karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-01 01:16:26

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2008-02-18 13:18:28 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

..tässä julkisesti. Viime vuoden puolella jo hoksasin että tämä on mun juttu, mutta nyt päätin perustaa oman triidin kun tekee mieli kirjoitella ihan vaan vaikka omaksi iloksi muistiin asioita :).

Olen aina ollut sellainen että työpäivä on saattanut hujahtaa huomaamatta ohi ja huomaan kolmen aikaan iltapäivällä että on nälkä. Viikonloppunakin on saattanut mennä lähes koko päivä syömättä. Aina siitä on melkein tuntenut huonoa omaa tuntoa kun pitäisi syödä se kolme ateriaa päivässä. Joskus joulukuussa eksyin lueskelemaan elsin juttuja ja hoksasin että ei tosiaan tarvitse ja että taidan olla luontainen soturi :D.

Nyt olen soturoinut muutaman viikon, josta viikon alle 20g/vrk hiilareilla. Aamulla otan lusikallisen kookosöljyä ja päivällä jos tuntuu että tarvitsee niin toisen lusikallisen (mulla on töissä pullo kaapissa - kookosöljypullo :lol:). Jos päivällä ei ole nälkä niin en syö mitään. Viikonloppuna join aamulla teetä ja siihen lorautin kermaa ja sillä ja kookosöljyllä jaksoin rämpiä koirien kanssa kunnon lenkin metsässä umpihangessa.

Pudotettavaa painoa mulla on aika paljon joten jo pois saadut 7 kiloa eivät tunnu missään :?. No, olen aina sanonut että ainoa hyvä asia painonvartijoissa (jes, olen kokeillut aikanaan sitäkin) on voipakettivertaus, ja siltä pohjalta kun miettii että matkan varrelle on jäänyt 14 voipakettia, alkaa tuntua siltä että on kait tässä jotain saatu aikaan.

Katsotaan mihin tässä päädytään :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-02-18 20:27:04 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tänään otin aamulla totuttuun tapaan kookosöljyä, joskus mittasin niin se mun lusikallinen on n 20g. Joskus iltapäivällä oli mukamas nälkä, mutta tajusinkin että janohan se vain, join vettä ja meni ohi. Töiden jälkeen menin suoraan kuntosalille ja tein vähän vajaan tunnin treenin. Kuntosalilta lähdettyä viiden jälkeen tajusin että mulla ei ole yhtään nälkä ja ja mitään muuta ei ole mennyt tänään suuhun kuin se aamuinen kookosöljy ja ehkä litran verran vettä. Tiedän tiedän, vedenjuonti on mulla heikkous, en vaan muista juoda :oops:. Kyllä se nälkäkin sitten tuli kun kotiin pääsi ja ennen seitsemää vihdoin söin tomaattista lihapullapannua ja kukkismuusia. Kaloreita tuli joku 1400, päivän hiilarit 15.

Pyrin siis syömään alle 20g hiilareita, riittävästi proteiinia ja rasvaa, jota en pelkää. Proteiinien kanssa pitää vähän taistella, sillä niitä tulee helposti liian vähän. Viime viikolla (aiemmin en kirjannut syömisiä ylös) näyttäisi tulleen rasvaa useimmiten 130-140 grammaa/pvä, eilen sunnuntaina jopa 190g :oops:. Oli synttärit ja piti vähän herkutella, laitankin tähän ohjeen 8). Alkuperäinen ohje trendi-lehdestä nimellä salainen juustokakkujäätelö, karpinnos: minä. Syötiin miehen kanssa puoliksi.

3 munaa
2 dl sokeria -> laitoin 1/2 dl makeutusjauhetta, mutta vähempikin olisi riittänyt
200g mascarponea -> laitoin 250g kun purkki oli sen kokoinen ja oli menossa vanhaksi joten en viitsinyt säilyttää avattuna
3 dl kermaa
1/2 tl suolaa
1/2 tl vaniljasokeria
päälle ripoteltavaksi kaksi digestive-keksiä ja kanelia -> ripottelin vain kanelia

- erottele valkuaiset ja keltuaiset
- vatkaa keltuaiset sokerien ja suolan kanssa
- lisää viimeiseksi hiukan lämmennyt mascarpone hellästi (ei vatkaimella)
- vispaa kerma ja lisää joukkoon
- vispaa valkuaiset kovaksi vaahdoksi ja nostele vaahto lusikalla varovasti toiseen seokseen
- kaada vuokaan ja ripottele päälle kanelia
- laita pakkaseen vähintään neljäksi tunniksi ja ota sulamaan puoli tuntia ennen tarjoilua

Tämän syöminen vaatii sitten sen että päivän kaloriraja ei ole ihan lähellä :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-02-19 10:52:18 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kaikkihan tietävät miten on tyytyväinen kun vaatteet jäävät isoiksi, mutta kyllä se myös vähän ottaa päähän kun töissä huomaa näyttävänsä kamalalta kun housut lepattavat :x. Mä kun käytän töissä jakkua ja hametta/housuja niin ei niitä viitsi jatkuvasti olla ostelemassa uusia, pakko kokeilla pienentää näitä muutama viikko sitten ostettuja housuja :?. Kaapissa toki odottaa kasoittain sitku-vaatteita, mutta ei taida olla mitään sopivaa tähän hätään..

8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-02-19 11:00:16 
Poissa
landekarppi
landekarppi

8) Ladyinred, tuttua on, omistaki kokemuksista puhuttaes... :wink: Ja ku ne sitku-vaatteetki jäi isoks, ni sitte olinki helisemäs iha todella... :shock: :wink:

ViestiLähetetty: 2008-02-21 12:42:13 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mielenkiintoista. Maanantaina ei ollut yhtään nälkä työpäivän aikana, mutta eilen ja tänään on ollut jo päivällä nälkä, saatikka sitten kotiin mennessä. Jos edellispäivä vaikuttaa niin sunnuntai-iltana kyllä söin enemmän ja maanantaina ei ollut nälkä. Eilen illallakin söin reilummin mutta tänään on nälkä :roll:. Joka päivä on ollut sama "aamupala", eli kookosöljyä. Ota tästä nyt sitten selvää!

ViestiLähetetty: 2008-02-22 13:33:56 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Karppaushistoriasta voisi kirjoittaa sen verran että siitä on yli kymmenen vuotta kun karppasin ekan kerran, tosin tietämättäni. Silloin kylläkin söin aamulla kaurapuuroa mutta aika pienen annoksen, lounasaikaan purkillisen rahkaa ja ananasmurskaa (köyhä opiskelija) ja illalla sitten esimerkiksi fetasalaattia ja mitä milloinkin. Ei tuossa päivän hiilarimäärä kovin iso ole ollut. Painoa lähti tosi nopeasti, mutta ei ihme sillä kaloreita on varmaan kuitenkin tullut aika vähän.

Ensimmäisen kerran aloin karppaamaan tietoisesti kolme vuotta sitten ja pudotin viitisentoista kiloa muutamassa kuukaudessa. Jonkun aikaa pidin yllä karppiruokavaliota, mutta sitten tuli kesä ja jäätelö ja loma ja hiilarihelvetti ja sitä rataa.. kyllähän te tiedätte :roll:. Tuon jälkeen olen ollut on-off karppi ja nyt alkuvuodesta päätin ryhdistäytyä. Painoa oli enemmän kuin koskaan ja se häiritsi jo liikkuessa. Lisätään tähän vielä pelottavat perintötekijät :?. Mietin että haluanko olla näin huonokuntoinen tämän ikäisenä ja tulevaisuudessa kun ainakin diabetes ja selkävaivat ovat melko todennäköisiä :x

Sitäpaitsi kun kaappikin on täynnä kaikkia kivoja kevät- ja kesävaatteita joita olisi mukava käyttää :mrgreen:

No on mulla tässä diabeteksen lisäksi muitakin terveysnäkökohtia. Silloin kolme vuotta sitten tajusin yhtäkkiä parin viikon karppauksen jälkeen millaista on kun ei ole mahavaivoja ja se teki minuun ison vaikutuksen. Puhumattakaan siitä ihkusta hiilariturvotuksesta. Tai väsymyksestä iltapäivisin.. tai oikeastaan aina. Nyt on maha kunnossa ja jaksaa päivät töissä vaikka syö vain lusikallisen pari kookosöljyä :D

Vielä kun muistaisi juoda riittävästi!

ViestiLähetetty: 2008-02-24 21:42:46 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mulla on ensi viikolla monta päivää töissä vieraita joiden kanssa mun on mentävä syömään :?. Täytyy katsoa ruokalistat etukäteen ja jos on jotain mitä pystyy syömään karpisti niin menköön päiväsyömiseksi ja jos ei ole niin sitten neuvottelen keittiön kanssa. Yhtenä päivänä ehkä voisi nakittaa jonkun muun viemään vieraat syömään mutta ei kaikkina. No, pitää ajatella positiivisesti, tuleepahan kokeiltua pitkästä aikaa syömistä kaksi kertaa päivässä, että vaikuttaako omaan oloon ja painon tippumiseen mitenkään.

ViestiLähetetty: 2008-02-25 11:14:57 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

No voe helevettiläenen, tieto lisää tuskaa :x. Menin lukemaaan protskuista ja olen nyt ihan pihalla. Jos joku lukee tätä mun ketjua ja haluaisi kommentoida niin olisin kiitollinen, eli miten proteiinin määrä pitää laskea? Pitääkö se olla xjotain tavoitepainosta vai xjotain nykyisestä painosta :roll:

Aiemmin karpatessa menin melko tunteella, mutta silloinkin alkuun kirjasin syömisiä ylös että näin hiilareiden määrät kunnes tuli se näppituntuma. Sama nyt, eli olen pari viikkoa pitänyt kirjaa syömisistä ja tarkkaillut lähinnä hiilarimääriä, mutta olen myös yrittänyt tarkkailla proteiinia, että saan sitä tarpeeksi. Kalorimääriä en kyttää, mutta mielenkiinnosta olen seurannut niitäkin kun samalla laskelmalle tulevat.

#-o

ViestiLähetetty: 2008-02-25 11:17:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä olen antanut itseni ymmärtää niin, että proteiinia syödään 1-1,5 g per tavoitepainokilo. :)

ViestiLähetetty: 2008-02-25 12:00:05 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

noway kirjoitti:
Mä olen antanut itseni ymmärtää niin, että proteiinia syödään 1-1,5 g per tavoitepainokilo. :)

Niin minäkin ja tän mukaan toimin vaikka mitä foorumilla kirjoiteltas.Kun yks ajattelee niin ja toinen näin, niin sekaisin siinä menee jos ei itse valitse linjaa jonka mukaan sit toimii. Aikuisia ihmisiähän me ollaan.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2008-02-25 13:20:42 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kiitos karppi-ystäväiset, tuota mieltä minäkin olen ollut. Joskus vaan tulee uskonpuute :roll:

Tänään jouduin siis syömään töissä lounaan Amicassa. Pystyin syömään hyväkarpisti: uunikalaa ja sen kanssa lautanen täyteen rehuja joiden päälle oliiviöljyä sekä pieni pala ruisleipää johon kunnon voita. Oliiviöljy tosin oli pahaa :x. Seuraavat pari päivääkin pitäisi onnistua ruokalistojen mukaan, hyvä :)

ViestiLähetetty: 2008-02-25 21:06:21 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Lounas :twisted:
Mulla ei ole kahden viimeisen viikon aikana tehnyt mieli sortua mihinkään, mutta tänään kävi mielessä ties mitä :x. Ihan saman verran oli nälkä alkuillasta kuin pelkällä kookosöljylläkin, mutta mielitekoja x miljoona. Kotona tein valkosipulilohta uunissa ja nyt ei enää tee mieli mitään epäkarppia.

Eli ekan päivän kokeilun perusteella lounas oli paha paha paha :twisted:

ViestiLähetetty: 2008-02-28 09:44:25 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Myös kolmen päivän kokemuksella voisi sanoa että lounas on paha :twisted:. Varsinkin kun sen joutuu syömään ruokalassa ja vaikka se olisi karpahtavaa. No, onneksi nyt voi taas palata normaaliin pariksi päiväksi.. ensi viikolla taas joutuu syömään vieraiden kanssa :?. Sen jälkeen ei onneksi ole tiedossa vastaavaa.

Eilen illalla syötiin metukkasipsejä dipin kanssa. Harvoin jätän punnitsemisen väliin mutta tänä aamuna jätin koska en halunnut pahoittaa mieltäni.. varmasti monta kiloa nestettä kehossa suolan takia :roll:

Illalla pitää tehdä lihamureketta ettei jääkaapissa oleva kilon jauhelihapaketti mene huonoksi. Täytyykin lähteä kokkaus-puolelle tutkimaan ideoita mitä sinne murekkeen sisään tuuppaisi :)

ViestiLähetetty: 2008-03-03 10:20:56 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

AAAAARRRRGGGGHHHH, CARBS FOUND ME!!!! :evil: :smt011
(Tuli mieleen tuosta leffarepliikkitriidistä :mrgreen:). Tosin oon kyllä syönyt silti pääsääntöisesti vain kerran päivässä. Nyt pitäisi alkaa taas tarkemmaksi, mutta kun joutuu muutaman päivän taas syömään töissä :x. En silti luovuta, teen parhaani :smt062

ViestiLähetetty: 2008-03-06 09:11:25 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Vihdoinkin loppu noi pakolliset töissä syömiset ja pääsee takaisin normaaliin päivärytmiin :D. Kaamea nälkä jo nyt aamuisesta kookosöljystä huolimatta, mutta eiköhän tämä tästä parissa päivässä tasaannu.

ViestiLähetetty: 2008-03-13 13:53:01 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Viime aikoina ei ole voinut puhua että olisi virkeä ja energinen karppi.. stressi painaa päälle ja kai sitä käy niin kierroksilla ettei illalla malta mennä ajoissa nukkumaan #-o. Parin viikon lomaan on aikaa vajaa kuukausi, mutta kyllä tilanne on saatava töissä rauhoittumaan aiemmin. Karppina olen pysynyt vaikka mies toissailtana ehdotti ruisaterian hakemista scanburgerilta [-X :D. Mieskin karppaa mutta silläkin taisi olla paska päivä takana ja silloinhan sitä on helppo sortua.

Syömättömyys päivällä ei tunnu pahalta (edelleenkään) mutta monesti iltapäivällä kolmen-neljän maissa tuntuu nälkää. Yleensä kotiin mentyä alankin heti tekemään ruokaa. Joskus syön vielä myöhemmin illalla palan-pari tummaa suklaata tai teen marjoista "pirtelön" partaäijän/kerman/jonkun muun valkean kanssa, mitä nyt sattuu kaapissa olemaan :). Kasviksia voisi varmasti syödä enemmänkin enkä ole varma proteiinien määrästäkään kun en ole jaksanut punnita ja laskea mitään viime viikkoina. Pitäisi kai kunnes tulisi näppituntuma siitä että syö riittävästi mutta ei liikaa proteiinia.

Hmm.. tänään olisi jääkaapissa odottamassa parsakaalinnuppuja ja niiden seuraksi voisi tehdä jotain jauhelihasta tai broilerisuikaleista.. Ehkä parsakaali-fetapaistosta ja tomaattisia lihapullia :koki:

ViestiLähetetty: 2008-03-14 11:05:56 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Melkonen kuntosalitreeni eilen :shock:. Eilen aamulla (puoli kahdeksan maissa) otin lusikallisen kookosöljyä kuten joka aamu. Tiesin että teen töissä pidemmän päivän ja menen vielä suoraan töistä kuntosalille kuuden maissa, joten otin iltapäivällä lusikallisen kookosöljyä ja työkaverin tarjoamat kolme suklaapalaa ( :oops: ). Kuntosalille mennessä väsytti ja tuntui että energia ei riitä edes soutulaitteella lämmittelyyn :?. Lämmittelin sitkeästi ja lähdin tekemään treeniä sillä asenteella että parempi että teen edes kevyesti kuin jos en tekisi ollenkaan. En sitten tehnyt kevyesti :lol:. Treeni lähti kulkemaan lämmittelyn jälkeen ja lisäsin painoja jokaisessa liikkeessä koska jaksaminen riitti. Ja kyseessä oli suhteessa isoja painonlisäyksiä. Jossain vajaan tunnin kohdalla iski kamala nälkä, mutta tein silti suunnitellut liikkeet loppuun, ja edelleen hyvin tuloksin. Mieskin ihmetteli että miten mä voin jaksaa niin pitkään :mrgreen:. Mutta mulla meneekin yleensä niin lajissa kuin lajissa, että alku tahmii ja sitten kun kone lähtee käyntiin niin se jaksaa ja jaksaa ja jaksaa ja jaks... :lol:. Sinnikkyydessä löytyy, energiavarastot riittävät vaikka mihin kunhan vaan mieli sanoo että nyt tehdään eikä meinata. Se vaan tuntui uskomattomalta että kahdella lusikallisella kookosöljyä ja kolmella suklaapalalla :shock:.

Salilta sitten kotiin ja koska en jaksanut enää alkaa tekemään ruokaa (kello oli tässä vaiheessa puoli kahdeksan), kävin matkalla mäkkärillä.. otin salaatin ja söin sen heti kotiin mentyä. Tiedän, olisi pitänyt syödä enemmän ja monipuolisemmin, mutta kun ei maistunut. Loistava olo oli koko illan ja on edelleen :D. Tänään suoraan töiden jälkeen pelaamaan sulkapalloa, saa nähdä miten se kulkee. Illalla pitää tehdä jotain kunnon ruokaa, vaikka isot pihvit!

ViestiLähetetty: 2008-04-02 12:04:42 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

LadyInRed roikkuu edelleen täällä vaikka ei ole oikein ollut aikaa kirjoittaa. Pääsiäisenä olin reissussa ja siellä tuli syötyä runsaita aamiaisia, mutta muuten olen ollut soturina. Tosin välillä myös pahakarppina. Ulkona on ihanan keväistä ja suurin osa stressistä on poissa ja odottelen toivottavasti ensi viikon lopulla alkavaa lomaa :D. Kait tää tästä taas, elämä voittaa :D

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00