karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-26 15:41:27

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Pahanhajuinen hengitys?
ViestiLähetetty: 2005-01-16 21:59:17 
Olen kuullut ja kysyisin teiltäkin: onko perää siinä, että alakarppiruokavaliota noudattaessa alkaisi henki haista? Olen lukenut muutamia juttuja ja poikaystäväni sanoi, että henkeni vähän haisee. Inhottavaa! En haluaisi tämän takia muuten hyvin alkanutta dieettiä lopettaa!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-16 22:17:36 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Kyllä ravitsemusketoosikin hiukan aiheuttaa. Sitä ei voi kieltää. Kyllä siihen vaan saa poikakaveri tottua ja usein hajuaistikin on sellainen joka "tottuu". Sen huoma siitäkin ettei sitä itse ole niin helppo havaita koska se on koko ajan läsnä. Kyllä kaljan ja valkosipulin löyhkä on ihan eri maata. Tuo haju/tuoksu johtuu pääasiassa ketoaineista joiksi muun muassa rasvoja muutetaan elimistön energialähteeksi. Tokihan keinoja on hiukan. Ketoosin astetta voi säätää myös lievimpään mahdolliseen. Itsessään ketoosilla ei ole laihtumisen kannalta isoakaan merkitystä. Useilla se toki vaikuttaa epäsuorasti nälänhallinan kautta. Asiaan auttaa varmasti sekin kun kerrot ihan asiallisesti mistä on kyse. Ei ole kyse huonosta hygieniasta vaan ihmisen aineenvaihdunnan pienestä sivutuotoksesta jonka olemus on hiukan eri kuin jalassa olevien sukkien kolmen päivän jälkeen :P Subjektiiviseen haitta-aistimukseen vaikuttaa tieto usein lieventävästi. :)

Sitäpaitsi sekin voi lieventyä kun elimistö kunnolla sopeutuu ketoaineiden käyttöön.

Persiljakin on yksi yllättävän tehokas pureksittava hajuhaitoissa, muitakin varmaan on. Ketoaine se asetonikin on, joka on niitä helpoimmin haihtuvia kehon tuotoksia tässä kohtaa. ;)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-16 22:57:54 
Poissa
karppi
karppi

Aniksen siementen pureskelustakin saattaa olla apua ja minua tuo maku miellyttää enemmän, kuin persilja. Kannattaa katsella isompien kauppojen maustevalikoimista tai etnisistä kaupoista.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-17 01:26:34 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Wi kirjoitti:
Aniksen siementen pureskelustakin saattaa olla apua ja minua tuo maku miellyttää enemmän, kuin persilja. Kannattaa katsella isompien kauppojen maustevalikoimista tai etnisistä kaupoista.

Juu mutta tossa kohtaa se tuli ensimmäisenä mieleen koska olin juuri kaatanut paistinpannulle melkoisen palan pärssilijaa.. höysteeksi. ;)

Mutta tosiaan tuo myös kannattaa puhua kumppanin kanssa koska hajut ovat hyvin kyköksissä suoraan aivoihin (ainoa aisti mikä on aivan suoraan kytketty aivoihin, genomitunnistinaistin "vomeronasaalielimen" lisäksi) ja kun asia syineen selitetään mitä se on ja miksi niin se sattaa toimia osittain sen "neutraloijana" psyykkistä reittiä pitkin. Aivot sisällään antaa sille tuolla tietosuuden ulottumattomissa syövereissään sille "hyväksytty-ei vaaraa" leiman.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00