karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-19 11:36:35

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 63 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Usko koetuksella
ViestiLähetetty: 2007-05-09 05:02:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olipa nolo aloitus silavakamppikselle: viikon saldo PLUS KOLME KILOA! Miten v*tussa viikossa voi edes lihoa noin paljoa?!! Alan kallistua sille kannalle, että karppaus ei enää ole minun juttuni ja että kaloriteoria on sittenkin oikea. Ilmeisesti syön noin 2000 - 2500 kcal:n päivävauhdilla (josta rasvan osuus on n. 70 % ja hiilareita n. 50 g) aina vain liikaa.

Carpe diem, carp in dies

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-09 05:21:58 
Poissa
laihduttelijakarppi
laihduttelijakarppi

Minullakin paino pysynyt nyt 6 kk. karppauksen ajan samana, mutta tämä olotila on loistava .

Uskon kyllä, että karpatessakin kalorit pitäisi olla alle kulutuksen, joka on minulle ainakin aika vaikeaa :?
Jospa pystyisit hiemaan hienosäätämään syömisiä vähemmäksi ja katsoa sitten uudestaan :wink:

Tsemppiä sulatteluun ja vielä 15 viikkoa jäljellä....

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-09 05:26:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mimilili kirjoitti:
Tsemppiä sulatteluun ja vielä 15 viikkoa jäljellä....

Kiitos, kiitos!

Täytynee tosiaan vetää 500 kcal vähemmäksi nuo syömiset. Mutta kun on nälkä koko ajan, vaikka rasvaa menee irstaat määrät! (Ja vettä varmaankin kolme litraa päivässä.)

Carpe diem, carp in dies

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-09 05:35:41 
Poissa
touhukarppi
touhukarppi

Mun on ollut myös pakko vaan vähentää syömistä jotta paino taas lähti laskuun ja välillä on nälkä. Mulla auttanu se että syön enemmän ja raskaammin aamulla/alkupäivästä ja iltaa kohti vähän ja kevyemmin.
Eiköhän se sunkin paino vielä laskuun lähde. :smt006

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-09 05:45:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

ahis kirjoitti:
Mulla auttanu se että syön enemmän ja raskaammin aamulla/alkupäivästä ja iltaa kohti vähän ja kevyemmin.

Meikäläisen ongelma on iltasyöminen. Aamulla ei maistu (oikeastaan vasta puolen päivän aikaan on nälkä), mutta iltaa myöten voisinkin sitten syödä parin tunnin välein. Olen yrittänyt pitää ateriat kolmessa, mutta en pysty tankkaamaan kerralla sellaista määrää, että nälkä pysyisi poissa 4 - 5 tuntia. Taidanpa hurauttaa itseni taas ketoosiin; sillä laihdun - mutta kaipaan koko ajan kasviksia, manteleita ja jugurttia.

Carpe diem, carp in dies

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-09 06:21:36 
Minä olen myös huomannut, että jos kovin iltapainotteisesti syö, niin paino ei ainakaan laske. :shock:
Kolmen ateriaa päivässä-rytmiin en ole onnistunut pääsemään, enkä sitä enää edes yritä. Tavoitteeni on päästä eroon jatkuvasta napostelusta, siinäkin riittää sarkaa ihan riittävästi. :evil:
Tsemppiä, kyllä se siitä vielä laskusuuntaan lähtee. :smt026

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-09 06:49:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olisiko mahdollista, että sulle ei alakarppi olekaan optimaalisin? Kyllähän sun pitäisi 2500 kcal kevyesti kuluttaa, eli ei ainakaan lihoa...

Karppiguruni Schwarzbein toteaa, että liian vähäiset hiilarit nostavat adrenaliini- ja kortisolihormoneja, jotka puolestaan vääntävät metaboliaa väärään suntaan. Sen valossa ei ole ihmekään, jos paino nousee vähemmilläkin syömisillä. Mikä sitten itse kullekin on oikeanlainen hiilihydraattimäärä, on eri juttu. Jos aineenvaihduntasi on lähtökohtaisesti todella pahasti sekaisin (insuliiniresistenssi ja ongelmia stressihormonien kanssa) hiilareita pitää olla vähemmän, jos asiasi ovat paremmin, pitää syödä hiilaria enemmän. Suosittelisin siis miettimään kaloreiden sijaan myös hiilarimäärää...(?) (Alhaisimmillaankin Schwarzbein suosittelee n. 75 g hiilaria päivässä, samoilla linjoilla kuin Heikkilä.)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-09 06:53:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lemmu kirjoitti:
Jos aineenvaihduntasi on lähtökohtaisesti todella pahasti sekaisin (insuliiniresistenssi ja ongelmia stressihormonien kanssa) hiilareita pitää olla vähemmän, jos asiasi ovat paremmin, pitää syödä hiilaria enemmän. Suosittelisin siis miettimään kaloreiden sijaan myös hiilarimäärää...(?) (Alhaisimmillaankin Schwarzbein suosittelee n. 75 g hiilaria päivässä, samoilla linjoilla kuin Heikkilä.)

Epäilen että juuri stressihormoneista on pitkälti kyse. Kulunut talvi on ollut yksi elämäni vaikeimmista. Mutta tuo hiilarimäärä: eikös Heikkilä ole sitä mieltä, että yli 72 gramman ei pitäisi mennä?

Carpe diem, carp in dies

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-09 07:04:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Makarios kirjoitti:

Epäilen että juuri stressihormoneista on pitkälti kyse. Kulunut talvi on ollut yksi elämäni vaikeimmista. Mutta tuo hiilarimäärä: eikös Heikkilä ole sitä mieltä, että yli 72 gramman ei pitäisi mennä?

Joo, saattoi olla, mutta ei mielestäni suosittele myöskään ihan minihiilareita. Voin olla väärässä, siitä on jo joku aika ku Heikkiläni luin (ei ole mun juttu.) Jos stressi vaivaa, niin mitäs jos satsaisit ihan ensinnä sen asian hoitamiseen ja sitten vasta miettisit kaloreita? Nuo stressihormonit pitävät tiukasti laardista kiinni! Eli yöunet kuntoon, työasioihin perspektiiviä, hengitysharjoituksia, kehon stressitekijät kuntoon (liian rankka laihduttaminen ja liikkuminen, myrkyt hallintaan (kuten makeutusaineet, lääkkeet, kofeiini, sokeri tietysti, tupakka jne) Se saattais jo helpottaa painonlaskua. Kun musta nuo sun hiilarit ja kalorit eivät näytä yhtään suurilta, niin en jaksa uskoa, että vika olisi niissä. Voi tietty olla, mistäpä minä toisen metaboliaa tuntisin. Just my 5 cents ;-)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-09 07:13:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lemmu kirjoitti:
Jos stressi vaivaa, niin mitäs jos satsaisit ihan ensinnä sen asian hoitamiseen ja sitten vasta miettisit kaloreita? Nuo stressihormonit pitävät tiukasti laardista kiinni! Eli yöunet kuntoon, työasioihin perspektiiviä, hengitysharjoituksia, kehon stressitekijät kuntoon (liian rankka laihduttaminen ja liikkuminen, myrkyt hallintaan (kuten makeutusaineet, lääkkeet, kofeiini, sokeri tietysti, tupakka jne) Se saattais jo helpottaa painonlaskua.

Siirryin viime syksynä opiskelijaksi ("vanhalla" iällä), ja täytyy sanoa, että 90 op:n rääkki yhdistettynä taloudelliseen ahdinkoon on syönyt miestä ja yöunia (olen muutenkin kärsinyt koko ikäni unettomuudesta). Onneksi jäljellä on enää muutama kirjallinen työ, jotka kylläkin ovat rästissä ja painavat mieltä - paitsi että tuli ilmoittauduttua kesäksi avoimeen yliopistoon, huokaus ](*,) .

Myrkkyjä ei mene muuta kuin kahvia, sitä kyllä aivan liikaa, ja olenkin miettinyt, voisiko siinä olla yksi syy. Atkins ainakin suhtautuu kofeiiniin penseästi. Ehkäpä viininkulutustakin voisi hieman kaventaa... ja kaipa sitä pitäisi alkaa liikkuakin, jahka aikaa löytyy enemmän.

Carpe diem, carp in dies

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-09 07:18:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hoida ihan ekana ne yöunet kuntoon!! Jookos? Ollaan puhuttu mun ruokapäikyssä jonkin verrran nukkumisesta ja on tuolla monta muutakin ketjua, millä yöuniaan parantaa. Ei ihme, jos et laihdu tai jos paino nousee, jos unet on huonot... Se on ihan ykkösasia hyvinvoinnille (mä tajuan sen vasta nyt, kun nukun paremmin.) Tsemppiä opiskelijapojalle! :smt041

Kofeiinista Schwarzbeinkin varoittelee, se kun ylläpitää tuota vääristynyttä kortisoliedistystä (mistä tulee harhaanjohtavasti hyvää oloa ja kierre on valmis - ihan kuin mikä tahansa stimulantti, johon jää koukkuun.) Mä tein niin, että ekaksi vähensin kahvittelua (vaihdoin osan kofeiinittomaan) ja nyt olen jo pitkään juonut pelkkää kofeiinitonta ja rooibosteetä & vihreää teetä. Ei se niin hankalaa ollut, ekan viikon kofeiinipäänsärky vain oli tappava. Kahvinjuonti on näemmä lähinnä taopa, kun siitä itse myrkystä eroon pääsee...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-09 08:21:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Odotin minäkin vähän muuta tulosta kuin parinsadan gramman painonlisäystä, mutta minkäs teet, kun vaaka ei oleystävällinen. :) Mulla on sille kuitenkin ihan järkeenkäypä selitys, ainakin omasta mielestä, jollainhan tätä on seliteltävä. :lol: Ensimmäinen punnitus tapahtui hetkellä, jolloin tappelin tietämättömänä liian vähäisen juomisen kanssa ja olin varmaan kuivimmillani. Lisäpaino on kohdallani mitä luultavimmin nestettä. :) Ainakin niin haluan ajatella.

On näissä mun ruokailuissa kyllä muutenkin parantamisen varaa. Ruokapäiväkirjassa suorastaan loistaa ihan turhia hiilarilähteitä ja taidan muutenkin syödä ihan liikaa painonpudotusta ajatellen. Jos en syö kunnolla heti töiden jälkeen, mussutan illanmittaan älyttömästi pähkinöitä sun muuta naposteltavaa. Ja ruokakaapeista löytyy vieläkin tuotteita, jotka eivät ihan karppaamiseen sovellu, mutta kuvittelen, että ihan pieninä annoksina ne eivät tunnu missään.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-09 08:59:07 
Poissa
sintti
sintti

Hei Makarios !Kyllä varmaan ottaa päähän tuollanen alotus.Täytynee ajatella että suunta on vain ylös :roll: Tai siis taulukolla alas.Et maininnut nyt mitään proteiinista.Oon lukenut aikaisemmista jutuistasi,että sulla on hyvä kaava niihin.Tää karppaus on sellasta hienosäätöä,ennen kuin se saadaan itse kullekin sopivaksi.Oon 3kk merkannu joka suupalan ja nyt vasta alkaa löytyä oikeat suhteet.Protskuista varotetaan että liika muuttuu sokeriksi.Kalorit oon myös pitäny -500 kcal vajeella.Kirjanpidolla näkee ainaki pitemmällä jaksolla missä on töpänny.Tsemppiä !

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-09 09:38:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Volleyball kirjoitti:
Oon 3kk merkannu joka suupalan ja nyt vasta alkaa löytyä oikeat suhteet.Protskuista varotetaan että liika muuttuu sokeriksi.Kalorit oon myös pitäny -500 kcal vajeella.Kirjanpidolla näkee ainaki pitemmällä jaksolla missä on töpänny.Tsemppiä !

Kiitos tsemppauksesta! Protskujen kanssa on tosiaan ongelmia. Niitä taitaa yksinkertaisesti mennä liikaa (kuluneella viikolla kolmena päivänä 120 - 150 g). Mutta kun prode on niin gutaa!

Tässä täytyy ottaa itseään niskasilavoista kiinni, muuten ei mene kohta byysat kiinni.

Carpe diem, carp in dies

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-09 09:53:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Niin ja kiusallisinta tässä on se, että kun olin päättänyt näyttää kesän alkuun mennessä Mikko Leppilammelta, peilistä katsookin vastaan aina vain Juho Kusti Paasikivi!

Täytynee palauttaa ne tilaamani wonderbra-simmarit, joista Mässin kanssa sanailtiin toisessa ketjussa, ja vaihtaa ne kokovartalokurepukuun...

Carpe diem, carp in dies

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-09 10:00:19 
Poissa
kermakarppi
kermakarppi

Makarios kirjoitti:
Olen yrittänyt pitää ateriat kolmessa, mutta en pysty tankkaamaan kerralla sellaista määrää, että nälkä pysyisi poissa 4 - 5 tuntia. Taidanpa hurauttaa itseni taas ketoosiin; sillä laihdun - mutta kaipaan koko ajan kasviksia, manteleita ja jugurttia.

Makarie, tuo on kuin minun aikaisemmasta karppihistoriastani. Kykenin pelkän pahan sisun avulla sinnittelemään joskus vähän aikaa kolmella aterialla, kunnes päätin, etteivät Heikkilä & Co ateriarytmeineen yms. ole minun kohdallani oikeassa. Maailman sivu karpitkin ovat laihtuneet myös toisenlaisella rytmityksellä ja makrojakautumalla.

Komppaan Lemmua mm. noissa hiilarimäärissä ja stressihormoneissa. Siirryin itse runsaan kahden vuoden ala- ja "keskikarppaamisen" jälkeen rasvazonelle - tai oikeastaan siirtyminen on vielä kesken, sen verran lujassa ovat alakarppiopit ja -tavat. Aivohillarikarppausta (els!) tämä kuitenkin jo on ja sellaisena jatkukoon.

Vaikka kaikki ei vielä ole kohdallaan, on mukavia vaikutuksia jo nähtävissä. Unen laatu on parantunut. En enää kieriskele valveilla, vaan nukun kuin uppotukki, ja jos herään kesken unien (vaikkapa naapurista kuuluviin ääniin), saan nopsasti uudelleen unen päästä kiinni. Nukkumaan mentyä uni tulee pian. Jaksan paremmin päivällä. Unentarpeen tyydyttyminen on siinä tietysti tärkeää, mutta uskon että myös ruokavalion tuomat hormonaaliset muutokset vaikuttavat.

Entäs ruoka sitten. Kun ennen täytyi varoa hiilarimäärien ylittymistä, miettii nyt miten saisi uppoamaan vielä lisää kasviksia, jotta saisi tarpeeksi hiilareita. Ja koska niitä ei aina uppoa, täytyy "turvautua" jälkiruokaan. :lol:

Entä paino? Karppauksen alussa putosi 20 kiloa ja sitä seurasi puolentoista vuoden jumi. Nyt näyttää vakavasti siltä, että paino alkaa vääjäämättä pudota. :D

Muoks. Zoneni ei siis ole tasan tarkkaan Searsin oppien mukaista. Käytän tietenkin hyväkseni uudempia ja oikeammiksi katsomiani tutkimuksia ja tietoja esimerkiksi rasvoista ja lihasta - ynnä sitä tärkeää oman voinnin seuraamista ja suutuntumaa..

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-09 10:21:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Thimari mou,

zonellahan minä viimeksi laihdutin kun kunnolla laihdutin... se oli mielestäni hieman kimurantti käytössä, tosin taisin olla turhan pedantti.

Carpe diem, carp in dies

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-09 10:24:03 
Poissa
kermakarppi
kermakarppi

Pedanttisuus - mitä se on? Ei kuulu sanavarastooni. :lol:
Enhän kykene/halua edes yhtä ainoata ruokareseptiä noudattamaan tarkalleen, vaan aina täytyy säveltää.

Siksi lisäsinkin edelliseen viestiini tuon täsmennyksen.

Ja edelleen täsmennän. Opettelen aluksi hh/prodesuhteita noin suurinpiirtein, siis jotta tiedän millaisissa määrissä liikutaan ja jotta suhteet ovat kuitakuinkin kohdallaan. Säätöä ja tarkkuutta sitten jos niitä tarvitaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-09 10:30:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

thimari kirjoitti:
Pedanttisuus - mitä se on? Ei kuulu sanavarastooni. :lol:
Enhän kykene/halua edes yhtä ainoata ruokareseptiä noudattamaan tarkalleen, vaan aina täytyy säveltää.

Siksi lisäsinkin edelliseen viestiini tuon täsmennyksen.

Ja edelleen täsmennän. Opettelen aluksi hh/prodesuhteita noin suurinpiirtein, siis jotta tiedeän millaisissa määrissä liikutaan ja jotta suhteet ovat kuitakuinkin kohdallaan. Säätöä ja tarkkuutta sitten jos niitä tarvitaan.

Eihän ruokareseptejä kuulu noudattaa! Se on amatöörien hommaa.

Sanopas vielä, kuinka paljon suunnilleen prosentteina sinulla kuluu rasvaa tuossa omazonessasi. Olen alkanut epäillä, etteivät minulle sovikaan niin suuret rasva-annokset kuin mitä täällä yleisesti suositellaan. Ilmeisesti ikääntyminen (helvetti, mikä muotisana; tarkoitan kypsyminen) on muuttanut metaboliani sellaiseksi, että energiantarpeeni on varsin pieni.

Carpe diem, carp in dies

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-09 10:45:44 
Poissa
etsijäkarppi
etsijäkarppi

Samassa tilanteessa täälläkin :evil: Stressi on kova ja paino senkun jatkaa nousuaan, mikä nyt ei ainakaan helpota asiaa yhtään (+1.7 ekan viikon saldo :shock: ). Aika samoilta ongelmat kuulostaa, joten tässä omia havaintoja :D

Mä tein talvella sen virheen, että vaan nostin rasvan osuutta ruuasta, koska kuvittelin sen pitävän nälkää. Kaikkea muuta :roll: Koko ajan piti sitten syödä enemmän ja enemmän eikä silti ollut hyvä olo. Oon nyt tullut siihen lopputulokseen, että (ainakin tällä hetkellä) mulle sopii parhaiten aika korkeat hiilarit (nostin 60g kieppeiltä 80 grammaan) ja prodet samaten (siellä 100g pintaan tuntuu toimivan parhaiten). Rasvaa puolestaan en enää lisäile yhtään mihinkään ja sen osuus on jäänyt reiluun 60E%. Ja olo on silloin kun nää suhteet saa pidettyä oikeina mitä mainioin.

Kahvi on nyt selkeästi tällä hetkellä ongelmakohta. Niinä päivinä kun sitä tulee lipitettyä pitkin päivää, tulee ongelmia syömisten kanssa eli siinä olis tarkoitus siirtyä kofeiinittomaan Lemmun esimerkin mukaisesti :D Vähentäminen ei nyt tunnu toimivan :roll:

Toinen ongelma on koko ajan pysynyt samana. Aamuisin ei ole nälkä, mutta jos syön vasta siinä vaiheessa, kun on, menee koko loppupäivä sitten syöpöttelyks. Mikään ruokamäärä ei tuo siinä vaiheessa enää kylläistä oloa. Eli vaikka tuntuu ikävältä syödä aamuisin väkisin, niin omalla kohdalla se tuntuu kuitenkin ainoalta tavalta pysyä kolmessa ateriassa.

Eli periaatteessa alkaa olla selvillä se, mitä pitäis tehdä, mutta tuo koulustressi aiheuttaa tällä hetkellä sen, ettei jaksa keskittyä näihin juttuihin tarpeeksi ja on tullut syötyä ihan liikaa ja väärällä tavalla :roll:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 63 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00