karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-26 17:49:13

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 16 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Proteiinit ja laihtuminen
ViestiLähetetty: 2004-07-29 11:46:50 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

näppylä kirjoitti:
Olis varmasti mielenkiintonen keskustelu, mutta pituus jo pysäytti. Ei jaksa.

Anonymous kirjoitti:
Ensi kerralla omat ajatukset ja /tai johtopäätökset kehiin ja linkit lähteiksi. En ainakaan jaksanut lukea alkua pidemmälle.

Tässä muokattu versio, olkaapa hyvät :wink:

BBC 2:n ja Aussie Bodies -sivustoilta mielenkiintoista keskustelua mikä tekijä ruokavalioissa (mukaanlukien Atkins) laihduttaa.

CSIRO Aussie -jutussa ruokavalio (ateriaesimerkki) mukavasti lähellä hyvähiilihydraattisia (medium-carb) Montignac'ia (jossa päivittäiset suhteet voivat käytännössä myös vaihdella keskimääräisestä 40:30:30 -suhteesta:

(PCF 34:46:20) eli Proteiinit (34) : Hiilihydraatit (46) : Rasvat (20).

Tässä linkit !

The Atkins Diet - programme
BBC Two, Thursday 22 January 2004, 9pm
URL: http://www.bbc.co.uk/science/horizon/2004/atkins.shtml

Aussie Bodies / Slimming - News - Weight Loss
URL: http://www.aussiebodies.com.au/topics/s ... efault.htm

CSIRO research supports protein diet
MONDAY, 6 JANUARY 2003

Protein the key to low carb diet success
TUESDAY, 4 MAY 2004

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-29 23:14:43 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Olis varmasti mielenkiintonen keskustelu, mutta pituus jo pysäytti. Ei jaksa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-30 00:53:32 
Ensi kerralla omat ajatukset ja /tai johtopäätökset kehiin ja linkit lähteiksi. En ainakaan jaksanut lukea alkua pidemmälle.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-30 05:39:23 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Pikkuisen samaa mieltä. Se mikä itselläni pisti tuossa silmään, oli haluttomuus lähteä siitä, että kyse voisi olla insuliinitasoista/muista hormonaalisista vaikutuksista. Eli proteiinin "ansio" on pitää nälkää, mutta ei haluta nähdä, että hiihydraatin "ongelma" olisi ruokahalun lisääminen. Kuulostaa ehkä saivartelulta, mutta minusta se ei ole. Pitäisi verrata samalla proteiinimäärällä runsasrasvainen vähähiilarinen ja vähärasvainen runsashiilarinen. Minusta on käsittämätöntä, jos tämä vertailu edelleen puuttuu. Olisiko tulos liian vaarallinen vallitsevalle elintarviketuotantojärjestelmällemme?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-30 07:56:09 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Minä luin mielenkiinnolla koko viestin :) . Olen kyllä omissa empiirisissä tutkimuksissani tullut siihen tulokseen, että proteiini tuo kylläisyydentunteen nopeammin JA että hiilari lisää ruokahalua, vaikka proteiinia olisi syoty riittävästi (rasvan määrä mulla yleensä aika vakio). Miksi sen muutenkaan pitäisi (tutkijoiden mukaan) olla joko/tai? :roll:

Mua jäi mietityttämään se spagettitutkimus, että mitäpä, jos ne testihenkilot rasvaisemmassa ryhmässä soivätkin spagettia enemmän sen takia, että se oli niin hyvää (verrattuna lowfat-spagettiin 8) ), eikä siis sen takia, että heillä kesti kauemmin tulla kylläiseksi? Mulla ainakin on taipumus syodä hyvää ruokaa helpommin yli kylläisyydentunteen kuin ei-niin-hyvää. :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-30 08:14:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Puntari kirjoitti:
Mua jäi mietityttämään se spagettitutkimus, että mitäpä, jos ne testihenkilot rasvaisemmassa ryhmässä soivätkin spagettia enemmän sen takia, että se oli niin hyvää (verrattuna lowfat-spagettiin 8) ), eikä siis sen takia, että heillä kesti kauemmin tulla kylläiseksi? Mulla ainakin on taipumus syodä hyvää ruokaa helpommin yli kylläisyydentunteen kuin ei-niin-hyvää. :roll:

:lol: :lol: Täsmälleen samaa ajattelin. Tarvitsiko tuota edes tutkia.
Mielenkiintoista olisi vertailla vähähiilarista proteiinipitoista ruokaa eri rasvamäärillä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-30 11:40:24 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Elka, miten sitten hoidat kalorivakioinnin?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-30 11:57:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
Elka, miten sitten hoidat kalorivakioinnin?

Vähän aikaa mietin, että minkä kalorivakioinnin? Tarkoitat siis testiä.

Ajatukseni oli siis, että miksei testattu kumpaa syödään enemmän: proteiinipitoista ja rasvaista ruokaa vai proteiinipitoista low fat ruokaa.
Itse kun olen täysin epätieteellisesti todennut, että rasvakin vie nälän.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-30 13:01:02 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Silloin low fat ryhmä syö enemmän proteiinia kuin high fat, jos molempien hiilarit ovat yhtä alhaalla. Jos taas sekä hiilarit että proteiinit ovat samalla tasolla, high fat ryhmä syö enemmän kaloreita kuin low fat, jolloin tulos on selviö.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-30 14:55:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
Silloin low fat ryhmä syö enemmän proteiinia kuin high fat, jos molempien hiilarit ovat yhtä alhaalla. Jos taas sekä hiilarit että proteiinit ovat samalla tasolla, high fat ryhmä syö enemmän kaloreita kuin low fat, jolloin tulos on selviö.

Aivan samaa mieltä :lol:
Meni nyt vähän pyörittelyksi.
Low fat ryhmä syö enemmän proteiinia kuin high fat ja high fat ryhmä vähemmän proteiinia, molemmilla hiilarit alhaalla.
Se, mikä minua siinä kiinnosti, oli säätelisikö elimistö nälän avulla energian saantiaan niin, että kun hiilarit eivät ole sotkemassa (lisäämässä nälkää) niin saisivatko molemmat ryhmät suunnilleen yhtä paljon energiaa, jos saisivat syödä sen, minkä tarvitsevat (ja edellyttäen, ettei low fat proteiini maistu pahvilta esim. vaikka paahtopaistia)

Rasvaisempaa proteiinia syön ainakin itse selvästi laihaa vähemmän.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-30 23:19:15 
Oma laiskuus tuohon aiheeseen johtuu siitä, etten ole kovin hyvä englannissa. Noin pitkä juttu olisi ollut suuritöinen ymmärrettäväksi.

Täällä näyttää olevan hyvinkin englannin taitoisia lukijoita, jotka jaksavat lukea ikäänkuin sujuvasti tuon alkuperäisen tekstin.

Itse jätän nuo enkku-kieliset jutut väliin, koska suomenkielellä riittää lukemista näillä palstoilla. Olisi tietty kiva , jos joku ne suomentaisi meille.
Kiinnostaisi kyllä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-31 08:14:25 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Tööö, pelkäänpä, että veisi tolkuttomasti aikaa. Perhe nurisee muutenkin.
Jos ottaisit printin jostakin sinua kovasti kiinnostavasta tekstistä, ja kävisit sen sanakirjan kanssa läpi, niin hyötyisit pitkällä tähtäimellä. Seuraava teksti avautuu jo nopeammin, ja seuraava yhä nopeammin, ja eräänä päivänä huomaat, että englannin lukeminen sinua kiinnostavissa aihepiireissä on ihan yhtä sujuvaa kuin suomen.

Itse kyllästyin aikoinani lukioon, ja suoritin sen yksityisesti tenttimällä. Metodi: oppikirjat nurkkaan, ja pari Christien dekkaria (ne tuntuivat jänniltä silloin) + sanakirja tilalle. YO-kokeissa luetun ymmärtäminen 40/40. :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-02 22:45:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

tööö kirjoitti:
Oma laiskuus tuohon aiheeseen johtuu siitä, etten ole kovin hyvä englannissa. Noin pitkä juttu olisi ollut suuritöinen ymmärrettäväksi.

Täällä näyttää olevan hyvinkin englannin taitoisia lukijoita, jotka jaksavat lukea ikäänkuin sujuvasti tuon alkuperäisen tekstin.

Itse jätän nuo enkku-kieliset jutut väliin, koska suomenkielellä riittää lukemista näillä palstoilla. Olisi tietty kiva , jos joku ne suomentaisi meille.
Kiinnostaisi kyllä.

Voisin suomentaa, koska raportointikieli töissä on jo 15 vuotta ollut englanti. Tosin ei syntyperäisten kanssa, eli ei siihen niin ihmeellistä kielitaitoa tarvita. Tosin ei nämä artikkelitkaan hirveän monipuolista englanninkielentaitoa edellytä. Läppärissä on pari hyvää elektronista sanakirjaa, mikä nopeuttaa.
Siis, voisin kääntää, mikäli kysyjä vaivautuisi rekisteröitymään ja lähettäisi esim. YVn aiheesta. (Lapset ovat jo muuttaneet pois kotoa ja jatkuva kielten opiskelu on harrastus)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-03 06:12:31 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Netistä saa myös käännösohjelmia, jotka kääntää tekstin englannista suomeksi. Ne tosin kääntää vähän miten sattuu ja mm. vähänkin erikoisemmat sanat ei käänny tai kääntyy ihan puuksi ja heinäksi...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-03 07:03:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

tööö kirjoitti:
Kiinnostaisi kyllä.

Jos jokin tutkimus on julkaistu suomeksi, on syytä olettaa sen olevan virheellinen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-03 09:32:53 
Hee, Pienetär! Valoisa elämänkatsomuksesi on ihastuttava :lol: !

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 16 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00