Kutri kirjoitti:
Ilkka-beibe,
kai huomasit että vastaukseni oli Elkan viestiin, jossa puhuttiin rajanvedoista, liittyen viestiini, jossa olin maininnut ohimennen oman rajanvetoni? Kerroin omasta rajanvedostani Elkalle, täsmentääkseni mitä tarkoitin, en aloittaakseni uudelleen samaa täysin turhaa jankkausketjua. Siksi totesin erikseen että täällä termi ymmärretään niin kuin ymmärretään.

Kai huomasit, että mainitsin sen että elä jaksa mainita sitä kokoajan?

Kyllä me muistetaan, että sinun mielestä me ei alakarpata. Ja joka kerta kun sitä "et tuo esille", se kyllä tuottaa vain ja ainoastaan lopputuloksena sitä, että jälleen tuot sen esille. Jos ymmärrät, mitä ajan takaa.

Kutri kirjoitti:
Itse pistän rajan suurinpiirtein ketoosin tienoille. Käytännössä useimmilla jo 60-100 g hh / vrk (tai alle) johtaa jonkinasteiseen ketoosiin (ts. ketoaineiden määrä veressä kasvaa, vaikkei niitä virtsassa vielä näkyisikään). Se on aineenvaihdunnallisesti erityyppinen tila kuin ei-ketoosi, siksi vedän rajan siihen.
Ja entäpä jos on aktiivinen liikkuja? Polttaa hiilareita reippaasti muutoinkin? Entä jos vetelee ketoaineet veressä vaikka jopa 120g/p? Onko vielä "sinun mukaasi" alakarppi?[/quote]
Sanoinko että raja menee tarkkaan tuossa? No en. Kirjoitin että useimmilla, en kaikilla.
[/quote]
Kyse ei ollut siitä 60-100g rajasta, vaan siitä, että pitääkö raja-aitasi eli ketoaineiden ilmeneminen verenkierrossa yli "normaalin" myös muulloin kuin sinunkin mielestäsi alakarpeilla hiilarilukemilla. Eli mikäli olet ketokarppi (woohoo, olisiko siinä hyvä termi ketogeenisille karpaatikoille) määritelmää alakarpeille pitämässä, onko se universaali vai vain jos hiilarit siihen päästäkseen ovat "tarpeeksi" alhaalla mielestäsi? Joku huippuatleetti voisi varmaan vedellä ketoosia aika järyilläkin sokruilla...
Taitaa mennä quotaukset muuten nyt mulla sekaisin, noh katotaan pysyykö hakasulkuset oikein näppeissä.

Lainaa:
Ilkka kirjoitti:
Vai että 140g/vrk. Tekeepi 560kcal. Jos ottaa pohjaksi sen noin 2000-2500kcal kulutuksen mikä yleisesti on arviona keskivertoaikuisella, niin se on 28-22,4%. <=30% on low-fat.
Sanoinko tasan 140 g? No en. Sanoin "selvästi yli 140 g" (= aivojen glukoositarve). Ja esim. oma peruskulutukseni ilman kuntoliikuntaa on 1700-1800 kcal (= perusaineenvaihdunta, arkiaktiivisuus, ruoan tuoma termogeeninen efekti). Siitä 140 g hh on 31 E%. Ja 140 g oli vain lähtölukema. Ja koska hiilarin absoluuttinen grammamäärä on ketoosin kannalta merkitsevämpi kuin suhteellinen prosentti, sen "vähä"/"keski" -määreisiin ei kannattane käyttää samoja kriteereitä kuin rasvaan ja sen energiaprosenttiin. Ja koska prosentit ovat aina kokonaisenergiamäärästä riippuvia, ne ovat parhaimmillaankin vain suuntaa-antavia.
Miksi sinä nyt rupeat niin tarkasti pilkkuaviilaamaan, kun kyllä nuo ovat varsin laajoja arvoja olleet, ja vain esimerkkinä simppelistä matematiikasta? Ketokarppaus on vain yksi muoto alakarppausta, sehän se on (edelleen) koko homman probleema. Ja puhuttaessa "vähä/keski/ylä" arvoista, niin silloin kyllä pitää huomioida sekä prosentit että grammat. Muutoinhan pienet ihmiset eivät menekään samoilla kriteereillä, ja vastaavasti suuret ihmiset myöskin ovat ihan eri kriteereillä. Itse olen 167cm ja painoin viimeksi 60kg kun satuin puntarin lähelle, joten on tullut luonnollisesti pohdittua nuita kokojuttuja.

Ketoosiin määreenä alakarppauksesta turvautuu kyllä aniharvat, yleensä ne jotka etsivät syitä alakarppauksen "huonoudesta" (esim. se "alakarppausmeta-analyysi"...).
Eli pelisäännöt pitää olla selvät: alakarppausta ei ole VAIN alle xx grammaa hiilareita syövät, vaan myös prosentuaalisesti pitää asiaa tarkastella. >3000kcal päivässä kuluttavat (löytyy niitäkin) voivat myös olla alakarppeja, vaikka kuinka söisivätkin jopa 200g hiilareita. Sinun mielestäsi ehkä eivät...
Lainaa:
Ilkka kirjoitti:
usko että olet "yksinäsi" rajamääritelmäsi kanssa _tällä foorumilla_. (Tämä siis tarkoittaa sitä, että lopeta jo sen mainitseminen...)
Joo joo, siksi kirjoitinkin edelliseen viestiin:
Kutri kirjoitti:
"Kuten sanottua, tässä ryhmässä vähähiilihydraattinen määritellään kuitenkin "ruokavalioksi, jossa tarkkaillaan hiilihydraattien laatua ja/tai määrää", joten asiasta on turha keskustella sen enempää.
... miksi suluissa lukeekin selitys, mitä kommentillani ajoin takaa ...
Lainaa:
Ilkka kirjoitti:
Ja kuinka moni tällä palstalla syö _selvästi_ yli 140g/vrk hiilareita, ja väittää olevansa alakarppaaja? Täh? *etsii katseellaan sitä suurta väkijoukkoa* Kyllä täällä ihmiset ihan selvästi puhuvat itsestään hyväkarppeina, vaikka monesti lukeutuisivatkin vielä jopa alakarpeiksikin, vaikkeivat pakosta ketoottisesti alakarppaaviin.
No nyt terminologiaan on tullut "onneksi" tarkennusta...

Kuten sanottua, täällä vähähiilihydraattiseen lukeutuvat myös noi 140 g tai yli hiilareita sisältävät dieetit, joissa hiilarit otetaan "hyvistä" lähteistä, joten ymmärrettävästi monet esim. Montignacin mukaan syövät (yli 140 g hh saavat ja kaukana ketoosista olevat) lukevat itsensä täällä vähähiilihydraattisen dieetin noudattajiin.
Nyt on tullut? Miten niin nyt? Paistaako tässä jokin messiaaninen käsitys sinun vaikutuksesta alakarppifoorumilla? Anteeksi voimakas epäilys, mutta kun täytyy ihan vain sanoa, että viesteistäsi puskee esille jotain "epäilyttävää"... ja töissä oli paska päivä.

Mutta kyllä täällä on ala/hyväkarppitermit lennelleet ennen sinunkin ilmaantumistasi. Ja tokkopa esim. Montignacin mukaan syövät kategorisesti saavat yli 140g hh/vrk. Jotkut saavat, jotkut eivät.
Lainaa:
Ilkka kirjoitti:
Jos haluat vängätä ketoosirajan kanssa, puhu sitten ketoottisista alakarppaajista, thank you very much.
En mä halua mitään vängätä. Siksi en viime aikoina juurikaan ole kommentoinut ketjuja, joissa on väliä sillä onko ketoosissa vai ei ettei tarvitse alkaa erikseen jaagata että onko kyseessä nyt sitten oikeasti vähähiilihydraattinen vai keskihiilarinen ruokavalio jne.
Noh tämäkin lähti liikkeelle mielipiteestäsi että vain ketokarppaus on alakarppaamista.

Lainaa:
Rasvaesimerkki-juttusi menivät ohi, mutta never mind.
Niin, juuri sitä ohi menemistä minä silloinkin (ja edelleen) naureskelen.

Jätän tämän matemaattisen analyysin ratkaistavaksesi.
Lainaa:
Ilkka kirjoitti:
Ottaen huomioon, että aikoinani zonella aloitelleena tutkimushakuni kohdistuivat juuri mediumkarppiin, ja niitä jo silloinkin nelisen vuotta sitten löytyi, niin tuo kyllä kuulostaa hieman oudolta korvaani.
Ai tutkimuksia, joissa olisi nimenomaan verrattu mediumcarbia highcarbiin? Tai mediumcarbia lowcarbiin? Ja nimenomaan tarkoituksena tutkia sitä, miten HIILIHYDRAATTImäärän muuttaminen vaikuttaa siihen tai tähän? Eikä esim. sitä miten PROTEIINImäärän muuttaminen vaikuttaa siihen tai tähän? En olekaan sellaisia nähnyt. Voitko antaa viitteitä, kiinnostaisi lukea ne.
En ole lähdetietoteos, ikävä kyllä. Enkä ole sinunkaan nähnyt lähteitä viljelevän ympäriinsä, joten ei taida olla kovinkaan harvinainen tapahtuma. Mutta kyllä, olen nähnyt A) med/high carb vertailuja B) silloin en vielä lowcarbia etsinyt, joten vain med/lowcarb vertailuja tehneitä en nyt suoralta kädeltä muista varmuudella C) ja kyllä, olen nähnyt tutkimuksia joissa proteiini% ovat pysyneet samoina eri ryhmien välillä.
Lainaa:
Eli joo en ole lukenut kaikkea, mutta toisaalta mulla on ollut onni olla useamman sellaisen ammatti-ihmisen kanssa keskusteluyhteydessä, jotka ovat lukeneet mua enemmän noita tutkimuksia ihan eri näkökulmista ja joiden kautta toisaalta olen saanut käsiini myös noita kokonaisia tutkimuksia.
Free hint: elä usko toisten mielipiteitä... elä minunkaan.

Jo tässä lyhyessä elämäntarinassani olen sen verran moneen käsittämättömään päätelmään (myös viralliselta taholta) törmännyt, että valmiiksi pureskeltu on aina vain pohjana silloin, jos asia ei henkilökohtaisesti innosta tutkimaan tarkemmin.
Lainaa:
Käsittäkseni perustelin miksi se toimii. Ja ainakin mun mielestä on mielenkiintoista tietää myös MIKSI jokin toimii, eikä vain että toimiiko joku vai ei.
Ikävä kyllä, se vain yleensä muotoutuu mollaukseksi, jonka peruspohjana on "se toimii koska se toimii". En nyt puhu sinun (tai ainakaan vain sinun) versioista toimimisen syistä ja sitten niiden pohdinnoista, mutta näin se vain kyynisesti monesti lopulta päättyy: asian päätellään olevan merkityksetön, koska se toimii niinkuin se toimii, ja se toimiminen ei termodynaamisesti riko mitään lakia, ja täten myös virallisen linjan lowfättäyksen "pitäisi" olla yhtä hyvä vaihtoehto.
Lainaa:
Ilkka kirjoitti:
Ja pelkän naurettavan kaloriteoriapohjaisen analysoinnin perusteella on saatu "alakarpit laihtuvat enemmän" tuloksia, jos joku nyt jaksaa kaivaa esiin sen tutkimuksen missä ravintola valmisti osallistujien kaikki ruuat... itse en nyt muista yliopiston nimeä.
Niin, mainitsemasi tutkimushan on siis ainoa yhtään relevantilta kuullostava tutkimus, jossa on tällaisia tuloksia saatu. Ikävä kyllä ko. tutkimusta ei ole tällä hetkellä kokonaisena saatavissa edes rahalla, eli en ole vieläkään päässyt näkemään koko tutkimusasettelua, jne. Tätä nykyä en kauheasti viitsi vetää mitään johtopäätöksiä abstracteista -- saati median niistä tekemistä tulkinnoista.
Niin ja asiahan on täysin irrelevantti muutenkin, ehkä jotkut voivat heitellä ilmoille kaloriteorian ei perusteltuja mollaamisia, mutta kyllä esim. ainakin minun henk.koht. syyt mollata kaloriteoriaa ovat ihan realiteetteihin pohjautuvia. Turhaa puhua kalorivajeen muodostuksesta vain ruokaan pohjautuvana.
Ilkka kirjoitti:
Molemmat saattavat olla virheellisiä ainakin osassa tapauksia (ts. joissain tapauksissa energiansaanti vähenee, joissain lisääntyy, joissain tapahtuu molempia). Mä sanoisin kylläkin että "henkilö laihtui 500 g, eli energiavajetta syntyi 4500 kcalin edestä". Tämä lause sisältää sekä ruokavaliolla tehdyn energiavajeen että kulutuksen lisääntymisestä johtuneen energiavajeen.
Ööh, no ei tuo nyt mitenkään eroa tarkemmasta, jo viestissä olleesta, kulutus > saanti versiosta. No eroaa sen verran, että kulutus - saanti on jo typistetty vajeeksi.

Lainaa:
Ilkka-honey, ainakin tällä kertaa vedit sen verran monta täysin väärää tulkintaa mun viestistä (ts. tulkitsit mun esim. sanoneen "tasan 140 g", kun sanoin "reilusti yli 140 g" jne.), että herää kysymys kuka regressoitui tällä kertaa ja miksi.

Okei, meni henkilökohtaiseksi, mutta menköön tämän kerran "niin metsä vastaa kuin sinne huutaa" -hengessä.

Kutri-honey, kyllä minä olin ainakin myös _ _-alleviivannut kyseisen "selvästi" sanan, joka oli muuten käyttämäsi sana eikä "reilusti", omassa vastauksessani kyseiseen kappaleeseesi. Voinet tuoda esiin nämä muut "monta täysin väärää tulkintaa" eriteltyinä, niin katson ne läpi mieluusti.
Lainaa:
Joo, varmasti ruokavalioni täyttää hyväkarppaamis-määritelmänne ja teidän määritelmienne mukaan myös vähähiilihydraattinen-määritelmän. Mun määrittelyllä kyseessä on kuitenkin mediumcarb-ruokavalio. Kumpi on oikeassa? (Molemmat, koska kyse on vain määrittelyistä.)
Jaa ei kai me nyt sentään selvästi vähähiilariseksi sitä olla sanottu (ainakaan joka päivää, variaation sisällähän nyt tietenkin voi tulla minkälaisia päiviä vain kenellä tahansa), enemmän nyt kuitenkin hyväkarpiksi vaikka alakarpin rajoilla liikkuukin.

Jos keskivertopäiväsi vaihtelevat molemminpuolin 35%/35% hh/r energianlähteitä, niin keskikarpiksihan se menee.
Lainaa:
Kysymys: jos kaikki suomalaiset söisivät kulutuksensa mukaan, lopettaisivat turhan sokerin ja valkoisen jauhon syönnin, huolehtisivat riittävästä kasvisten (= lähemmäs kilo päivässä), rasvan (n. 30-35 E%) ja proteiinin saannista (edes se 0,8-1 g / painokilo vähän liikkuville), ja ottaisivat lopun energian täysjyväviljasta ja kotimaisista keitetyistä kuoriperunoista, niin kuin heidän pitäisi oikeastikin perussuositusten mukaan syödä, niin sanottaisiinko silloin että "suomalaiset syövät vähähiilihydraattisesti" vai että "suomalaiset syövät terveellisesti, koska terveysvalistus on mennyt vihdoin ja viimein perille"?
Ongelmat vain ovat siinä, että "terveysvalistus" ei tuo esille tuollaista viestiä. Jotkut jotka yrittävät tällaiseksi massalle perille pääsevää valistussanomaa väittää elävät kyllä omissa fantasioissa, tai ovat kovaa vauhtia ottamassa takapakkia. Ja kriteeri "lopun energian täysjyväviljasta ja kotimaisista keitetyistä kuoriperunoista" ei kyllä ole alakarppauksen mallin mukaista. Esim. 75kg 75g prot = 300kcal, 700kcal r, se jättää vielä 1100kcal hh jos pohjana olisi 2100kcal tarve. Ongelmana on tuo järjetön rasvapelko, jonka pohjana on kaikkea muuta kuin validi tieteellinen tutkimustulos.
Lainaa:
Ja vielä: kyllä, julkista terveysvalistusta sekoittaa huomattavasti se, että
Aivan. Onkin näkemysero, katsooko viestiä "lähtökohdasta" vai toteutuksen jälkeen tapahtuvasta "lopullisesta" viestistä. Itse pidän jälkimmäistä tärkeämpänä... se kun kuitenkin on se, mitä sillä viestillä lopulta saadaan ehkä aikaan.
Lainaa:
Eli ns. tavallinen kansa on kyllä ihan pihalla sen suhteen, millainen onkaan se perusterveellinen ruokavalio, jota asiantuntijat tarkalleen ottaen suosittavat. Toisaalta ne ovat kyllä aika pihalla monen muunkin asian suhteen (vrt. esim. valtion budjetti, poliittinen päätöksenteko jne.).
Lisäisin tähän vain vielä sen, että kyllä ne on pihalla ne monet "asiantuntijatkin". Ja sen takia lisäisin lainausmerkit tuohon "perusterveellinen ruokavalio" kohtaan, sen terveellisyydestä kun voi olla montaa mieltä... no parempi se varmaan olisi kuin transrasvanperunat eikun ranskanperunat ja limukkamössöily. Ja liittyen edelliseen kappaleeseen, eineksissä aina viralliselta puolelta tyrmätään niiden sisältämä rasvan määrä, mutta kyllä aivan yhtä hyvin niistä voi tyrmätä niiden sisältämän tärkkelyksen ja hiilarien määrän, sekä surkean teollisen roskarasvaprofiilin (ei niinkään määrän vaan siis laadun). Laadussa lienee meillä hieman näkemyseroja, mikä rasva on hyvää ja mikä huonoa.

Kiivas takapakkijuoksu lienee kohtapuoliin alkamassa (tai jo alkanut).
Mutta joo, oli surkea päivä töissä, mistä ehkä kärjistetty kielenkäyttö, mutta en minä nyt sentään mainitsemiasi vääriä päätelmiä viestistäsi montaa tehnyt, tai ainakaan tarkoituksella yhtäkään... mutta tosiaan jos niitä mielestäsi löydät, niin sano vain suoraan eläkä viittaa epämääräisesti "moneen" niin katsotaan oliko jotain kielellisen kommunikaation aiheuttamia ajatusten viestinnän haaksirikkoja.