karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-20 06:59:11

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Luonnonmukainen ruoka
ViestiLähetetty: 2004-05-20 13:16:03 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Olen tässä foorumia säätäessäni pitkästä aikaa vieraillut useilla "kilpailevilla" laihdutusaiheisilla sivustoilla, lueskellut vanhoja Alakarppi-keskusteluja ja pohtinut omaa syömistäni. Jotenkin palasin vaan ihmettelemään tätä ikuisuuskysymystä jota on jo aikaisemminkin ruodittu omilla foorumeillamme. Tämä ei taida olla oikein kysymys eikä kannanotto, kunhan aloin ajankulukseni naputtaa :lol:

Useimmilla hiilihydraattien tarkkailijoista tuntuu olevan ideologiana paitsi hiilarien kokonaismäärän vähentäminen myös valitseminen "ne vähätkin" hiilihydraatit "hyvien" joukosta (ie. kasviksista, hedelmistä, täysjyväviljatuotteista). Tämän lisäksi monet ovat alkaneet suorastaan karttaa lisäaineita ja monimutkaisesti jalostettuja ruokia. Itse olen alkanut uskoa ettei teollisesti tuotettu ruoka ole yhtä terveellistä kuin itse mahdollisimman pitkälti perusraaka-aineista tehty sapuska.

Etenkin noilla "kilpailevilla" perinteisen metodin keskusteluareenoilla ihmettelen laihduttajien ruokalistoja. Kaikki ostetaan valmiina pizzapohjasta pastakastikkeeseen! Juustot, jogurtit ym. ovat kaikki järjestään sitä jalostetuinta vaihtoehtoa, leivän päälle levitetään ties minkä prosessin seurauksena syntynyttä margariinia. Silti ko. ruokavaliota pidetään yleisesti terveellisempänä kuin omaa ruokavaliotamme :roll:

Toisaalta, kenenkään loukkaantumatta, olen huomannut tietynlaista hiilarit-alas-keinoilla-millä-hyvänsä -mentaliteettia myös täällä tiukimpien atkinlaisten keskuudessa. Tätä aloin pohtia taas tuon edellisen ketjun maitokysymyksen luettuani ja siihen vastattuani. Monihan ostaa laktoositonta maitojuomaa siksi että se sisältää pari grammaa vähemmän hiilihydraattia kuin tavallinen. Itse suosin luomua jo siksi että sitä ei ole homogenoitu, homogenoinnin kun väitetään aiheuttavan jo itsestään kaikenlaisia ongelmia. Minkälainen prosessi on tuo maidon laktoosittomaksi tekeminen? Olisiko jalostamattomampi vaihtoehto sittenkin parempi vaikka se ehkä vähän enemmän hiilaria sisältääkin?

Missähän vaiheessa teollisesti jalostettujen elintarvikkeiden haitoista aletaan julkisesti puhumaan enemmän - ja nyt en tarkoita pelkästään einestuotteita vaan esim. kevytvaihtoehtoja. Ihmettelin juustohyllyllä eräänä päivänä - kevytvaihtoehtoja alkaa pikkuhiljaa olla määrällisesti enemmän kuin tavallisia juustoja :o. Vai onko kevyttuotteet ja einekset niin hyvä bisnes ettei paluuta entiseen enää ole, purnaajat vaiennetaan teollisuuden toimesta hyvin nopeasti?

Viestin otsikko: samoilla linjoilla
ViestiLähetetty: 2004-05-20 13:33:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olen kyllä tässä alakarppauksen edetessä tullut samoihin päätelmiin, että miten ihmeessä kaikki ns. kevyttuotteet ym. käsitellyt elintarvikkeet voivat olla terveellisempiä kuin nämä tavalliset puhtaat raaka-aineet :-k

Taitaapa totuus taas piileksiä tuolla kaupallisuuden ihmeellisessä maailmassa, miten ihmeessä meille saataisiin myytyä milloin mitäkin "kevyt" tuotteita ellei niiden terveysvaikutuksia olisi "kiistatta todistetty" :roll:

En minä ainakaan ymmärrä miten ihmeessä joku elintarvike voi muuttua niin todella hyväksi ja terveelliseksi mitä enemmän sitä käsitellään :?: Nämä terveelliset kevyttuotteethan lisältävät vaikka mitä ainesosia, kun taas "normaalin" tuotteet tuoteseloste on usein aika lyhyt.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-20 13:34:20 
Poissa
chilikarppi
chilikarppi

Itse muuten olen jo kauan ollut sitä mieltä, että ruoan jota syö, tulisi olla mahdollisimman luonnonmukaista.

Hyvin huomaa esim. Bangladeshilaisen naudan maksan eron suomalaiseen verrattuna. Väri on tumma ja koostumus kiinteämpi ja rasvaisempi ja maku myöskin paljon parempi.

Suomessa naudan maksa on vaaleaa verrattuna Bangladeshilaiseen, lötkömpää ja maistuu "vähemmän hyvältä".

Syy lienee se, että siellä naudat syövät luonnonmukaista ruokaa, ruohoa, kasviksia, kukkasia ja niille ei tuputeta mitään lisäravinteita/lääkkeitä/antibiootteja/viljatuotteita/lämmintä ruokaa kuten suomessa.

Suomessahan naudan maksaa ei saisi raskaana ollessa syödä, kun taas monissa muissa maissa sitä jopa suositellaan sen sisältämän raudan takia mm. USA. Kysyin tätä asia terveydenhoitajalta joka vastasi, että suomessa heinää/rehua myrkytetään eri aineilla ja ne myrkyt kertyvät maksaan :?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-20 13:54:23 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Noista keinotuotteista vielä- eilen ruokakaupassa oli konsulentti esittelemässä uusia majoneesiputkiloita, mukana myös tuo täälläkin keskustelussa ollut rasvaton majoneesi. Kysyin rouvalta, että mitä ihmettä voi olla rasvaton majoneesi, kun majoneesihan on öljyä ja kananmunaa :shock:
Konsulentti sanoi, että kyllä se kuitenkin maistuu ihan majoneesille! Miksi saa nimetä tuotteen joksikin, mitä se ei ole, vrt maito/maitojuoma tai mehu/mehujuoma. Katsoin tuoteselosteenkin, mutten shokiltani paljon muista mitä siinä oli, hh kuitenkin tais olla 32g/100g :roll:

ViestiLähetetty: 2004-05-20 14:22:36 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Alakarppaajien kertoessa ruokavaliostaan ihmetellään usein miten voimme olla ilman leipää/perunaa/sokeria/pullaa/you-name-it. Nykyideologialla saavutetuista eduista ei kaiketi voi luopua, vaan tilalle pitää kehitellä joku "vähemmän paha" vaihtoehto. Uskonpa silti että vähärasvaisen klaanin edustajat menevät ojasta allikkoon kun korvaavat majoneesinsa noilla rasvattomilla hömpötyksillä - kototekoinen majoneesihan sisältää lähinnä kananmunaa (joka nykytietämyksen mukaan ei edes nosta kolesterolia, ja mitä sitten tuleekaan itse kolesterolin lopulliseen merkitykseen, ken tietää) ja kasvisöljyä (joka nykytietämyksen mukaan on terveellinen ravintorasva - ja onko sittenkään :D). Joka tapauksessa varmasti parempi vaihtoehto syödä kananmunaa ja öljyä silloin kun majoneesia syö, kuin n+1 valmistusainetta, joita on pitänyt käsitellä ties miten ennenkuin "majoneesi" on tuubissa.

Muuten, yleensä tuo ruoka-aineiden poisjättämisen ihmetteleminen on johtanut tämän kaltaiseen keskusteluun:

"Miten sinä voit elää ilman <alakarpin-välttämä-ruoka-aine>?"
"Helposti - miten sinä voit elää ilman rasvaa, eihän ruoka maistu miltään ilman pientä rasvalisää?"
"Olen tottunut, rasvan maku alkaa itse asiassa jo ällöttää."
"Kiitos, vastasitkin juuri omaan kysymykseesi."

Ihan samalla tavalla kuin intopiukat painonvartijat väittävät tottuvansa vähärasvaiseen ruokaan jopa niin että "rasva tuntuu kitalaessa kammottavalta" minäkin totun vähemmän makeaan, vähemmän höttöviljoja sisältävään ruokaan. On muuten orpo olo ruokapöydässä jos tarjolla on vain perunoita ja kastiketta, kroppani suorastaan kirkuu salaattia tai höyrytettyjä vihanneksia, mieluiten molempia. Tiesittekö, kaaliraaste tavallisella lihakastikkeella on parempaa kuin peruna ko. kastikkeella, työpaikkaruokailussa testattu juttu :D .

Viestin otsikko: Re: Luonnonmukainen ruoka
ViestiLähetetty: 2004-05-20 15:12:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vähän aiheen vierestä: minulta loppui silakan syöminen kun sain tietää uutisen dioksiinista.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00