SAL kirjoitti:
Aika monelle tuntuu juuri juusto olevan ongelma, mutta mikä hyvä juusto on niin "pahaa", että sitä ei tee mieli syödä kuin vähän?
Kokemuksianne onko juustoissa eroja?
Tuo Elsin kommentti oli mielenkiintoinen, kasvisruuat ja juustot yhdessä. Kertoisitko tarkemmin kokeiluistasi, kiinnostavaa.
Olen viimein löytänyt Finelin ruokakorin ja joinakin päivinä saan sitä kautta laskeskeltua sekä kaloreitani että ruoka-aineita. Saatan jossain vaiheessa laittaa niistä ruokapäiväkirjan tapaista. Ja koska jokapäiväistä en viitsi enkä kerkiä kirjata tänne, niin katselen tässä ensin itsekseni vähän aikaa, miksi tuo muodostuu. Ennen kaikkea on jännää miettiä, miksi juuri tämä toimii; kun ruokapuoli on monipuolinen mutta silti jotenkin vakio - ja ennen kaikkea se nykysäännöillä tuntuu pelittävän.
Mitä tulee kasvisruoan ja juustojen yhteisvaikutukseen, niin tuo on enemmän aavistus (joka näyttää toimivan minulla). Sen mukaan
- juusto on hyvin hitaiden ruokien kanssa hieno lisä tai valkuaislähde (siis rasvan, pähkinöiden, vihannesten, useiden hedelmien tai porkkanan kanssa) ja sopii hyvin ateriankorvikkeeksi yksinkin (tai voin kanssa).
- Mutta se saattaa lisätä varastointia, jos seuraksi tulee tärkkelysperäinen (eli siis vähänkin nopeammin sokeristuva kumppani) joka muussa seurassa saattaisi mennäkin: näitä juustolle vähemmän sopivia juttuja jotka silti saattavat käydä lihan&rasvan kanssa ovat vaikkapa palkokasvit, viljat (jyvinä), leipä-joka-muodossa ja ehkä myös punajuuri ja lanttu...
- Ja vikana siis on juuri tuo insuliini: jos juusto nostaa jollakin insuliinia silloin, kun vereen tulee samaan aikaan nopeaa hiilaria varastoitavaksi, niin eiköpähän se pahalainen varastoidukin.
Rasva sen sijaan - ei, siitä minulla ei vieläkään ole mitään pahaa sanottavaa