyvä on saada liitin kuntoon, toivottavasti vastaa sinulle!

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-08-05 17:41:57 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18451
Paikkakunta: Jämtland
Kyllä varmaan vastaa kunhan ehtii, jos nyt ei ole lomilla, on tehnyt nämä pumppuhuoneen asennuksetkin ja myös nämä tämän talon sisäasennukset kun uusittiin, mutta jos on lomilla niin on. On täällä joku muukin firma, mutta en viitsisi vaihtaa, kai naapurikin tekee ainakin itselleen, mutta nuo vesihommat mielellään ihan putkimiehen töinä.
Nyt ulos kahville kun on se kesä nyt muutaman päivän!

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-08-06 08:46:53 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18451
Paikkakunta: Jämtland
Aurinkoinen aamu, käsittelin tuossa loput puutarhakalut kun vielä vähän varjoa, täytyy vielä sisäpintoja joitakin petrata kunhan kuivuvat että voi käännellä vähän. Putkarista ei kuulu mitään, mutta kärsivällisyyttä vähän pitäisi opetella. Minä en ole koskaan osannut kasata pyykkejä, pessyt aina heti kun on koneellinen kasassa ja lopuksi vielä etsinyt mukaan kaiken puolipitoisenkin.

Eilen ystävätär KJ käväisi, hänen miehellään edessä se maksansiirto ja hänellä itsellään nyt sitten vatsaoireita ja turvotusta, ehdotin karnivooria, ja kylkeen vähän hapankaalta. Lihaa heillä on omasta takaa. Ehdotin kyllä että voisi puhutella lääkäriäkin koska aika paha tilanne, mutta hän ei usko että saa muuta kuin niitä ns vatsansuojalääkkeitä, joihin hänkään ei usko tuossa tilanteessa, ei muutenkaan. Viittaisi vahvasti IBS oireisiin kun muutakin pitempiaikaista juttua siinä. Aikoi testata muutaman päivän. Ja sokeri tietysti pois, se suklaakin! Pohdiskeltiin yhdessä.

Tänään kinkkumunakas lounaaksi ja päivälliseksi jotain jauhelihasta. Tsatsikia voisi tekaista. Mustaviinimarjapensaita voisi käydä tutkimassa myös, alkavat varmaan kypsyä.

Eilen aukaisi uusi tuttavuus ensimmäiset kukkansa ja se onkin tosi mainio https://www.savarfroplant.se/froer-1/inkommande-froer-host-2019/vallmo-danish-flag.html
Olin toivonut että olisi kesävieraille esittäytynyt, mutta ei ihan ehtinyt!

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-08-06 13:36:56 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93628
Vai tanskanlippu! Olipa pirtsakka ilmestys ja kivat ripsureunat! Kamalia sairauksia ihmisillä! :shock: Kun sais olla tässä kunnossa missä on. [-o<

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-08-06 16:52:07 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18451
Paikkakunta: Jämtland
Greda, se on tosian hauskan näköinen, tuossa paikalla oli ennen ritarinkannuksia ja sellainen haalea puska joka joka kesä sai ötököitä eli sain sen viimeinkin kaivettua keväällä pois ja kylvin noita siihen. Lyhyt penkki, mutta ihan hauska tulos.
Lady alkaa olla upeasti taas kukassa sekin ja pelakuut rehoittavat vähän liikaakin.

Tässä iässä alkaa olla ihmisillä niitä vaivoja, mietin että nuo ystävättären vaivat sopisivat aika hyvin myös hapottomaan mahaan, pistin linkin testeihin. Itsellä tämä ahtauma rajoittaa elämää mutta ei ole kipuja ja vielä arki sujuu hyvin eli ei ole valittamista, nyt kun vielä vähitellen tuon kuulonkin saa varmaan paremmaksi! Diabetes kakkonen pysyy remissiossa ja painokaan ei oikein liiku mihinkäänpäin, ehtii tässä varmaan vielä kuihtua jos ei satu kuolemaan pois. Turhahan se on etukäteen noita sairauksia miettiä, toisaalta kannattaa tietysti seurata vointia ja miettiä keinoja jos on tarpeen.

Viestin lapsenlapselle joka nyt asustaa tuossa lähikylässä ja hakee huomenna nuo pyykit jotka olivat jo koneessa, sitten pärjäänkin hyvin siihen että saa koneen kytkökset kuntoon. Yritän olla vaivaamatta liikaa, mutta sieltä aina kysytään että tarvitsenko jotain kun on se auto siellä käytössä. Ehkä ensi vuoden alusta voi lapsenlapsi sen lunastaa itselleen, nyt on opiskelut ja muutto vienyt rahatilannetta suunniteltua hankalammaksi eikä minulla kiirettä sen auton myynnin kanssa ole, hyvä vain kun ei seiso tuossa pihalla turhan panttina. Ja se on kyllä jo hintansa tienannutkin!

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-08-06 16:56:59 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93628
On se heillekin parempi sitten, kun on oma, voivat vapaasti vaihtaa jne. Ota vain hyvin omintunnoin tarvitsemasi apu vastaan!

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-08-07 05:58:45 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 56068
Paikkakunta: Kerava
Kiva kun sukua asuu lähikylässä niin tarvittaessa saat sieltä apua.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1985 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 141 42 43 44 45100 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)