Pienetär kirjoitti:
Muutamana päivänä syödyt suolapähkinät ovat nostaneet hiilarit ja kalorit taivaisiin, mutta toisaalta olen tankannut hirveästi sitä kuitua, josta aina ollaan huolissaan.
Kun Kutri on rehellisyyden ystävä, niin eilen söin noin kolme megaa kaloreina (3115 kcal) ja n. 80 grammaa hiilareita (80,2). Niitä kertyy suolapähkinöistä nopeasti. Niin että se puolestatoista kananmunasta ja puolen megan päiväannoksesta. Jos tässä haluaa hyvää nähdä niin prodea oli 137,5 grammaa ja kuitu oli 235% suosituksesta eli noin puolellakin pärjäisin ja karpit olisivat kunnossa ja kuidut kanssa. Suolapähkinöillä solakaksi!
Vitamiinit:
A: 57%
D: 106%
E: 1059%
K: 43% (kohta Kutri rupeaa yleistämään, pakko saada se kaalilaatikko tehdyksi)
C: 676% (pakko tunnustaa bluffanneeni, nappasin vähän tyrnimehua kanssa)
B12: 120%
Tiamiini, kun siitäkin oli puhetta: 744%
Kun rehellisiä ollaan, niin pakko tunnustaa että niasiini oli 93% ja foolihappo 79%.
Kivennäisaineet:
Suola ihastutti minua olemalla suolapähkinöistä huolimatta alamaissa, 64%, verenpaineelle tärkeä kalium oli 165%, kalkki oli taas alamaissa 42% ja suht hyödytön rauta 93%. Fosfori oli 323% ja verenpaineelle hyödyllinen magnesium 365%. Kun aina puhuttiin aikoinaan tärkeästä seleenin saannista, niin seleeni oli 367%, mikä on enemmän kuin jopa Atkins vaatii. Sinkki 117%, mangaani 360%, kupari tosin vain 52%. Beetakaroteenia sain 16 mikrogrammaa tai ehkä enemmänkin, jenkit ei tunne tyrniä.
Mutta mutta, ennen tuli vetäistyä koko 400 gramman pussi suolapähkinöitä kerralla, nyt pysähdyin 300 gramman kohdalle vaikka minun pussin koko on suurentunut kolmeen kiloon eli se siitä teoriasta että suuresta pussista syödään enemmän.