karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-10 18:01:08

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 39 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Marian syy(S)karppaus
ViestiLähetetty: 2007-09-19 12:21:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuva Kuva Kuva Kuva

Hei, hauska tutustua! Olen Maria.

Syy(S)karppaus on nyt sitten alkanut! Odotin tätä kuin pikkulapsi joulupukkia, joten olen helpottunut ja onnellinen, kun projekti on nyt alkanut. Stressiä en tästä ota, mutta pidän haasteista ja tavoitteista - ja mikä olisikaan mukavampaa kuin tavoitella päämäärää yhdessä muiden karppien kanssa?

Terveyden kannalta minun ei tarvitsisi laihtua, sillä olen normaalipainoinen: raskautta on tällä hetkellä 54 kg ja korkeutta 170 cm. Olen kuitenkin tottunut olemaan 47-49 kg, joten nykyinen keho tuntuu raskaalta. Olin vielä 2-3 kuukautta sitten 49-kiloinen, mutta kortisonikuuri toi syömisten rajoittamisesta ja aktiivisesta liikkumisesta huolimatta lisäkiloja. Kortisonista olen päässyt nyt onneksi eroon, ja tarkoituksena olisi saada tuttu, kevyt ja jäntevä keho takaisin, sillä sen kanssa minulla on paras olo henkisesti ja fyysisesti. Vaa'an lukemilla ei sinänsä ole merkitystä, vaan hyvällä ololla, mutta todennäköisesti painon täytyy silti laskea sen verran mitä se on noussutkin, sillä kaikki tullut paino lienee rasvaa. Luulin osan olleen nesteturvotusta, mutta sittemmin ilmeni, että positiivinen ajatteluni menee toisinaan metsään. ;)

Kuva Kuva Kuva Kuva

Historiaa ja suunnitelmia

Hyväkarppasin suht alhaisilla hiilihydraateilla useita vuosia, mutta vasta puoli vuotta sitten uskalsin jättää lesepuuron ja hedelmätkin pois. Alakarppi sopii minulle parhaiten, mutta raskaan sarjan riippuvuuteni marjoihin (etenkin vadelmiin ja mustikoihin) ja maitotuotteisiin nostaa hiilarimääriä toisinaan liikaa. Nyt olisi kuitenkin tarkoitus testata Atkinsia hieman oikeaoppisemmin ja aloittaa induktio huomenna. Kovin tiukka en aio kuitenkaan olla, vaan tehdä jatkossa niin kuin parhaalta tuntuu. Liikuntaa tulee runsaasti päivittäin niin aerobisen (kävely, juoksu, pyöräily) kuin punttitreenin, pilateksen ja muun lihaskuntoharjoittelun muodossa. Pääpaino on kuitenkin aerobisen kunnon kehittämisessä, lihaskasvusta en haaveile: punttitreenillä haen lähinnä voimaa ja kestävyyttä.

Maria pähkinänkuoressa

Ja koska kaikkia varmasti kiinnostaa (... not :lol:), tässä muutama perusfakta minusta:

- Urheilijatyttö on nimimerkki, jolla kirjoitan täällä. (Kaikki lempinimimerkkini olivat varattuja, enkä muuta rekisteröintihetkellä keksinyt, sniff... Mutta meneepä tuokin, sillä ainakin se kertoo minusta jotakin, vaikken kilpaurheilija olekaan.)
- Maria on oikea nimeni, joten silläkin nimityksellä minua saa kutsua.
- 19 vuotta elämää on takana, ja toivottavasti vielä paljon enemmän ihania vuosia edessä.
- Rakastan monia asioita, kuten syksyä, matkustamista, kirjoja, liikkumista, elämää, aurinkoa, sadetta, vuodenaikoja, teehetkiä, unelmia ja kirjoittamista.
- Höpötän liikaa ja puhun paljon, mutta en tahdo häiritä ketään!

Kuva Kuva Kuva Kuva

Onnistumisen ja onnellisuuden syksyä teille kaikille!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-19 14:52:52 
Poissa
touhukarppi
touhukarppi

Kiva kun olet kampanioimassa. Sulla on tosi kaunis sivu-tulee ihan hyvälle tuulelle!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-20 12:02:25 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Oli mukava lukea sivuasi. Se kyllä piristi mieltä. Mulla tiputettavaa olis pari kiloa eli ei niin kauheasti. Ne vaan tuntuu istuvan tosi tiukassa. Mää oon karppaillut vähän mutu-tuntumalla, mutta lähinnä se varmaan on alakarppia. Mulla ei onnistu laskea hiilareita aivan alas, mutta 50-60g on ihan hyvä. Silloin ei ole mielitekoja ym. Tsemppejä projektiin :smt023

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-20 12:06:27 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Moi!

Meillä on näköjään saman verran sulateltavaa ja pituuttakin saman verran (vaikka sulla painoa lähtökohtana jo paljon vähemmän)
Olen melkolailla samoin addiktoitunut, maitotuotteet on :smt050
eli "karppikumppani" taisi löytyä!

toivottavasti saadaan skarpattua ne muutaman ylimääräiset! \:D/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-26 17:48:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Suuret kiitokset kommenteista kaikille. On kiva kuulla, että sivuni piristi teitä, ahis ja anna67. Ja on mahtavaa saada "karppikumppani" sinusta, jaya!

Kuva Kuva Kuva Kuva

Olisi ihanaa kertoa ensimmäisen viikon menneen loistavasti, mutta - no, se ei mennyt. Syy(S)karppauksen ensimmäisenä päivänä sain kuulla, että muuttaisin heti samana iltana, joten viime viikko meni lähinnä uutta kotia järjestellessä. Olen syönyt karpisti, mutta ilmeisesti hiilihydraatteja on kuitenkin tullut liikaa, koska vaatteet kiristävät ja olo on toisinaan kuin Plussapallolla. En ole liikkunut kunnolla viikkoon, joten keho tuntuu varastoivan jokaisen energiahipun itseensä. (Vaaka, joka näyttää vähintään kilon liian vähän, näyttää kilon nousua viime viikosta.) On siis todellakin aika aloittaa induktio, jonka piti alkaa jo viikko sitten. En malta odottaa kevyttä ja ei-turvonnutta oloa!

Kuva Kuva Kuva Kuva

Hyvät uutiset: Löysin kookosöljyä ja lakritsateetä! (Olen etsinyt lakritsateetä varmasti yli vuoden jo, mutta nyt se sitten viimeinkin päätti tulla rikastuttamaan elämääni. Olen kehittänyt siihen vajaan viikon aikana hyvin tiiviin rakkaussuhteen.) Rakastan uutta asuntoani, josta en voi löytää tällä hetkellä mitään huonoja puolia, mutta yksi parhaista on ehdottomasti sijainti lähellä kirjastoa - olen kävellyt kodin ja kirjaston väliä koko viikon ja lukenut kuin hullu kaikkea Atkinsista Hermann Hesseen ja klassikoista dekkareihin. Elämä ei ole lainkaan hassumpaa!

No niin, sitten tavoitteisiin. Toisella viikolla (joka alkaa huomenna torstaina ja päättyy ensi viikolla punnituspäivänä eli keskiviikkona) haluan saada induktion käyntiin, turvotuksen pois ja eliminoida maitotuotteet ruokavaliostani hetkeksi kokonaan pois (myös juustot). Kunnollisen treenaamisen aloitan myös jälleen. Muina tavoitteina on lukea muutama kirjallisuuden klassikko, nauttia syksyisestä luonnosta, ja sivistää itseäni vaikkapa aloittamalla liettuan opiskelun.

Ps. Muutin kampanjasivuani siten, että paino ei näy enää julkisesti, koska nykyinen vaaka näyttää n. kilon liian vähän. Se on kuitenkin muuten luotettava, joten seurailen vain painonvaihteluita (ja tietysti vaatteita, mittanauhoista en tykkää).

Kuva Kuva Kuva Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-27 09:43:56 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tervehdys sinulle! :smt039
Kyllä on ihanan näkösiä kuvia taas tuolla sinun sivulla. Mieli piristyy, kun niitä kattelee. Mulla ei paino ollut tippunut yhtään. ei sen puoleen ollut kyllä noussutkaan. Mää otin itselle tavoitteeksi hiilihydraattien tarkemman seuraamisen. (Mulla menee aika paljon hedelmiä). Pyrin myös liikkumaan enemmän. Jospa jotakin alkais tapahtua. :wink:

Kuva

[/url]

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-30 21:40:37 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Moi!

Mulla on kanssa eka viikko mennyt aikalailla vatsalleen ja nyt aloitan "kunnolla", uudella innolla ja virkeänä.

Palailen asiaan kun muutoksia tapahtuu :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-02 21:56:12 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Moi Maria!

Kiva että meitä normaalipainoisiakin on ilmoittautunut kampanjaan mukaan! Se on rohkea teko :wink: Minulla on tavoitteena kiristellä kroppaani niin, että pääsen vihdoin noista ikuisista jenkkakahvoista eroon. Ne rassaa, todella. Muuten olen hoikka ja pieni kaikista muista kohdista, mutta housujen ja paidan välistä tunkee tavaraa päivänvaloon.. Ei hyvä. Mitat on tällähetkellä 168 cm/n. 58 kg.

Paino seilaa aika nopeasti ylöspäin, mikäli erehdyn syömään jotakin hiilarimoskaa. Lopetan tällä viikolla opetusharjoittelun ja ajattelin vajota ketoosiin, kun hengityksen hajulla ei ole enää väliä :wink: Ekalla kampanjaviikolla paino kohosi vajaan kilon, oli menkat. Tavoitteeksi olen itse asettanut 55 kg jouluun mennessä, mutta sillä ei ole väliä. Pääasia että saan viettää joulua ilman jenkkakahvoja :D

Itse käyn kolmesti viikossa salilla, sekä pyöräilen kaikki matkat mitä kuljen. Käyn myös lenkillä, mutta pääpaino on toistaiseksi salitreenissä.

Tsemppiä sulle! :) Voin käydä täällä välillä kirjoittelemassa, mikäli sulle sopii :) On kiva vaihtaa ajatuksia kun mielessä on samat asiat ja tavoitteet.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-16 11:18:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuva Kuva Kuva Kuva

Heipähei tänne taas!

Suurkiitokset kommenteista kaikille. Tsemppiä hiilarimäärän tarkkailuun, anna67. Toivottavasti aloitus onnistui hyvin, jaya! Raitakissalle onnea projektiisi - kiva tavata ihmisiä, joilla on samantyyppiset tavoitteet. :) Olet hyvin tervetullut kirjoittelemaan (kuten tietysti kaikki muutkin!).

-------------

Kuva Kuva Kuva Kuva

Olen tässä tehnyt sen verran ihmiskokeita, että olen päätynyt siihen (mihin päädyn aina), että minun on laskettava kaloreita tai mistään ei tule mitään. Jos syön siten, että nälkä tai enin ruokahalu lähtee pois, paino ja rasvakudoksen määrä pysyy hyvällä tuurilla samana tai useimmiten nousee. Nyt en ole edes viitsinyt vaivata vaakaani käymällä sitä tervehtimässä aamuisin, sillä vaatteet jo kertovat sen tosiasian, etten varmasti ole laihtunut - mahdollisesti päinvastoin.

TOIMINTASUUNNITELMA:
- Punnitsen ruoat ja lasken makroravinteet ja energiamäärän. Olen hyvin tottunut tähän, joten ei sinänsä ongelmaa, vaikka tietysti mieluiten söisinkin vapaammin.
- Voimakasta nälkää on kestettävä. Piste. Nälkä ei ole paras ystäväni, mutta ei voi mitään: paino/rasvamäärä pysyy suht samana, jos olen koko ajan vähän nälkäinen, ja laskee, jos olen hyvin nälkäinen :roll: (Olen kokeillut eri makrojakaumia, muttei valitettavasti toimi. No, tunteepahan ainakin tekevänsä jotain tavoitteidensa eteen, kun olo on sellainen että voisi syödä joka aterialla hevosen tai kamelin jälkiruoaksi ;))
- Liikuntamäärää aion vähentää siten, että päivässä kuluu varsinaisella treenauksella "vain" -1000 kcal (+ runsaat arkiliikunnat päälle).

Kunnon projekti on siis virallisesti alkanut! Tahti on aika kova, sillä joulukuun loppuun mennessä haluan olla tavoitteessani. Masokistilta tämä todennäköisesti onnistuu hyvin - mikä olisikaan mukavampaa kuin kunnon hikitreenit ja jatkuva nälkä ;)

Kuva Kuva Kuva Kuva

Eläminen on mukavaa. Päivät kuluvat arkiaskareita tehdessä, itseään sivistäessä, kirjoittaessa, ulkoillessa, liikkuessa. Sain muutama viikko sitten mielettömän inspiraation espanjan opiskelemiseen, joten se on nyt työn alla. Asuinmaakin saattaa muutaman kuukauden sisään muuttua... No, rakastan Suomea todella paljon, joten saa nähdä. Unelmoida voi onneksi silti, vaikkei 100%:sesti suunnitelmiaan toteuttaisikaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-30 14:18:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuva Kuva Kuva Kuva

Kaunista perjantaita!

On kulunut yli kuukausi siitä kun viimeksi kirjoitin, marraskuun viimeinen päivä on käsillä ja joulu lähestyy. Syysprojektin suhteen on mennyt pääsääntöisesti ihan hyvin, vaikka vaaka ei ole uskomattomia tuloksia näyttänytkään (eivätkä vaatteetkaan mitään mullistavaa, mutta olen silti ihan tyytyväinen). Vanhan kehon palauttamiseen liittyvä projekti jatkunee ainakin maaliskuulle asti, koska en halua laittaa kroppaani nyt enää yhtään sen kovemmalle rasitukselle kuin mitä se jo nyt joutuu sairauksien ja hoitojen kanssa kestämään. Tärkeintä olisi muutenkin päästä vain terveeksi, mutta siihen en valitettavasti voi itse juurikaan vaikuttaa (paitsi tietysti pitämällä itsestäni mahdollisimman hyvää huolta). Sain siis yhden uuden diagnoosin muiden joukkoon kuukausi sitten, ja siihen liittyvät hoidot ovat aika raskaita. Vaan eipä haittaa, on hienoa saada vihdoinkin oikeaa hoitoa ja matkata kaiken aikaa kohti terveempää elämää!

Kuva Kuva Kuva Kuva

Kuukausi sitten suunnittelin tällaista:

Urheilijatyttö kirjoitti:
TOIMINTASUUNNITELMA:
- Punnitsen ruoat ja lasken makroravinteet ja energiamäärän.

No, en suunnitelmiani kuitenkaan toteuttanut, vaan olen syönyt punnitsematta ja laskematta. Energiamäärä jää luultavasti aika alhaiseksi tällä hetkellä, mutta jatkan nyt tällä tavalla jonkin aikaa. Maitotuotteitta olen ollut nyt muutaman viikon, joten 99% lempiruoista ja yksi tärkeimmistä rasvanlähteistä lähti ainakin väliaikaisesti pois. (Epäilen, että saattaisin olla maidolle, laktoosille tms. yliherkkä.)

Kuva Kuva Kuva Kuva

Talvi.

Lunta ja pakkasta, kynttilöitä, pitkiä lenkkejä talvisissa metsissä, kuumaa teetä. Rakastan. Kunhan toivun vointi kohenee, pääsen taas liikkumaan kunnolla - hiihtämään, umpihankijuoksemaan, talvipyöräilemään... :smt054 Tällä hetkellä lähinnä kävelen ja hölkkään 2-3 h kerrallaan muutaman kerran viikossa ja teen sen lisäksi punttitreeniä ja aerobista crosstrainerilla pari kertaa viikossa. Välillä saattaa tulla muutaman päivän taukoja, etten jaksa tehdä yhtään mitään, mutta kehoa täytyy kuunnella. (Tämäkin rasitus lienee tosin liikaa, sillä jos keho saisi päättää, makaisin ja nukkuisin kaikki päivät... En oikein tiedä, pitäisikö minun sitten tehdä niin.)

Kuva Kuva Kuva Kuva

Suunnitelmia.

Joulukuun tavoitteet ovat seuraavanlaiset:

1) 2-3 ateriaa päivässä (nyt on tullut 3-4)
2) liikkumista voimien mukaan
3) mielellään 3-4 kg rasvaa pois, mutta tässä tilanteessa tuo on todennäköisesti liikaa eikä minulla ole minnekään kiire

---> Tavoitteena syödä ja voida hyvin ja olla itselleni armollisempi :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-30 14:46:21 
Poissa
fiiliskarppi
fiiliskarppi

Heips, tulin taas katselemaan kaunista sivuasi, kirjoitatkin niin kauniisti.
Pidäthän oikein hyvän huolen itsestäsi!
-marcoooo-

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-12-01 19:22:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitos kovasti käynnistäsi, MarZoo :D

Ainakin tänään olen pitänyt ihan hyvän huolen itsestäni ja hemmotellut itseäni uudella kahvilla ;) (Voin suositella kaikille hyvin lämpimästi Mokkamestareiden Wanhanajan vaniljakahvia :smt050)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-12-01 19:34:14 
Poissa
fiiliskarppi
fiiliskarppi

Vaniljakahvi kuulostaa mielenkiintoiselta! Mistä sitä voipi ostaa? Vai pitäisikö vaan lisätä normikahviin vaniljaa?
Terv. kahviaddikti

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-12-01 19:56:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Luontaistuotekaupasta löysin omani, joten sellaiseen kannattaa varmaankin suunnata :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-12-01 21:49:02 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Täytyihän minunkin käydä kattelemassa näitä sinun sivuja...voi kuinka hyvälle mielelle näistä tulee, siis kertakaikkisen ihanat kuvat, näistä huokuu rauha ja hyvä olo!! :smt045

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-12-05 07:28:40 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tervehdys minultakin! :smt039 Mulle tuli samanlainen tunne kuin noille toisille tuossa aikaisemmin. Vaikka sinulla on vaivoja, niin tekstistäsi välittyy tosi rauhallinen tunnelma. Tsemppiä sulle paranemiseen. :smt023

Kuva

[/url]

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-12-09 12:26:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitos Anna ja Eppuliini, ihanaa kun kävitte ja kommentoitte Kuva Tervetuloa vastakin :wink:

Kuva

Projektin suhteen menee aika mukavasti, vaikka taidankin jäädä 2-3 kilon päähän tavoitteestani. Fyysinen olo jatkuu kamalana, kuumetta on, heikottaa, oksettaa, pyörryttää jne. :? No, parempaa kohti olen kuitenkin toivottavasti menossa, joten eivät nämä lääkityksen ja hoidon sivuvaikutukset niin pahoilta tunnu. Fiilis on ihan hyvä ja toiveikas.

Voisin vaikka huvikseni laittaa pari esimerkkiä siitä, miten syön:

Kuva Torstai 6. joulukuuta 2007

[x] 2 porsaanfileetä (yht. 150 g) voissa paistettuna, kukkakaali-lanttumuusia ja kaali-paprikasalaattia
[x] 2 keitettyä munaa, avokadoa, lanttua ja porkkanaa, kuppi Rooibosta ja vihreää teetä

~ crosstrainer & kuntopyöräily 01:20 (1000 kcal)

[x] marjapirtelö (soijamaitoa, mansikoita, mustikoita ja vadelmia) ja 2 keitettyä munaa

Kuva

Kuva Perjantai 7. joulukuuta 2007

[x] munakas voissa paistettuna (2 munaa, parsakaalta, sipulia, valkosipulia)

~ 30 min pilates ja 30 min punttitreeni

[x] vaniljakahvia ja pari palaa 70% suklaata sekä kourallinen pähkinöitä (pekaani- ja saksanpähkinä, manteli) [Ei muuten kiitos enää ikinä 70% suklaata minulle, meinasi tulla oksennus, kun oli niin makeaa... Syön suklaata ehkä 1-3 kertaa vuodessa, mutta nyt joulukuussa söisin mielelläni useamminkin. Täytyisi yrittää löytää tummempaa suklaata.)

~ crosstrainer & kuntopyöräily 02:18 (1445 kcal)

[x] jauhelihaa ja vihanneksia (munakoiso, kesäkurpitsa, keräkaali, valkosipuli), itusalaatti ja ananasta

Kuva

Kuva Lauantai 8. joulukuuta 2007

[x] broileria ja vihanneksia (valkosipuli, kesäkurpitsa, keräkaali, retiisi, paprika) kookosmaidossa
[x] kupillinen vadelmia ja mustikoita kookosmaidolla

Kuva

Aika vähäiseksi jäävät syömiset tällä hetkellä (tai en tiedä, toki voin jonkun mielestä olla hirveä porsas ;)), mutta niin... en tiedä... Tuntuu, että lihon ihan kamalan helposti nyt, kun liikuntaa tulee vähemmän kuin ennen ja ääh :?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-12-10 23:29:56 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Jaksamista sinne!! Toivon että olo alkaa helpottaa ja elämä hymyilemään sinnekkin suuntaan!!!!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-12-11 00:57:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuva

Kiitos, Eppuliini Kuva Jos hyvin käy, oireet helpottavat muutaman kuukauden sisällä ja lakkaavat lopulta kokonaan. Sairastelua on jatkunut jo niin pitkään (vuosia), että olen vain ja ainoastaan helpottunut saatuani vihdoinkin todennäköisesti oikean diagnoosin ja sitä kautta myös oikeaa hoitoa. Musta tulee ihan pian vielä entistäkin vahvempi ja parempi ;)

. . . . .

Teinpäs hieman ihmiskokeita tänään:

Koe-eläin: Maria/Urheilijatyttö (= minä)
Testauksen kohde: maitotuotteet
Lopputulos: maitotuotteet eivät ole Marialle sopivaa ravintoa

--> Aika alkaa skarpata ruokavalion kanssa muutenkin ja unohtaa maitotuotteiden lisääminen takaisin ruokavalioon. Ihmiskokeen voisin uusia maitotuotteiden osalta vaikkapa vasta kesällä, sillä kovin kiire minulla ei ole saada tätä rintakehään ja keuhkoihin leviävää mahakipua, turvotusta, suun karvastelua ja kutinaa yms. takaisin ;) (Vaikka monessa asiassa masokisti olenkin.)

. . . . .

Ruokavalioni näyttää siis tältä:

Ei:
- sokeri, leivonnaiset, karkit, roskaruoat yms. hötöt (sanomattakin selvää), makeutusaineet
- vilja, peruna, riisi sekä kovin hiilihydraattipitoiset ja vähäravinteiset vihannekset
- pähkinät ja siemenet (kestän pienissä määrin, mutta sama jättää kokonaan pois, koska suurimmasta osasta jonkinlaisia allergiaoireita kuitenkin tulee)
- maitotuotteet
- hedelmät ja marjat (syömäni marjat ovat kaupan pakastealtaasta, ja pakasteet ovat alkaneet jotenkin epäilyttää... mahakaan ei niistä oikein tykkää)
- jotkit yksittäiset ruoka-aineet allergioiden/yliherkkyyksien vuoksi

Kyllä:
- vihannekset (mahdollisimman monipuolisesti kypsänä ja raakana)
- liha, kala, kana ja kananmuna

Nuo olivat vielä helppoja listata, mutta rasvojen kohdalla käy vaikeammaksi. En oikein tiedä, pitäisikö minun jättää voikin kokonaan pois. Nytkin olen vähentänyt sen käyttöä huomattavasti maitotuotelakon aikana (juu, onhan se voikin kaiken logiikan mukaan maitotuote, mutta kun ei sitä viitsinyt täysin pois jättää... seliseli), mutta harmittaisi kovasti rajata kaikki maitorasvan hippuset ulos ruokavaliosta. Ehkä voisin kuitenkin kokeilla elää voitta, sillä esimerkiksi viljan kanssa minun on pidettävä nollatoleranssi tai kroppa kärsii selvästi. Ehkä maitotuotteiden kanssa on sama?

Rasvalisää siis näistä:

- kookos (lähinnä kookosmaitona - uusi rakkauteni, jota sattumalta kokeilin ensimmäistä kertaa ihan vasta)
- oliiviöljy (salaatteihin silloin tällöin)
- avokado (satunnaisesti)

Aion tutustua mahdollisimman pian myös sian selkäsilavaan 8) Se vaikuttaa täydelliseltä rasvahappokoostumukseltaan, mutten ole tullut koskaan ostaneeksi sitä. Palmuöljyäkin saatan kokeilla, jos löydän sitä jostain (= jos se tulee luokseni oma-aloitteisesti jonain päivänä, kovin aktiivisesti en aio sitä metsästää).

Lyhyesti sanottuna ruokavalioni koostuisi lähinnä vihanneksista, avokadosta, kookosmaidosta, lihasta, kalasta, kanasta, munista, oliiviöljystä ja silavasta. Olisin erittäin, erittäin kiitollinen, jos joku ystävällinen ihminen kommentoisi, miltä suunnitelma kuulostaa - onko se riittävän monipuolinen?

Kalansyönnissä en ole mikään malliyksilö (= syön lähinnä lohta n. pari kertaa viikossa), sisäelimien kanssa vielä vähemmän esimerkillinen (nimimerkillä Söin maksaa viimeksi keväällä). Avokadoa lisäilen pikkuhiljaa ruokavalioon, mutta senkin syömisen kanssa olisi parannettavaa.

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-12-11 09:40:36 
Poissa
fiiliskarppi
fiiliskarppi

Heips Maria!
Kyllä ainakin minusta tuo sinun ruokavaliosuunnitelmasi on ihan riittävän monipuolinen. Uskoisin että saat noista aineksista kehollesi sopivaa ravintoa johon et kyllästy. Kuitenkin käsitteet "vihannekset" ja "liha" on melko kattavia.
Että anna mennä vaan jos siltä tuntuu!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 39 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00