karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-29 22:42:42

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 44 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-26 17:12:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No jos keho tuollaisia alkaa kertomaan niin silloin itse ainakin lopetan tämän.
Erona kuitenkin lienee se, mitä syön. Tuossa CRONissähan ei karpata. Enkä minä harrasta CRONia.
Syön joka toinen päivä (paitsi viikonloppuna molempina päivinä) koska se tuntuu hyvältä ja voin paremmin.

CRONin nyrkkisääntöjä: Syö vähemmän sokeria ja jauhoja, syö enemmän vihanneksia ja hedelmiä. Älä syö roskaruokaa, syö salaattia. Älä juo limsaa, juo vettä. Syö mieluummin kalaa kuin lihaa. Älä anna kehosi päättää mitä syöt. Jos söisit vain sitä mikä tuntuu hyvältä, vetäisit kaksin käsin hampurilaisia, suklaata ja makkaroita. Paisuisit kuin ilmapallo ja kuolisit sydänkohtaukseen 45-vuotiaana.
Minä syön mielummin lihaa kuin kalaa ja mielummin rasvaista possua kuin kuivakkaa nautaa. Syön myös kokolihamakkaraa, nam.
En vedä kaksinkäsin hampurilaisia koska se ei tunnu hyvältä ei syödessä eikä varsinkaan sen jälkeen.

Syö sitä mikä on sinulle hyväksi, älä sitä mikä on hyvää. Terveellinen ruoka alkaa pikkuhiljaa maistumaan hyvältä, kun jättää liian suolan ja sokerin pois - makuhermot alkavat huomaamaan hienompia aromeja. Tunnet myös olosi kevyemmäksi ja sairastut harvemmin. Verenpaine ja kolesteroli laskevat. Et väsy niin helposti ja jaksat keskittyä paremmin. Voit myös säästää rahaa, kun jätät ylimääräiset kaloripommit ostamatta. Elämänmuutos kannattaa lyhyelläkin tähtäimellä, vaikka ei pidemmästä tähtäimestä osaisi vielä välittää.
Minä kyllä syön myös sitä mikä on hyvää. Yksi ihana asia karppiruoissa on juuri se, että ne maistuvat niin taivaallisen hyviltä!
Säästän rahaa kyllä kun en osta kaikenmaailman sipsejä, suklaata ja karkkia ja tunnen oloni kevyemmäksi.

Jos CRON tuntuu pahalta, homma ei suju niinkuin pitäisi. Kaloreja täytyy alkaa rajoittamaan hitaasti, mielellään 1-2 vuoden jakson aikana. Kun kalorit pikkuhiljaa putoavat ruokavaliosta, sen pitäisi tuntua hyvältä. Jos kalorimäärät putoavat liian nopeasti, elämä saattaakin lyhentyä pidentymisen sijaan. Ei siis kannata hoppuilla.
Tarkoitukseni ei ole vähentää kaloreita. Ilmeisesti niin kuitenkin käy koska en jaksa yhdessä päivässä syödä kahden päivän kalorimäärää.

Vaan entä sosiaaliset ja psykologiset seikat? Kurjistunko täysin ja alan näyttää aliravitulta humanoidilta? Ruumiinlämpö laskee ja seksihalut heikkevät. Kaverit kyselevät mikä on hätänä, kun näytän niin riutuneelta. Jos kylässä tarjotaan kääretorttua, niin pitääkö siitä kieltäytyä yhtä tiukasti kuin tupakasta? Kumpi on tärkeämpää: elää pitkään ja terveellisesti vai grillata makkaraa ja juoda olutta kaveriporukassa? Vähemmän ruokaa ja pidempi elämä vai enemmän ruokaa ja lyhyempi elämä? Kumminpäin tässä käy: tajuanko viisikymppisenä, että olen tuhlannut elämäni turhuuteen ja olisi pitänyt nauttia kieltäymyksen sijaan? Vai tajuanko, että olisi pitänyt lopettaa rasvaisten ruokien syönti jo nuorena ja aloittaa terveydestä huolehtiminen aikaisemmin?
Kavereitten kanssa on kiva grillata täyslihamakkaroita, olutta en ole juonut koskaan koska se on pahaa.
Tuo yllä oleva selostus ei kuulosta ollenkaan houkuttelevalta. Näen sieluni silmin kokoonkuivuneen iäkkään ihmisen jonka kehossa ei ole rasvaa ollenkaan. Ei kiinnosta tuollainen elämäntapa.

Minulle makkara ja olut eivät maistu, joten valinta on helppo. Summittaiselta paleodieetiltä on lyhyt matka kalorirajoitteiseen dieettiin. "CRONiesien" keskimääräinen painoindeksi on arviolta 19 ja minun painoindeksini myös, joten siltäkin osin siirtymä vaikuttaa melko pieneltä. Koko elämänsä makkaraa syöneelle elämänmuutos voi olla paljon suurempi hyppy tuntemattomaan. Jos on ihan pakko saada kulinaarisia makuelämyksiä, niin voi ryhtyä harrastamaan Hollywood-ruokailua – eli pureskella makkaraa muutaman kerran ja sylkäistä sitten pois. Se on typerän näköistä (ja kutsu kavereiden kanssa mökille grillaamaan voi jäädä tulematta vielä varmemmin), mutta jos ei mikään muu auta niin siitä vain.

Joo, eli tuollainen elämä ei houkuttele pätkääkään. Syy miksi tuon CRON-kirjoituksen tähän ketjuun kopioin oli se kun makkomakko kirjoitti että joka toinen päivä syömällä voi saada CRONin edut, eikä mulla ollut aavistustakaan mitä koko CRON tarkoittaa.

Minä syön karpisti joka toinen päivä, en tietoisesti rajoita kaloreita enkä varsinkaan rasvaa ja voin todella hyvin!
Tuollaiseen CRON-touhuun en tule koskaan lähtemään, vaikuttaa varsinaiselta kitudieetiltä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-26 19:56:30 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Luulen ettei keke sanonut tuota sinulle, Puuttime, vaan CRON yleensä 8)

Oma hyvä olo on toistaiseksi karppauksen parhaita indikaattoreita siitä, että homma toimii kunnolla. Jatkuva nälkä tai väsymys tai vilu (joita karpatessa ei pitäisi olla) taas kertovat jostain ihan muusta. Puhumattakaan siitä, että hommaa aletaan jotenkin psykologisoimaan tai ohjelmoimaan :lol:

Mutta aivan kuin pätkäpaastoa ja soturia voi ihan hyvin elellä normaaleilla kaloreilla ainakin karppina, tuo varmasti onnistuu myös vuorokausipaastona. Ja jos se rytmi sopii parhaiten, niin mikäpä siinä?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-26 21:13:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joo ihan yleisesti cronista, tossa linkin esimerkissähän on kaloreita rajoitettu ihan liikaa, jos keho ajaa toimintojaan alas..

Vieläkin huvittaa toi "Having difficulty sitting comfortably (sit on a cushion)", ihan kiva dieetti mutta pitää istua loppuelämä tyynyllä.. :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-27 07:27:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En ajatellutkaan että se olisi suoraan minulle :D
Halusin kuitenkin kaikkien väärinkäsitysten välttämiseksi selventää että en ole CRONilla :)
Tuo tyynylläistuminen huvitti/kauhistutti minuakin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-27 18:49:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tänään on tullut syötyä kanasalaattia ja voissa paistettuja (juusto)lihapullia + vihersalaattia. Massu on täynnä. Jos illemmalla tulee nälkä, syön lisää lihapullia :lol:

Odotan innolla huomista paastoa joka tuo tullessaan niin upean olotilan - ja ihanat yöunet.
Ja sitten taas odotan innolla seuraavaa päivää kun saan syödä.
Hitsit, tämä tosiaan sopii mulle :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-28 07:17:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Paastopäivä :D
Nautin tässä juuri aamun hiljaisesta hetkestä vihreän teen kera. :D

Lisäys: Kello on nyt kohta 12 päivällä ja ruokatunti oli ja meni. Join kupillisen vihreää teetä. Ei ole nälkä eikä mitään normaalista (eli siitä että olettaisin syöneeni joku aika sitten) poikkeavia tuntemuksia. Jännä että juomalla yhden kupillisen vihreää teetä, saan saman (ei aina niin mukavan) täyden olon kuion että olisin syönyt kunnon aterian.
Mulla taitaa olla ihan vinksallaan oleva keho.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-29 07:03:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Eilinen paastopäivä meni yhtä helposti kuin ne päivät tähänkin saakka.
Illalla en juonut kuin yhden kupillisen vihreää teetä. Vissyä naukkailin pullosta silloin tällöin.
Eilen oli tosin jotenkin omituista se että palelin illalla kotona. Piti laittaa villasukat jalkaan ja fleecetakki päälle eikä meillä ole kylmä. Varmaan jotenkin johtui paastosta?

Tänä aamuna ei enää palellut ja yön nukuin (jälleen kerran paastopäivän jälkeen) loistavasti!
Ei ole ollenkaan nälkä vielä joten en syönyt aamulla mitään.
Eväät on mukana joten varmaan syön lämpimän aterian tänään siinä klo 11. Silloin on paastotunteja takana 41 :shock:
Illaksi on varattu samaa ruokaa (possunpihviä ja kaalipaistosta + vihreää salaattia)
Voiko paastotunteja olla liikaa? Järki sanoo että oma kehohan sen kertoo.
Onko sitä vaan niin aivopesty siihen "aamiainen on päivän tärkein ateria" ja "pitää syödä säännöllisesti" että vaikka keho sanoo että hyvältä tuntuu niin silti epäilyttää...

No, näin nyt kuitenkin mennään eteenpäin koska fiilis on hyvä, etten sanoisi loistava.

Jos olen elimistöltäni vielä luolanainen ja toimin parhaiten kun en syö säännöllisesti.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-29 09:16:53 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Aineenvaihdunta hidastuu paastotessa. Paleleminen johtuu siitä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-30 09:03:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Oliskohan noin...kun mulla on nyt nimenomaan toiminut vatsa säännöllisesti entisen kerran viikossa (hyvällä tuurilla) tapahtuvan toiminnan sijaan.

Tänään taas paastopäivä ja hyvältä tuntuu. Ei ole mitään vaikeuksia olla syömättä enkä odota syömispäiviä kuin kuuta nousevaa ja mieti mitä sitten syön.
Eilen söin töissä lounaan ja kotona söin klo 16 ja sitten en enää loppupäivänä syönytkään kun ei ollut nälkä. Olin varannut itselleni tummaa suklaata ja pähkinöitä että saan herkutella illalla mutta olin niin täynnä että ei maistunut.

No, ne odottavat lauantaita jos silloin vaikka maistuisi.

Tyttären lakkiaiset ovat ensi viikon keskiviikkona ja tarjolla on ihan vaan perinteisiä tarjottavia, ei mitään karppia. En jaksa enkä ehdi tehdä itse joten tilasin tarjottavat muualta valmiina.
Mullahan on keskiviikkona paastopäivä mutta taitaa herättää liikaa huomiota jos en syö ollenkaan. Ajattelin tehdä itselleni jotain sopivaa syötävää jota voin siinä sitten muiden mukana syödä.
Ensin ajattelin että voinhan varmaan syödä yhden kerran nyt poikkeustapauksessa niitä "tavistarjottavia" mutta sitten totesin että miksi söisin kun niistä tulee huono olo.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-30 10:06:03 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Kirrimirri kirjoitti:
Ei kaikilla. Muttei paasto välttämättä sovi muutenkaan kaikille - sen enempää kuin kolme ateriaa päivässäkään. Ja silti kummankin voimalla on elätetty kokonaisia kansoja sukupolvien ajan...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-30 11:37:10 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

els kirjoitti:
Kirrimirri kirjoitti:
Ei kaikilla. Muttei paasto välttämättä sovi muutenkaan kaikille - sen enempää kuin kolme ateriaa päivässäkään. Ja silti kummankin voimalla on elätetty kokonaisia kansoja sukupolvien ajan...

Näin mulle on opetettu, kun oon aikoinaan paljonkin paastonnut (siis mehupaastoja). Ehkäpä saamani tieto on sit väärää.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-30 19:33:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Töistä tultuani lenkitin koiran ja samantien lähdin tytärtäni hakemaan ja menimme ostoshelvettiin hankkimaan ylioppilasjuhlapukua ja kaikkea tarveainetta kuten lakki, kengät, korut, puku, rintaliivit, alushousut, sukkahousut...

Vähän aikaa sitten kotiuduin. Tänään on mennyt koko päivä vain kahdella kupillisella vihreää teetä. Pitää varmaan nyt illalla rauhoittua ja nauttia vielä kolmaskin kupillinen ja voisihan sitä ehkä jotain muutakin juoda.

Ei ole mitään epämukavia tuntemuksia, menee helposti edelleen yli vuorokauden paastoaminen eikä ole pätkääkään nälkä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-12-03 18:05:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Viikonloppu oli ja meni. Ei tullut kamalasti syötyä kun oli niin paljon kaikenlaista puuhaa.
Tänään maanantaina on ollut taas paastopäivä, juominenkin on ollut tänään heikoissa kantimissa kaikenlaisen kiireen vuoksi.
Ei silti ole mitään sen kummempia tuntemuksia ollut eikä ole nälkä. Päätä meinasi alkaa särkemään iltapäivällä mutte sekin meni sitte ohi.

Huomasin tänään että en meinaa muistaa ajatella syömistä enää ollenkaan. Huomasin vaan miettiväni (kun mies teki kauppalistaa) että en tarvitse mitään kun on paastopäivä. No, huomenna on kuitenkin syöntipäivä joten olisi hyvä ottaa ruokaa töihin evääksi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-12-03 21:46:04 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Puuttime kirjoitti:
...Huomasin tänään että en meinaa muistaa ajatella syömistä enää ollenkaan...

Tuo taitaa olla se isoin juttu meikäläiselle 8)

Se että saa suurimman osan päivästä tehdä jotain muuta kuin ajatella syömistä tai ruokaa. Vähän niin kuin ei olisi enää vatsansa orja, vaan paremminkin sen hyvä kaveri? Ja kaveruuteen kuuluu sekin, että sitten kun on aika syödä, on myös aikaa syödä ja jopa järjestää asiat niin, että se syötävä on hyvää ja kivaa ja syömisen kanssa on vapaus tehdä niin kuin parhaalta tuntuu...?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-12-03 22:17:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tuo on itsellenikin iso juttu että en ole enää vatsani orja. Nälkä/syömisen tarve ei enää ohjaile toimiani yhtään mitenkään. :D

Tein tänään huomiselle päivälle jauheliha-kaalipaistosta ja ihan iloisesti sitä paistelin pannulla ja kun oli jäähtynyt, laitoin rasiaan ja jääkaappiin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-12-09 13:05:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hyvin on mennyt :D

Vielä en ole löytänyt mitään syytä keskeyttää tätä vuorokausipaastosysteemiä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-12-09 15:25:34 
Poissa
landekarppi
landekarppi

:wink: Sittehä sie jatkat edelleeki... :wink: :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-12-09 16:16:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jatkan toki :D
Itseäni vaan alussa epäilytti :lol: ja ajattelin että kauankohan tällaista voi jatkaa, mutta nyt näyttää siltä että sopii minulle tosiaankin ihan normaaliksi olotilaksi.

En sitten tiedä siinä vaiheessa kun ei enää tarvitse painoa pudottaa että miten pystyn asian hoitamaan?
Varmaan joillain on kuitenkin kokemuksia ylläpidosta vuorokausipaastolla, toivon niin.

Viestin otsikko: Vuorokausipaasto
ViestiLähetetty: 2007-12-09 16:48:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Puuttime, siina vaiheessa kun olet jo yllapidolla voit vain yksinkertaisesti nostaa hiilareita hieman ylemmaksi tai lisata "kaloreita" ja niin halutessasi jatkaa vuorokausipaastoillen LAIHTUMATTA.

Voi kun olisikin nain pain ne ongelmat....

Viestin otsikko: Re: Vuorokausipaasto
ViestiLähetetty: 2007-12-09 16:53:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ritasisko kirjoitti:
Puuttime, siina vaiheessa kun olet jo yllapidolla voit vain yksinkertaisesti nostaa hiilareita hieman ylemmaksi tai lisata "kaloreita" ja niin halutessasi jatkaa vuorokausipaastoillen LAIHTUMATTA.

No niinpä tietenkin. Se on nostettava hiilareita koska kaloreita en varmaan pysty tämän enempää mättämään mitä nyt teen.

Mutta joo, eipä ole vielä todellakaan (ikävä kyllä) ajankohtaista moneen kymmeneen kiloon.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 44 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00