Mirka kirjoitti:
Minä ymmärsin, että Heikkilä nimenomaan piti raakasokerin tai hunajan kohtuukäyttöä harmittomampana kuin laajamittaista viljansyöntiä, edes täysjyvän. Minun lukusilmäni ei näe elsin ja Heikkilän painotuksissa juuri mitään eroa. Siksikin olis mielenkiintoista, jos els joskus lukisi vaikka tämän Heikkilän viimeisimmän ja kertoisi, löytääkö hän itse.
Aivan!

Kaikki mitä olen Heikkilän tuoreimmista kannoista nähnyt tai kuullut (paria hiukan huolimatonta lainausta lukuun ottamatta) viittaa ruokapuolella kohtuullisen samanlaisiin linjauksiin kuin mihin meikäläisen vaatimattomat tiedot.
Mutta huomasitko, Mirka, että puutuin vain lainauksiin ja siihen miten asiat niissä sanotaan. Ja tarkoituksella: täällä on varmaan muitakin, jotka eivät ole kirjoja lukeneet, mutta kuuntelevat silti mielellään karppitoverien referaatteja niistä. Katsotaan nyt, tuleeko Heikkilöihin joskus tutustututtua kunnolla; ei se ole periaatekysymys (toisin kuin ketotikut melkein olivat, ja silti niitäkin tuli lopulta hankittua

).
Mutta luulisin, että nimenomaan kirjaa lukemattoman karpin kommenteista on jopa tiettyä etua: jos ja kun kommentoin vain referaatteja, tulee tarkistettua
a) miten kanssakarpit kirjan tekstin ymmärtävät ja
b) miltä heidän tulkintansa kuullostaa kirjaa lukemattomasta.
Kirjan lukemisen jälkeen muistaa myös sen, mitä siinä oikeasti sanottiin. Ja joskus se muuttaa luetun ymmärtämistä niin, että näet lainauksessa sen mitä halusitkin nähdä - eikä sitä mitä siinä sanottiin? Tämä lienee aika tärkeä asia, jos ajatellaan tiedon kulkua? Ja siitä tässä varmaan on enimmäkseen kyse?