Lainaa:
Eikös juuri sinun jos kenen pitäisi tietää, mitä tuosta arvailen?
Jaa-a, multa ei parane odottaa yhtään mitään, unohdan kaiken lähes heti kun olen sen lukenut/kuullut. Ja lukemisen taitokin on valikoivaa. Kesällä tajusin juttuja joita muut oli toitottaneet jo vuosi aiemmin. Ehkä silmälaseissa on joku filtteri jonka seurauksena luen vain ne rivit joissa ollaan samaa mieltä kuin Minä Itse.
Viime aikoina olen lukenut Lylen matskuja uudelleen ja tulkisen ne nyt eri tavalla kuin aiemmin.
Siksi joskus toivoisin, että arvailisit suoremmin ja jättäisit vähemmän tilaa väärinkäsityksille. Laita vaikka eteen kissankokoisin kirjaimin
"Arvaus:", niin kukaan ei tule vaatimaan tilille myöhemmin. Itsekin olen vanhoihin ketjuihin kirjoitellut juttuja, joiden edessä nyt soisin lukevan noin kun tieto on lisääntynyt ja mielipiteet muuttuneet.
Lainaa:
Kerroinko muuten jo, että jokseenkin kaikki meikäläiseltä lähtenyt massa näyttää vyötärö- ja lantiomittausten perusteella olevan vain ja ainoastaan rasvaa? Yli kolme kiloa alle neljässä viikossa???
Hienoa, ja antaa taas lisää pontta vastineillesi liikuntaketjuihin.
Lainaa:
Sen sijaan se on jännää (ja monen totena esitetyn mantran vastaista) että sinun ja minun karppiintuneet elimistöt näyttävät reagoivan niinkin moneen asiaan samalla tavalla (mm. ikä-, kunto- ja liikuntaeroista huolimatta, siis)
Minusta se vahvistaa omia uskomuksia siitä, että keskimäärin emme (siis muutkin kuin minä ja sinä) ole "erikoisia" tai "erityisiä" tai edes hirvittävän "erilaisia" tuossa suhteessa. Ei enää sen jälkeen kun tilannetta on vuosia korjailtu karppailleen. Sen jälkeen tietyt säännöt pätevät. Luulisin...
Jos nyt jotain arvailuja sitten pitäisi heittää, niin heittäisin, että rasvanpolttoon sopeutunut kroppa ei vaan tarvitse ketoneja juuri mihinkään. Niin kauan kuin ravinnossa on yhtään hiilaria. Siksi ketoosi vanhalla karpilla kertoo jostain epätasapainotilasta (olettaen että hiilareita on edes se 20g-40g), jonka seurauksena elimistö ei pysty käyttämään nykyistä pääpolttoainettaan, rasvaa. Tästä johtuvat myös ne "ihmetapaukset" joissa syödään hulluna hiilaria ja laihdutaan. Kun kroppa on tottunut polttamaan tiettyä polttoainetta, se vaan ei tykkää/pysty vaihtamaan sitä hetkessä.
Toisena pointtina heittäisin (enkä tiedä mistä ja miten se tähän liittyy), että I/G-ratio näyttäisi olevan yllättävän tärkeä tekijä hormoninäkökulmasta. Siksi sekä Sears, Schwarzbein että Rosedale ovat kaikki oikeassa "yhdistelyteorioissaan", vaikka dieetit ovatkin aika erilaiset. Mitä enemmän mietin, sitä vahvemmin alan olla sitä mieltä, että paras ruokavalio voisi olla sellainen, jossa sekä hiilihydraatit ja proteiinit on keskenään tasapainotettu ja niiden määrän määrää proteiinintarve. Ja loput rasvaa. Mutta sitten toisaalta, jos olisi optimaalinen ruokavalio, sen olisi kai keksinyt jo joku fiksumpikin. Ja periaatteessa mikä tahansa I/G-ration tasapainottava dieetti on ideaalinen niin kauan kuin proteiinia ja rasvaa on sen verran että niistä ei tule puutosta. Siksi meillä on niin paljon variaatioita samasta teemasta.
Ja siksi nyt harmittaa kun en pysty tasapainottamaan kaikkia aterioitani tuossa suhteessa HST:n takia vielä muutamaan viikkoon. Joskus olisi helpompaa kun ei leikkisi koko ajan koekaniinia.
Mutta nämäkin kaikki ovat vaan mun arvauksia, joista mielellään keskustelisin. Ja sorry kun tulin sekoilemaan tänne pätkisthreadiisi näiden kanssa, jos haluat voin viskata tämän omaan pätkisthreadiini(?)...