Pienetär kirjoitti:
jokaista suupalaa on vahdattava tuomiopäivään asti tai shit happens. Jotkut ihmiset vain ovat sellaisia.
Meitä on todella moneksi. Itse en Montignac'in ruokavaliota soveltavana ole taas edes laihdutusvaiheessa (vuonna 2001) laskenut, punninnut tai mitannut ruoka-aineita. Toki pysyin jo silloin kohtuudessa, lautasellahan on reunta. Sovelsin ja sovellan edelleenkin vain ruokavalion periaatteiden mukaisia ruoka-aine/ryhmä -valintoja aamiaisella, lounaalla ja päivällisellä sekä päälle tavallisesti pari välipalaa iltapäivällä ja illalla. Kome ateriaa päivässä + kaksi välipalaa siis.
Tässä "hyvähiilihydraattisessa" ruokavaliossa, jota siis edelleen sovellan painon ylläpidossani, olen todella voinut ja voin "syödä hyvin ja nauttia ruosta" ja ilman nälkää. Toki ymmärrän, että meitä on moneksi myös elimistömme tavoissa sietää tai käsitellä hiilihydraatteja (siis tärkkelystä/sokeria eli sitä glukoosia)
Mitään suupalojen vahtaamista en ole tähän päivään mennessä itse kokenut tekeväni ja tähän en lue sitä, että katson (olen oppinut ajan myötä sen mitä ruoka-aineita mm. rasvoja tai esim. tärkkelyshiilihydraatteja niiden glykemiaindeksin ja -kuorman perustella) pistän suuhuni.
Kutri kirjoitti:
Uuden tavan opettelemiseen ja vanhasta tavasta täydellisesti poisoppimiseen menee vähintään vuosi, useimmiten jopa kaksi vuotta (= tutkittu asia). Jos valitut laihdutusmetodit ovat sellaisia, ettei niitä jaksa noudattaa edes sitä vuotta (esim. liian vähäenergisiä kitudieettejä) ja jos oppimisprosessi ei ole ainakin jossain määrin tietoinen (ts. tiedostetaan että ollaan opettelemassa pysyvästi uusia elämäntapoja), on melko selvää, että ennemmin tai myöhemmin palataan vanhoihin, epäterveellisiin elämäntapoihin.
Samaa mieltä myös omien kokemusteni perusteella. Onneksi Montignac'in ruokavalion (ja yleensä glykemiaindeksiin/-kuormaan perustuvien periaatteiden oppiminen oli ainakin minulle mukavan helppoa. Laihtumisvaiheessa en edes oikeastaan ajatellut laihduttavani (paino vain putosi noiden 5 kk:n aikana tavoitteeseeni) ja lopputulos syntyi ikäänkuin tämän terveellisen ruokavalion sivutuotteena. Montignac'in nerokkaan yksinkertainen ruokavalio toimi siis minulla ilman ruoka-aineiden laskentaa, mittauksia tai punnituksia. Parasta kuitenkin oli se, että samalla sai syödä lihaa, kanaa, makkaroita (niitä lihaisia), juustoja ja kananmunia, kasviksia ja täysjyväviljatuotteita unohtamatta (kuitenkin ruokavalion periaatteiden mukaisesti).
Mikä myös tässä yhteydessä omalta osaltani on huomattava; kesti noin vuoden ennenkuin aloin luottaa (lue katsoin omaksuneeni uudet muuttuneet ruokatottumukseni) painon ylläpitovaiheessa Montignac'in ruokavalion tarjoamaan toiseen vaihtoehtoon eli "painonhallintaan hairahduksin". Tällä siis tarkoitan hyödyntää erilaisia ruoka-aineiden glykemiaindeksiin vaikuttavia tekijöitä (ks. myös Glukoosivallankumous -kirja) harkitusti mutta poikkeuksin. Siis esim. omena tai pari ennen tietoista pullan tai kakkupalan nauttimista (eri sosiaaliset tilanteet). Korostan vielä, että tämänkaltaiset tilanteet ovat minulle harkittuja ja ennakoituja, siis eräänlaista hallintaa minulle. Osaan siis myös sanoa EI tarvittaessa. Mitään vahtaamista tämä ei silti minulle ole vaan ihan tavallista opitun kanssa maalaisjärjellä toimien tapahtuvaa toimintaa. Lieneekö jo sitten sitä paljon puhuttua ja kaivattua tiedostettua painonhallintaa. Hyvin on kuitenkin tähän mennessä näinä painonhallinnan jo kahtena vuotena toiminut.