Jumppakärpänen kirjoitti:
Pappa: Lähinnä pakkotoiston sivuja olen lueskellut, kun siellä on ketoosista juttua...Ja joillakin on tullut kilot nopeasti takaisin. Nyt vaan mietiskelen, että he ovatkin varmasti liian nopeasti ketoosin jälkeen alkaneet syömään entiseen tapaan hiilareita...Mullahan ei ole aikomustakaan palata "entisiin tapoihin" eli nostan nyt sitten hiljalleen ja katson mitä tapahtuu etsien sitä itselle sopivaa hiilaritasoa, johon voi jäädä loppuelämäksi kellumaan
Minäkin olen lukenut tuon ketjun. Ja kyseessähän oli siis fitnesskilpailija, joka oli palannut normaaliin hiilaripainotteiseen (kalorirajoitus) ruokavalioonsa. Sitä ei ihan voi verrata meihin tavallisiin pulliaisiin. Ensinnäkin niin pienissä rasvoissa kropan ensisijainen tavoite on palauttaa rasvamassaa, oli syömiset mitä tahansa. Toinen juttu on sitten se, että pitkäaikainen ketoosi joskus aiheuttaa insuliiniresistanssia, mikä ei vähähiilarisella ole mikään ongelma, mutta saattaa tulla ongelmaksi jos syödäänkin yllättäen runsashiilarista ruokaa. Toisaalta tätä ilmiötä käytetään hyväksi esim. syklisen ketodieetin tankkausosuuksilla. Hankaluuksia voi tulla myös siitä, että kalorimäärät ketolla ja runsashiilarisella eivät ole lainkaan verrannollisia. Esim. mulla ylläpitokalorit vähähiilarisella ~2400 kcal, ja joskus paikkariaikoina ~1500 kcal.
Joka tapauksessa vastaavaa pullahdusta tuskin tarvitsee pelätä. Myös minun mielestäni kannattaa edetä sillä +5g hh per päivä, ja joka viikko lisätään hiilarimäärää. Eli ihan se alkuperäinen atkinsin ohje. Myös tuo ohje syödä lisähiilarit mielellään kasviksista ja muun ruoan yhteydessä on hyvä. Lisäksi kannattaa olla kärsivällinen, muistelen että aikoinaan kun lisäsin ensimmäiset 5 g hiilaria, painonpudotus pysähtyi kuin seinään. Eli pienissä, harkituissa lisäyksissä kannattaa pysyä.
Lainaa:
Joskus vaan töistä johtuen voi syömisvälit mennä pitkiksi ja on vaikeaa mennä silloin vetään jumppaa. Tai olo tuntuu jotenkin ei-energiseltä. Silloin olisi vaan hyvä syödä vähän jotain...
Reipas liikunta tekee mielestäni poikkeuksen tuossa aikaisemmassa säännössä. Sillä saa tasattua verensokeria niin, että nälkäongelmia ei yleensä tule. Eli juuri ennen treeniä ja heti sen jälkeen on sellainen kolo, johon voi laittaa esim. hedelmän+raejuustoa ilman mitään ongelmia (vaikka 5g hh ei kyllä saa kuin toisen noista...). Mutta tuota kannattaa kokeilla itse ja vähän kuulostella, eli jos se tuntuu hyvältä, niin miksi ei, mutta kyllä se liikunta ajan mittaan alkaa sujua ilmankin.