karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-24 19:17:16

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2005-02-01 20:13:19 
Heippa!

Olen aloittamassa vähähiilarista ruokavaliota. Ongelmani on, että teen matkatöitä, ja vietän suuren osan päivästäni autossa. Hyvin harvoin ehdin pitämään ruokatuntia, joten syön sitten samalla kun ajan jotain :oops: Ja mahdollisuudethan ei oo rajattomat ku vaan yks käsi käytössä! Tähän asti olen selvinnyt irtokarkeilla ( :roll: ) ja sämpylällä/ruisleivillä, mutta jos nyt jätän hiilarit pois, niin mitä ihmettä voin syödä :?: Siis ajaessani. Tää kuulostaa ehkä naurettavalta/uskomattomalta, mutta on täysin totta ja aiheuttaa oikeasti ongelmaa mun painonhallintaan. Tai siis laihduttamiseen. Jotain on pakko syödä, muuten syön jääkaapista valotkin kun tulen kotiin. Onko täällä kellään ideoita? Kyselin jo yhdeltä laihdutuspalstalta, mutta sieltä ei tullut vastauksia...

Terv. Tiedoista erittäin kiitollinen Katri :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-01 20:23:08 
Kuutioi leipäjuustoa rasiaan ja napostele niitä.

Miehelleni olen tehnyt kalkkunasalaattia rasiaan, se nyt ei tietty onnistu ajaessa, mutta kait sinäkin välillä pysähdyt johonkin ja voit sitten haarukoida?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-01 20:46:34 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Leipäjuusto, raejuusto, tonnikalapurkit... lista on muuten pitkä...eikä se avokadon syöntikään vierasta ole autossa ja kaikkea tätä saa joka kyläkaupasta.

Minulla on autossa aina kertakäyttölusikoita sekä purkinavaaja ja pikku veitsi...helpottaa elämää kummasti joissakin tilanteissa jos matka osuu syrjäisemmälle seudulle.... Ei silti, on kyllä aina hätävaraksi tulentekoemneetkin jotta saa nuotion jos iso hätä yllättää. ;) Vaik toistaseksi on vain hypoteettinen mahdollisuus. Mutta jonkinasteista hilpeyttä hiljattain herätti vissiin ohikulkijoissa kun huoltoasemakahviota lähellä olevalla p-paikalla ihan ilikeyttäni turautin nokipannusumpit. ;)

ViestiLähetetty: 2005-02-01 21:05:03 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Katri kirjoitti:
Olen aloittamassa vähähiilarista ruokavaliota. Ongelmani on, että teen matkatöitä, ja vietän suuren osan päivästäni autossa. Hyvin harvoin ehdin pitämään ruokatuntia, joten syön sitten samalla kun ajan jotain :oops:

Ja sitten ihmetellään kun sattuu onnettomuuksia. :evil:

Katri kirjoitti:
Ja mahdollisuudethan ei oo rajattomat ku vaan yks käsi käytössä! Tähän asti olen selvinnyt irtokarkeilla ( :roll: ) ja sämpylällä/ruisleivillä, mutta jos nyt jätän hiilarit pois, niin mitä ihmettä voin syödä :?: Siis ajaessani.

Ensinnäkin, ajaessa EI syödä. Niin kiire ei ole kenelläkään, etteikö työpäivän aikana ehdi pysähtyneessäkin autossa syömään. Et kai sä töitäsikään tee liikkuvasta autosta?!?

Työpäivä on about 8 tuntia +-2 tuntia, joten tuohon ei tarvitse sisältyä kuin kaksi aterointia, kunhan ruoka-aineet ovat oikeat. Jos et noita kerkiä parkissa hoitamaan, on kiireesi takuulla vain itseaiheutettua ja näennäistä. Niihin kahteen ateriointiin ei hevillä saa yhteensäkään käytettyä kuin n. 10 minuuttia, joka on työpäivästä itselle uhrattuna mielestäni todella vähän.

No mutta asiaan. Itse olen työmatkoilla ottanut kylmälaukkuun Tupperware-kippoihin valmiiksi paloiteltua kalaa, kinkkua, kananmunia, nakkeja. Jos et halua roudata kylmälaukkua autoosi, voit ottaa kanamunia silti, ne eivät välttämättä tarvitse kylmää, etenkään talvikelillä ja lisäksi erilaisia säilykkeitä; sardiinia, tonnikalaa, yms. ja luonnollisesti tölkinavaajan.

ViestiLähetetty: 2005-02-01 21:26:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Katri kirjoitti:
Heippa!

Olen aloittamassa vähähiilarista ruokavaliota. Ongelmani on, että teen matkatöitä, ja vietän suuren osan päivästäni autossa. Hyvin harvoin ehdin pitämään ruokatuntia, joten syön sitten samalla kun ajan jotain :oops: Ja mahdollisuudethan ei oo rajattomat ku vaan yks käsi käytössä! Tähän asti olen selvinnyt irtokarkeilla ( :roll: ) ja sämpylällä/ruisleivillä, mutta jos nyt jätän hiilarit pois, niin mitä ihmettä voin syödä :?: Siis ajaessani. Tää kuulostaa ehkä naurettavalta/uskomattomalta, mutta on täysin totta ja aiheuttaa oikeasti ongelmaa mun painonhallintaan. Tai siis laihduttamiseen. Jotain on pakko syödä, muuten syön jääkaapista valotkin kun tulen kotiin. Onko täällä kellään ideoita? Kyselin jo yhdeltä laihdutuspalstalta, mutta sieltä ei tullut vastauksia...

Terv. Tiedoista erittäin kiitollinen Katri :)

Pietarin ja Helsingin väliä 10 vuotta autolla sahanneena: parhaita ovat pähkinät. Ja autossa joutuu valitettavasti Einomies myös syömään, myös sen liikkuessa. Viisitoista minuuttia aikaisemmin rajalle -> tunti-pari vähemmän jonotusta Venäjän tullissa. Ennen karppiaikoja käytin myös suklaata. Yleensä pähkinäsuklaata, mikä ei väsyttänyt niin kuin ilman pähkinöitä.

Nykyään siis: yksittäispakattuja juustosiivuja, sotkee vähemmän käsiä kuin kinkkusiivut ja siten helpompia syödä. Pähkinät löydettyäni olen tullut koko matkan hasselpähkinäpussin voimalla. Siistejä syödä. En syö niitä koko ajan vaan ateriaksi 3-4 tunnin välein niin paljon, että nälkä lähtee.

Kokonaisajoaika Helsingin ja Pietarin välillä on noin 6 tuntia + jonotusaika rajalla eli pahimmillaan yhteensä kymmenen tuntia. Vaikka ajan suhteelisen hyväkuntoisella ja suoralla ja leveällä tiellä Pietarin ja Viipurin välillä kohtalaista ylinopeutta (kelin salliessa) menee matkaan helposti yksi työpäivä. Olen huomannut, että pahimpia matka-ajan lisääjiä ovat pysähdykset. Siksi syön autossa.

Kalojen kanssa ei kannata ryhtyä autossa läträämään. Sotkuista puuhaa ja aikaa menee saman verran kuin pysähtyä syömään lihat ja kalat huoltiksen lounasbuffetista. Tonnikalapurkkia en minäkään ryhtyisi ajaessa availemaan.

Eli siis: pähkinät, juusto- ja kinkkusiivut. Satunnaisesti proteiinijuomat tai patukat. Kivennäisvettä pienissä pulloissa. Jos matkan varrella on huoltis, jossa kohtuullisen syötävä lounasbuffetti niin pysähdyn (Pyhtäällä esim.).

Myös hyvä tankkaus alle kunnon karppiruoalla.

ViestiLähetetty: 2005-02-01 22:03:30 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Elka kirjoitti:
Ja autossa joutuu valitettavasti Einomies myös syömään, myös sen liikkuessa. Viisitoista minuuttia aikaisemmin rajalle -> tunti-pari vähemmän jonotusta Venäjän tullissa.

Kuten sanottu, tekosyitä. Aina voi lähteä tuon 15 minuuttia aikaisemmin, jos siellä rajalla pitää olla johonkin tiettyyn aikaan.

ViestiLähetetty: 2005-02-01 22:19:43 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Elka kirjoitti:
Tonnikalapurkkia en minäkään ryhtyisi ajaessa availemaan.

Repäisykannella varustettu tonnikalapurkki vie linja-auto pysäkille pikavisiitattuna 20 sekuntia. Noppeemminkin jos kiire on mutta hotkiminen ei ole kivaa.

Ajaessa voi lukea, syödä, keittää kahvia, voi sanella nauhuriin vaikka kirjaa jos huvittaa. Ajaminenhan on tehtävä aina muutenkin niin juohevasti että kahvimuki ei läiky vaikka se olisi kojetaululla. Minusta ajokoe olisi tehtävä korttia suoritettaessa niin että selviää espoosta vantaalle täydellä avoimella kahvimukilla vapaasti kojetaululla ilman telinettä..

Kyse on ajatuksen ja keskittymisen hallinnasta. Kyllä aivoprosesseja voi ajaa reaaliaikaisena moniajona. Aivan tietoisesti voi ohjata osan toiminnoista sivuprosesseille niiden laadun kärsimättä kunhan muistaa samalla "ohjelmoida" niille keskeytykset. Se vaatii vähän harjoitusta. Ja sitä että syntyy ajo ja havainnointiautomaatioita "selkäytimeen". Tätä saattaa syntyä mm olosuhteissa jossa vuosikaudet kodin ja työn välimatka on tuhannen kilometrin luokkaa ;)

ViestiLähetetty: 2005-02-01 22:48:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Einomies kirjoitti:
Elka kirjoitti:
Ja autossa joutuu valitettavasti Einomies myös syömään, myös sen liikkuessa. Viisitoista minuuttia aikaisemmin rajalle -> tunti-pari vähemmän jonotusta Venäjän tullissa.

Kuten sanottu, tekosyitä. Aina voi lähteä tuon 15 minuuttia aikaisemmin, jos siellä rajalla pitää olla johonkin tiettyyn aikaan.

:lol: Sanoo hän, joka ei ole sitä koskaan kokenut.

ViestiLähetetty: 2005-02-01 22:51:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pappa kirjoitti:
Elka kirjoitti:
Tonnikalapurkkia en minäkään ryhtyisi ajaessa availemaan.

Repäisykannella varustettu tonnikalapurkki vie linja-auto pysäkille pikavisiitattuna 20 sekuntia. Noppeemminkin jos kiire on mutta hotkiminen ei ole kivaa.

Ajaessa voi lukea, syödä, keittää kahvia, voi sanella nauhuriin vaikka kirjaa jos huvittaa. Ajaminenhan on tehtävä aina muutenkin niin juohevasti että kahvimuki ei läiky vaikka se olisi kojetaululla. Minusta ajokoe olisi tehtävä korttia suoritettaessa niin että selviää espoosta vantaalle täydellä avoimella kahvimukilla vapaasti kojetaululla ilman telinettä..

Kyse on ajatuksen ja keskittymisen hallinnasta. Kyllä aivoprosesseja voi ajaa reaaliaikaisena moniajona. Aivan tietoisesti voi ohjata osan toiminnoista sivuprosesseille niiden laadun kärsimättä kunhan muistaa samalla "ohjelmoida" niille keskeytykset. Se vaatii vähän harjoitusta. Ja sitä että syntyy ajo ja havainnointiautomaatioita "selkäytimeen". Tätä saattaa syntyä mm olosuhteissa jossa vuosikaudet kodin ja työn välimatka on tuhannen kilometrin luokkaa ;)

Varmaan voi tonnikalapurkin nopeasti avata. Yritin kuitenkin kymmenen vuotta autossa syöneenä kertoa, mikä on toiminut minulla. Kalasäilykkeet eivät toimineet.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-01 23:54:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Rullaa mitä tahansa salaattiin ikään kuin kaalikääryle tai wrapsit!
Näppärä ja kätevä systeemi, eikä sotke.

-yupik

Viestin otsikko: katkaravut
ViestiLähetetty: 2005-02-01 23:59:38 
Poissa
sintti
sintti

Kertokaa tietävät katkaravuista alakarppiravintona??

ViestiLähetetty: 2005-02-02 00:54:46 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Elka kirjoitti:

Varmaan voi tonnikalapurkin nopeasti avata. Yritin kuitenkin kymmenen vuotta autossa syöneenä kertoa, mikä on toiminut minulla. Kalasäilykkeet eivät toimineet.

Juu, kyllä minullekin autosyötäväksi moni muu on paljon mieluisampaa. :) mutta silti... joskus tuokin. On juusto salaatti käärettä... juusto metwursti salaatti käärettä.... joksus silakkapihviä.... joskus raejuustoo... joskus leipäjuustoa jne... (kuljen nimittäin nyt karppiaikanakin kohtuullisesti, siksi se opittu autosyöminen on ihan selkäytimessä... lajit vaan on vaihtunu..."ihan vähä vaan" ;) ei oo hiivaleipää eikä kurjalanpiirasta ei....eikä ole puurokannuakaan riisipuuroineen... ny on "vaan" karppiherkkua... ai pirulainen mutta tomaatti on hauskaa haukattavaa...pursk. *naur*

ViestiLähetetty: 2005-02-02 01:37:00 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Elka kirjoitti:
Einomies kirjoitti:
Elka kirjoitti:

Kokenut mitä? Kiirehtimistä paikasta A paikkaan B johonkin tiettyyn aikaan vai kokemista jonottamisesta Venäjän tullissa? Ensinnäkin sinä et tiedä mitään minun kokemuksistani mitään ja toisekseen kommenttisi ei mitenkään kumonnut väitettäni, että aina voi lähteä sen 15 minuuttia aikaisemmin matkaan ehtiäkseen suunnittelemaansa aikaan perille. Vai autoiletko sinä varmuuden vuoksi vaipoissa, että jos iskee kusihätä kesken kaiken, ei joudu senkään vuoksi pysähtymään ja menetä parhaita paikkoja tullissa? :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-02 18:47:49 
Kiitos kaikille vastanneille! :D

Tulikin kivoja vinkkejä, etenkin pähkinät!! =P~ Mulla taitaa olla vielä opiskeltavaa aiheesta, kun en tiennyt että pähkinöitäkin voi vedellä!! Ihanaa, taitaa pelastaa mut monesta tilanteesta. Ja noi rullatkin oli kokeilemisen arvoinen juttu. Leipäjuustosta en tykkää, ja kaikki säilykepurkkihomma tuntuu liian hankalalle...Muta kiitos kaikista ehdotuksista kovasti!

Kyllä se vaan niin on, että ajaessa on joskus pakko syödä. Useimmiten pyrin kyllä pysähtymään jonnekin, mutta aina ei vaan ehdi! Onhan se turvallisuusriski, tottakai, mutta kyllä sen vuosien varrella on oppinut tekemään tosi varovaisesti. Mutta, liikenne on aina arvaamaton, joten aina kun pystyn, niin kurvaan P-paikalle :)

ViestiLähetetty: 2005-02-02 20:13:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Einomies kirjoitti:
Elka kirjoitti:
Einomies kirjoitti:
Elka kirjoitti:

Kokenut mitä? Kiirehtimistä paikasta A paikkaan B johonkin tiettyyn aikaan vai kokemista jonottamisesta Venäjän tullissa? Ensinnäkin sinä et tiedä mitään minun kokemuksistani mitään ja toisekseen kommenttisi ei mitenkään kumonnut väitettäni, että aina voi lähteä sen 15 minuuttia aikaisemmin matkaan ehtiäkseen suunnittelemaansa aikaan perille. Vai autoiletko sinä varmuuden vuoksi vaipoissa, että jos iskee kusihätä kesken kaiken, ei joudu senkään vuoksi pysähtymään ja menetä parhaita paikkoja tullissa? :wink:

Aina voi lähteä 15 minuuttia aikaisemmin. Ja siksi ehtiä 15 minuuttia aikaisemmin rajalle. Yhä edelleen pysähtymättä syömään. En autoile vaipoissa, mutta minulla on hyvä "seurustelurakko", eli saatan rajalta Helsinkiin lähtiessä miettiä pysähdynkö vessaan heti rajan jälkeen (Suomen puolella siistimmät vessat) vai vasta myöhemmin ja usein ajan Helsinkiin asti pysähtymättä.

Kokemuksella tarkoitin, että et ilmeisesti vietä pitkiä aikoja/aja pitkiä matkoja autolla ja ylitä usein Suomen itärajaa, jonka itäpuolella on varsin ylikuormitettu tulli.

En suunnittele perilletuloaikaani tai tulliinsaapumisaikaani. Pyrin vain minimoimaan matkaan kuluvan kokonaisajan. Ja siihen kuuluu myös pysähdysaikojen minimointi. Suomesta lähtiessä on usein pakollisia pankki- ja postiasioita eli ei pääse lähtemään aikaisemmin koska kyseiset laitokset eivät ole auki ympärivuorokautisesti.

Tietenkin käytän syömiseen useimmin sen jonotusajan tullissa. Mutta syön myös liikkuvassa autossa, enkä usko sen pähkinöiden syömisen ihmeellisemmin vaarantavan liikenneturvallisuutta. :wink: Saatan samalla myös puhua kännykkään.

ViestiLähetetty: 2005-02-02 23:54:41 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Elka kirjoitti:
Kokemuksella tarkoitin, että et ilmeisesti vietä pitkiä aikoja/aja pitkiä matkoja autolla ja ylitä usein Suomen itärajaa, jonka itäpuolella on varsin ylikuormitettu tulli.

Tarvittaessa pitkiäkin aikoja on tullut ajettua, mutta kieltämättä Venäjän tullit ovat jääneet kokematta ja saavat jäädäkin.

Elka kirjoitti:
Mutta syön myös liikkuvassa autossa, enkä usko sen pähkinöiden syömisen ihmeellisemmin vaarantavan liikenneturvallisuutta. :wink: Saatan samalla myös puhua kännykkään.

Useimmat kolareita itse aiheuttaneet eivät varmasti itse uskoneet omassa ajotavassaan olevan mitään vaarallista. :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-03 01:08:15 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Itse löysin tuolta reseptiosiosta hyvän välipalan, joka pitää myös nälkää loitolla yllättävän kauan ja on helppo ottaa mukaan.

Kyseessä ovat pähkinäkeksit. Itse olen korvannut pähkinän yleensä mantelilla, tai manteli + pähkinäseoksella, joskus ripautan mukaan vehnänleseitä tai hiukan kaurahiutaleita, mutta ilmankin pärjää. Viimeksi korvasin voin kermalla ja tilkalla öljyä ja hyviä tuli!

Muutama tuollainen keksi on näppärä ottaa mukaan evääksi varsinkaan jos ei tiedä etukäteen miten pitkäksi reissu venyy. Kunnon ateriaa eivät tietenkään korvaa, mutta ovat välipalana hyviä ja mahtuvat mukaan pieneenkin laukkuun.

ViestiLähetetty: 2005-02-03 22:36:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Einomies kirjoitti:
Elka kirjoitti:

Tarvittaessa pitkiäkin aikoja on tullut ajettua, mutta kieltämättä Venäjän tullit ovat jääneet kokematta ja saavat jäädäkin.

Elka kirjoitti:
Mutta syön myös liikkuvassa autossa, enkä usko sen pähkinöiden syömisen ihmeellisemmin vaarantavan liikenneturvallisuutta. :wink: Saatan samalla myös puhua kännykkään.

Useimmat kolareita itse aiheuttaneet eivät varmasti itse uskoneet omassa ajotavassaan olevan mitään vaarallista. :wink:

En nyt viitsi tästä provosoitua, enkä tätä keskustelua jatkaa pitempään ja ei kannata vastata Einomies, en lue sitä. Just for the record: en ole aiheuttanut kolareita ja nykyinen hyvin varovainen ja kelit huomioon ottava ajotapani tuskin tekee minusta suurta riskitekijää. En siis pidä itseäni hyvänä autoilijana, vain varovaisena. Ajansäästö ilman ruokapysähdyksiä tarkoittaa sitä, ettei tarvitse ajaa pimeässä viimeisiä tunteja, jotka varsinkin Venäjän puolella ovat paikallisen liikennekulttuurin vuoksi todella vaarallisia.

Toivottavasti sinulla Einomies on automaattivaihteinen auto, jotta voit pitää molemmat kädet tiiviisti kiinni ratissa, koska tunnut olevan sitä mieltä, että oikean käden irrottaminen pähkinöiden syömiseksi aiheuttaa vaaratilanteita, joista et selviäisi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-04 09:00:33 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Aina muuten ei voi lähteä 15 min. aikaisemmin. Jos on tekemisissä muidenkin ihmisten kanss kuin itsensä.

Meillä on nykyään automaattivaihde, ja mies on yllätyksekseen täysin ihastunut siihen. Kaasujalalla oppii tekemään sen säädön, mikä muuten tehdään vaihdekepillä. Yhdistettynä vakionopeuteen vapauttaa täysillä seuraamaan liikennettä.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2005-02-04 09:14:31 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Elka kirjoitti:
...ei kannata vastata Einomies, en lue sitä.

Luet kuitenkin ja vaikka et lukisikaan, vastaan silti.

Elka kirjoitti:
Just for the record: en ole aiheuttanut kolareita ja nykyinen hyvin varovainen ja kelit huomioon ottava ajotapani tuskin tekee minusta suurta riskitekijää.

Jokaiselle on aina olemassa se ensimmäinen kerta. Enkä minä tarkoita, että juuri sinä olisitkaan erityisen suuri riskitekijä vaan tarkoitin noin yleisellä tasolla.

Elka kirjoitti:
Toivottavasti sinulla Einomies on automaattivaihteinen auto, jotta voit pitää molemmat kädet tiiviisti kiinni ratissa, koska tunnut olevan sitä mieltä, että oikean käden irrottaminen pähkinöiden syömiseksi aiheuttaa vaaratilanteita, joista et selviäisi.

En kaiketi ole sanonut missään vaiheessa, että minä en selviäisi jostain vaaratilanteesta, joista käden irrottaminen ratista voisi aiheuttaa. :shock:

Mutta silti mielestäni syöminen autoa ajaessa on turhaa ja tarpeetonta. Ehkäpä pähkinöiden syönti käy siinä kuin vaihteenkin vaihtaminen, mutta jos sitä pidetään sallittuna ja järkevänä, joku valopää hiukan jalostaa tätä ajatusta ja seuraavaksi nauttii kuumaa kahvia ajaessa ja saattaa epähuomiossa kaataa mukillisen "munilleen" ja tästä jo voikin aiheutua epämiellyttäviä vaaratilanteita. :)

Mutta samapa tuo, syökää, juokaa ja vaikka naikaa te ajaessa, jos siltä tuntuu, kunhan että kolaroi minun kanssani. :twisted:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00