karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-29 21:32:10

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 96 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-19 10:00:25 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

misukisu kirjoitti:
els kirjoitti:
* Eka päivä jolloin ketotikut näyttivät nollaa – ja painossa tapahtui yön aikaan taas iso notkahdus.

Mielenkiintoista, erittäin mielenkiintoista. Osaatko yhtään arvailla mekanismeja tuon takana?

Eikös juuri sinun jos kenen pitäisi tietää, mitä tuosta arvailen?
Yli kahden vuoden keskustelujen ja väittelyjen ja linkkien jälkeen...
Sen sijaan se on jännää (ja monen totena esitetyn mantran vastaista) että sinun ja minun karppiintuneet elimistöt näyttävät reagoivan niinkin moneen asiaan samalla tavalla (mm. ikä-, kunto- ja liikuntaeroista huolimatta, siis). Kerroinko muuten jo, että jokseenkin kaikki meikäläiseltä lähtenyt massa näyttää vyötärö- ja lantiomittausten perusteella olevan vain ja ainoastaan rasvaa? Yli kolme kiloa alle neljässä viikossa???

Oikeasti nämä ovat vain yksittäisen elimistön yksittäisiä mittaustuloksia, joista en lähde arvaamaan kokonaiskuvaa ainakaan julkisesti. Mutta jos ne nyt jotain kertovat, niin ainakin sitä, ettei ketoosin syvyydellä ja rasvanpoltolla ole meikäläisen kropassa kuin korkeintaan käänteinen korrelaatio... Ja että tämä iho tuntuu tykkäävän hyvistä, hitaista (aivo)hiilareista enemmän kuin ihan alakanttiin puristetuista hiilarigrammoista. Mutta nämähän sinä jo tiesitkin? :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-19 11:15:16 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Lainaa:
Eikös juuri sinun jos kenen pitäisi tietää, mitä tuosta arvailen?

Jaa-a, multa ei parane odottaa yhtään mitään, unohdan kaiken lähes heti kun olen sen lukenut/kuullut. Ja lukemisen taitokin on valikoivaa. Kesällä tajusin juttuja joita muut oli toitottaneet jo vuosi aiemmin. Ehkä silmälaseissa on joku filtteri jonka seurauksena luen vain ne rivit joissa ollaan samaa mieltä kuin Minä Itse.

Viime aikoina olen lukenut Lylen matskuja uudelleen ja tulkisen ne nyt eri tavalla kuin aiemmin.

Siksi joskus toivoisin, että arvailisit suoremmin ja jättäisit vähemmän tilaa väärinkäsityksille. Laita vaikka eteen kissankokoisin kirjaimin "Arvaus:", niin kukaan ei tule vaatimaan tilille myöhemmin. Itsekin olen vanhoihin ketjuihin kirjoitellut juttuja, joiden edessä nyt soisin lukevan noin kun tieto on lisääntynyt ja mielipiteet muuttuneet.

Lainaa:
Kerroinko muuten jo, että jokseenkin kaikki meikäläiseltä lähtenyt massa näyttää vyötärö- ja lantiomittausten perusteella olevan vain ja ainoastaan rasvaa? Yli kolme kiloa alle neljässä viikossa???

Hienoa, ja antaa taas lisää pontta vastineillesi liikuntaketjuihin.

Lainaa:
Sen sijaan se on jännää (ja monen totena esitetyn mantran vastaista) että sinun ja minun karppiintuneet elimistöt näyttävät reagoivan niinkin moneen asiaan samalla tavalla (mm. ikä-, kunto- ja liikuntaeroista huolimatta, siis)

Minusta se vahvistaa omia uskomuksia siitä, että keskimäärin emme (siis muutkin kuin minä ja sinä) ole "erikoisia" tai "erityisiä" tai edes hirvittävän "erilaisia" tuossa suhteessa. Ei enää sen jälkeen kun tilannetta on vuosia korjailtu karppailleen. Sen jälkeen tietyt säännöt pätevät. Luulisin...

Jos nyt jotain arvailuja sitten pitäisi heittää, niin heittäisin, että rasvanpolttoon sopeutunut kroppa ei vaan tarvitse ketoneja juuri mihinkään. Niin kauan kuin ravinnossa on yhtään hiilaria. Siksi ketoosi vanhalla karpilla kertoo jostain epätasapainotilasta (olettaen että hiilareita on edes se 20g-40g), jonka seurauksena elimistö ei pysty käyttämään nykyistä pääpolttoainettaan, rasvaa. Tästä johtuvat myös ne "ihmetapaukset" joissa syödään hulluna hiilaria ja laihdutaan. Kun kroppa on tottunut polttamaan tiettyä polttoainetta, se vaan ei tykkää/pysty vaihtamaan sitä hetkessä.

Toisena pointtina heittäisin (enkä tiedä mistä ja miten se tähän liittyy), että I/G-ratio näyttäisi olevan yllättävän tärkeä tekijä hormoninäkökulmasta. Siksi sekä Sears, Schwarzbein että Rosedale ovat kaikki oikeassa "yhdistelyteorioissaan", vaikka dieetit ovatkin aika erilaiset. Mitä enemmän mietin, sitä vahvemmin alan olla sitä mieltä, että paras ruokavalio voisi olla sellainen, jossa sekä hiilihydraatit ja proteiinit on keskenään tasapainotettu ja niiden määrän määrää proteiinintarve. Ja loput rasvaa. Mutta sitten toisaalta, jos olisi optimaalinen ruokavalio, sen olisi kai keksinyt jo joku fiksumpikin. Ja periaatteessa mikä tahansa I/G-ration tasapainottava dieetti on ideaalinen niin kauan kuin proteiinia ja rasvaa on sen verran että niistä ei tule puutosta. Siksi meillä on niin paljon variaatioita samasta teemasta.

Ja siksi nyt harmittaa kun en pysty tasapainottamaan kaikkia aterioitani tuossa suhteessa HST:n takia vielä muutamaan viikkoon. Joskus olisi helpompaa kun ei leikkisi koko ajan koekaniinia.

Mutta nämäkin kaikki ovat vaan mun arvauksia, joista mielellään keskustelisin. Ja sorry kun tulin sekoilemaan tänne pätkisthreadiisi näiden kanssa, jos haluat voin viskata tämän omaan pätkisthreadiini(?)...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-19 14:07:07 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

No sitähän minäkin, että hyvin tiesit! Eikä tämä ole onneksi mikään blogi, niin että kirjoittele joukkoon vaan, kun siltä tuntuu.

Olen aika lailla samaa mieltä - lisäisin korkeintaan sellaisen pienenpienen tarkennuksen, että uskon/luulen/oletan joidenkin karppiintuneidenkin kroppien suosivan ketoaineita ohi glukoosin. Se, että sinulla ja minulla suositus kääntyy rasvaan ja glukoosiin on nyt sitten meidän kroppiemme valinta. Ja kehon omat valintasäännöt (silloin kun sillä on mahdollisuus optimoida homma jollain muulla kuin pakkopullalla) riippuvat niin monesta asiasta, ettei niitä kannata lähteä toiselle edes ennustamaan. Mutta kokeilemallahan selviää paljon - ja vielä enemmän kun näitä kokeiluja tekee vaikka kerran vuodessa, muutosten varalta 8)

Tästä lienee hyvä jatkaa...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-19 19:22:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En aloita omaa ketjua vaan tänne kommentoin vähän, kun vasta on mietintäasteella. Tai sen verran kokeilulla, että eilen aikaisen lounaan jälkeen en syönyt muuta kuin kookosteetä ja sitten samoin aamulla. Myöhäinen lounas manteleita ja kookosöljyä ja sitten ruokaa noin kuudelta.

Ja.... :shock: Poskessa tuntuu kirvelyä. Läntti. Punainen. Soikea 3-5mm. Eipä ole näkynyt kahteen vuoteen. Osasyynä voi kyllä olla se hirveä stressi, joka on ollut töissä. Vaikka sitä on kyllä ollut koko kesän. Mutta lisäksi tietysti ylimääräistä adrenaliinia ja kierroksia eilisestä lähtien, eli olisiko se syynä.
Laitoin kookosta paikallishoidoksi.

Tämä tänne kommenttina, kun ihon kunnosta tässä ketjussa puhutaan ja els on aina ennekin tiennyt, mistä minun länttini johtuvat :mrgreen: Häivyn sinne omaan ketjuuni pähkäilemään.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-20 09:47:31 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Elka kirjoitti:
...ihon kunnosta tässä ketjussa puhutaan ja els on aina ennekin tiennyt, mistä minun länttini johtuvat :mrgreen: Häivyn sinne omaan ketjuuni pähkäilemään.

:lol: .. sama kaiku on askelten /ratatataa/
ja me siskot me tiedämme sen /ratatataa/...

No joo. Minä aloin pätkiksen huonossa jamassa eli hiilarillisen ja värärasvaisen ja ikävän vähärehuisen työmatkan jälkeen (ja tuosta innostuneen flunssan) jälkimainigeissa. Niinpä minulla pätkis vain paransi, ihonkin. Mutta näin nopeasti katoava rasva ei tunnu tekevän hyvää enää. eli arvaisin varriioori-munnelman runsailla rehuilla olevan tämmöiselle ihoille asiallisempi vaihtoehto... No sen saa varmistettua (siis ainakin minulle), kunhan vaihdan, tod.näk. ensiviikolla. Ja raporttia:

11. välipäivä alko to 19.10.

Esilounas yhdeltätoista: lusikallinen maapähkinävoita, lasi rasvatonta(?) maitoa

Lounas klo 2: kaakaokermakahvi, kolme pikkuista juustomuffinssin puolikasta (eli 1/8 siitä 2 munan juustoleipästen taikinasta) päällään voita, tryffelimaksamakkaraa ja pari cornichon-kurkkua, voimanteleita, ituja, porkkana

Päivällinen: jaanaK’n innoittamana punainen päivällinen eli punajuurivuoka (= puolisen kiloa kuorittuja, suikaloituja ja voissa kuullotettuja tuoreita punajuuria, paketti ruskistettua luomujauhelihaa, pekonia ja siinä kuullotettu silputtu sipuli, pala auraa, vajaa 2 dl kermaa, juustoraastetta; sekaisiin, uuniin puoleksi tunniksi), kiinankaali-itu-talviomenasalaattia punaisen salsasalaatinkastikkeen kanssa ja pari lasillista punaviiniä. Jälkkäriksi mikrotettua brietä punaisen hillokkeen kera (sekoitus siivuttuja pakastemansikoita ja dalfourin päärynähilloa) ynnä kermakahvia.

Aamianen: kaakaokermakahvia, eiliset salaatin loput raejuuston kera, voimanteleita

* Olin jo lopettamassa 24/24 systeemiä, mutta kuukautisten alkaminen tarjosi vielä yhden koemahdollisuuden, joten jatkankin vielä yhdellä paastopäivällä. Toistaiseksi näyttää hyvältä...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-21 06:05:14 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

12. (ja viimeinen) paastopätkä alkoi 20.10. klo 10

Aamupäivällä kipollinen teetä ja kermakahvia

Toinen teekannullinen kahden jälkeen ynnä teelusikallinen maapähkinävoita ja kermakahvia.

Ja kolmas kotona päivällisaikaan, parin maapähkinävoilusikallisen kanssa.

Aamiainen kaakaokermakahvia

* Ne aiemmin hehkutetut, jenkeistä v.2000 ostetut housut alkavat olla löysät. Mittanauhan mukaan rinnuksilta ei ole lähtenyt juuri mitään, lantio on kutistunut vähän ja vyötärö eniten.
* Kuukautispuolella kokeilusta on pelkkää hyvää sanottavaa. Se tarkoittanee paastonpätkiä jatkossakin tiettyyn aikaan kuusta.
* Mutta iho oli tänään päivällä tosi kuiva, ja ketotikku iltapäivällä kovin punainen (1,5 ja 4 välillä). Tankkasin mittauksen jälkeen maapähkinävoita ja kermakahvia, mikä poisti värin tikuista – ja kutina lakkasi.
* Huom: jostain syystä iho on pätkiksillä normalisoitunut öisin. Aamulla herätessä iho tuntuu todella hyvältä, mutta kuivahtaa sitten nopeasti.

Pätkiksen pehmeä loppu eli paluu illalliskarpiksi 21.10. 2006

* Lopettelen tähän. Kun en vieläkään tiedä, paljonko minun pitäisi painaa, niin pysyn vain kuuntelulinjalla. Ja sen mukaan kilon rasvakato viikossa voi olla liian nopeaa meikäläiselle, kun kerran valituksia kuuluu. Ja: nykykiloista huolimatta päälle mahtuvat yllättäen vanhat rakkaat juhlaleningit (1985/-10kg ja 1993/-7kg ja 2003/-2kg). Niissä on hassusti jopa vyötäröllä löysää?

Palaan alkusyksyn systeemiin eli löysien ranteiden warrioriin, joka sujui ilman ongelmia.
Kiitos seurasta ja hyvät jatkot kaikille pätkijöille!
terveisin els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-21 10:33:08 
Poissa
kantiuntokarppi
kantiuntokarppi

Kiitos myös itsellesi kannustuksista ja kommenteista, meille muille pätkijöille!
See ya!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-24 14:52:57 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Heips! Olen ollut neljä päivää ilta-aterioiden varassa (jonka lisäksi meikää kannattelee aamulla se kaakaokermalitku ja päivällä teen seurana kourallinen tai pari suolapähkinöitä). Joitakin kommentteja tässä:

- ihottumaläiskät katosivat neljässä päivässä jäljettömiin
- ... mutta muuten ihon kosteustasapaino on säilynyt upeana.
- Painosta tietää vasta myöhemmin, nyt se näyttää viimeisen välipäivän tasoa.
- ... ja se on tunnustettava, että kolmen hengen keittiövastaavalle tämä on selvästi vaivattomampi tapa elellä.

Päiväkirjoja tulee seurattua, vaikkei omaa raportoitavaa ole enää kuin satunnaisesti.
Hyvät jatkot kaikille! terv els

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-25 09:04:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toihan kuulostaa hyvältä! Vaikuttaa siis siltä, että pätkiksen oppeja voi soveltaa ja hyödyntää myöhemminkin? Hieno homma :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-08 19:51:38 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Mahtuukos tänne lisää palaajia, edes pätkis-pätkäläisiä?

Ei silti, iltasyöntiä olen harrastanut tämän väliajankin - tai ainakin aika monen päivittäisen aterian poisjättämistä, jopa jouluaikaan. Mutta nyt on kuukauden suosiopäivät taas alkamassa, niin että tässä tuli taas minipätkityksen aika. Katko lienee huomenna aamiaisen jälkeen.

Sen verran kuitenkin menneistä, että ekaa kertaa koskaan ei tullut leivottua eikä maisteltua leivonnaisia - ja ekaa kertaa koskaan joulun syömingit eivät tuottaneet ihon kuoriutumista, huolimatta melkoisesta mässäilystä (ajoittain siis) ja huolimatta tutustumisesta melkoisen moneen ihanaan koiraan eri puolilla tuttavapiiriä.

Ja summa summarun, oletan että pätkityksellä oli vähintäin yhtä suuri vaikutuksen ihon kuntoon kuin leipomattomuudellakin. Hyvää alkanutta vuotta kaikille muillekin pätkijöille!

terv els

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-10 14:12:53 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tervetulemast takasin ja hyvää alkanutta vuotta!
Meitä on aika vähän tällä hetkellä mutta eiköhän se taas korjaannu :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-13 10:41:01 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Laitanpa tänne väliaikatietoja kun tämä kokeilu variaatioineen näyttää päässeen jo yli puolen vuoden kypsään ikään 8)

Eli taustat lyhyesti:

- Elokuun 2006 alussa aloin iltasyöjäksi: Tyypillinen aamiainen oli ja on mallia muki kermakahvia, porkkana ja muutama suolattu voimanteli. Tyypillinen lounas on kannullinen teetä ja pari kourallista (reilusti alle 50g) suolapähkinöitä - tai pähkinöitä/teetä/vettä jossain työn lomassa. Illalla ei ole tyypillistä mikään, paitsi maistelut ruokaa valmistaessa, kunnon lämmin ateria, ja jälkkäri tai pari... Stressipainoa tippui heti kättelyssä 3 kiloa

- Syksyllä pätkin neljä viikkoa hooverin innostamana. Painoa tippui seuraavat 4 kiloa, joista kaksi palasi

- Sitten palaisn iltasyöntiin, jota on jatkunut tähän asti ja joka jatkuu. Kaksi kiloa on kadonnut.

... paitsi että olen sen lisäksi tammikuusta pätkistellyt kerran kuussa, akkaikäisen naisvaivojen takia (jotka muuten alkoivat yläkarpilla, noin 8 vuotta sitten, ja joihin sain ennen karppia eli 7 vuotta sitten ihan hormoonireseptinkin. Mutten aloittanut silloin, kun löysin karppauksen - eikä ole vieläkään onneksi tarvetta; kaksi kertaa vain olen vähän hienosäätänyt ja nyt menee taas loistavasti.. 8))
(lisää täällä: http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?t=23593 )

Lopputulos - tai siis tilanne 8 kk jälkeen:

Kokonaispainon kadotus siis 6-7 kiloa, päivästä riippuen. Mutta: vyötärösenttejä on lähtenyt melkein 15 kun taas ja lihasmassaa on jopa tullut lisää(!!) noin kilo. Ja näin kävi tämmöiselle melkein mummoikäiselle, joka oli jo karpilla kuudessa vuodessa korjannut mielestään lihasmassansa kuntoon; ja joka vannoutuneena kantiuntona ja vain hyötyliikkujana kuntoilee korkeintaan pelastaakseen maailman; ja se tapahtuu puolen vuoden erittäin hitaalla ja naismaisella työmatkapyöräilyllä. Vuoden tavoitteesta (25% vuoden työmatkoista pyörällä) on jo 20% täynnä - hikoilematta yhtään...

Arvatkaa, ajattelinko jatkaa samalla linjalla 8)

Joskus sitä itselle sopivaa linjaa vaan täytyy kaivaa vähän enemmän
Tsemppia ja kokeilunhalua kaikille pätkijöille ja muillekin karpeille!
toivottelee els

/muoks ja ps: Warrioori-ajatteluun kuuluu vielä yksi ehdoton bonus: tässä saa oikeasti juhlissa juhlia. Ja rytmin saa/voi rikkoa juhlaan tai vaikka viikonlopun sosiaalisiin tilauksiin sopivaksi. Mutta enää ei ole ollut pakko syödä huonoa ruokaa kertaakaan vain siksi että on nälkä...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-04 18:16:19 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Sen verran päivitystä, että viime viikolla tuli täyteen ensimmäinen vuosi iltasyöppönä eli warrioorilla (poislukien se viime syksyn kuukauden pätkäpaastokokeilu)

Ja edelleenkin hyvin menee mutta menköön. Vanhat vaatteet mahtuu taas ja vihdoin on löytynyt tyyli, jossa ei ruokaan ja varsinkaan sen valmistukseen ei tarvitse keskittyä kuin kerran päivässä. :lol:

Ja mitä tulee terveysriskeihin, niin Finelin mukaan (olen laskenut kohta kymmenen päivän ruoat) kaloreita tulee nykysafkoilla päivään 1800-2000, hiveniä, vitamiineja, Pufaa ja Mufaa oikein mukavasti, hiilareita ja valkuaisia siinä 50-80g ja tärkkelystä alle 5g/päivä

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-03 19:01:47 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Ja taas jonkin sortin pikapäivitystä, kun maailmasta ei tule koskaan ihan valmista näemmä....

Sitten viime näkemän olen lisännyt iltaan rasvaa ja ehkä kaloreitakin. Minkä lopputuloksena aamun ja lounaan "välipalat" ovat kutistuneet entisestään (kun ei ole nälkä) ja mikä merkillisintä, ne kaikki välijuomat (teekannulliset ja vedet) ovat jääneet pois. Kolesterolit tuli niin ikään mitattua (löytyvät siitä ketjusta) ja ne puolestaan ovat parhaita koskaan, erittäin runsaasta voin käytöstä huolimatta - tai ehkä sittenkin juuri sen takia?

Eli edelleen jatkelen tätä iltasyöpöttelyä, enkä enää kuukautisaikanakaan paastoa kuin yhden vuorokauden. Hyvin menee mutta menköön

Hyvät jatkot muillekin iltasyöpöille ja paastolaisille, tyyliin katsomatta!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-04 18:55:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Siis paastoatko ekan oletetun menkkojen alkamispäivän, vai minkä? Siis vain yhden, vaiko joku lyhyehkö pätkäpaasto joka koostuu useammasta päivästä? Vaikuttaako tuo paasto kipuja/kramppeja ja turvotusta vähentävästi?

BTW: Kokeilen nyt sinun lanseeraamaasi tuorerehu/porkkana-kermakahvi-(kalanmaksaöljy)aamiaista niinä päivinä, jolloin menen lounastamaan turhan aikaisin. Ainakin tänään masu murisi juuri oikeaan aikaan =).

Minun pähkinäannokseni ajoittuvat (myöhais)iltaan, ja lounas on sitten tuorekasviksia sekaproteiinilla. Vaikuttaisi toimivan hienosti :) Ainakin kädet ovat aika mukavassa kunnossa vielä kesän ja auringon jäljiltä ja vireystaso pysyy hyvänä tuolla tavalla työaikaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-04 19:45:43 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Hei, hidee!

Laitan verijutut lukuteknisistä syistä tonne toiseen ketjuun eli katso täältä

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 96 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5

Kaikki ajat ovat UTC+02:00