Tähän on nyt ihan pakko kertoa teoria, jonka luin vuosia sitten. En muista mistä. Siinä esitettiin, että unet ovat harjoittelua elämän selviämistaistelussa. Eläimetkin näkevät unia, eli harjoittelevat. Monet unissaan pakenevat jotakin, esim. villieläimiä. Itse usein pakenen jääkarhua. On siis ikäänkuin geeneissä harjoitella vielä pakenemista taistelussa villieläimiä vastaan, vaikkei se nykyelämässä olekaan tarpeen.

Olen lisäksi sitä mieltä, että olen geneettisesti pohjoisesta, siitä siis jääkarhu, eikä leijona tai tiikeri ajamassa minua takaa. Kun on vielä hyvin kehittynyt tuo kyky varastoida kehoon vararavintoa rasvan muodossa.
Mutta siis: Urheilijatkin treenaavat mielikuvaharjoitelulla tietoisesti, miksei siis kehomme alitajuisesti? Mitä virkaa unilla muuten on?
Joskus unessa olen selvästi harjoitellut tulevia tilanteita. Pomo tulossa käymään Pietariin. Ongelmatilanteita selvitettävänä. Olen herännyt aamulla vakaasti päättäneenä, etten ainakaan tee samoja virheitä, kuin juuri näkemässänii unessa tein. Pari kertaa olen löytänyt unessa ratkaisun päiviä pyöritelleeni ongelmaan. Monet uneni ovat paljon tajuttavampia peilatessa mahdollista harjoitteluteoriaa vastaan. Monestihan unissa esiintyy paljon ikivanhoja juttuja, mutta niistähän me kokemuksemme ammennamme, joka sitten auttaa uusissa ratkaisutilanteissa.
Tuli mieleen, että leipää unessa syönyt harjoitteli siitä luopumista. Varsinkin kun heräsi "paniikissa". Eli ikäänkuin harjoitteli taistelua leivänsyömistä vastaan. Samoin unessa tupakoiva. Eli siis ei syyllisyyttä. Sitä meille tarjoillaan aivan liikaa muutenkin.