karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-28 15:51:46

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 96 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-04 12:56:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulla on rasvainen iho kasvoissa, joten jos pätkiksellä pääsis siitä eroon tai saisi helpotusta niin WAU -tuskin maltan odottaa!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-04 13:01:39 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Kirrimirri: Eipä se ole minullakaan nyt rasvaisempi kuin ennen; tällä iholla ei ole koskaan rasva kiillellyt 8) Mutta nyt pätkitellessä se on kautta linjan kimmoisa ja normaalissa kosteustasapainoissa ja silleen terveen oloinen. Eikä sitä tarvitse saippuoida, kuivattaa eikä voidella millään erityisellä.

Vaikeaa olisi silti lähteä neuvomaan, mitä toisen pitäisi tehdä; itse itsensä koekaniinina oleminen kyllä voittaa 6-0 kaikkien meidän hyvää tarkoittavien kanssaihmisten neuvot 8) Minulla pelittää parhaiten syömävuorokausiin tuo allekirjoitukseni tapa eli 50-100g valkuaista ja 50-100g viljatonta hiilaria ja loput hyviä (piilo)rasvoja. Hmm? ... eli itse asiassa syönkin nyt enää vain puolet peruskarppaukseni hiilareista ja valkuaisista, kun väliin tulee aina tuo paastopäivä?

Onnea kokeiluihin!

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-04 13:26:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
Vaikeaa olisi silti lähteä neuvomaan, mitä toisen pitäisi tehdä; itse itsensä koekaniinina oleminen kyllä voittaa 6-0 kaikkien meidän hyvää tarkoittavien kanssaihmisten neuvot 8)!

Just tämä että ollaan kaikki koekaniineja ja vasta-alkajia pätkäpaastoilussa, sekä vanhat että vähän tuoreemmat karpit, on musta hyvä juttu, nyt uskaltaa ihmetellä hölmöjäkin asioita pelkäämättä että konkarit lyttää maahan :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-04 13:53:36 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Wine kirjoitti:
els kirjoitti:
Vaikeaa olisi silti lähteä neuvomaan, mitä toisen pitäisi tehdä; itse itsensä koekaniinina oleminen kyllä voittaa 6-0 kaikkien meidän hyvää tarkoittavien kanssaihmisten neuvot 8)!

Just tämä että ollaan kaikki koekaniineja ja vasta-alkajia pätkäpaastoilussa, sekä vanhat että vähän tuoreemmat karpit, on musta hyvä juttu, nyt uskaltaa ihmetellä hölmöjäkin asioita pelkäämättä että konkarit lyttää maahan :wink:

Ai me vanhatko muka piikikkäitä tai jotain? :evil: ... 8) eikun vapaamuotoinen lainaus Ollin horoskooppipakinasta: "Skorpionit/karpit/gurut ovat äkkipikaisia ja ilkeitä jos heille sanoo että he ovat äkkipikaisia ja ilkeitä tai jos heitä pistää nastalla takamukseen. Mutta he myös leppyvät nopeasti, jos pistäjä on heitä suurempi tai jos poliisi lähestyy... "

Ja karvan verran vakavammin:
Jos uskoisit yhtään enemmän auktoriteetteihin, niin et olisi ikinä lähtenyt edes karppaamaan.
Sen verran hulluja (tai täyspäisiä eli omillaan aivoillaan ajattelevia) täällä ovat kaikki, että aina kannattaa kysyä.
Ja kysyä uudestaan, jos siltä tuntuu.
Eikä kenenkään totuus ole niin viisas, että se oikeuttaisi omien aivojen jättämiseen narikkaan... :lol:

Pätkäilemisiin! t. els

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-04 18:22:54 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Els, tänään salilla mä tajusin mikä siihen on vaikuttanut, että kasvojen iho on kuivempi kuin ennen!! Ei se liity tähän pätkäpaastoon eikä oikeestaan edes karppaamiseen. Mä jätin rahapulassani ostamatta E-epat noin kuukausi sitten ja uskon että se on syy tähän. Aloitin yhtäaikaa sekä E-epan syömisen ja karppaamisen silloin n. 8 kk sitten. Ja kasvojen ja vartalon iho on ollut uskomattoman hyvä paitsi nyt tää kuivuus. Täytys jostain löytää rahat siihen E-epaan nyt kyllä. Olen työtön ja peruspäivärahalla niin E-epa tuntuu niin kalliilta.

Ei tullut yhtään mieleen tää muutos jättää E-epa pois vaan luulin johtuvan pätkiksestä mutta ihmettelin kun syön rasvoja niin paljon. Taitaa ne E-epat sittenkin olla hintansa arvoisia. Kalaa oon aina syönyt paljon mutta se ei jotenkin mulla tunnu riittävän.

Kaikkihan me ollaan koekaniineja tällä pätkiksellä ja se tässä kivaa onkin kun oppii uutta itsestään ja ravitsemuksesta...

Kirrimirri

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-04 19:57:13 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Kalaöljy/kalanmaksaöljy näkyy minun ihollani muutamassa päivässä. Pullo Lysiä tulee edullisimmaksi.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-04 20:20:14 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Mutta minä silti väittäisin että tällä pätkäpaastollakin on jonkinlaista vaikutusta. Minulla on tänään (ihon omaa) rasvaa iholla vielä saunan jälkeenkin, mikä on lähes ennenkuulumatonta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-05 07:18:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mun iho on ihana! Nimen omaan pätkäpaaston aloituksen jälkeen on tapahtunut selvä muutos. En tarvitse meikkiäkään kun sipauksen aamulla ja hyvin menee.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-05 09:39:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mielenkiinnolla olen tätä elsin ketjua lukenut. Kuullostaa hyvältä, tekisi mieli itsekin kokeilla... Mietityttää vaan seuraava asia: miten sitten on, kun jos meinaa pätkäpaastoilla niin sehän voi tosiaan puolittaa esimerkiksi päivïttäisen proteiinin saannin puoleen. Eikö siitä ole haittaa pidemmällä aikavälillä? Tai miten saa tarvittavat vitamiinit, kun ruokamäärät pienenee... Vai onko niillä sittenkään niin paljon merkitystä?
Onko kukaan pohtinut, kauanko pätkäpaastoilua olisi hyvä noudattaa, vai onko siinä edes aikarajoituksia?

Olen innostunut ajatuksesta, mutta myös hyvin hyvin hämmentynyt... :-k

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-05 10:38:45 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Jei, mä liitän tähän Eadesin vastauksen tuosta proteiineista ja pätkäpaastosta: (sori els :) sohlimisesta sun ketjussa)

Vieras: Kuinka pätkäpaasto vaikuttaa lihasmassaan? Ellei saa valkuaisaineita ruuastaan, elimistö alkaa kannibalisoida itseään saadakseen tarvittavat aminohapot. Kuinka kauan ihminen voi olla ilman valkuaisaineita uhraamatta omistaan.

Eades: En usko pätkäpaaston vaikuttavan paljoakaan lihasmassaan. Jos on syömättä pitemmän ajan, muutamia päiviä, aineenvaihdunta kääntyy lihasmassan puoleen muuntaakseen proteiinia glukoosiksi, jotta verensokeri pysyisi tasaisena. Tätä ei tapahdu lyhyen paaston aikana. Kaikki kehon aminohappoketjut otetaan tai lisätään aminohappopooliin. Kun lihasta hajoitetaan aminohapoiksi, ne menevät aminohappopooliin josta keho ottaa niitä muuntaakseen niitä glukoosiksi. Aminohappopooliin joutuvat myös entsyymit, joita ei enää tarvita ja jäteproteiinit, joita keho siivoaa soluista. Kun paastotaan, ryhmä entsyymejä joita ei tarvita on ruuansulatusentsyymit, jotka normaalisti käytettäisiin ruuansulatukseen. Nämä entsyymit pilkkoutuvat ja niiden aminohapot menevät aminohappopooliin, josta lihakset voivat poimia niitä tarvittaessa.
Lisäksi, jaksottaisella paastolla elimistö menee ketoosiin. Ketoosi stimuloi solujen siivoamista ja roskaproteiinin poistumista soluista. Näiden proteiinien aminohapot menevät aminohappopooliin josta ne voidaan kierrättää lihasmassaksi. Joten, vaikka uutta proteiinia ei tulisikaan elimistöön joka minuutti ruokavaliosta, aminohappopoolissa on tarpeeksi riittääkseen seuraavaan ateriaan, joka on, ainakin useimmiten, korkeintaan 24 tunnin päästä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-05 10:45:30 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

^^ Mä mietin aikalailla samoja.. Proteiinin määrä on kyllä sellainen, joka ei saisi jäädä liian alas..En tahdo, että lihaksista lähtee. Toinen juttu on sitten se, että mitäs jos ne ateriakoot kasvaa määrällisesti liian suuriksi, kun mulla on tämä vatsa niin herkkä, että liian suuret ateriat eivät todellakaan ole hyväksi. Mutta en tiedä kuinka saisin vatsan toiminnan tasapainottumaan ja iho-oireet pois.. Kun tuntuu, että mitä vähempi syö, sen paremmassa kunnossa on vatsa ja iho! :shock:

Ootko els laskeskellut kaloreita missään vaiheessa? Anteeksi, kun tuli nyt hiukan ot:tä sun ketjuun..

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-05 11:04:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

hoover kirjoitti:
Jei, mä liitän tähän Eadesin vastauksen tuosta proteiineista ja pätkäpaastosta: (sori els :) sohlimisesta sun ketjussa)

Oi, kiitos Hoover! Mä olen niin kärsimätön kärkkyessäni informaatiota, että sun sohliminen elsin ketjussa on mulle ainakin tervetullut asia. :D
Eli tunnin päästä alkaa meow:n ensimmäinen paastokatko. Jännittävää!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-05 11:06:26 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Ihosta, kalaöljystä eli EPAsta ja eikosanoideista:
- kalaöljy auttoi ihoani karppauksen alussa ja voisi olla hyvä edelleenkin, mutta valitettavasti sen haittana ovat nykyisin huomattavasti runsastuvat kuukautiset. Se saa meikäläisen olettamaan, että veren juoksevuus on jo vähintään riittävää tasoa ainakin veritulppien ehkäisyyn 8), niin ettei hätiä mitiä, mutta vähentää kyllä käyttöä...
- toisaalta iho on pitänyt voin ja manteleiden yhdistelmästä. Miten mahtaa olla CLA'n laita?? Jospa se käyränä, 18 hiilen ketjuna kävisikin EPAn ja siis siis eikosanoidien raaka-aineeksi silloin kun yletön insuliini ei sotke tilannetta? En tiedä, arvaan vaan... mutta jos, niin se voisi kyllä selittää, miksi maitotuotteilla ja erityisesti maitorasvoilla on niin hyvä (ja lähes jumalallinen) maine vanhojen kulttuurien ruokatraditioissa?
- No, lisäksi pätkäpaasto on vielä parantanut ihon kosteustasapainoa, ja yllättävän merkittävästi, ihan niinkuin monella muullakin, niin että mikäs tässä on elellessä 8)

meowille, proteiinista ja jatkosta:
- proteiinin määrä on nk. hyvä kysymys. Eri kirjoista löytyy erilaisia väitteitä minimiproteiineista ihan niinkuin niistä löytyy ehdotuksia maksimeistakin. Mutta mikä on suositusten oikeellisuus? Todennäköisesti se(kin) tarve riippuu mm muusta ravinnosta, antioksidanttien tarpeesta eri olosuhteissa, suolistobakteerien ym symbiottien määrästä, sokeri- ja insuliinitasapainoista ja ties mistä muusta. Joka tapuksessa sellainen "pakollinen tarve" on takuuvarmasti optimoitavissa suosituksia pienemmäksi (vaikken väitäkään että näin tarvitsisi tehdä). Ja arvaan, että syklitys olisi keino vähentää tätä tarvetta, mm siksi, että se saattaa edistää aminopoolin inventaariota; siis ajoittainen niukkuus ajaa käyttämään olemassa olevia resursseja tehokkaammin, samalla kun siinä ehkä valikoisaan heikompaa matskua polttoainetarpeisiin? Ja ajoittainen runsaus pitää ne varastot muuten asiallisessa kunnossa... Mutta mistäpä minä mitään oikeasti tietäisin? 8) Tai sen nyt sentään, että paaston vaikutus ihoon (ja tukkaan, joka on kovasti terveen näköinen ja tavallista hitaammin rasvoittuva nyt) ei ainakaan kerro valkuaisen puutteesta. Mutta että samat valkuaiset ylähiilareilla ja jokapäiväisellä syönnillä olivat ehdottomasti liian vähän 8)
- Pitemmällä tähtäimellä oletan, että energian tarve elikkä ruokamäärät säätyisivät itsekseen oikeaan asentoon myös ihmisillä eikä vain noilla koerotilla. Ja jos kroppaan voi luottaa (kuten uskon, en tiedä), niin nykyiset niukahkot ja vain nälän mukaan syödyt annokseni ynnä painonpudotus ja vyötärönympäryksen pienentyminen saattaisivat olla merkki siitä, että tämän kehon optimi olisi tämän kehon mielestä nykyistä alempana.
- Sen sentään huomasin, että vyötärö- ja lantiomitoista määritettynä jokseenkin kaikki paastokilot ovat kadonneet läskeistä, ei lihaksista... Mutta oikeasti en tiedä, kuinka paljon tämän kropan pitäisi painaa, vieläkään. Ja ihmettelen edelleen kovasti mistä ihmeestä kaikki muut tuntuvat tietävän tuollaisen jutun niin tarkasti :-k

/hähää! :evil:
.. minä repostelen iät ja ajat maailmoita syleileiviä vastauksia, ja hoover kaivaa sillä aikaa esiin valmiit selitykset! :twisted: Eikun oikeesti 8)
Hienoa muuten, että Eadesin ajatuskuvio ja meikäläisen mittaukset ovat jopa samaan suuntaan/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-05 11:32:06 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Ja (vielä tänään ainakin) tuota jatkuvasti tylsistyvää ruokaraporttia:

Välipäivä no 4 alkoi 4.10. klo 10

Lounas kuten ennenkin: kermakahvia, hunajateetä, omena ja porkkana (muistin ottaa mukaan!)

Päivälliseksi pitkästä aikaa pihvit, ulkofileestä, ei luomua ja tarjouksesta; paistettu öljy-voissa, maustettu suolalla, pippurilla ja isolla nokareella voilla ja chiliketsupilla maustettua maksamakkaraa; kastikkeeksi kermaan imeytetyt pannunpohjat jossa pari kuullotettua pikkusipulia. Sen seuraksi salaatti (hiukan Forssan valmista kaalipurjosalaattia ja omaa majoneesia, paljon hyvin nuoria mung-ituja ynnä pilkottua paprikaa, silputtu kurkunloppu ja muutama minitomaatti, pippuria, suolaa) ja sitronellea. Ja välijälkiruoaksi vaasan ruispala, jossa oli päällä voita ja loput tuosta maksamakkaratahnasta (nam!); jälkkäriksi vähän päärynähillolla peiteltyjä juustosiivuja. Illempana pari kahvikupillista vaniljasokerilla ja lämmityksellä glögiytettyä punkkua (ei enää juomakelposta sellaisenaan, mutta näin oikein hyvää) ynnä rivi tai kaksi tummaa (tavis)suklaata...

Aamiainen: Eilinen salaatinloppu oltermannisilpulla vahvistettuna, kaakao-kermakahvia, päärynä

* Mitäpä tässä muuta...? Pätkiskokeilun ehdottomasti suurimpia haittoja on jatkuvasti paheneva koukkuuntuminen karppifoorumille (ikäänkuin se ei olisi ollut tarpeeksi pahaa jo ennenkin, argh!!?). Nyt on pakko tulla kurkkaamaan, miten muilla pätkii. Ja tosi jännää!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-05 11:36:42 
Poissa
paleokatti
paleokatti

els kirjoitti:

* Mitäpä tässä muuta...? Pätkiskokeilun ehdottomasti suurimpia haittoja on jatkuvasti paheneva koukkuuntuminen karppifoorumille (ikäänkuin se ei olisi ollut tarpeeksi pahaa jo ennenkin, argh!!?). Nyt on pakko tulla kurkkaamaan, miten muilla pätkii. Ja tosi jännää!

Allekirjoitan, pakko käydä lukemassa oikeastaan kaikki pätkispäiväkirjat.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-05 11:38:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitos els, minä luen mielelläni sinun maailmoja syleileviä pohdintojasi. Ne on aivan loistavan järkeenkäypiä. Ainakin mun järkeen... 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-05 14:34:06 
Poissa
maallikkokarppi
maallikkokarppi

els kirjoitti:

Päivälliseksi pitkästä aikaa pihvit, ulkofileestä, ei luomua ja tarjouksesta; paistettu öljy-voissa, maustettu suolalla, pippurilla ja isolla nokareella voilla ja chiliketsupilla maustettua maksamakkaraa; kastikkeeksi kermaan imeytetyt pannunpohjat jossa pari kuullotettua pikkusipulia. Sen seuraksi salaatti (hiukan Forssan valmista kaalipurjosalaattia ja omaa majoneesia, paljon hyvin nuoria mung-ituja ynnä pilkottua paprikaa, silputtu kurkunloppu ja muutama minitomaatti, pippuria, suolaa) ja sitronellea. Ja välijälkiruoaksi vaasan ruispala, jossa oli päällä voita ja loput tuosta maksamakkaratahnasta (nam!); jälkkäriksi vähän päärynähillolla peiteltyjä juustosiivuja. Illempana pari kahvikupillista vaniljasokerilla ja lämmityksellä glögiytettyä punkkua (ei enää juomakelposta sellaisenaan, mutta näin oikein hyvää) ynnä rivi tai kaksi tummaa (tavis)suklaata...

Piti vaan tulla kommentoimaan, että sinun ateriasi, els, kuulostavat aina jotenkin niin hauskoilta :) Jotenkin sellaisilta suunnitellun ja "man tager hvad man haver"-tyylin sekoituksilta, kodikkailta, mutta eksoottisilta ja aina jollain tapaa erilaisilta :) Ruokailu on teillä selvästi nautinto ja "iloinen asia", ei mikään pakkopulla (tai edes -pihvi :lol: ).

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-06 11:47:37 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Olin unohtanut laittaa tänne 3. väliäivän safkat. Lisäsin nyt paikalleen.

5. paasto alkoi to 5.10. klo 10...

Lounas: kannullinen hunajateetä, voitiplu

Päivällinen: Pitkästä aikaa kannullinen Lapsang Sushongia (eli mustaa kiinalaista terveteetä, joka herättää vahvoja tuntoja puolesta ja vastaan). Kuinka olinkaan unohtanut, että meillä on tätäkin herkkua talossa? Alkuillasta peräti teelusikallinen voita.

Aamiainen: kermakahvia, teetä, voitiplu

Muuta:
* Oikean nimettömän ihottumakohta alkoi kutista toista kertaa tämän kokeilun aikana, nytkin alkuillasta. Ajallisesti tuo on jännää meikäläisen pätkityksellä: JOS nimittäin olen jossain vaiheessa paastopäivää ketoosissa, niin se on pähkäilyjeni mukaan kyllä juuri tuolloin? (Itsekuri ei muuten auta tämmöisissä pätkääkään, tai sitten minulla ja monella ihottumaisella ei sellaista ole. Sitäpaitsi se jos mikä on turhauttavaa: jos kutinaa alkaa vahtimaan, niin sitten et mitään muuta teekkään pahimmillaan tuntikausiin. Nyt selvisin vähällä: kiersin sormeen Ruskovillan hahtuvalankaa, otin tujauksen voita (ehkä teelusikallinen?) ja kutina katosi melkein heti.
* Ja huom: atopia ja nämä allergiset ihottumat ovat eri asioita, vaikka esiintyvätkin yhdessä. Ihon atooppinen ”laatu” liittyy koko kroppaan (kutinalla tai ilman), kun taas nämä ihottumat (ja taas kutinalla tai ilman) ovat paikallisia. Niinpä koiratalossa vierailu sai aikaan pari plänttiä naamassa (ja työmatkat tuon hitaasti paranevan nimettömän ihottuman), mutta kumpikaan ei ollut tarpeeksi iso ärsyke, jotta ne olisivat heilauttaneet koko elimen (siis ihon) pois tolaltaan; älytön kuivuminen ja joka paikasta kutina kuuluivat minulla vain ja ainoastaan yläkarppiaikoihin...

5. välipäivä alkoi perjantaina 6.10. klo 10

Esi- ja jälkilounaaksi varattu suolapähkinöitä, voita ja ituja teen ja kahvin lisäksi.

Päivän tutkimusuutinen mustan eli sen tavallisen teen tueksi (lähde BBC):
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/5405686.stm
eli auttoi sokkotestissä stressinpurkua selvästi enemmän kuin vihreä tee tai yrttijuomat. En tiedä miten karpille käy (nuo eivät taatusti sellaisia olleet), mutta silti jotenkin lohduttavaa tämmöiselle kahvi-tee-litkijälle...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-06 19:02:20 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

hillapuuri kirjoitti:
Piti vaan tulla kommentoimaan, että sinun ateriasi, els, kuulostavat aina jotenkin niin hauskoilta :) Jotenkin sellaisilta suunnitellun ja "man tager hvad man haver"-tyylin sekoituksilta, kodikkailta, mutta eksoottisilta ja aina jollain tapaa erilaisilta :) Ruokailu on teillä selvästi nautinto ja "iloinen asia", ei mikään pakkopulla (tai edes -pihvi :lol: ).

Kiits, hillis! :oops: Ai sinäkin tunnet Taage Haverin opastukset? :smt052 Ne ovat olleet tämän talon keittiössä aina suosittuja 8) Ja nykyinen pyrkimys wanhaan ja lähiruokaan ja ekoiluun (eli jonkinlaiseen tuhlaamattomuuteen tai loppuun asti käyttämiseen) ovat jotenkin vain terhentäneet vanhan koiran kaipuita. Pätkikset muuten sopivat nekin tälle kuin nyrkki taikinaan...

Oikeasti en ole kokki lainkaan, joten jonkinlaisena ihmeenä voi pitää, että sitä on jotenkin selvitty yli 20 vuoden neljän hengen ruokahuollosta - ja ehdottomasti vain sivutöinä, vaikka miten tuli joskus jopa ne omat leivät tehtyä 8) Mutta äitini oli todella maukkaan ruoan tekijä ja kaipuu hyvään on selvästi jäänyt myötäsyntyisenä. (Meillä ei muuten koskaan näkynyt leipämargariinia; pulliin sitä käytettiin, mutta leiville riitti aina voita <3)

Tänään on mässyilta kun kerrankin on sekä perjantai että syömäilta. Päivällikseksi tein aitoa Tage Haverin wokkia:
- rasvana sentään tällä kertaa ihan aitoa wokkiöljyä (auringonkukka- seesami- ja inkivääriöljyseos, jossa myös valkosipulia) mutta sitä oli jatkettu tahnalla, joka syntyi kun naudan sidekudosta (eli ulkofilepihveistä poistettuja sitkeitä osia) kypsensi ensin muutaman tunnin pihvilienten kanssa paistinpannussa ja bamixoi sen kaiken kiinteän sileäksi ynnä antoi tämän nousta liemen pintaan (Se muuten ON hyvää, mutta kaikkea ei tarvitse kertoa ruokailijoille :)).
- kasvispuoli oli suht mielenkiintoista: ensimmäisessä paistoryppäässä oli tikuiksi silputtu raaka punajuuri ja sipuli, toisessa paprikaa ja valkosipulia, kolmannessa muutama silputtu parsakaalin kukinto ja päällimmäisenä vielä suikaloitua kiinankaalia.
- lihaksi löytyi melkein mielenkiinnottomasti jo aiemmin kypsäksi (tai ylikypsäksi) haudutettua luomunautajauhelihaa (nam!).
- mausteina kiinalaista mustaa soijaa, pippuria, suolaa, kourallinen suolapähkinöitä ja ripaus curryä...

Noh. Muut söivät sellaisenaan, ja koska kukaan ei huomannut huomauttaa edes vanhasta inhokista parsakaalista (joka oli sentään isoina rapeina palasina) niin maku taisi voittaa kirkkaasti ulkonäön. Minusta se oli vielä parempaa voin kanssa, mutta minkäs sitä luonnolleen mahtaa :smt102

Ja tuon erikoisen näköisen herkun kanssa tarjottiin vain sitronellea. Mutta alkupaloiksi (eli ruoanlaiton aikaan) maistelin eilistä glögiä ja muutaman palan nuorta, mietoa brietä. Jälkkäriksi oli kaakaokermakahvia, kirkkaalla terästettyä Cointreauta ja pari Irish Coffee tryffeliä (joo, hiukan liian makeita olivat).

Niin että kaikkea sitä joutuu tällä paastolla kärsimään, mutta mitäpä sitä ei pieni ihminen tekisi tieteen takia? 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-07 08:14:09 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Ihana lauantaiaamu! Kolme mukillista kaakaokermakahvia ja tuntitolkulla karppeja kun muut vielä nukkuivat. Päivä tästä eteenpäin onkin sitten taas yhtä lentoa... Kuulumisiin!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 96 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00