karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-24 17:50:23

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1579 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 112 13 14 15 1679 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2022-10-07 18:35:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Eihän ne aamuyön heräämiset johonkin yllättävään ääneen tunnu mukavalta. Onneksi sait korjattua päiväunilla. Siellä taitaa jo tulla pian talven odotusta. Morris on sellainen kiusaajakissa ja taitaa olla paljon nuorempi niin tekee kaikenlaista.

ViestiLähetetty: 2022-10-08 10:09:47 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Morris on kyllä nuori vielä, sehän on vaelluskissa eli ei ole tarkkaa tietoa milloin se on syntynyt. Se on toisaalta ihan mukava poika, mutta sitten välillä se Leia kiinnostaa vaikka on leikattukin, Morris kastreerattiin tänne saapumisen jälkeen eli ehkä vähän liian myöhään. Eniten se on utelias Leiasta, mutta kun Leia pelkää, niin sehän innostuttaa.

Tänään kaunis aamu, pihlajat paljaana ja osin koivut, mutta salavassa ja hopeapajuissa vielä lehtiä ja juhannusruusun lehdet punaisina. Vielä on keltaista maastossakin. Yöt edelleen aika lauhoja, lumi varmaan tuleekin yllätyksenä eikä siihen ehkä kovin kauan olekkaan. Toivottavsti ehtii likakaivon tyhjennys ennen sitä kun kaivot hankalasti talon takana ja sinne ei tietä auratakkaan ihan helpolla. Aika myöhässä on tyhjennykset tänä vuonna. Meillähän on omat viemärisysteemit ja vedet kylällä.

Tänään lounas sillipurkin loput voin ja keittomunien kanssa, ryskit ja päivälliseksi voiporkkanoita ja bratwurst, punajuurijuoma.
Kahvia, vettä.

Puten syntymäpäivän ilotulitus vähän myöhästyi, vastaa aamulla taisi olla sopiva lasti siellä Kertsin sillalla. Mutta sitä isompi sitten. Uskoisivat nyt siellä Krimillä että paras siirtyä turvaan niin kauan kuin vielä pääsee.
Saisivat täälläkin ne Puten ystävät jättää Turkin rauhaan joksikin aikaa, kasataan tulevalle hallitukselle ongelmia ihan turhaan.

ViestiLähetetty: 2022-10-09 12:08:34 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Nyt alkavat pyhiinvaeltajat varmaan suunnata etelämpään eli täällä ei enää ole isommin havaintoja. Itselläkin ulkotouhut eivät tänään päässeet kunnolla alkuun ennenkuin alkoi tulla vettä, sain kuitenkin vietyä roskapussit ja keräsin kasaan puutarhatarvikkeita, nyt ei ollut avainta mukana eli sinne pikkupuolelle nyt on menossa uutta tavaraa kun entiset pois, nuo kyllä otetaan käyttöön keväällä jos herra suo. Tai rouva. Minähän olen optimisti ja hautajaisten sijaan suunnittelen jo helmikuun kylvöjä, vaatimattomia tosin, mutta juuri siksi pakko olla tarkkana ja valita ne muutamat esikasvatettavat kun ei sitä kasvihuonetta ole ja viljelyt ulkonakin ruukuissa.

Tänään lounaalla kinkkumunakkaan vuoro ja päivälliseksi jauhelihapihvejä pakastimesta kja kylkeen sitten muutama siivu voiporkkanaa ja kesäkurpitsauunivuokaa. Ja tietysti ne ryskit Leian kanssa ja punajuurijuomat. Kahvia ja vettä. Onneksi sitä omaa kahvia nyt löytyi, vaikka ei tarjoushintaan. Voita on onneksi löytynyt tarjoushintaan joka on suunnilleen entinen normaalihinta. Liha on minusta edelleen melkein entisissä hinnoissa, kala on kallistunut jo aikaisemmin, täällä harvoin saa tuoretta, silloinkin yleensä vain lohta, mutta hyvää on pakasteturskakin.

Saapa nähdä millainen talvi tulee, jos se pienimmäinen innostuu tosissaan luistelusta, niin tuohon rantaanhan voisi rakentaa pientä luistinrataa, tosin usein järven jäätymisvaiheessa tulee paljon lunta samalla ja jäästä ei saakkaan kunnon luistelujäätä. Sukset on kuitenkin koko perheellä, mutta niille on latuja hyvin siellä kylällä joten niitä ei täällä varmaan käytetä jos ei juuri luisteluyhteyksissä.

Niin on taas uusi viikko edessä, nopeasti kuluu aika.

ViestiLähetetty: 2022-10-10 11:43:41 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Aamu aurinkoinen ja tyyni, nyt on tuuli herännyt ja keltaiset lehdet lentävät. Tuulimyllyt pyörivät ja vilkuttavat ja keräävät rahaa sveitsiläiselle omistajalleen. Jos ei ole jo taas myynyt niitä edelleen. Verot menevät ainakin kunnan ohi ja kun ei etelään siirtolinjojen kapasiteetti riitä niin taitaa menää ylituotanto vientiin, Suomeen tai Norjan kaapelien kautta Euroopan markkinoille. Mutta tarpeeseen varmaan menee.

Tänään sillilounas ja ryskit nautittu, päivällinen sama kuin eilen. Ostoslista ei kovin ihmeellinen, tarjouksessa tuoretta lohta eli sellainen sivu jos nyt ovat saaneet sitä kauppaan ja sitruunoita eli siinä muutama päivällinen tulevalle viikolle, loput sitten aikalailla pakastimesta.

Leia ulkoili hieman aamusta ja oli jo ihmeissään kun ei kissaluukku toiminut, siinä on edessä raskas hiekkahinkki jota se yritti jo siirtää. Luukku on jo kerran irronnut kun joku siitä kiireellä ryntäsi ulos eli en luota pelkkään sulkumekanismiin.

Huomenna onkin taas siivouspäivä, nopeasti menevät viikot! Ja lokakuukin jo pitkällä.

ViestiLähetetty: 2022-10-11 08:26:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

joo, ihmeellisen vauhdilla menee viikot. Ja meillä ainakin aina syksyn edetessä on kaikkea ohjelmaa kun harrastuksissa ja työssä/koulutyössä on monenmoista tapahtumaa joulun lähestyessä.

Osaat hienosti kuvata keliä ja vaihtuvia vuodenaikoja, näen silmissäni ne lentävät keltaiset lehdet siell sinun maisemissasi :)

ViestiLähetetty: 2022-10-11 16:17:35 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Kiitti viestistä Siili, sinulla on sitä perhettäkin vielä työn ja harrastusten lisäksi joten ei ihme että viikot kuluvat nopsaan kun täällä eläkeläiselläkin. Nyt avartuu tosiaan näkymät järvelle päin lisää kun lehdet karisevat, on aika tuulisia päiviä.
Minulle tämä vitja toimii päiväkirjanakin samalla eli voi katsoa taaksepäinkin ilmoja ja muutakin.

Ei löytynyt kaupasta luvattua lohta eli on mentävä pakastimen aarteita tutkimaan, siellä pitäisi olla ainakin pari uunikalaksi kelpaavaa, lohta olin ajatellut testata Arfissa, mutta ei siis nyt onnistunut. Kylällä on ne pari kauppaa eli ICA ja Coop eli mietin vähän vaihtoa kun on ollut pettymyksiä tuon nykyisen kanssa. Suvun pienimmäisen isi kyllä lupaa auttaa jos tarvitaan, mutta kun sinne on sitä ajomatkaa niin en viitsisi vaivata, voi olla että nyt kun tulevat seuraavan kerran käymään niin pyydän ostamaan täydennystä varastoihin. Pakko olla siellä pakastimessa varalla tavaraa ja en mielelläni tuota pakasteita näillä ostajilla kun yleensä ensin käydään kaupassa, jääkaapissa odottavat kylmätavarat, mutta sitten kun niitä ajetaan useammalle asiakkaalle niin vähän se kylmäketju on vaarassa. Riippuu tietysti vähän myös mitä on ostamassa.

Tänään lounas falumakkaraa. sipulia ja pari munaa paistoksessa ja ryskit, päivälliseksi jauhelihahöystöä ja uunikesäkurpitsaa loput. Punajuurijuomaa, juustoa. Vettä ja kahvia. Tänään muistin D3 tipat, tahtoo vielä unohtua, kesällä ei tullut paljon aurinkoa täällä joten on varmaan tarve.

Saapa nähdä milloin saadaan uusi hallitus, ja tietysti myös millainen. Toivottavasti pääsevät Turkin kanssa sopuun niin päästäisiin eteenpäin asioissa. Kun voi niitä ilkeyksiä tulla ja hyvä olla yhteinen rintama varsinkin tiedustelupuolen osilta. Katsotaan.

ViestiLähetetty: 2022-10-11 16:38:58 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Mr P ja mr E aikovat kokoustaa. Saapa nähdä. Mr E varmaan seuraa mielenkiinnolla millainen hallitus Ruotsiin tulee. Minä en ole vielä osannut päättää päivällistä, jotain kai kuitenkin.

ViestiLähetetty: 2022-10-11 18:11:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lainaa:
Suvun pienimmäisen isi kyllä lupaa auttaa jos tarvitaan, mutta kun sinne on sitä ajomatkaa niin en viitsisi vaivata

Minustä tuntuu, kirjoitteluasi pitkään seuranneena, että kyllä sinä jo voit hiukan vaivatakin. Ei se ole kohtuutonta suhteutettuna siihen mitä olet itse antanut. Minä olen elämäni aikana auttanut monia vanhenevia sukulaisiani arjen tarpeissa, enkä koe että se olisi elämääni ainakaan köyhdyttänyt, päinvastoin. Mukavia syyspäiviä sinne pyhiinvaellusreitin varrelle!

ViestiLähetetty: 2022-10-12 12:20:27 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Greda, se hallituksen synty näyttää olevan vaikeaa, vielä kaksi lisäpäivää nyt tunnustelijalle. Täällä se Nato vastustus ei ole niin iso, mutta äänekäs ja osaavat pilkata Erdogania ja saavat tilaa SVTn "huumoriohjelmissa" eli sananvapauden nimissä sitä vapautta kyllä näköjään käytetään aika vastuuttomasti, mutta katsotaan.

Kasari, kiitos viestistä. Minä yritän olla säästäväinen noissa apujutuissa kun tiedän että vähitellen se tarve kasvaa ja on hyvä ettei ole väsyttänyt ennenaikaisesti. Näin normaalitilanteessa pyrin ainakin siihen että saavat itse päättää muutaman viikon sisällä että milloin toimitaan, nyt olen vinkannut että tarvitsen apua ennen lumien tuloa että saan pois kuihtuneet perennojen risut ja kantoapua yläkertaan meneville tavaroille. On tosiaan iso asia että ovat muuttaneet tuohon lähikylälle ja molemmat töissä siellä myös, toinen terveyskeskuksessa ja toinen kunnalla. Mahdollistaa tätä täällä omassa asumista mahdollisimman pitkään.

Tänään lounas kinkkumunakas ja ryskit, päivälliseksi ajattelin uunikalaa, hokifilettä sulamassa, en ole aikaisemmin käyttänyt hokia, toivottavasti tulee syötävää, sitruunoita on useampia ja mausteena myös rakuunaa joten katsotaan. Täytyykin noilta apujoukoilta tilata pakastimeen lisää vararaaka-aineita kun on ollut paljon puutteita kaupan varastoissa ja kun ei itse osta, niin ei osaa varoittaa korvaavista ostoistakaan.

Yöllä ollut vähän pakkasta, kaunis ja tyyni aamu, nyt vähän pilvistyy.
Hyvää viikonjatkoa Karppilaan hyvän ruoan merkeissä!

ViestiLähetetty: 2022-10-12 16:13:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ymmärrän hyvin, mlv, että haluat olla säästäväinen apujutuissa. Ymmärrän myöskin Kasarin kannan. Se on tasapainoilua, ei liikaa eikä liian vähän avunpyyntöjä. Joustavana ihmisenä annat heidän itse päättää, mikä ajankohta sopii.

Minä mietin ihan samoja asioita, onneksi tarvitsen apuja niin vähän. Noin kerran kuukaudessa olen käynyt pojan mukana Prismassa, kun hän on itse lähtenyt perheen ostoksille. Yhtenä aamuna poika vei lapset kouluun ja minut samaa matkaa labraan verikokeisiin.

Mikä on hoki? Ilmeisesti kala? Miltä maistui?
Olet taitava suunnittelemaan ja ennakoimaan ruokahuusholliasi, kun olet kauppa-avun varassa.

ViestiLähetetty: 2022-10-12 18:03:10 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Palm, hoki on joku turskan sukuinen kala, ihan hyvän makuinen se on tuossa uunikalaruoassa, mutta suuntuntuma ei ole yhtä miellyttävä kuin turskassa tai punakampelassa, se oli joku viikko sitten tarjouksessa ja ajattelin kokeilla. Leia söi raakana jonkun siivun. Mutta mieluummin ostan turskaa, vaikka se vajaan puolen kilon pakkaus on kaliimpi, niin siitä saa kuitenkin monta annosta eli ei se niin kalliiksi annostasolla tule. Hyvä kuitenkin kokeilla välillä jotain pientä uutta.

On tosiaan hyvä että tarvittaessa on apua, silloin kun olin sairaalassa viimeksi niin lapsenlapsi haki kotiin ja piti huolen ruokajutuistakin, kuljetuksissa on aina nuo rikastimen akkujen kesto huoli. NS Kelataksi sairaskuljetus toimii, mutta ajavat monesti monta kylää kierrellen kun on yhteiskuljetukset sairaalasta ja se saattaa kestää.

ViestiLähetetty: 2022-10-12 19:15:45 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Pitihän minunkin se hoki vilkaista. https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/dav ... 3034514295 Oli k-ryhmän listoilla, muttei saatavana. Tilapia oli yksi kokeilu joskus, mutta liian pehmeälihainen makuuni.
Kun tutut käyvät kaipassa, niin voivat soittaa ja neuvotella, kotipalvelu tuskin ehtii.

ViestiLähetetty: 2022-10-12 19:38:37 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Greda, minulle taaas se tilapia on vieras kala.
Kyllä ne ostajat välillä soittavatkin, riippuu vähän kuka siellä on ostoksilla, taitaa usein olla harjoittelijoita, jotka eivät oikein osaa erottaa pitääkö soittaa vai voiko korvata, jos on joku joka itse kokkailee, niin aika hyvin voi vaihtaa jos jotain puuttuu,Mutta jos vaikka ei sitä luvattua tuoretta erikoishintaista lohta ole, eikä muutakaan tuoretta kalaa, niin hyvä kun on pakastimessa niitä varoja, kalat vain eivät säily kovin pitkään. Tuo hoki vaikutti aika rasvattomalta eikä auttanut creme fraiche 34 prossaa ja 40 prossan kuohukermakaan siihen fileeseen.

ViestiLähetetty: 2022-10-12 21:58:16 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Hyvä kalan kastike: Sulata voita kattilassa miedolla lämmöllä, lisää keitettyä silputtua kanamunaa ja tilliä, sitruunaakin voi. Minä kun syön seitiä, oon kuivaan tottunut - kai.

ViestiLähetetty: 2022-10-13 05:05:55 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Mä joudun välillä veljelle pirauttamaan kauppareissulla että mitä otan jos ei oo just sitä mitä hän on listalle laittanut.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2022-10-13 14:37:55 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Kiitti viesteistä Greda ja Kirris.
Se hoki näyttää olevan kovin rasvaton ja kun selailin ohjeita niin varoittavat ettei saa paistaa liian kypsäksi koska tulee kuivaa ja se ei ehkä sovi uunikalaksi kun siinä se kypsyy liikaa. Onpa nyt kokeiltu, seitiä en ole nyt ostanut aikoihin, se on minusta hyvä uunikala. Tuoretta lohta tahtoisin kyllä että saisi kokeilla Arfissa. Kyllä minä ymmärrän ettei pikku kylän kaupoissa ole aina kaikkea, mutta tuo lohi oli kyllä viikon huipputarjous joka erikseen vielä tuli e-postissa kotiinkin. No se siitä.

Kirris, sinä varmaan aika pitkälle tiedätkin mitä veli haluaa, mutta onhan se hyvä varmistaa että menee oikein ja että hän tuntee osallistuvansa myös siihen ostosten tekoon!

Pienimmäisen isi on lähdössä Tukholmaan viikon kursseille, mutta tulee lauantaina käymään vähän apuna taas, tuo myös kirjapaketin joka tuli haettavana ja muuta pientä. Molemmilla vanhemmilla omat opiskelut työn lisäksi joten ei sitä vapaa-aikaa kovin paljon ole. Eilen kävi naapurin rouva kysymässä jos minulla olisi särkylääkkeitä kun oli hammaskivussa, oli yrittänyt aikaa kylän terveyskeskuksen yhteydessä olevaan ja odotusaikaa puolitoista vuotta, kaupungista saa kyllä akuuttihoitoa. Että sellaista täällä, ei se kuulopoli ainoa odotusta vaativa paikka ole. Särkylääkkeitä minulla on kaapissa vierasvaraksi vaikka en niitä itse käytä. Samalla kuuli taas kylän kuulumiset.

Lounas tänään kinkkumunakasta, ryskit ja päivällinen uunikalaa, taidan tekaista seuraksi hapankaalisalaatin, se on tosin ehkä turhan voimakkaan makuista uunikalan kaveriksi, mutta eiköhän nuo mene. Kahvia ja vettä.
Sadetta tulossa, sisäpäivä tänään muutenkin, jotenkin energiaton.

ViestiLähetetty: 2022-10-14 08:29:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Greda Carpo kirjoitti:
Hyvä kalan kastike: Sulata voita kattilassa miedolla lämmöllä, lisää keitettyä silputtua kanamunaa ja tilliä, sitruunaakin voi. Minä kun syön seitiä, oon kuivaan tottunut - kai.

Ihana simppeli ohje, parasta tuleekin aina yllättävän helposti!

ViestiLähetetty: 2022-10-14 08:41:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ihan itselle tuntemattomista kaloista täällä puhutaan. Tänään otin tuttua turskaa sulamaan. Siitä jotain uunissa.

ViestiLähetetty: 2022-10-14 14:23:26 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Mä oon joskus juksannut turskaa. Norjassa jollain vuonolla. Kirkas pellinpala syöttinä. Oli se upeeta, kirkasvetinen vuono. Pakastealtaasta en niinkään.

ViestiLähetetty: 2022-10-14 16:08:49 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Norjan vuonot on kyllä hienoja, valtamerien vedet ovat niin puhtaita verrattuna vaikka Välimereen, vaikka ihan hyviä vesiähän sielläkin on. On vain harvemmin tullut siellä käytyä, joskus Kilpisjärveltä ylös ja rannalle, vaellettiin vähän tunturissa myös ja sitten Trondheimin suunilla Snillfjordissa. Mutta hirvittäisi asua talvella siellä, myrskyistä olisi. Tuo munavoikastike on kyllä hyvää paistetulle kalalle, minä vain yleensä teen uunikalaa kun siinä tulee useamman päivän ruoka samalla.

Tuo hoki uunikalana näyttää paranevan kun saa lepäillä kastikkeessaan ja jotenkin mehevöityy kuitenkin, mutta tuskin sitä ostan enää. Täällä saa niin kovin harvoin muuta kalaa kuin pakastettua, turskaa tulee yleensä ostettua, sitten tietysti noita graavattuja ja savustettuja lohisiivuja tai purkkikaloja, onhan se tonnikalakin kalaa.

Tänään makkara/sipulimunakas, ryskit, punajuurijuoma tilauksessa, päivällinen sitä uunikalaa ja hapankaalisalaattia.
Kahvia ja vettä.

Uusi hallituskin näyttää syntyvän, saapa nähdä tuleeko miten pysyvä. Täällä ei päästä tuosta blokkiajattelusta irti ja kun molemmat ovat melkein yhtä suuria, niin ei tarvitse tulla kovin paljon erimielisyyttä kun on kaatumonen lähellä. Kunnassa taitaa mennä entisillä. Kotihoitoa kuitenkin ovat uudistamassa ja vaihtoivat ainakin siivousviikkoa. Onhan se kartoituksissa ollut että menot ovat kuntavertailuissa yläkantissa. Meillä on alueelisesti iso kunta ja hajallaan näitä kyliä eli autoaikaa ja kilometrejä kertyy, asukkaita vähän ja paljon vanhoja. Saa nähdä miten muuten muuttuu, nostavatko hintoja tms.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1579 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 112 13 14 15 1679 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00