karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-24 16:14:01

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 40 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2007-08-14 21:19:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olen jo useassa ketjussa lueskellut mielipiteitä, joiden mukaan Antti Heikkilän sinällään luettavissa kirjoissa ja kannatettavissa mielipiteissä oleva sarkasmi ja antipatia mm. lääke- ja ruokateollisuutta vastaan tökkii. Mua ei se niinkään ole häirinnyt, mutta harmittaa, kun monesta potentiaalisesta karppiehdokkaasta jäädään paitsi. :?

"We don´t need dogs for feelings but for psychological growth."

Katsahteluita-blogi
Haukkublogi

ViestiLähetetty: 2007-08-14 22:06:19 
Poissa
kermakarppi
kermakarppi

Harjus kirjoitti:
Olen jo useassa ketjussa lueskellut --

Miksi siis pitää aloittaa uusi? :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-14 22:13:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Aha...kielletty aihe. Sorry!

Katsahteluita-blogi
Haukkublogi

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-15 05:36:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Älä höpise, Harjus. Kymmenien samanaiheisten ketjujen välttäminen on kaikkien vilkkaiden foorumien toivoton pyrkimys.

Kuva Toisaalta - mutta toisaalta.
Shit happens.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-15 05:51:03 
Poissa
eliittijäsen
eliittijäsen

Harjus kirjoitti:
Aha...kielletty aihe. Sorry!

Kritiikki ei ole kiellettyä tietenkään.

Siirsin aiheen oikealle alueelle.

Viestin otsikko: Harjushöpinöitä
ViestiLähetetty: 2007-08-15 07:19:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ketjun siirto oikeaan paikkaan o.k, kiitos.

Tällä foorumilla harmittaa säännöllisesti se, että usein kun itselle tai aloittelevalle karpille joku juuri sillä hetkellä ajankohtainen asia on tärkeä, saa pitkään foorumilla kirjoitelleilta aika nopeasti kipakoita vastauksia siitä, että aiheesta on jo muualla keskusteltu, ehkäpä vuonna 2004... Pyytele siinä sitten nolona anteeksi kun on ollut niin typerä, ettei sitä ole tajunnut.

Mua ei pääsääntöisesti kiinnosta jossakin loputtoman pitkässä vanhassa ketjussa olevien rönsyilevien mielipiteiden lukeminen. Yleensä. Ei kaikista, mutta monesta asiasta voi olla omakin mielipide tai kysymys, jonka kuvittelee saavansa tänne kirjoittaa. Hyvä on, että opastetaan johonkin just menossa olevaan ketjuun, jos sitä ei itse ole löytänyt.

Musta karppaaminen on oppimisprosessi oman ravitsemuksen ja hyvinvoinnin hallintaan. Prosessi näyttää etenevän monilla samanlaisten vaiheiden kautta vaikkain eri järjestyksessä. Mulla niitä ovat olleet päätöksenteko, uuden tiedon hankkiminen, taisteleminen virallisterveellistä yhteiskuntaa vastaan, ihmiskokeilut, epäily, karppiknoppologiasarkasmin hämmentävä kohtaaminen, taas epäily, tiedon syventäminen ja mahdollisesti ymmärryksen lisääntyminen, halu osallistua keskusteluun jne. jne.

Viimeksi mainittu kuuluu mun mielestä prosessiin eikä sitä korvaa toisten kirjoittamien mielipiteiden passiivinen lukeminen.

Wiki on tosi hyvä tietolähde, samoin moni pysyvä taikka muu haulla löytyvä ketju, jos keskustelu on ollut edes jotenkin järkeenkäypää.

Foorumille tulee tasaisesti uusia rekisteröityneitä käyttäjiä. Toivon, että meille kaikille omien mielipiteiden ilmaisu ja itselle tärkeistä asioista keskusteleminen olisi sallittua siitäkin huolimatta, että joku muu on käsitellyt (melkein) samaa aihetta aikaisemmin. Ihmiset ovat yksilöitä ja näkökulmat erilaisia.:)

Katsahteluita-blogi
Haukkublogi

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-15 07:28:26 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Keskustellaan sitten tässä ketjussa Heikkilän kirjoitustyylistä.

Minä itse pidän Heikkilän kirjoja helppolukuisina ja jopa viihdyttävinä. Hieman rönsyilevää ja julistavaa, toisinaan ärsyttävän elitististä, mutta elämä on. Toisille.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-15 08:03:55 
Poissa
kermakarppi
kermakarppi

Keskustelkaa nyt pirulauta samalla minunkin kirjoitustyylistäni. Mitä kipakkaa tuossa ensimmäisessä viestissäni oli? Eikö täällä enää saamari hymiöt riitä kertomaan, ettei jotain millään pahalla sanota. :smt076

Ajattelin vain, että kun ketjun aloittaja vaikutti juurikin lukeneen Heikkiläketjuja, niin olisi voinut vaikka jatkaa jossakin niistä. Silloin olisi ollut se varhaisempi ketju pohjustamassa. Nythän täytyy näprätä kynnet kipeäksi hakua ja etsiä, mitä Heikkilästä on sanottu. :twisted:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-15 08:09:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Äärimmäisiä luksuskeittokirjoja on hauska lukea. Hauskuus vaihtuu ärsyyntyneisyydeksi kuitenkin, kun kirjoittaja esittää näkemyksen että ne, jotka eivät panosta luksusruokaan, panostavat sitten mersuun. Jotain häpyä rahamällästyksessä sentään - ei niin ettei saisi mällästää mutta niin että tunnustaisi ettei kaikilla ole mällästysmahdollisuuksia.

Muutoin Heikkilällä on hauska ironinen kirjoitustyyli, paitsi että en Mirkan tavoin ole varma voisiko norjalaisten antioksidanttien saanti juuri kahvista johtua siitä että syövät muita antioksidanttilähteitä vähän. Toisin sanoen perustelemattomia aika huimia väitteitä.

Shit happens.

Viestin otsikko: Mikä hyvä peruskirja?
ViestiLähetetty: 2007-08-15 08:10:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mun pointti tässä aiheessa oli voivotella sitä, että mitä vois opastaa orastavalle karppikiinnostuneelle aiheesta luettavaksi. Mieluiten kotimaista.

Mulla on kaikki Heikkilän kirjat ja olen samaa mieltä siitä, että ne ovat ihan viihteellista mukavaa luettevaa ja sisältävät liudan hyviä ruokaohjeita. Ravitsemus ja terveyskirjan lopussa olevat viikko-ohjeet saivat mun painonkin putoamaan reippaasti.

Mutta se alussa sanottu skeptisyys virallista terveysajattelua vastaan nousee niin voimakkaasti esiin, että mun lähipiirissä laskujen mukaan viime viikolla jo neljäs potentiaalinen karppi sanoi kirjan tökkivän ja sotivan itse hyvää ideaa vastaan. Hanke jäi siihen.

Toinen asia on se, että kaikki lähdeviitteet mainittuihin tutkimustuloksiin uupuvat. Tosi harmi! Se herättää lukijassa ilman muuta epäilyksiä.

Mitä tehdä? Mikä olisi hyvä, asiallinen, perusfaktoihin pohjautuva peruskarppikirja, joka ei hypi silmille? :wink:

Katsahteluita-blogi
Haukkublogi

Viestin otsikko: Re: Harjushöpinöitä
ViestiLähetetty: 2007-08-15 08:22:54 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Harjus kirjoitti:
Musta karppaaminen on oppimisprosessi oman ravitsemuksen ja hyvinvoinnin hallintaan. Prosessi näyttää etenevän monilla samanlaisten vaiheiden kautta vaikkain eri järjestyksessä. Mulla niitä ovat olleet päätöksenteko, uuden tiedon hankkiminen, taisteleminen virallisterveellistä yhteiskuntaa vastaan, ihmiskokeilut, epäily, karppiknoppologiasarkasmin hämmentävä kohtaaminen, taas epäily, tiedon syventäminen ja mahdollisesti ymmärryksen lisääntyminen, halu osallistua keskusteluun jne. jne.

Mahdottoman hyvin sanottu!!! Tästäkin voitais keskustella omassa ketjussa: karppaus henkisenä prosessina tms. On nimittäin melkoinen prosessi! Ei aina helppoa, mutta kuitenkin aina päädyn siihen, että en halua vaihtaa muuhun.

Jos mode haluaa, niin tämän pätkänhän voisi siirtää uuden ketjun aloitukseksi.

Viestin otsikko: Re: Mikä hyvä peruskirja?
ViestiLähetetty: 2007-08-15 08:44:53 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Harjus kirjoitti:
Mitä tehdä? Mikä olisi hyvä, asiallinen, perusfaktoihin pohjautuva peruskarppikirja, joka ei hypi silmille? :wink:

Melkein kivikautinen keittokirja on minusta tällainen. Vaikka se on siis ensisjaisesti keittokirja, niin alkuosassa on hyvin kirjoitettu ja asiallinen teoria-osa, jossa viitteet on kohdallaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-15 08:51:02 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Kivikautinen keittokirja on hyvä mutta lisäksi suosittelisin Ilkka Salmankaidan ja Varpu Tavin Laihdu ilman nälkää hiilihydraattitietoisella ruokavaliolla. On täynnä hyvää perustietoa.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-15 09:15:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Harjus kirjoitti:
Mikä olisi hyvä, asiallinen, perusfaktoihin pohjautuva peruskarppikirja, joka ei hypi silmille?

Apu on lähempänä kuin luulet:

Karppauswiki
Ateriamatriisi

Noilla sivuilla on asiallinen ote asiaan.

Shit happens.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-15 09:27:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitos vinkeistä. :) Nyt en kumminkaan ajatellut itseäni vaan niitä, joille voisin antaa jotakin perusluettavaa. Näillä sivuilla olevat ovat hyviä lähteitä, mutta jos vasta harkitsee aloittavansa karppauksen ei ehkä ihan ekax tule tällaisille foorumeille. Pistin sen Salmenkaita-Tavi -opuksen tilaukseen.

Katsahteluita-blogi
Haukkublogi

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-15 09:33:31 
Poissa
maallikkokarppi
maallikkokarppi

Harjus kirjoitti:
Näillä sivuilla olevat ovat hyviä lähteitä, mutta jos vasta harkitsee aloittavansa karppauksen ei ehkä ihan ekax tule tällaisille foorumeille.

Se riippuu varmaan ihmisestä. Esim. minulle on erittäin luontaista etsiä tietoa netistä, kun joku asia kiinnostaa tai haluan ottaa siitä selvää. Tänne minäkin ensin tulin, ja sitten vasta luin kirjan. Mutta kirjan lukeminen ensin on tietysti sikäli hyvä, ettei foorumi täyty perusasioiden kyselyistä...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-15 09:50:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Heikkilässä painaa paljon se, että kaveri on hauska, mukava ja ystävällinen. Hänestä on helppo pitää.

Mutta Pekka Puskakin osaa olla hauska ja letkeä.

Tämän jälkeen voi kysyä, mitä oikeasti jää viihteen jälkeen viivan alle? Missä on toimiva ruokavalio käytännöllisine ohjeineen?
Tässä Heikkilä on vähän Helppo-Heikkilä.

Tykkäänkin enemmän Tavin kirjoista.

Viestin otsikko: Re: Harjushöpinöitä
ViestiLähetetty: 2007-08-15 10:25:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

meerika kirjoitti:
Harjus kirjoitti:

Mahdottoman hyvin sanottu!!! Tästäkin voitais keskustella omassa ketjussa: karppaus henkisenä prosessina tms. On nimittäin melkoinen prosessi! Ei aina helppoa, mutta kuitenkin aina päädyn siihen, että en halua vaihtaa muuhun.

Jos mode haluaa, niin tämän pätkänhän voisi siirtää uuden ketjun aloitukseksi.

Meerikan kanssa samaa mieltä, Harjus kirjoitti osuvasti! Tämä on prosessi, joka tuntuu jatkuvan aina vaan ja vaikuttaa paljon laajemmalti kuin pelkkiin ruokavalintoihin. Lisään vielä, että nimenomaan Heikkilän kirjat olivat kohdallani sen tarpeellisen alkusysäyksen antajia.

Monivaivaisen pullukan (kokoa 44-46) onnekas opintomatka vhh-elämään ilman viljaa, soijaa ja rypsiä alkoi 2003, lähes viiskymppisenä. Oireet, liikakilot ja lääkkeet poissa kuvioista siitä lähtien. Vaatekoko pysyvästi 38-40, energiat eläinrasvoista.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-15 12:55:34 
Poissa
eliittijäsen
eliittijäsen

Heikkilään liittymätön jaettu tänne http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?t=29472

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-15 19:03:50 
Poissa
eliittijäsen
eliittijäsen

Tässä vielä chimanin linkkivinkki, mikä meni tonne toiseen ketjun pätkään, mutta kuuluu tähän.
chiman kirjoitti:
Itse ketjun otsikon aiheeseen, tässä on Heikkilän uusinta kirjaa käsittelevä ketju, jossa on pari tähänkin ketjuun sopivaa kommenttia: http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?t=29155

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 40 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00