karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 07:27:38

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1572 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 169 70 71 72 7379 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2022-09-22 10:16:18 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Lainaa:
inänsä mielenkiintoinen spekulaatio.
kuten tiedät luen edelleen paljon ja päivittäin uusia ravintotutkimuksia, niin ihmis kuin eläin, tietenkin samalla törmään vanhoihin.
mitään tämmöistä huonoa vaikutusta ei ole ilmaantunut vaikka kai sitä on joku hakenut.

Ehkä niitä tutkimuksia on julkaistu vähemmän, kun tulos ei ole ollut ihan toivottu?
On noita ihan tutkimuksinakin tullut eteen,
vaikka mm Painonvartijat ovatkin olleet haluttomia kertomaan miten onnistumistarinan jälkeen kävi.

Onnea vaan jatkoon, ei tästä kannata tapella.
Kiva että raportoit, vaikka tyydynkin katsomaan jatkoa sen suuremmin kommentoimatta.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2022-09-22 10:42:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-12-02 16:19:49
Viestit: 1378
Minusta tuo on ajatuksena oikein kiinnostava, että ensin ketolla tai tiukahkolla VHH:lla rasvapolttoon ilman kalorien laskentaa. Sitten energiavajeeseen. Adaptaation ikävät hetket silottuvat takuulla.

En ole pussikuurien suuri ystävä sen takia, että luokittelen ne ultraprosessoiduksi ruoaksi (pidän omassa ruokavaliossani näiden osuuden mielellään pienenä, en kuitenkaan ole totaalikieltäytyjä), mutta tuskinpa lyhytaikainen käyttö ketään tappaa. Ymmärrän myös niihin liittyvän helppouden, se on varmasti joissain tilanteissa joillekin ihmisille tärkeää. Uusia elämäntapoja ei kukaan opi pussikuureista (toinen painava vasta-argumentti), mutta tällainenhan ei ole Arin ongelma, ruokavalio säätyy justiinsa siihen, mihin mies sen haluaa.

Ja eihän tuo ruoan (energia)määrän säätely mitään helppoa ole, muuten olisivat kaikki normaalipainossa. VHH auttaa eri ihmisiä vähän vaihtelevalla tavalla, itselläni nälänhallinta ja kehon lämpötilan säätely pelittävät huomattavasti paremmin kuin hiilareihin painottamalla. Moni ei selviä alkuvaiheen adaptaatiovaikeuksista, ja lasken näihin oikeastaan paitsi fysiologiset, myös psykologiset tekijät, kun sokerista ja rapeista hiilariherkuista joutuu luopumaan.

_________________
Pajunköysi on epäterveellinen ja epäeettinen ruoka-aine.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2022-09-22 10:47:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
els kirjoitti:
Ehkä niitä tutkimuksia on julkaistu vähemmän, kun tulos ei ole ollut ihan toivottu?
On noita ihan tutkimuksinakin tullut eteen

editoin ... lisäsin eli laitoin jojo ncbi tutkimuslähteet ed. viestiin

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2022-09-22 11:02:37 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-28 18:09:47
Viestit: 7160
Ari kirjoitti:
jäbä kirjoitti:
Hmm. Jos minun pitäisi valita, olisin mieluummin pudottamatta painoa, kuin pudottaisin sitä pussikuurilla.

jäikö sulla pahatkin kokemukset pusseista. vai onko tuo vain ennakkoluulo asenne?
niinkuin en. viestissä kerroin väärin aloitettu iso kalorivaje tai paasto tai pussittelu voi päättyä kyyneliin.

nimimerkillä ei ensimmäistä kertaa kalorivajeella.


Itse en ole koittanut pusseja, enkä kyllä koitakkaan. Sen verran arvostan omaa kroppaani. kalorivajeen saa huomattavasti terveellisemminkin, kuin teollisia lisä-aineita "nauttien"
Katsotaan miten käy ja miten kroppasi tuosta palautuu vai palautuuko.?
Seurailen joskus editymistäsi mutta en jatkossa kommentoi. Vähän sellainen fiilis jäi vastauksestasi

_________________
Kliks--->Ketogeeninen ruokavalio, liikunta, ketoosi ja biohakkerointi.
Kliks-->Jäbän kokkailut, osa II..
Kliks->Jäbän kokkailut, osa I..
Kliks->Instagram täsä


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2022-09-22 11:15:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Wi-uusi kirjoitti:
Minusta tuo on ajatuksena oikein kiinnostava, että ensin ketolla tai tiukahkolla VHH:lla rasvapolttoon ilman kalorien laskentaa. Sitten energiavajeeseen. Adaptaation ikävät hetket silottuvat takuulla.

En ole pussikuurien suuri ystävä sen takia, että luokittelen ne ultraprosessoiduksi ruoaksi (pidän omassa ruokavaliossani näiden osuuden mielellään pienenä, en kuitenkaan ole totaalikieltäytyjä), mutta tuskinpa lyhytaikainen käyttö ketään tappaa. Ymmärrän myös niihin liittyvän helppouden, se on varmasti joissain tilanteissa joillekin ihmisille tärkeää. Uusia elämäntapoja ei kukaan opi pussikuureista (toinen painava vasta-argumentti), mutta tällainenhan ei ole Arin ongelma, ruokavalio säätyy justiinsa siihen, mihin mies sen haluaa.

Ja eihän tuo ruoan (energia)määrän säätely mitään helppoa ole, muuten olisivat kaikki normaalipainossa. VHH auttaa eri ihmisiä vähän vaihtelevalla tavalla, itselläni nälänhallinta ja kehon lämpötilan säätely pelittävät huomattavasti paremmin kuin hiilareihin painottamalla. Moni ei selviä alkuvaiheen adaptaatiovaikeuksista, ja lasken näihin oikeastaan paitsi fysiologiset, myös psykologiset tekijät, kun sokerista ja rapeista hiilariherkuista joutuu luopumaan.

aivan Wi-uusi
lainasin koko tekstin, samalla allekirjoitan saman.
kuten tällä videolla nimen omaan sanotaan.
https://www.youtube.com/watch?v=P8ASkaF81RI
tämä "Minusta tuo on ajatuksena oikein kiinnostava, että ensin ketolla tai tiukahkolla VHH:lla rasvapolttoon ilman kalorien laskentaa. Sitten energiavajeeseen. Adaptaation ikävät hetket silottuvat takuulla."
els kirjoitti:
Tuo kuullostaa jo toimivalta systeemiltä

juu samaa els jo edellä arveli että näin se menee, kun rasva adaptio toimii, syötyä rasvaa voi laskea ja keho ottaa omasta rasvavarastosta loput tilalle, että tulee energiatasapaino. näin oma maharasva palaa.

tähän väliin kerron oman ekan paastokokemukseni: noin 30 vuotta sitten paastosin ekaa kertaa.. siis todella väärin ja sillä oli karmee loppu.
ensiksi olin VT ruokavaliolla runsaine hh. ei ollut adaptiota.
toiseksi lopetin kahvin juonnin samalla kun aloin paastota. näin ei pidä tehdä.
kahvi karpit voi melkein arvata miten siinä kävi.
no eka vrk päänsärkyä, hirvittävät ruuan mieliteot.
toka vrk päänsärky lisääntyy, olen sohvalla peiton alla, kylmän hiki otsalla, vapisen kylmästä. sydän jyskyttää.
kolmas vrk päänsärky ihan kauhea, oksennan kesken työvuoron. :smt078
se oli pakko lopettaa siihen että jonkunlainen toimintakyky säilyisi. lihapiirakkaa suuhun ja oksettaa.

nyt lopetin kahvin jo 8vk sitten, samoin olin 5 viikkoa vhh:lla ennen kalorivajetta.
ja kas kummaa, ei mitään huonoa oloa, vaan pelkää hyvää fiilistä ilman mitään ruokahalua.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2022-09-22 11:57:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
alla on kyse jojo laihdutuksesta, onko siitä haittaa?. oikeat haitta todisteet vain puuttuu, vaikka Meta-Analyysejä tueksi kyllä löytyy.
Ari kirjoitti:
sinänsä mielenkiintoinen spekulaatio.
kuten tiedät luen edelleen paljon ja päivittäin uusia ravintotutkimuksia, niin ihmis kuin eläin, tietenkin samalla törmään vanhoihin.
mitään tämmöistä huonoa vaikutusta ei ole ilmaantunut vaikka kai sitä on joku hakenut.

els kirjoitti:
Ehkä niitä tutkimuksia on julkaistu vähemmän, kun tulos ei ole ollut ihan toivottu?
On noita ihan tutkimuksinakin tullut eteen,

els ja jos et löydä ed. viestissä niin tässä uudestaan.

Lainaa:
Data synthesis: The majority of studies do not support an adverse effect of weight cycling on metabolism. Many observational studies have shown an association between variation in body weight and increased morbidity and mortality. However, most of these studies did not examine intentional vs unintentional weight loss, nor were they designed to determine the effects of weight cycling in obese, as opposed to normal-weight, individuals.

Conclusions: The currently available evidence is not sufficiently compelling to override the potential benefits of moderate weight loss in significantly obese patients. Therefore, obese individuals should not allow concerns about hazards of weight cycling to deter them from efforts to control their body weight. Although conclusive data regarding long-term health effects of weight cycling are lacking, nonobese individuals should attempt to maintain a stable weight. Obese individuals who undertake weight loss efforts should be ready to commit to lifelong changes in their behavioral patterns, diet, and physical activity.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7741844/
Lainaa:
Evidence for an adverse effect between weight cycling and cardiometabolic markers appears sparse, if it exists at all

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4205264/

oikeastaan tutkimus sanoo: että ylipainoisten on alettava uudestaan laihduttaa ja kannustetaan heitä muuttamaan ruokailutottumuksiaan. välittämättä muiden jojo mielipiteistä.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2022-09-22 16:40:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
no kumpi on parempi nopea vain hidas laihdutus tyyli?
ollaan kuultu että hidas on parempi ja nopeasti laihdutetut kilot tulee nopeammin takas.
mutta mikä on TOTUUS haluutko tietää vai et?
mitä tutkimukset sanoo?

eli kun verrataan VLCD noin alle 800 vrk:ssa ja perinteistä noin -500 kcal rajoitusta vrk:ssa

kohta saat lukea sen tässä topikissa. :shock:

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2022-09-22 17:36:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Molemmat tyylit, nopea ja perinteinen hidas laihdutus, aiheuttivat vyötärön ympärysmitan, lonkan ympärysmitan, koko kehon veden, kehon rasvamassan, vähärasvaisen kehon massan ja lepoaineenvaihdunnan (RMR) vähenemisen.
eli mm. molemmilla tyyleillä aineenvaihdunta hidastuu ja laihtuu.

verenpaineessa ei ollut eroa.

entä erot:

nopea laihdutus VLCD:
vähentää kehon vesimäärää, vähärasvaista massaa, rasvatonta massaa ja lepoaineenvaihduntaa RMR, enempi kuin hidas tyyli.
eli lihasta lähtee enempi ja aineenvaihdunta hidastuu enempi, MUTTA myös rasvaa lähtee enempi.

entä veriarvot:
molemmat paransi niin sokeri- kuin rasva-arvoja.

mutta VLCD dieetillä: Matalatiheyksisten lipoproteiinien ja paastoverensokerin väheneminen ja insuliiniresistenssin ja herkkyyden paraneminen olivat merkittävämpiä nopeassa laihdutustyylissä.

Vaikka monissa tutkimuksissa suositeltiin hidasta laihdutusruokavaliota lihaville potilaille, monet ihmiset haluaisivat laihtua lyhyessä ajassa. Merkittävä osa ihmisistä uskoo, että nopealla tyylillä laihdutettu VLCD aiheuttaa sivuvaikutuksia, eikä sillä voi olla hyödyllisiä kliinisiä vaikutuksia, jotka ovat samanlaisia kuin hitaalla tyylillä laihdutettu.

Järjestelmällisessä katsauksessa havaittiin kuitenkin, että ihmisillä, jotka noudattavat VLCD ruokavalioita, ei ole syömishäiriötä ja he pystyvät ylläpitämään laihtumistaan. Useat tutkimukset ovat osoittaneet, että nopea VLCD, jolla on korkea kalorirajoitus, voi parantaa kliinistä tilaa lihavilla henkilöillä.

nopea VLCD voi vähentää merkittävästi painoa, triglyseridejä, kokonaiskolesterolia (TC), pienitiheyksistä lipoproteiinia (LDL) kolesterolia, paastoveren glukoosia (FBS), hemoglobiini A1c: tä ja paastoseerumin insuliinia (FINS).

Todisteet viittaavat siihen, että nopea laihtuminen oksidatiivisen stressin merkkiaineiden paranemisen kautta voi parantaa aineenvaihduntaa ja että nopea laihtuminen (800 kcal päivässä, joka koostuu nestemäisistä juomista) voisi vähentää hapettunutta pienitiheyksistä lipoproteiinia (ox-LDL) voi vähentää kokonaiskolesterolia. Lisäksi nopea laihtuminen voi vähentää lipoproteiiniin liittyvän fosfolipaasi A2:n (Lp-PLA2) aktiivisuutta vähentämällä LDL-C:n, TC:n ja insuliinin tasoja ihmisillä, joilla on metabolinen oireyhtymä.

Kliiniset (ei mitään META-Analyysejä) nykyisten tutkimuksen mukaisesti viimeaikaiset havainnot osoittavat, että hidas laihtuminen, kuten nykyisissä ohjeissa suositellaan, maailmanlaajuisesti, ei ole etusijalla nopeaan laihtumiseen nähden.

lähde: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5702468/

nopeasti laihdutetut kilot eivät myös tule nopeammin takaisin, vaikka niin nykyiset ohjeistukset uskottelee.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25459211/

no kummalla tavalla ruvetaan laihduttamaan? :wink:

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2022-09-22 17:55:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 3371
Ei sulla hirveän hyvä olo tunnu olevan kun vastailet poikkeuksellisen haastavasti ihmisille. Olet ollut tällä palstalla vuosikausia etkä tietääkseni ole riidellyt kenenkään kanssa, joten aiheuttaisiko sokeripaasto kuitenkin jonkinlaista ärtymistä?

Terveydessä on sellainen juttu, että sitä oppii arvostamaan vasta, kun sen menettää. Kukaan terveytensä kanssa kamppaileva ei ikinä koskaan milloinkaan leikkisi jollain pussikuureilla.

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2022-09-22 18:42:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Erfis kirjoitti:
Olet ollut tällä palstalla vuosikausia etkä tietääkseni ole riidellyt kenenkään kanssa, joten aiheuttaisiko sokeripaasto kuitenkin jonkinlaista ärtymistä?
Kukaan terveytensä kanssa kamppaileva ei ikinä koskaan milloinkaan leikkisi jollain pussikuureilla.


minun sokerini tasot ovat ok ja olleet aina, jos lukisit topikkiani tietäisin sen, tuo puheesi on ihan turhaa ja olen rauhallinen ja levollinen (niin kuin edellä jo ed. viestissä kerroin), mutta olen aina innokas keskustelemaan totuudesta, mutta minä en kuvia kumartele, eikä minua ihmisten luulot tai oletus puheet minnekään viskaa. netti on täynnä huuhaata, eikä se minua minnekään heilauta.
olen vesipaastonnut 7 vrk:ta muutamaa minuuttia vaille, ja minun verensokerini ovat olleet ok.
eikä minulla ole mitään tarvetta kenenkään kanssa väitellä (tämän olen sanonut täällä ennenkin), ei myöskään sinun, JOS joku ei usko kliinisiä tutkimuksia, ei se minua haittaa.

karppifoorumi on yksi parhaista foorumeista, koska täällä etsitään usein totuutta eikä olla luulojen varassa, ainakin foorumin alkuaikoina etsittiin totuutta. mutta mielipiteitä ja kokemuksia niitä saa olla ja pitääkin, se ei kuitenkaan estä totuutta tulemasta julki.

ravitsemustiede ja tutkimustiede on ollut minulle tärkeää jo vuodesta 1976, luen sitä paljon. asioista keskustelu on mukavaa, kun kaikki etsivät totuutta ilman ennakkoluuloja. keskustelen myös ravitsemuksesta ihmisten kanssa paljon ihan livenä ja puhelimessa.

mitä tulee VLCD kuuriin, olen laittanut useita ncbi kliinisiä tutkimuslinkkejä ed. viesteissä ja että ne ovat turvallisia käyttää.

mutta sinua ja joitain muitakin näyttää joskus harmittavan se, kun totuus ei olekaan omien oletusten ja luulojen mukainen, sille en voi mitään.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
 Viestin otsikko: endoteelin toimintahäiriö
ViestiLähetetty: 2022-09-23 05:04:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Huomenta
2 tutkimus helmeä.
endoteelin toimintahäiriö on sepelvaltimotaudin keskiössä vai voisiko sanoa ihan ytimessä.

tässä ekassa tutkittiin lihavia BMI 35 , joita laihdutettiin 6 viikkoa painonpudotusohjelmalla, joka oli erittäin vähäkalorinen ruokavalio (päivittäinen energia: 580 kcal/2,3 MJ).
Lainaa:
Abstrakti
Objektiivi: Liikalihavuus liittyy endoteelin toimintahäiriöön, joka voi edistää ateroskleroosin kehittymistä. Tutkimme, parantaako painonpudotus endoteelin toimintaa ylipainoisilla henkilöillä.

Päätelmät: Painonpudotus erittäin vähäkalorisella ruokavaliolla parantaa virtausvälitteistä verisuonten laajenemista lihavilla henkilöillä. Tämä parannus liittyy plasman glukoosipitoisuuden vähenemiseen. Nämä havainnot viittaavat siihen, että glukoosiaineenvaihdunnan muutokset voivat määrittää endoteelin verisuonia laajentavan toiminnan lihavuudessa.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14656740/
kannattaa huomata että Tämä parannus liittyy plasman glukoosipitoisuuden vähenemiseen
tätä samaa parantumista saa AINA aikaa vhh tyylinen ruokavalio, etenkin jos siinä ylipaino laskee.

toisessa yritetään lääkkeillä hallita verensokeria vs. tehdään vatsan ohitusleikkaus.
taas kyseessä on ylipainoiset.
Lainaa:
Abstrakti
Tutkimme prospektiivisesti olkavarren valtimon endoteelitoimintaa verisuonten ultraäänellä 41 lihavalla koehenkilöllä, joita hoidettiin lääketieteellisillä tai kirurgisilla (mahalaukun ohitus) laihtumistoimenpiteillä. Kirurginen interventio tuotti suuremman painonpudotuksen ja selvemmän parannuksen endoteelitoiminnassa kuin pelkkä lääketieteellinen hoito. Parantunut endoteelin toiminta painonpudotuksella korreloi voimakkaasti paastoglukoosin kanssa, mutta ei verenpaineen, lipidien, painonpudotuksen asteen tai plasman vastuspitoisuuksien muutoksen kanssa. Nämä tiedot osoittavat, että painonpudotus huomattavasti lihavilla potilailla parantaa endoteelitoimintaa ja glykeemistä kontrollia, jotka voivat edustaa tärkeitä painonpudotukseen liittyvän kardiovaskulaarisen hyödyn mekanismeja.

ja taas kiinnitä huomiota: Parantunut endoteelin toiminta painonpudotuksella korreloi voimakkaasti paastoglukoosin kanssa ja ei ole kyse lipidien muutoksesta.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15642566/
useat muutkin uusimat kliiniset tutkimukset painottavat paastoverensokerin ja etenkin aterianjälkeisen verensokerin hallintaa, tähän liittyy ihan suoraan ns. pitkänsokerin Hemoglobiini-A1c, verestä (B-HbA1c) hallinta, vai voisko sanoa normalisointi.
https://www.terveyskirjasto.fi/snk03092

no mikä on sitä pahinta eli mikä pahentaa verisuonien endoteelia ja sen toimintaa.
siitä on tiede yhteisö täysin yhtä mieltä:
ne on suuret verensokerin heilahtelut eli vaihtelut. :!: [-X
tätä voi seurata itsekukin mittaamalla verensokerin ennen ateriaa ja toisen 1h aterian jälkeen ja kolmannen 2 h aterian jälkeen.
jos aterian jälkeiset arvot nousee paljonkin endoteeli vaurioituu, AINA pitkässä juoksussa.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3557219/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8389282/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3593803/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2350146/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7920920/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8878509/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2741088/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3348526/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14739120/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16253596/

peter on muuten kirjoittanut paljon ja jo vuosia tästä vakavasta endoteelin häiriötilasta ja verensokerista.
https://high-fat-nutrition.blogspot.com/search?q=Endothelium

no kuten tiedetään ja tutkimukset vahvistaa että vhh tyylinen matala GI ruokavalio parantaa endoteelin toimintaa, koska tämän tyylinen ruokavalio normalisoi verensokerin suuret vaihtelut ja
Tämä parannus liittyy plasman paastoglukoosin ja glukoosipitoisuuden vähenemiseen
siinä se tuli :shock:
ja tutkimusten mukaan endoteelin toimintaa parantaa AINA kun ylipainoa pudotetaan, eli laihduttaminen.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11854119/

jopa Laatikaisen on tämä tunnustetta:
Lainaa:
Verensokerin nousu
Verensokerin nousu aterian jälkeen ja paastossa lisää tulehdusta, oksidatiivista stressiä, verisuonten konstriktiota ja endoteelin dysfunktiota (toimintahäriöitä). Ajatellaan, että nämä kaikki ovat pääsääntöisesti negatiivisia tapahtumia kehossa. Oksidatiivinen stressi lisää inflammaatiota (kuva alla). Mitä korkeammalle verensokeri nousee sitä enemmän syntyy vapaita radikaaleja on oksidatiivista stressiä ja siten enemmän inflammaatiota. Verensokeri nousee sitä korkeammalle mitä nopeammin imeytyvä ja raffinoitu hiilihydraatti on kyseessä, ja mitä suurempi on nautittu hiilihydraattiannos.

https://www.pronutritionist.net/2013/05/anti-inflammatorinen-eli-tulehdusta-vahentava-ruokavalio/

no mitä nämä yhdessä lyhyesti merkitsee:
se merkitsee ylipainoisille: että vhh tyylinen ruokavalio yhdessä kalorivajeen kanssa, joka saa aikaan painonpudotuksen, parantaa verensokerin hallintaa ja heilahtelua, nämä yhdessä minimoivat voimakkaasti endolteelin tomintahäiriötä ja sitä kautta sepelvaltimotaudin riskiä.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
 Viestin otsikko: nurtaus jatkuu
ViestiLähetetty: 2022-09-23 10:01:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Huomenta
niin eli 6. vrk:ta takana kalorivajetta CR joka meni täysnutraten

1. vrk meni 1495 kcal osanutrausta eli pikkusen lihaa ja pusseja.
2. vrk meni 555 kcal hh oli 46g, täysnutrausta vain pusseja (no muutakin oli eli 10g pala oli lampaan juustoa ja 1tl kaakaota veteen)
3. vrk meni 600 kcal hh 55g, tämä oli elämäni eka TÄYSNUTRIPÄIVÄ jossa oli vain 5 pussia eikä mitään muuta.
4. vrk meni 550 kcal hh 58g, 4 pussia + 80g banaania
5. vrk meni 600 kcal hh 55g, p 55g, rasvaa 12g = 5 pussia eikä mitään muuta, eli täysnutraten
6. vrk meni 600 kcal hh 55g, p 55g, rasvaa 12g = 5 pussia eikä mitään muuta, eli täysnutraten

alkoi 17.9.2022 la 75,2 kg ep t-paita lyh.kal
1. vrk takana 18.9.2022 su 74,0 kg ep t-paita lyh.kal
2. vrk takana 19.9.2022 ma 74,0 kg ep t-paita lyh.kal
3. vrk takana 20.9.2022 ti 73,8 kg ep t-paita lyh.kal
4. vrk takana 21.9.2022 ke 73,4 kg ep t-paita lyh.kal
5. vrk takana 22.9.2022 to 73,0 kg ep t-paita lyh.kal
6. vrk takana 23.9.2022 pe 73,0 kg ep t-paita lyh.kal

yht -2,2 kg pois

ei voi mittään ei voi mittään :shock:
kun sama hyvä olotila vain jatkuu eikä mitään mielitekoja.
todella todella helppoa ja hyvillä mielin kokoajan hyvän olotilan kanssa :shock:

käsissä suonet pullottaa :wink:

jatketaan ja katsotaan.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2022-09-23 16:15:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-07-14 12:42:55
Viestit: 5354
Paikkakunta: Sisäinen savanni
Kirjoitat kiinnostavia juttuja Ari. Olen näitä lukenut.

En paastoa enkä nutraile, harrastan tavallista vhh:ta. Se aiheuttaa minulla helposti pientä painonnousua, 2-3 kiloa, sosiaalisten tilanteiden ym takia.
Sen vuoksi pidän silloin tällöin vuoden aikana karnivorijakson. Minulle sopii oikein hyvin liha, muna, suola, vesi, kahvi –ruokavalio, jonka aikana ylimääräiset kilot lähtee, nukkuminen paranee, mieliala nousee ja jaksaminen paranee.

Minusta se vastaa pientä paastoa ilman nälkää. Toivon, että on samoja terveyshyötyjäkin.

En pidä sitä minään jojoiluna vaan tavallisena painonhallintana.
Tällä konstilla paino pysyy noin 70 kilossa, jonka saavutin 10 vuotta sitten karppaamalla.
Ikääni (76-v.) nähden se on sopiva lievä ylipaino.

Kaikkea hyvää jatkoon sinulle!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2022-09-23 18:41:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Hei Palm
sulla taitaa mennä aika hyvin. :smt023
Kirjoituksia...
minulla on lähdelinkit moneen juttuun PC:llä, samoin omaa tarkkaa päiväkirjaa monesta jutusta itsestä, nekin PC:llä.
ja vanhoja muistiinpanoja ennen tietokoneaikaa paperilla.
tässä topicissa on todella paljon juttua monesta asiasta ja monta kertaa olen joutunut tarkistamaan omaa vanhoihin vääriin tutkimustuloksiin ja vääriin johtopäätöksiin perustunutta kantaani terveysasioissa, kun on tullut uutta tutkimustietoa.
Minulla ei ole omaa mielipidettä tai kantaa terveys asioista, vaan kaikki perustuu sen ajan ja tämän hetken tutkimustietoon. Olen yrittänyt päästä ennakkoluuloista ja -asenteista eroon, koska ne ovat pahin este uuden omaksumiselle. Siinä olen onnistunut oikeastaan aika hyvin. Meillä puntinnostoaikaan sanottiin, että voimaa pitää olla, ei puheet mitään auta. Nykyään voin sanoa, että tutkimusnäyttöä pitää olla, enkä luuloihin ja olettamuksiin enää perusta.
aikoinaan suosittelin oikein rypsiöljyä lusikoimaan, sitä ihan pyysin julkisesti anteeksi. olen ollut kai jos muistan oikein 11 vuotta öljytön.
sinä varmaan muistat 70- ja 80-lukujen suositukset, moni asia on muuttunut.
ravitsemustieteessä ei ole läheskään viimeistä sanaa sanottu, asiat muuttuu vielä. oikeastaan ollaan vasta olettamuksista ja luuloista päästy eroon, nyt ollaan vasta tilanteessa, että sanotaan että ehkä voi joku aiheuttaa sitä ja tätä. nyt ravitsemustiede on uusissa lähtökuopissa. nyt halutaan oikeaa tietoa eikä mitään meta-analyyseja.
sen takia monet ravitsemusprofessorit eivät enää puhu mitään kun pelkäävät, että joutuvat vielä perumaan puheitaan.
geenitieto tulee antamaan meille enemmän yksilöllisiä ohjeita, nyt ruokavaliosuositukset ovat liki kaikille samat.

mutta nyt pyörii netissä paljon valhetta ja olettamuksia, kun vanhat ravitsemusterapeutit eivät myönnä olleensa väärässä.
ncbi tietokantaa itseään on myös paljon tutkittu ja sinne on päässyt todella PALJON väärintehtyjä tutkimuksia joita vielä referoidaan että ne pitäisivät muka paikkansa.
nyt meillä on kuitenkin auki koko maailman tutkimustietokanta
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/
josta löytyy liki kaikki tutkimukset, vanhatkin, mm. nyt näitä vanhojakin tutkimuksia luetaan uudestaan ja arvioidaan mikä niissä arvioissa meni vikaan.

omat kirjoitukseni ovat myös itselle hyvä lähdepaikka, kun etsin jotain vanhaa tutkimusjuttua.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2022-09-23 19:07:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Hei Palm näin kirjoitin elokuussa 2020
Ari kirjoitti:
tulee mieleen pimeä keskiaika jolloin papit luki raamattua latinaksi lukutaidottomalle kansalle samalla väärentäen koko raamatun sanoman omaksi hyödykseen.
pelottelivat kansaa kaikella helvetillä ja kuolemalla ja rahasta möivät syntejä anteeksi (anekauppa) https://fi.wikipedia.org/wiki/Ane ja näin ostamalla ihminen pelastuisi, näin veivät "kaikki" maailman kansat harhaan. lukutaidottomalla kansalla ei olut mitään käsitystä raamatun sanomasta ja oikeasta pelastuksesta, eikä heillä ollut sitä paitsi edes raamattua, eikä niitä edes annettu kansan käyttöön. uskonpuhdistuksen aika toi raamatun kansalle ja ruvettiin tutkimaan mitä siellä oikeastaan lukee. osa kansasta valaistui ja huomasi että papit ovat vieneet heitä harhaan ja samalla vieneet koko pelastuksen heiltä.
els kirjoitti:
Pelottelu ja puolitotuudet olivatkin ehkä vain markkinointikikka, joka sai väen kaivamaan tietoa tarkemmin ja syvempää - ja vielä keskustelemaan siitä ilman erilaisia klaanirajoja. Ja ennen kaikkea kokeilemaan itse?
terv. anarkisti-els

Tätä nykyaikaa vois verrata samoin ravintotieteessä uskonpuhdistuksen aikaan, eli kun nyt saatiin oikeat tutkimustuloksen käyttöön ja päästiin, siis koko kansa pääsi, niitä lukemaan, ollaan aivan uudessa tilanteessa. meillä on nyt liki kaikki tiedot mitä on pidetty salassa (tai ei vaan päästy niitä lukemaan). (osa tutkimuksista on vielä nykyisinkin maksumuurin takana)
Nyt ei enää voi kaiken maalimat "papit" ja "terveys asiantuntijat" johtaa harhaan niitä jotka haluaa tietää totuuden. voisko nyt sanoa että on ravintotieteenpuhdistuksen aika käsillä. mutta kuten silloinkin uskonpuhdistuksen aikaan ja niinkuin nykyäänkin kaikki ei halua lukea näitä asioita (raamattua ja ravintotiedetutkimuksia) näin on myös nyt ja edelleen kansaa johdetaan harhaan molemmilla alueilla. eli nykyisinkin johdetaan tietämätöntä kansaa harhaan ja pelotellaan kaikella saman suuntaisella kuolemalla. eli jos ostat tätä pelastut tai jos et tätä käytä kuolet.

tässä sekavassa informaation nykyhetkessä ihmisillä on pallohukassa, kysyen toisiltaan "mikä on totuus" tai "ketä tässä uskois"

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
 Viestin otsikko: nutrilett kuuri
ViestiLähetetty: 2022-09-24 04:50:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Huomenta
niin eli 7. vrk:ta takana kalorivajetta CR joka meni nutraten
siinä se viikko vaan meni ja helposti.
Kuva
https://www.nutrilett.fi/product/chocolate-shake-15-pack/

1. vrk meni 1495 kcal osanutrausta eli pikkusen lihaa ja pusseja.
2. vrk meni 555 kcal hh oli 46g, täysnutrausta vain pusseja (no muutakin oli eli 10g pala oli lampaan juustoa ja 1tl kaakaota veteen)
3. vrk meni 600 kcal hh 55g, tämä oli elämäni eka TÄYSNUTRIPÄIVÄ jossa oli vain 5 pussia eikä mitään muuta.
4. vrk meni 550 kcal hh 58g, 4 pussia + 80g banaania
5. vrk meni 600 kcal hh 55g, p 55g, rasvaa 12g = 5 pussia eikä mitään muuta, eli täysnutraten
6. vrk meni 600 kcal hh 55g, p 55g, rasvaa 12g = 5 pussia eikä mitään muuta, eli täysnutraten
7. vrk meni 687 kcal hh 64g, p 57g, rasvaa 17g = 5 pussia + 49g tavan maksalaatikkoa, ihan punnittu

alkoi 17.9.2022 la 75,2 kg ep t-paita lyh.kal
1. vrk takana 18.9.2022 su 74,0 kg ep t-paita lyh.kal
2. vrk takana 19.9.2022 ma 74,0 kg ep t-paita lyh.kal
3. vrk takana 20.9.2022 ti 73,8 kg ep t-paita lyh.kal
4. vrk takana 21.9.2022 ke 73,4 kg ep t-paita lyh.kal
5. vrk takana 22.9.2022 to 73,0 kg ep t-paita lyh.kal
6. vrk takana 23.9.2022 pe 73,0 kg ep t-paita lyh.kal
7. vrk takana 24.9.2022 la 72,4 kg ep t-paita lyh.kal

yht -2,8 kg pois.
tälleen siis lähti viikossa heti 5. vk vhh kawan jälkeen :shock:

ei voi mittään ei voi mittään :shock:
kun sama hyvä olotila vain jatkuu eikä ole mitään mielitekoja.
todella todella helppoa ja hyvillä mielin kokoajan ja hyvän olotilan kanssa :shock:

yö unet sikeät ja hyvät.

miksi tämä on ollut alusta asti niin helppoa, ilman mitään huonoa oloa? :-k
pitää olla ensin vhh:lla muutama viikko (ite olin 5 viikkoa kawalla = Kwasniewski: Optimal diet) tai yleensäkin ennen paaston, ison kalorivajeen tai nutrauksen aloittamista.
kun olet rasvapolttoinen voit pudottaa kalorit alas ja omat rasvat palaa alhaisten insuliinien ansiosta ja kalorivaje vain tehostaa insuliinin laskua ja samalla rasvan polttoa.
sen takia että se rasva adaptio toimii kunnolla, no nyt se toimii kun omia rasvoja poltetaan.
kuten tällä videolla nimen omaan sanotaan.
https://www.youtube.com/watch?v=P8ASkaF81RI

jatketaan ja katsotaan

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2022-09-24 08:41:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Huomenta
vaimoni on ollut jo yli 16 vuotta vhh:lla, ylläpidolla (ei siis enää mitään paastoja eikä kalorirajoitusta)
ja paino ei ole noussut yhtään sen alkupudotuksen jälkeen mitä teki 16 vuotta sitten.
paino on nyt samassa 53 kg +- 2kg vuosivaihtelu.
no hän on synnyttänyt vain 3 lasta ja on minusta pikkusen pidempi ja nuorempi :shock:
vaimon vähäiset hh koostuu, kikherneistä, kukkakaalista, porkkanoista, pikkutomaateista punajuuresta, hapankaalista, päivittäisestä kaakaomukista ja muutamasta sinisestä suklaapalasta ja 1 omena vrk:ssa.
vaimo ei syö mitään viljaa, ei tärkkelystä, ei maitotuotteita, ei öljyä, ei mehuja, ei kahvia, ei pähkinöitä.
vaimo tykkää makkaroista nakeista, kananmunista, kalasta, lihasta ja broilerista ja vain voi:ta käyttää lisä rasvana.

raivoraittiita ollaan molemmat. me ei harrasteta mitään urheilu, jutta tai sali tai punttijumppaa. vain pienet lyhyet kävelyt muutaman kerran viikossa, ihan omaksi iloksi.

myös meidän kissa on karnivorella, eli täysin liha kala ruualla, ei yhtään hh missään muodossa.

yksi tytär ketoilee ja vävypoika ketoilee normipainolla.
yksi tytär on vegaani. normipainolla

ollaan nyt seitsemän * tähden mummo ja ukki. :shock:

kyllä synttäreitä ja ruokajuhlia piisaa. :D

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2022-09-24 14:37:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
els kirjoitti:
Kiva että raportoit, vaikka tyydynkin katsomaan jatkoa sen suuremmin kommentoimatta.

els oletko kuullut sanonnan "älä vedä hernettä nenään". [-(
no katso mitä sanakirja kertoo :shock:
https://urbaanisanakirja.com/word/vetaa-herne-nenaan/

kun jotain ratikaalia tehdään pitää tehdä kuin...
Surmanajaja Erkki Vasili Helminen... ei kannata kuitenkaan kuunnella.
https://www.youtube.com/watch?v=w2LGby3pZfk
tämä nyt ei liity minuun vai liittyykö :lol:
ota kuitenkin se herne pois nenästä ja anna palaa, :smt064 en minä helpolla kärvenny. :hug:
saatan vielä pussata sinua :wink:

no joo ei tietenkään ole pakko ottaa hernettä nenästä tai kommentoida

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2022-09-24 17:05:18 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Ihan rauhassa ja hyvillä mielin olen, muttei meikäläisen kannata keskeneräistä hommaa arvioida.
Sen mitä itse olen lukenut hyvin vähäkalorisesta laihdutuksesta / paastoista (aika paljon aikanaan)
tai minkä olen lukenut lääkäreiltä jotka ovat tuollaisia potilastyössään nähneet (mm Dr. Mike Eades),
ja mikä sama näyttää sopivan hyvin monen entisen paikkarikarpinkin kokemuksiin...
niin tuo kaikki tuntuu kertovan, ettei tämä olisi kovin hyvä ratkaisu.

Vapaa ihminen on silti vapaa kokeilemaan omalla kropallaan mitä halua, karppikin,
ja kiva että kerrot kokeistasi ja siitä miten menee.
Varmaan raportoit myöhemmin myös miten hyvin paino pysyy tämän jälkeen?

(Jos joutuisin itse laihduttamaan, valitsisin varmaan pätkäpaaston, uudestaan. Siitä ei tullut jälkiseurauksia.
Se aiempi kokeilu, muistaakseni vuonna 2006, on tänne jo raportoitu tuolla paasto-osiossa.
Paasto tai pätkäpaasto ei sovi kaikille, se näkyi jo tuossa karppien kimppakokeilussa, mutta minulle sopi,
ja siinä on aika hyvä mahdollisuus välttää noita niukkakaloristen kuurien jälkivaikutuksia, sanoi Eades.
Zonea olen niinikään kokeillut, ja se on vähäkalorinen; näyttää että onnistuin sotkemaan itseni vuosiksi sen jälkeen.
Mutta joo, senkin olen täällä jo raportoinut)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2022-09-25 04:59:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
els kirjoitti:
Varmaan raportoit myöhemmin myös miten hyvin paino pysyy tämän jälkeen?

Huomenta kaikille
els, tämä on ihan yleisesti kaikille, vaikka lainasin sinua, koska se on hyvä kysymys.
Joo niinpä pikkusen peruskauraa.
painon pudotus ja rasvamassan pieneminen on eri asia, vaikka sitä molempia voi tapahtua samaan aikaan.
minun pitäisi tähän lainata koko teksti, koska kaikki ei linkkejä lue.
mutta en lainaa koska tämä on peruskauraa, joka on jo semmoista jonka jokaisen pitäs tietää.
mutta kuvan laitan tästä on kyse.
tässä on 2 eri laihduttajaa kyseessä ja kuvassa dieetin jälkeen
Kuva
Kuva
https://lihastohtori.wordpress.com/2017/06/20/lihasta-lisaa-ja-rasvaa-pois/
https://lihastohtori1.rssing.com/chan-9858055/all_p4.html
linkeissä puhutaan mitä tapahtuu kun laihduttaa tai
oikeistaan mitä lähtee kun laihduttaa.

sinä kysyit niin eli miten paljon paino palautuu takaisin.
vastaus on että paljon, joo. :shock:
minkä takia no ne syyt ovat ed. linkissä jossa Lihastohtori eli liikuntafysiologian apulaisprofessori Juha Hulmi jakaa näyttöön perustuvaa tietoa treenistä, ravinnosta, lihaksista, terveydestä.

no miten paljon se paino palautuu dieetin jälkeen: se riippuu hyvin monesta asiasta, mm. kalorivajeesta, ruuan makroista, lihasmassasta, treenistä, iästä, dieetin pituudesta.

eli kuitenkin aika paljon AINA PAINOA palautuu, muutaman päivän tai viikon dieetin jälkeen: mutta se ei ole läskiä joka palautuu, vaan nestettä.

oikeastaan meidän pitäisi puhua paljonko sitä rasvaa lähtee dieetin aikana tai paljonko sitä rasvaa pystyy yleensä palamaan energiaksi vrk:ssa tai viikossa.
tämä on sitä laihtumista = eli rasvamassan lähteminen.

sinäkin keskustelit tästä tutkimuksesta jossa vertailtiin 4 eri dieettiä jossa makrot vaihteli ja painonpudotukset vaihteli niin kuin rasvamassan lähteminen vaihteli.
https://www.researchgate.net/publication/6921047_Comparison_of_4_Diets_of_Varying_Glycemic_Load_on_Weight_Loss_and_Cardiovascular_Risk_Reduction_in_Overweight_and_Obese_Young_Adults_A_Randomized_Controlled_Trial
nesteitä lähti eri tavalla riippuen GI:stä ja proteiineista vaikka rasvamäärät oli samat kaikissa, linkistä löytyy hyvät käppyrät ja graafiset palkit miten kävi. vaikka kalorit olivat samat joka dieetissä.

no sinä tiedät 1g hh sitoo 3g nestettä kehoon josta seuraa että lyhyellä (muutama vrk) vhh:lla lähtee ylimäärä turvotukset pois, MUTTA läskiä ei lähde jos ei ole ollut kalorivajetta.

toinen minkä sinä myös tiedät on että insuliini sitoo kehoon nestettä.
jotkut kehonrakentajat ihan pistävät suoneen ylimäärä insuliinia että lihasmassa kasvaisi nesteinä, tätä siis kun halutaan lihaksien oikein turpoavan ja näyttävän hyvältä.
no mikä ruoka nostaa insuliinia: hh ja proteiini + juu ja +kalorit
no mikä laskee insuliinia: vhh, niukka proteiininen dieetti ja kalorivaje.
yht: vhh kalorivajeella poistaa nestettä kehosta todella paljon.
ja etenkin VLCD kuurilla tästä on ncbi linkit edellä.

NIIN KYLLÄ TÄMÄ TIEDETÄÄN IHAN HYVIN ETTÄ PAINOA PALAUTUU JA PALJON, ei se ole mikään ihme vaan normi ilmiö.
minulla on isompi lihasmassa kun tavanistujalla. joten lihas nestettä lähtee myös enempi ja sitä myös palautuu enempi

niinkuin ed. sanoin meidän pitäisi kysyä paljon sitä läskiä lähtee, eikä kokoajan puhua kehonpainosta, koska painon pudotus ei ole kaikki läskiä.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1572 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 169 70 71 72 7379 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)