karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-26 06:28:07

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 42 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2004-07-14 16:27:03 
Olin tänään reipas ja tein itselleni ruokataulukon, johon Finelistä hain tiedot, ne mitkä löysin, loput sijoitin lähinnä oikean vaihtoehdon alle (esim. tyyliin parapähkinä muuttui hasselpähkinäksi). Halusin tietää tarkan koostumuksen syömisestäni, koska olen viime viikkoina huomannut selkeästi laihtuvani. Normaalipainon sisällä semmoinen puoli kiloa viikossa on kyllä hyvä tahti.
LUULO:
Alkuoletukseni oli, että syön noin 1900-2000 kcal päivässä, oletin että hiilareita kertyy noin 60-100 g, ja että prosenttini menisivät noin 40% rasvasta, 40% protskuista ja 20% hiilareista. Kuitua uskoin saavani tarpeeksi.

TIETO:
Kaloreita kertyi vain 1481(runsas kasvisten määrä ilmeisesti on hämännyt minua),hiilareitten suhteen olin melko oikeassa, niitä tuli 59 g, kuidun suhteen samoin 34 g (pitäisi KTL:n huolestuneiden tämä lukea!). Sen sijaan rasvan ja protskun suhteissa luuloni ei ollut tiedon väärti. Söin rasvaa 89 g ja protskuja 81 g. Prosentteina: kaloreista 59% tuli rasvasta, 24% protskuista ja 17% hiilareista. Mutta prosentit eivät mun mielestäni kuvaa kuviota niin hyvin kuin grammat.

Kaikille VIERAILLE tiedoksi: joo, en ole koskaan väittänytkään ettei kaloriteoria koskisi myös alakarppeja. Minä ja monet muut ajattelemme kuitenkin, ettei se ole RIITTÄVÄ kuvaamaan aineenvaihdunnan kaikkia osatekijöitä. Esimerkiksi vastaavalla kalorimäärällä pääosin hiilareita, minä en laihtunut. Silloin ennenmuinoin, kun en vielä paremmasta tiennyt 8)

Mutta taidanpa käydä jääkaapilla hakemassa palasen täysrasvaista juustoa, kun nuita kaloreitakin on kertynyt noin vähän... :lol: . Nälkää en ole suostunut ottamaan vieraakseni yhtenäkään päivänä.

ViestiLähetetty: 2004-07-14 18:05:00 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Kiitos kaunis esimerkistä! Näitä saisi minun puolestani olla enemmänkin täällä... :lol:

rouvaQ kirjoitti:
Esimerkiksi vastaavalla kalorimäärällä pääosin hiilareita, minä en laihtunut. Silloin ennenmuinoin, kun en vielä paremmasta tiennyt 8)

Varmistan vain: laskitko siis ennen kaloreita (ts. tiedät täsmälleen paljon tuolloin söit)? Ja mitä luulet, onko proteiininsaantisi lisääntynyt sitten noiden päivien?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-14 18:37:52 
En laskenut kaloreita, vaan pv-pisteitä ja niitä ruutuja :oops: . Joten ihan kalorilleen en osaa sanoa. Mutta pidin ruokapäiväkirjaa ja olin tarkka, en nk. huijannut. Enkä syönyt nk. ilmaisia. Suuntaa-antava kokemukseni on kuitenkin tuo.

No, järkyttyneenä vähäisistä kalorimääristä söin tässä jo viiliä (sitä kai Dickmilch lähinnä suomeksi on?) ja vadelmia ja täysrasvaista maasdameria... :D. Nyt on kaloreita kasassa 1719, ja se on mun mielestä jo sopivampi määrä. Liikuntaa en oo tänään harrastanut kuin napatanssahtelua vajaan tunnin.

En luule, vaan tiedän, että proteiininsaantini on lisääntynyt noista päivistä.

Mutta tuo kuitumäärä, yli suositusten, kertyi siis lähinnä marjoista, hedelmistä, pähkinöistä ja kasviksista. Siihen päälle vain 1 rkl vehnäleseita ja 1 tl pellavarouhetta. Sitä leipätiedotuksen ruisleipää en tarttenu puolikasta palaa :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-14 18:56:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

rouvaQ kirjoitti:
No, järkyttyneenä vähäisistä kalorimääristä söin tässä jo viiliä (sitä kai Dickmilch lähinnä suomeksi on?)

Hmmm. *aukaisee suunsa* ... *sulkee suunsa nopeasti ja poistuu takavasemmalle ennenkuin pääsee lehmä (sonni?) suusta* :lol:

...

*lukee oman viestinsä, huomaa ööh, sananvalinnan* Doh! :lol:

Nyt olen kyllä jo hiljaa, aivan liian levoton ajatusprosessi! :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-14 19:06:44 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

... ai katsoitko sinäkin, Ilkka, sen eilisen dokumenttiohjelman Etiopian nälänhädästä; sen jossa pullukka sukulainen tuli Euroopasta kuukaudeksi kokeilemaan nälkää? Kuinka tulikin tässä mieleen ...

Siinä porukassa kyllä kaikki muut lihoisivat ja vauhdilla, jos tulisivat meidän lihapatojemme ääreen. Vaikka sekä valkuaisen että rasvan suhteelliset osuudet ponkaisisivat pilviin. Siinä missä kaloritkin.

terv. suorastaan-syyllisen-kylläinen-els
(Ps. silloin kun laihduin kuukausia ja tasaisesti, laihduin zonella ja toden totta kalorirajoitteisesti. Mutta ilman nälkää - eli kylläisenä, lämpimänä, ajattelukykyisenä ja energisenä. Nämä neljä kuvailusanaa erottivat sen mm paastokokemuksista, jolloin alituisesta palelusta ja huonosta keskittymiskyvystä päätelleen tosiaan elin säästöliekillä ... )

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-14 19:10:52 
Poissa
prinssieversti
prinssieversti

ilkka kirjoitti:
rouvaQ kirjoitti:
No, järkyttyneenä vähäisistä kalorimääristä söin tässä jo viiliä (sitä kai Dickmilch lähinnä suomeksi on?)

Hmmm. *aukaisee suunsa* ... *sulkee suunsa nopeasti ja poistuu takavasemmalle ennenkuin pääsee lehmä (sonni?) suusta* :lol:

...

*lukee oman viestinsä, huomaa ööh, sananvalinnan* Doh! :lol:

Nyt olen kyllä jo hiljaa, aivan liian levoton ajatusprosessi! :D

Repesin itsekin tuon viestikohdan luettuani :D Sorry FrauQ... Saksa saksana ja englanti englantina* eikä yhdistellen :wink:

* Tällä tarkoitan siis itseäni... en tiedä mikä tuo D:llä alkava tarkoitaa saksankielellä... :roll: Sori sori... :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-14 20:01:08 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

"My bottom hurts just thinking about it", sanoi Madonna Dickistä biisissä Two step levyllä Dick Tracy.

JA laskinpas minäkin saldon tästä päivästä:
Proteiineja
99.63 g

Hiilihydraatteja
42.37 g

Kuituja
18.95 g

Rasvoja
106.29 g

Energiaa
1526.43 kcal

Tarkotus olis vielä syödä marjakermarahkaa, joten menee tonne lähemmäs 2000 kcal ihan niinkun olisin arvellutkin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-15 06:40:12 
Voi pojat :lol: :lol: ! Enpä tosiaan aiemmin ollut tullut ajatelleeksikaan... No SE Dickmilch lienee aika kaloritonta :wink:

Saksan kielen paksumaito on semmoista lusikoitavaa piimää...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-15 07:05:40 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

No laskinpa sitten minäkin eiliset syömiseni ja olipas masentavaa katottavaa... Kalorita tuli vaan n. 1350, joista protskuja n. 97 g, hiilareita n. 32 g ja rasvoja 92 g. Nuo ei ihan pidä paikkaansa, koska söin mm. Vatajan nakkeja, joissa on vähemmän hiilareita kun taulukossa ja ilmeisesti enemmän protskuja. Arviot ruokamääristä myös heittelevät aivan varmasti, mutta ei niin paljoa, että saisin edes 1600 kaloria kasaan... Tarttis vissiin alkaa syömään vähän enemmän, kun nyt tuntuu myös siltä, että paino ei tahdo tippua + turvottaa (lisää vettä siis + tietysti naiselliset vaivat). Mutta milläs ahdat lisää ruokaa ittees kun ei tee mieli/jaksa syödä (ei muuten johdu pelkästä ketoosistaa tällainen, vaan on aivan normaalia meikäläiselle - syöminen ei oo koskaan kiinnostanut... on enemmänkin sellanen "pakko pulla" (anteeksi termi :) )).
Oiskos kellään hyviä vinkkejä? Välipaloja? Mutta mitä?

ViestiLähetetty: 2004-07-15 07:44:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Eilen söin 2506 kcal: prodea 221,5 g, hiilareita 14,6g ja rasvaa 173,2 g. E-prosentteina 36-2-62.

Muutamana päivänä syödyt suolapähkinät ovat nostaneet hiilarit ja kalorit taivaisiin, mutta toisaalta olen tankannut hirveästi sitä kuitua, josta aina ollaan huolissaan.

Nyt kuitua oli vain 3% suosituksesta.
Vitamiinit:
A: 132%
D: 199%
E: 825%
K: 25% (taas on tarve kaalilaatikolle)
C: 126%
B12: 857%

Foolihappo oli eilen vähäinen, 57%. Kaikki muut Finelin taulukossa kohdassa "vitamiinit ja esiasteet" olleet olivat moninkertaisia suosituksiin verrattuina.

Suola 62% suosituksesta, silti natrium 419% suosituksesta. Verenpainetta ajatellen tärkeä kalium 174% suosituksesta. Kalsiumia oli niukasti, 47% suosituksesta. Muita mineraaleja, esimerkiksi magnesiumia (220%), kuparia (135%), sinkkiä (337%), mangaania (365%) ja seleeniä (451%) reippaasti yli suositusten. Tryptofaania oli 7465% suositukseen verrattuna, eipä ihme että olen niin iloinen :)

ViestiLähetetty: 2004-07-15 16:49:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pienetär kirjoitti:
Tryptofaania oli 7465% suositukseen verrattuna, eipä ihme että olen niin iloinen :)

Woah. :o

ViestiLähetetty: 2004-07-16 07:48:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pienetär kirjoitti:
Muutamana päivänä syödyt suolapähkinät ovat nostaneet hiilarit ja kalorit taivaisiin, mutta toisaalta olen tankannut hirveästi sitä kuitua, josta aina ollaan huolissaan.

Kun Kutri on rehellisyyden ystävä, niin eilen söin noin kolme megaa kaloreina (3115 kcal) ja n. 80 grammaa hiilareita (80,2). Niitä kertyy suolapähkinöistä nopeasti. Niin että se puolestatoista kananmunasta ja puolen megan päiväannoksesta. Jos tässä haluaa hyvää nähdä niin prodea oli 137,5 grammaa ja kuitu oli 235% suosituksesta eli noin puolellakin pärjäisin ja karpit olisivat kunnossa ja kuidut kanssa. Suolapähkinöillä solakaksi! 8)

Vitamiinit:
A: 57%
D: 106%
E: 1059%
K: 43% (kohta Kutri rupeaa yleistämään, pakko saada se kaalilaatikko tehdyksi)
C: 676% (pakko tunnustaa bluffanneeni, nappasin vähän tyrnimehua kanssa)
B12: 120%
Tiamiini, kun siitäkin oli puhetta: 744%

Kun rehellisiä ollaan, niin pakko tunnustaa että niasiini oli 93% ja foolihappo 79%.

Kivennäisaineet:
Suola ihastutti minua olemalla suolapähkinöistä huolimatta alamaissa, 64%, verenpaineelle tärkeä kalium oli 165%, kalkki oli taas alamaissa 42% ja suht hyödytön rauta 93%. Fosfori oli 323% ja verenpaineelle hyödyllinen magnesium 365%. Kun aina puhuttiin aikoinaan tärkeästä seleenin saannista, niin seleeni oli 367%, mikä on enemmän kuin jopa Atkins vaatii. Sinkki 117%, mangaani 360%, kupari tosin vain 52%. Beetakaroteenia sain 16 mikrogrammaa tai ehkä enemmänkin, jenkit ei tunne tyrniä.

Mutta mutta, ennen tuli vetäistyä koko 400 gramman pussi suolapähkinöitä kerralla, nyt pysähdyin 300 gramman kohdalle vaikka minun pussin koko on suurentunut kolmeen kiloon eli se siitä teoriasta että suuresta pussista syödään enemmän.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-16 08:23:55 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Nyt en ollut kyllä itsekään uskoa, että miten huonosti sitä tuli eilen syötyä... Otin huomioon jopa ruoanlaitossa käytetyn voin, salaatin oliiviöljyn, muutamat pähkinät, palaset juustoa ja soijakastikkeenkin.

Tässä tulos:
Protskut: 69,75
hh:t: 39.71
rasvat: 90.56
Energia: 1256.14!!!!

(Osaltaan selittää, että hain eilen Cafe Picnicistä kanafilee-paprika salaatin lounaaksi, mutta ei ollut eilen yhtään nälkä ja tulipahan sitten vielä jumpattuakin... Mutta protskuja oli kyllä ihan liian vähän...).

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-16 08:24:33 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Huh huh. Kolme megaa kuulostaa huimalta. Oletko noilla kalorimäärillä onnistunut laihtumaan? Joskus kyllä törmää sellaisiin (varsinkin miespuolisiin) tyyppeihin, jotka ketodieetillä syövät (tai siis nehän voi kyllä valehdellakin, ainakin virallisen teorian mukaan) ihan hirvittäviä kalorimääriä ja silti vaan paino laskee...

Joskus kun laskin syömisiäni, tulos oli jotain hyvin lähellä samanlaista kuin RouvaQ:lla. Myös minun oletukseni ennen laskemista oli lähellä hänen arviotaan. Tai itseasiassa... luulin silloin kyllä syöväni enemmän hiilareita, jonnekin 100 - 150 g tienoolle...

Mitä tästä opimme? Kun emme syö sitä 2000 kcal päivässä, prosenteilla kannattaa heittää vesilintua ja laskea grammoina per painokilo.

Itseni pääsi kyllä yllättämään kuinka vaikea hiilareita on saada kertymään vain ns "hyviä hiilareita" syömällä. Tuon oman laskelmani jälkeen päätinkin että syön kasviksia ym. niin paljon kuin napa vetää ja kiinnitän huomiota vain "käsiteltyihin" hiilareihin, leipään ym. Tavallaan se on ollut vähän pettymys, että en saa kasaan haluamaani hiilarimäärää pelkästään kasviksia syömällä... hedelmät auttaa, mutta lisäksi olen joutunut ottamaan mukaan puuroa ja leipää (kun perunasta en tykkää).

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-16 09:57:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Täällä ovat jotkut muutkin vaikeroineet kun hiilarit ei tule täyteen kasviksilla. Minkälaista hiilarimäärää tavoittelette? Ihan vaan uteliaisuudesta kyselen kun itsellä ei ole tässä vaikeuksia ollenkaan.

Eilen söin 4 tomaattia, ruuassa oli pari sipulia, kaalisalaattia kulhollisen, kourallisen manteleita ja pari desiä mustikoita. Niistä kertyi pikaisen noin arvion mukaan hiilareita reilut 40 g. (mutta voinkin ilman vaikeuksia syödä tomaatteja 5- 10 kpl/päivä :roll: )

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-16 10:11:03 
Poissa
paleokatti
paleokatti

No tuota 100 - 150 g päivässä olen tavoitellut... 80 - 90 olisi jo ihan ok. mutta en siis laske kuituja.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-16 10:16:11 
Poissa
paleokatti
paleokatti

eikun höh, tuo 150 g siis kuitujen kanssa...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-16 10:39:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Niin söin toki muutakin kuin nuo kasvikset :P mutta rupesin siis laskemaan paljonko pelkästään niistä kertyy hiilareita.

(söin lounaan kiinalaisessa, joten luulen että hh:n määrä kipusi reilusti yli sadan vaikka riisiä otinkin vain ruokalusikallisen. Niissä sooseissahan on tärkkelyssuurus ja melko varmasti sokeriakin - ainakin illalla oli just sellainen ontto olo joka tulee sokerista ja säären ihottuman olin raapinut yöllä verille :cry: )

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-16 10:41:00 
Mulla tulee täysin ilman viljaa (lukuun ottamatta leseitä ja pellavarouhetta 2 rkl yhteensä) 60 g hh ja lisäksi 30-40g kuituja. Eli 100 g pääsee, kun syö marjoja ja pari hedelmää, hirmuisesti kasviksia ja keskiverrosti hapanmaitotuotteita.
Mulla sen sijaan ongelma on protskut, mun pitäisi päästä mielestäni isompiin protskumääriin... Syön jo pari munaa päivässä, juustoa niin paljon kun lihomatta voin (20-40 g + raejuustoa 1 dl), pähkinöitä ja lihaa/kalaa noin 200 g ja noita hapanmaitotuotteita. Yllättävän vähän niistä kertyy :?: Yritän päästä 100 g, mutta yleensä pääsen 80-90.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-16 10:49:07 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mun protskut tuli eilen n. 200 gr:aa jauhelihaa, n. 100 gr:aa juustoa, pari kananmunaa, vähän kanaa, kaks mantelia, 5-6 suolapähkinää ja kaks uunissa paistettua pekoninviipaletta (eli rasvaa lienee ollu niissä aika vähän, koska laitoin ne talouspaperille "kuivumaan"). Näillä päästiin siis alle 70:neen grammaan...

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 42 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00