karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-23 21:54:41

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 460 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 19 10 11 12 1323 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-12 08:49:25 
Poissa
paleokatti
paleokatti

No ei varmasti ole tekniikasta kiinni, mä en saisi tuohon kohtaan mustelmaa vaikka yrittäisin. No ehkä jos laittaisin kuulan roikkumaan ranteesta kahvastaan ja hyppyyttäisin sitä siinä...
8 kg:n kuulassa kahva on korkeampi kuin se itse kuula! Muistaakseni voimaharjoittelunetin foorumillakin toivotettiin lyhytkahvaiset kuulat jonnekin minne päivä ei paista.

Joissain asioissa se vaan voi olla muutamasta sentistä kiinni, tuntuuko homma hyvältä vai ei.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-12 09:34:31 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Tulee mieleen muutama semmonen asia :)

Aamuaerobinen
100 tempausta 8 kg kuulalla, 5 min tauotta, vaihdot 10 tempauksen välein.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-12 17:23:36 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Ulkona 16-kiloisen kanssa. Nyt tempausenkka hurjat 7/8.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-15 07:32:52 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Olen mietiskellyt tätä kahvakuulainnostustani, ja tullut siihen tulokseen, että tää vaan on mun lajini.

En ole koskaan ollut lahjakas missään liikuntaan liittyvässä. Koulussa sain liikuntanumeroksi 9, jos opettaja painotti voimistelua, ja 7 jos opettaja arvosti enemmän juoksemista. Peleissä taisin olla keskinkertainen. Pesäpalloa löin kun pieni perkele, mutta toisaalta en uskaltanut ottaa kovaa kohti tulevaa palloa kiinni.

Kukaan meidän kuudesta lapsetta ei ole kunnostautunut urheilussa. No, siskolla oli koulussa täydellinen kuulanheittotekniikka. Se teki täydellisen vaa’an, pakitti siitä yhdellä jalalla hyppimällä ja teki loistavan kierähdyksen. Kaikki taiteen sääntöjen mukaan. Ainoa vika oli, että kuula ei lentänyt minnekään. Opettaja ehdottikin sitten siskolle balettia.

Kuva

Pyöräily ja uiminen ovat olleet sellaisia, joista olen aikuisiällä nauttinut. Juoksemaan en ole koskaan oppinut.

Viiime vuosina liikunta on alkanut kiinnostaa enemmän. Mulla on monenlaisia vekottimia, joista osa toimii vaatetelineinä ja osa on kätevästi taitettuna jonnekin. Crosstrainerillä sotken yhä, harvakseen, muutamankymmentä kilometriä viikossa.

Hyllystä löytyy myös erinäisiä videoita, joiden tahdissa voi sätkiä. En nyt tarkoita XXX-filmejä :D Pilateksista on riittänyt iloa pisimpään. Ehkä koska se muistuttaa sitä koulun lattiajumppaa?

En ollut kahvakuulailua aloittaessani erityisen hyvässä enkä huonossa kunnossa. Voimailua en ollut harrastanut koskaan aikaisemmin.

8 kilon kuula tuntui heti alusta asti kaverilta. Mulla on ollut ongelmia ristiselkäni kanssa, joten opettelen liikkeet perin tarkoin ennen kuin alan riuhtoa. Mun pitää ensin hahmottaa liike päässäni ennen kuin kokeilen sitä luonnossa niin, että sitten kun alan harjoitella sitä, se on ikään kuin jo valmiiksi rakennettu. Tästä esimerkkinä kuulan heittely. Katselin videoita ja pyysin miestä näyttämään uudelleen ja uudelleen miten se tapahtuu. Kyselin miehen melkein kuoliaaksi. Miten saatat kuulan ilmaan? Miten saat sen pyörimään? Mistä tiedät milloin napata kiinni? Kiskaiseeko se pahasti alas mennessä... Heittoharjoitukset aloitin viskomalla kuulaa ilmaan yrittämättäkään ottaa kiinni. Katselin miten se pyörähti ja heitin aluksi poispäin itsestäni. Lopulta kun nappasin pyörähtävän kuulan kiinni, kiskaisu alaspäin mennessä yllätti silti. Satojen toistojen jälkeen sain sitten liikkeen sujumaan sekä oikealla että vasemmalla.

Treenaan perusliikkeitä isoilla toistomäärillä. Siinä käyvät käsi kädessä kestävyys, voima ja tekniikka. Muut liikkeet on sitten helpompi harjoitella kun on lihasta, tasapainoa ja toiminnallista voimaa. Smart muscles, sanoi Pavel. Isot toistomäärät ovat tukalia. Hiki virtaa ja hengitys vinkuu. Kellon kanssa harjoittelu, eli mahdollisimman monta toistoa tietyn ajan sisään on jonkinlaista masokismia, mutta kahvakuulailussa lajina ihan tyypillinen harjoitus. Tekniikka hioutuu samalla. Kukaan ei voi tehdä kolminumeroisia toistomääriä huonolla tekniikalla.

Toinen vaikeampi harjoiteltava oli deck squatt. Siihen huutelin jo apua täällä liikuntapalstallakin. Koitin aluksi ilman kuulaa, mutta sitten kun otin kuulan mukaan liike alkoi tuntua edes mahdolliselta. Tuon harjoitteluun meni useampi päivä.

Ensimmäinen kuulaliike oli heilautus. Toinen clean ja press. Cleanit olen sittemmin joutunut harjoittelemaan isomman kuulan kanssa uudelleen, 8 kiloisen kanssa ei saa vahinkoa aikaiseksi, vaikkei tekniikka kunnossa olisikaan. Snatch on pienellä kuulalla helppo, joten otin senkin mukaan suurinpiirtein heti.

Windmillejä ja turkkilaisia ylösnousuja olen harjoitellut myös, mutta niitä pitäisi kai tehdä enemmän.. Windmillissä tuntuu että lonkka poksahtaa kuopastaan kun painaa toisen käden maahan. Turkkilainen ylösnousu menee näppärästi alaspäin. Olen jakanut ylösnousua eri vaiheisiin, mutta se vaihe, missä noustaan seisomaan, tökkii pahasti. Tuon harjoitteluun auttaisi varmaan apuliikkeenä vaihtokyykky.

Erilaisia lattialiikkeitä teen kuulien kanssa myös. Erilaiset istumaannousut, linkkuveitset ja punnerrukset, pään yli punnerrukset ja muut ovat hyviä liikkeitä, mutta niitä tulee jostain syystä tehtyä vain ulkona.

Kuulissa mua viehättää se niiden rajuus. 16-kiloisen punnertaminen ylös nosti mielihyvähormonit pitkäksi aikaa tappiin. Urheilua. Pieniä riskejä. Kai se on se voimailu?

Ristiselän takia en aluksi tehnyt juurikaan maastavetoja, mutta nyt kun paras painonnostovyö, lihaskorsetti, alkaa olla kunnossa, olen ottanut niitäkin mukaan ohjelmaan. Meillä on 32 kiloinen mötikkä, jolla teen muut paitsi yhden jalan maastavedot, niissä käytän 24-kiloista. Ei tämä mitään balettia ole.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-15 13:04:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

hoover kirjoitti:
Ristiselän takia en aluksi tehnyt juurikaan maastavetoja, mutta nyt kun paras painonnostovyö, lihaskorsetti, alkaa olla kunnossa, olen ottanut niitäkin mukaan ohjelmaan..

IMO maastaveto puhtaalla tekniikalla pitää alaselän kunnossa. Toki jos selkä on"just nyt" rikki ei ehkä sitte kannata...

nimim. kolme kertaa alaselkä paskana

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-15 13:39:32 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Mulla oli sillain just nyt, tai oikeestaan vähää vailla. Väärä liike ja pari viikkoa kipulääkettä -tyyliin. Nyt onneksi parempi.

Tässä kiva pilatestyyppinen kuulaliike:
Kuva
Istumaan sivuttain käsi maassa, kuulan punnerrus ylös ja sitten ahteri ilmaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-16 20:46:10 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Tänään oli punnerruspäivä. Militarypressejä 12 kiloisella yhteensä 90.
Lisäksi samaisen kuulan kanssa nurtsijumppaa, muunmuassa tuota eilen piirtämääni liikettä.

PS. Liikkeestä saa fiinimän kun aloittaa selinmakuulta, punnertaa kuulan ylös ja tekee alun samoin kuin turkkilaisessa ylösnousussa. Siinä vaiheessa kun ollaan istumassa, toinen käsi maassa ja kuula ylhäällä, jalat suoraksi ja vartalo suoraksi.

Tuosta vielä eteenpäin hifistelyä: päällimmäinen jalka suoraksi ylös, mitä ylemmäs, sen parempi. Kuulan kanssa kannattaa olla tarkkana ja opetella tuo ensin ilman kuulaa. Ei auta unohtaa että pään päällä heiluu 12 kiloa valurautaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-18 20:26:39 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Tänään lyhyt treeni, kokeilin uusia liikkeitä.

Esimerkiksi clean, kyykky, punnerrus kyykyssä, seisomaan.
Clean, kyykky, ylösnousu samalla kuula ylös punnertaen. (Tämän nimi taitaa olla thruster englanniksi. Meni 16 kiloisellakin vaivoin.)
Lisäksi muutama snatch 16 kiloisella ettei ihan unohdu.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-19 13:50:10 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Jäkitin aamulla 16 kilon kuulaa räkissä (rinnalle vedettynä) molemmin puolin minuutin verran. Tuo voisi auttaa pidentämään työntösarjoja, että osaisi levätä kuula räkissä. Ei se kyllä levolta tuntunut :D

Kokeilin myös lankkua, kyynervatrret maassa ja jalkaterien varassa. Minuutin pysyin. Siitä on vara parantaa. Tekisi mieli ottaa tuossa ikätasoitusta.

Treenit jäi sikseen kun sain uuden fillarin <3<3<3
Kauhea sähellys matkamittarin kanssa, first things first, ja sitten polkaisin yhdeksän kilometriä vähän kauempana kaupassa. Yllätys, että takapuoli ei valita. Voisi polkaista ilalla vielä hieman pitemmän reissun. Esimerkiksi kahvakuula mukaan, meren rantaan ja hervotonta heittelyä, meressä pulahtaminen ja takaisin kotiin uutukaisellani.

Mä joudun käyttämään ajaessa laseja, koska mun silmät vuotaa kun muutama esteri jos tuulee silmiin. Sillon kun ostettiin viimeinen pyörävietin, ostin samalla nuo lasit. Katselin itseäni peilistä:
- Mä näytän ihan ötökältä.
- Ötökältä, jolle ei muuten vittuilla!!! sanoi tyttö.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-19 20:35:45 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Päivän fillarointisaldoksi tuli piirun vaille 22 km. Äkkiseltään käy keuhkoon ja reiteen. Ihmeen vähän on takamus kipeänä. Voi olla että huomenna kun iskee persauksen satulaan olen eri mieltä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-19 20:50:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

hoover kirjoitti:
Päivän fillarointisaldoksi tuli piirun vaille 22 km. Äkkiseltään käy keuhkoon ja reiteen. Ihmeen vähän on takamus kipeänä. Voi olla että huomenna kun iskee persauksen satulaan olen eri mieltä.

Tai ylihuomenna. :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-19 21:06:23 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

En mä raaski jättää uutta fillaria telineeseen. Luotan lujasti siihen että persaus parkkiintuu satulanahaksi viikossa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-19 23:19:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

hoover kirjoitti:
En mä raaski jättää uutta fillaria telineeseen. Luotan lujasti siihen että persaus parkkiintuu satulanahaksi viikossa.

Et pyöräilyhousuja ole harkinnut? Silloin kun pyöräilin 90-91-vuosina tosi paljon, niin käytin pyöräilyhousuja ("toppauksia") ja puseroa (tuulensuoja edessä ja ristiselänlämmitys takana). Silloin tuli kyllä kilometreja monia kymmeniä päivässä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-20 06:32:44 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

:D:D:D Toppaukset tähän peräsimeen!

Toi voisi olla ihan hyvä idea jos lähtisi pitkälle pyöräretkelle, mutta koska takamus kivistää nyt näin vähän, luulen että se parkkiintuu tosi nopeasti fillarointikuntoon. Muistelisin että muulloinkin vaiva on mennyt viikossa ohi.

Vielä ei kehtaa kilpavarustautua pyöräteitä varten. Yhtään fillaroitsijaa en ohittanut, mutta ohi meni jos jonkinlaista vipeltäjää. Joku pitkä mies polki jopolla, joka ei ollut retromallia, vaan taatusti alkuperäinen 70-luvun malli, vinhasti ohi ylämäessä. Tyyli oli muutoinkin mallia Hessu Hopo. Kyllä kirpaisi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-21 16:45:10 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Pidinpäs sittenkin liikuntavälipäivän eilen.

Tänään 20 km pyöräilyä pitkin merenrantaa. Hitaaseen tahtiin, merituulesta nautiskellen. Endorfiinit tapissa ja jotenkin onnellinen olo.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-21 19:07:12 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Vielä iltasella reilu tunti pikkukuulan kanssa ulkona. Mä pidän ulkona semmoisia rentoja tee-mitä-huvittaa-päiviä, ja tänään huvitti kokeilla erilaisia punnerruksia.

Turkkilainen rimpuilu onnistuu oikealla ja vasemmalal jään kököttämään askelkyykkyasentoon. En vaan osaa. Pitää harjoitella tuota ilman painoa vaihtokyykkyinä niin kauan että tajuan idean.

Sit up get uppeja. Dead cleaneja ja dead snatchejä. Tempauksia, heilautuksia, heittoja, linkoja.

Jäi kiva fiilis :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-22 08:14:02 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Terveisiä aamupyöräilyltä. Käväisiin Seurasaaren rannassa pikapikaa ennenkun mies joutui lähtemään duuniin. Matkaa ei tullut kuin 5 km, mutta piristi kivasti.

Kuva
Tuommoinen siellä suki itseään uimakuntoon.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-23 17:56:01 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Muutama hassu kilometri pyöräilyä.
Kuva
FEED ME!!!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-24 20:43:45 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

11 km fillarilla. Huomenna pitää pyyhkiä pölyt kuulasta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-25 20:01:58 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Hieman ylläpitoliikunnaksi jää mun heilumiseni nyt painoa pudottaessa.
Tein punnerruksia 12-kiloisella, 30 per käsi, kahtena 5:stä alenevana tikapuuna.

Tuon lisäksi pidin 12 kiloista molemmin puolin räkissä 1,5 minuuttia.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 460 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 19 10 11 12 1323 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00