karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-23 13:32:52

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 28 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2007-01-05 22:05:33 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Anteeksi, jos vaivaan kysymyksellä, joka on aiemmin käsitelty. Satun vaan olemaan niin mahdottoman huono käyttämään hakua, etten koskaan meinaa löytää juuri sitä tietoa, mitä tarvitsen. Ohjatkaa vanhoihin keskusteluihin, jos tämä avaus on täysin tarpeeton.

Kysymys kuuluu: miten kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivän kannattaa koostaa ruokavalionsa? Olen lukenut, että ristikukkaiset kasvit ja soija kannattaa jättää pois tai ainakin minimoida. Soijaa nyt en syö muutenkaan. Parsa-, kukka- ja kiinankaali sitä vastoin ovat suosikkejani, enkä mielellään luopuisi niistä, ellei minulla ole riittäviä perusteita olettaa, että niiden pois jättämisestä oikeasti on terveydellistä etua.

Entä onko kasviksista esimerkiksi jäävuorisalaatti sukua kaaleille? (Joo, olen niin tyhmä, etten löytänyt tähän vastausta googlettamalla. :oops: ) Onko mitään muita kasviksia, joita tulisi välttää? Jossain mainittiin lanttukin, mutta se ei ruokavaliooni kuulu entuudestaan, joten sitä jään tuskin kaipaamaan.

Sitten tärkeä kysymys. Mitä vajokin kannattaa syödä? Mitä jää puuttumaan, jos koostaan ruokavalioni monipuolisesti (mahdollisimman pitkälle luomu-) kokolihasta (lammasta, possua, nautaa, joskus kanaa, pari kertaa viikossa Norjan lohta), riistasta, luomu-kananmunista, luomu-voista, kesäisin kotimaisista ja talvisin etelä-eurooppalaisista kasviksista (tomaatti, kurkku, jäävuorisalaatti, kaikenlaiset ei-kaalisukuiset vihreät salaatit, punainen ja vihreä paprika, porkkana pieninä määrinä, herkkusieni, kesäkurpitsa, munakoiso), kotimaisista marjoista, kylmäpuristetusta neitsyt oliiviöljystä, laadukkaasta kookosöljystä (vieläkin ostamatta), täysrasvaisista, mahdollisimman käsittelemättömistä maitotuotteista ja pieninä määrinä erilaisista pähkinöistä? Onko listassa jotain "kiellettyä", siis potentiaalisesti haitallista?

Suuri kiitos, jos joku jaksaa vastata! Nyt kun karppauksen perusteet alkaa olla hallinnassa, aion panostaa tähän ruokavalioon kunnolla ja tehdä tästä juuri itselleni sopivan. Neuvoja tullaan kaipaamaan...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-05 22:20:12 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Itse en tuohon nyt osaa mitään vastata, kysyn vain aiheeseen liittyen että tietääkö kukaan tuhoutuvatko goitrogeenit noista kaalien sukuisista kasveista kypsentämällä? Jossakin sanottiin että 1/3 tuhoutuu ja toisessa paikassa että tuhoutuvat kokonaan..

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-05 22:22:52 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Janne K. kirjoitti:
Itse en tuohon nyt osaa mitään vastata, kysyn vain aiheeseen liittyen että tietääkö kukaan tuhoutuvatko goitrogeenit noista kaalien sukuisista kasveista kypsentämällä? Jossakin sanottiin että 1/3 tuhoutuu ja toisessa paikassa että tuhoutuvat kokonaan..

Sehän olisikin pelastus, jos tuhoituisivat kokonaan! Ei tarvisi luopua lempiherkuista, muttei toisaalta myöskään rääkätä kilpparia. Toivottavasti joku vastaa pian, niin että pääsen haaveilemaan kukkakaali-parsakaalimuusista. :smt007

ViestiLähetetty: 2007-01-05 23:23:12 
Poissa
modekarppi
modekarppi

kristina:) kirjoitti:
Anteeksi, jos vaivaan kysymyksellä, joka on aiemmin käsitelty. Satun vaan olemaan niin mahdottoman huono käyttämään hakua, etten koskaan meinaa löytää juuri sitä tietoa, mitä tarvitsen. Ohjatkaa vanhoihin keskusteluihin, jos tämä avaus on täysin tarpeeton.

Haun käytön oppii helpolla, ja sitäpaitsi olemalla avaamatta loputtomasti uusia ketjuja samasta aiheesta auttaa myös muita karppeja löytämään avun kysymyksiinsä helpommin. En laita tätä lukkoon, mutta toivon, ettei tässä jatketa aiheen pirstoutumisen estämiseksi, pls.

Tässä esimerkkejä asiaa koskevista ketjuista, lisää löytyy hakemalla.

http://karppaus.info/forum/viewtopic.ph ... pirauhanen

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-05 23:34:38 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mun kokemus on, että jos noita vanhoja ketjuja nostelee ja kysyy jotain uuttaa asiaa, niin niihin ei yleensä kukaan jaksa vaivautua vastaamaan. Mutta joo, arvelinkin melkein, että tämä oli turha avaus... :oops:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-05 23:58:18 
Poissa
eliittijäsen
eliittijäsen

Käys kuikkimassa http://www.kilpirauhas.info

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-06 00:03:59 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kitrus kirjoitti:
Käys kuikkimassa http://www.kilpirauhas.info

Kiitti, Kitrus! :) :) Olen yrittänyt rekisteröityä tuonne sivustolle ennenkin, mutta jostain syystä mun kone/netti dissaa sitä. :?: :!: Nyt sain esille sivun, jossa sanotaan "Sivua ei voida näyttää". Höh.

Oletko itse jäsenenä? Sullahan on vajaatoiminta, eikö?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-06 00:37:26 
Poissa
modekarppi
modekarppi

Mun kokemus on, että jos noita vanhoja ketjuja nostelee ja kysyy jotain uuttaa asiaa, niin niihin ei yleensä kukaan jaksa vaivautua vastaamaan. Mutta joo, arvelinkin melkein, että tämä oli turha avaus... :oops:

Vanhoihin, nosteltuihin ketjuihin vastaillaan kyllä, voin vakuuttaa sen "vanhana käpynä tällä(kin) foorumilla", ja sen edeltäjillä. Nyt tosin en halua kuluttaa aikaani esimerkkien hakemisella kun sen voi tehdä itsekin.

Pointti on myös se, että jos samasta asiasta on sata ketjua, sen vaikeammaksi käy tiedon hankinta muiltakin (uusilta) jäseniltä, ja sitähän emme halua kukaan, emmehän!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-06 07:19:01 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Kristinalle: Komppaan Dzinniä kovasti hakupalveluiden käytössä ja opettelussa

Niihin tutustumisesta on muutakin hyötyä kuin se, että joku vastaa vanhan ketjun ylösnostoon: sieltä näkee aika nopeasti, keillä (nikeillä siis) on samaa vaivaa ja näiden nikkien muita viestejä seuraamalla taas näkee, miten he ovat sitä apua etsineet ja löytäneet. Vertaistuen paras puoli on, että teorioiden, kuulopuheiden ja one-size-fits-all käypähoitosuositusten sijaan pääsee jakamaan muiden, samasta vaivasta kärsivien kokemuksia. Toki siihen etsintään on pistettävä omaakin energiaa, mutta on tämä sittenkin helpompaa kuin koko internetin googlettaminen kerralla. Ja mikä parasta, nuo toiset kilpparivaivaiset paljon parempia vastaajia kuin vaikkapa minä (tai moni lääkäri), jolla ei koskaan ole ollut kilppariongelmia.

Sen verran toki tiedän, että teitä on täällä monta, ja että karppauksesta on ollut niin suurelle joukolle kokeilijoista apua, että uskon tiedonetsintäsi kannattavan 8)

Onnea matkaan!

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-06 08:46:08 
Poissa
eliittijäsen
eliittijäsen

Olen yrittänyt rekisteröityä tuonne sivustolle ennenkin, mutta jostain syystä mun kone/netti dissaa sitä. :?: :!: Nyt sain esille sivun, jossa sanotaan "Sivua ei voida näyttää". Höh.

Oletko itse jäsenenä? Sullahan on vajaatoiminta, eikö?

Olen jäsenenä, mutta en hirveesti esim. foorumille kirjoittele. Ja on vajaatoiminta. Se ei eilen jostain syystä toiminut, mutta nyt toimii.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-06 11:59:08 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Dzinni kirjoitti:

Vanhoihin, nosteltuihin ketjuihin vastaillaan kyllä, voin vakuuttaa sen "vanhana käpynä tällä(kin) foorumilla", ja sen edeltäjillä. Nyt tosin en halua kuluttaa aikaani esimerkkien hakemisella kun sen voi tehdä itsekin.

Pointti on myös se, että jos samasta asiasta on sata ketjua, sen vaikeammaksi käy tiedon hankinta muiltakin (uusilta) jäseniltä, ja sitähän emme halua kukaan, emmehän!

Ei tietenkään. On tärkeää, että tiedonhaku käy helposti ja kätevästi. Sen takia varustinkin tämän ketjun mahdollisimman selkeällä otsikolla.

Olen törmännyt tällä foorumilla yhteen jos toiseenkin ketjuun, jotka ovat olleet suhteellisen turhia (tarkoittaen että samasta aiheesta on ollut jo useampi ketju). Esimerkiksi nimimerkki tytti81 on aloittanut kaksi ketjua aiheesta kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta on saanut ihan kivasti kommentteja kumpaankin ketjuun. Myös Kitrus on aloittanut oman ketjun kilpirauhasarvoistaan yms. ja sekin ketju oli kerännyt paljon vastauksia. Joten kuvittelin, ettei tämä nyt ihan niin tarkkaa ole....

Mutta edelleen pahoittelen turhaa avausta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-06 12:02:45 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

els kirjoitti:
Sen verran toki tiedän, että teitä on täällä monta, ja että karppauksesta on ollut niin suurelle joukolle kokeilijoista apua, että uskon tiedonetsintäsi kannattavan 8)

Onnea matkaan!

Kiitos, els! Tähän mennessä olen pongannut ainakin nimimerkit KristiinaR, mulperi, kanerva, tytti81, kitrus (tietenkin :)), Suzi ja pyöriäinen. Olen ihan oikeasti lukenut kaikki kilpirauhasketjut. Vaikkei sitä uskoisikaan. :oops:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-06 16:38:32 
Poissa
landekarppi
landekarppi

8) Miulle tää oli paras keino ja toki luin noita juttuja tuol kilpparisivuilki, mut sekin on nii yksilöllistä, mikä tehoaa ja mikä ei... :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-07 20:40:43 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

KristiinaR kirjoitti:
8) Miulle tää oli paras keino ja toki luin noita juttuja tuol kilpparisivuilki, mut sekin on nii yksilöllistä, mikä tehoaa ja mikä ei... :wink:

Sulla näyttää ainakin hyvin lähteneen painoa ja ilmeisesti olokin hyvä. :) En löytänyt sun ruokapäiväkirjaa. Syötkö itse kaalia?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-07 21:10:01 
Poissa
tuhmakarppi
tuhmakarppi

Vaivaiskarpeissa on myös kilpparisairaiden ketju.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-07 21:47:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:

Onnea matkaan!

Kiitos, els! Tähän mennessä olen pongannut ainakin nimimerkit KristiinaR, mulperi, kanerva, tytti81, kitrus (tietenkin :)), Suzi ja pyöriäinen. Olen ihan oikeasti lukenut kaikki kilpirauhasketjut. Vaikkei sitä uskoisikaan. :oops:

Vai että olen bongattu :) Itse kysymykseen: en usko noihin kaalijuttuihin. Jos niissä jotain perää on niin en ole omalla kohdallani huomannut mitään oireita. Tosin voi olla että vaikutus on todella hidas. Toisaalta aika usein kun kilpirauhashormonia syö niin oman kilpirauhasen toiminta lamaantuu purkkihormonin seurauksena sillä verenkierrossa kiertävä tyroksiini toimii aivolisäkehormonin, siis TSHn (thyroid stimulating hormone) erityksen sammuttajana. ELI vaikka ristikukkaisilla olisi kilpirauhashormonin tuotantoa lamaava vaikutus niin minun arkijärjelläni ajateltuna sen vaikutus ei ulotu purkkihormonin käyttäjiin, koska ristikukkaiset eivät vaikuta itse hormoniin vaan sen tuotantoon. Tuliko tarpeeksi monimutkaisesti sanottua ;)

Minä olen laskenut kilpirauhaslääkitystäni 1,75 napista 1 nappiin karppausaikanani ja ihan hyvin voin. Parsaa ja kukkakaalia syödään meillä monta kertaa viikossa ja tavalliset kaalit päälle :) Eli ihan hyvin menee kaaleista huolimatta tai juuri niiden takia!

Lisäisin Dzinnin linkkikokoelmaan vielä tämän, jossa on myös keskusteltu kaaleista ja annostuksesta yms. Linkeissä oli sellaisiakin, joita itse en ollut lukenut. Aina oppii jotain uutta! :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-08 11:11:50 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mulperi kirjoitti:
els kirjoitti:

Onnea matkaan!

Toisaalta aika usein kun kilpirauhashormonia syö niin oman kilpirauhasen toiminta lamaantuu purkkihormonin seurauksena sillä verenkierrossa kiertävä tyroksiini toimii aivolisäkehormonin, siis TSHn (thyroid stimulating hormone) erityksen sammuttajana. ELI vaikka ristikukkaisilla olisi kilpirauhashormonin tuotantoa lamaava vaikutus niin minun arkijärjelläni ajateltuna sen vaikutus ei ulotu purkkihormonin käyttäjiin, koska ristikukkaiset eivät vaikuta itse hormoniin vaan sen tuotantoon.

Tuossa mainitsemassasi linkissä oli asiaa juuri tuosta, ja näin se myös oman maalaisjärkeni mukaan menee. En usko, että minulla on veressä juurikaan omaa tyroksiinia, kun THS on ehkä jopa alarajan alle! (En muista tarkkaa arvoa.) T4-V taas ei koko vajokkiaikana ole ollut yli 14:ä. :!: :?: Viimeksi itse asiassa kymmenen pintaan. T3:ssakaan ei kehuttavaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-09 09:50:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Menee vähän ohi aiheen, mutta täällä yksi joka jännittyneenä odottaa kilpparitestien tuloksia. Pitäisi tulla ylihuomenna... Vajaatoimintaa epäillään.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-09 11:12:53 
Poissa
gourmetkarppi
gourmetkarppi

Tuonne tupakkipalstalle jo kirjoitinkin aiheesta... mittauksiin minutkin passitettiin, on niin paljon kilpparin vajaatoimintaoireita. Matala ruumiinlämpö, pulssi ja verenpaine, palelu, silmäpussit, tukka ohenee, triglyt koholla, depis... mitä niitä nyt olikaan.

Ne alkoivat samalla kun lopetin tupakoinnin viisi kuukautta sitten. Aineenvaihdunta lähes pysähtyi, ennen se olikin huikaisevan tehokasta.

Painonlasku pysähtyi myös, alan pikkuhiljaa totutella siihen tosiasiaan että kilppari tuli sekoitettua tupakalla. Paino ei kuitenkaan ole noussut.

Saiskohan sitä kilpparia jotenkin houkuteltua vielä toimimaan?

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-09 17:08:23 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Jos olet rohkea, niin tyrosiinia voisit kokeilla - väittävät sen buustaavan kilpirauhasen toimintaa.

http://www.antioxidant.fi/art_kilpirau.html tuolta löytyy tälläinen ohje:
Ruokavaliolla voidaan vaikuttaa kilpirauhasen toimintaa rauhoittavasti. Syömällä parsa-ja kukkakaalia, sinappia, päärynöitä, persikoita, soijapapuja, pinaattia ja naurista hillitään kilpirauhashormoneitten tuotantoa. Maitotuotteita tulisi välttää vähintään 3 kuukauden ajan, samoin tulisi välttää kahvia, teetä,nikotiinia ja virvokejuomia.
Eli tuo sitten käänteisesti jos on vajaatoimintaa eli noita ruoka-aineita kannattaisi välttää.

ja vajaatoimintaan taas:
Hypotyreoosissa suositellaan ruokavalioon munankeltuaista, persiljaa, aprikooseja, taateleita ja luumuja sekä kalaa, maitotuotteita ja juustoa. Sen sijaan tulisi välttää persikoiden, päärynöiden, pinaatin, nauriiden ja kaalin sekä parsakaalin käyttöä. Ne mahdollisesti lamaavat kilpirauhasen toimintoja. Samoin tulisi välttää prosessoitujen puhdistettujen ruokien sekä valkoisen vehnäjauhon ja sokerin käyttöä. Lääkkeistä sulfavalmisteet ja antihistamiinit lamaavat kilpirauhasta. Samoin tulisi välttää fluoridien ja kloridien käyttöä.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 28 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00