karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-10 00:14:07

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 128 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 57 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Ketään muita...?
ViestiLähetetty: 2007-05-06 09:34:28 
Näin se menee... Nekin, jotka jotain tietää, savustetaan pihalle ja kaikkihan ei kerro, miksi lähti... Surullista uusia sairaita ajatellen... On se niin väärin

Pepen jutut tuolta kannattaa lukea, jos niitä vielä siellä on muita...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-06 11:57:52 
Poissa
korpikarppi
korpikarppi

Luin vain 2 viimeista viestia mutta haluan kommentoida tosta Crohnin taudista. Mun tyokaverilla on se joten se seuraa aiheeseen liittyvia juttuja. Taalla Englannissa paljon niista ihmisista jotka pesee kasin astiat ei huuhtele sita vaahtoa ja pesuainetta pois vaan astiat laitetaan suoraan pesusta kuivumaan tai pyyhitaan kuivaksi pyyhkeella. Mun tyokaveri tiesi jonkun jolla Crohnin taudin oireet oli taysin kadonneet silla kun se vaihtoi eri pesuainemerkkiin.

Olen samaa mielta etta ruokavalio vaikuttaa kaikkeen mutta naissa monimutkaisissa sairauksissa on varmasti paljon muitakin tekijoita.

Viestin otsikko: Niinpä!
ViestiLähetetty: 2007-05-09 10:35:28 
Kysyisitkö siltä sun kaverilta, minkä nimisiä lääkkeitä on käyttänyt vuosien varrella? Obsidania ei saa koskaan ottaa, jos on suolistohaavoja - tosin eipä
noita voi tietää ennakkoon, onko vai ei, kun niin helposti tulee. Tein siitä oman sivun, kun en jaksa moneen kertaan kirjoitella, mutta laitoin ketjun tuonne, et saataisiin kerättyä laajemmasti muidenkin kokemuksia. Simmons kuoli, onko muita?
:study:

Viestin otsikko: Kerro kaverille!!!
ViestiLähetetty: 2007-06-09 00:13:52 
Pangolin kirjoitti:
Luin vain 2 viimeista viestia mutta haluan kommentoida tosta Crohnin taudista. Mun tyokaverilla on se joten se seuraa aiheeseen liittyvia juttuja.

Tässä on sellainen juttu... No, mitäs tuota selittelemään, 17 leikkausta.... :smt049

Viestin otsikko: Ihmeellistä!!!!!
ViestiLähetetty: 2007-06-14 17:56:30 
Ei taida yhtään suolisairasta kuulua enää karppaajien joukkoon? Mistä ikinä niin päättelinkään, et joku ehkä olisi? Luomutuotteissa sallitaan myrkkyjä? :ronsu:

Viestin otsikko: CU ja lääkket...
ViestiLähetetty: 2007-07-23 03:03:29 
Onko kenelläkään CU:n sairastajalla kokemuksia lääkkeiden syönnin lopettamisesta? oon ite sairastanu kohta 3vuotta, alko tosi pahana kesti kuukausia että menin edes lääkärin ja kortisonia söin jonku 4kk:tta ennen ku maha yhtään rauhoittu. siitä asti ottanu asacolia 2x3 päivässä ja azamumia. jätin kummatki lääkkeet pois about pari kuukautta sitte kun vaan yksinkertasesti kyllästyin niihin ja maha ei ainakaa vielä oo alkanu oireileen. oon syöny ihan niinku ennenki: mitä milloinki ja vuorotyössä eli rytmi on aivan sekaisin...

Viestin otsikko: havrix
ViestiLähetetty: 2007-07-23 03:19:41 
kun tuolla toisella palstalla juteltiin että azamum lääkityksen kanssa ei saisi ottaa kyseistä rokotetta niin ei mun lääkäri vaan mitään asiasta maininnut vaan otin hepatiitti A&B rokotuksen ja mitään oireita ei sen jälkeen ole ollut... siitä on nyt vuosi aikaa kun ensimmäisen rokotteen otin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-09 12:12:25 
Itselläni todettiin haavainen paksusuolen tulehdus hiljattain ja sain tuon asacol-lääkityksen.
Pahimmat oireet hävisivät parissa päivässä = helpotus.
Vaiva on ollut minulla pari-kolme vuotta ja hävisi hetkeksi (vuosi sitten), kun aloitin karppauksen (eka kuukausi). Ruokavaliolla varmastikin pystyisi tämän kanssa elämään, mutta pitäisi kyllä todella tarkkaan miettiä syömisensä.
Itse ainakin nyt haluan saada itseni parempaan kuntoon, ennenkuin edes harkitsen lääkkeestä luopumista.
Ja se on todettava, että joku ruoka-aine joskus on paha, toisinaan sitten taas ei.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-09 14:11:25 
Poissa
OT-karppi
OT-karppi

Asacol on niin mieto lääke, että siitä ei todellakaan kannata luopua, jos se vaan auttaa! Siitä jos päästää taudin pahenemaan, on toimivien lääkkeiden etsiminen todella vaikeaa. Tietysti, jos suolenpoisto ajatuksena ei kauhistuta, mutta missään nimessä en voi suositella ruokavalion takia lääkkeitä jättämään, vaikka siitä avun saisikin.

Nimimerkillä solumyrkytkään ei enää auta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-13 06:38:48 
Kyllä todellakin auttaa! Olen kuin uusi ihminen. Aamuisin voin ihan kävellä vessaan, ei tarvitse enää juosta. Ja vois syödä "kaikkea" ilman, että turpoan ilmapalloksi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-13 10:04:29 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

Mulla meni Asacolilla suoli entistä pahempaan kuntoon. Lopetin sen syömisen ja jätin sen sijaan viljat pois (taas kerran - hyvistä tuloksista on toistuvaa todistusaineistoa.. :lol: ). Kortisonista ei myöskään ollut hyötyä ollenkaan - haittaa kyllä. Ruokavaliolla olen itse saanut parhaat hoitotulokset.

Mut jos lääkkeistä apua on, niin ei kai niitä pois kannata jättää? :)

ViestiLähetetty: 2007-09-10 23:39:33 
:smt049
Muistitko valittaa niistä lääkkeistä koskaan lääkärille? Hänen täytyisi ilmoittaa haitoista Lääkelaitokselle.

Ikävä juttu,jos kukaan ei valita :smt049

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-11 23:09:21 
Poissa
K2Karppi
K2Karppi

Mina olen sairastanut vuodesta 1990 asti. Viime vuosien aikana oireet ovat havinneet. Ei mitaan tietoa miksi. Tama oli paljon ennen karppauksen aloittamista.

Oireina vain verenvuotoa ja limaa. Ei mitaan vessaanjuoksudraamoja.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-18 13:32:03 
Moi

Minä sain siis lääkityksen tuolloin elokuussa ja alku menikin tosi hyvin.
jopa niin hyvin, että sain luvan kokeilla kahdesti päivässä annostelua.
Sitten kotona olleen "poikkeustilan" varjolla napostelin reilun kuukauden kaikenlaisia pipposia (vehnä) ym. ja johan taas paheni (itseäni saan syyttää). Nyt syön taas kolmesti päivässä ja odotan parannusta. Kyllä se on selvästi ainakin vilja, mikä pahentaa sitä. Kenties myös maitotuotteet, niistä en le aivan varma, kun en ole oikein uskaltanut käyttää.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-23 12:27:19 
No niin, kuukausi mennyt edellisestä viestistä. Viljat se paha on, koska nyt on parempi. Myös makeutusaine on paha, eikä sokerikaan tee hyvää. Ja jos vielä vältän raakakasviksia, niin aina parempi. Ja lääkäri sanoi, ettei ruokavaliolla ole mitään merkitystä!
Taidanpa kertoa reseptiä uusiessani, että kyllä vain ruokavalio vaikuttaa.
Onko täällä montakin ko.sairautta omaavaa? Ihan mielenkiinnosta kysyn - julkisesti kukaan ei tunnu tällaista tunnustavan.
Enkä itsekään niin toitota tästä, kiusallinen vaivahan tämä pahimmoillaan on.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-12-10 12:59:50 
Hei

Onko kenelläkää teistä kokemuksia scd-ruokavaliosta?
Kuulostaa aika rajulta, mutta onko joku saanut avun? Ja auttaako, jos soveltaa vain osin? Onko noudatettava 100%:sti?
Mulla on Asacol-lääkitys koliittiin ja nyt on ollut vähän huonona pienistä lipsumisista johtuen.

Kiitos jo etukäteen kaikista kommenteista!

http://www.scd-fi.info/default.html

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-12-11 05:41:02 
Poissa
OT-karppi
OT-karppi

SCD:n pointti on se, että sitä noudatetaan 100%:sti, jos meinaa saada siitä pysyvän avun = remissiovaiheen päälle ja suolen paranemaan. Crohn & Colitis-palstalla paljon juttua aiheesta ja kannattaa liittyä myös SCD:n omalle postituslistalle. Itse sain hirvittävän määrän reseptejä ja neuvoja sitä kautta. Mulla SCD jäi jo 2005, mutta olen harkinnut ruokavalion muuttamista taas siihen suuntaan, vaikkei periaatteessa mitään tarvetta olekaan.

Jos sairastaisin pahaa koliittia, olisin jo SCD:llä miettimättä hetkeäkään, mutta jokainen kroppansa mukaan. :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-12-11 09:49:10 
Hei ja kiitos Kiti!

Tulehdukseni ei onneksi ole kovin paha. Täytyy kuitenkin perehtyä asiaan, sillä tuohan toisi mahdollisuuden luopua lääkityksestä ajan kanssa.

Viestin otsikko: Re:
ViestiLähetetty: 2008-02-27 11:05:10 
Vieras kirjoitti:
Hei

Onko kenelläkää teistä kokemuksia scd-ruokavaliosta?
Kuulostaa aika rajulta, mutta onko joku saanut avun? Ja auttaako, jos soveltaa vain osin? Onko noudatettava 100%:sti?
Mulla on Asacol-lääkitys koliittiin ja nyt on ollut vähän huonona pienistä lipsumisista johtuen.

Kiitos jo etukäteen kaikista kommenteista!

http://www.scd-fi.info/default.html

On kokemusta, niinkun varmaan monilla siitä avun saaneilla, ketkä ei enää näillä tai yhdistyksen sivuilla sattuneesta syystä pyöri. Ei se niin rajua ole, ihan vaan tottumiskysymys. "Imagine theres no sicknes, it's easy if you try." Tottakai 100%. Ittelläni on edelleen scd-ruokavalio ja 1,6g asacolia 2 kertaa päivässä. Viimeksi kun kokeilin, niin jomman kumman jos jättää pois, oireet palaa. En näe muutenkaan mitään syytä (paitsi taloudellinen) hankkiutua asacoleista eroon, ne kun pienentää sitä syöpäriskiä. http://www.netikka.net/hans.bjorknas/ynibdcaf.htm Lisäksi otan E-EPA:a 0,5 - 1g päivässä, se kun estää tulehduksia, myös suolistotulehduksia. http://www.biovita.fi/suomi/uutiset_tiedotteet/160505_01.html

ViestiLähetetty: 2008-02-27 11:52:34 
Piti tohon edelliseen vielä lisätä, että kun syö paljon lihaa, niin sen lisätyn nitriitin takia on hyvä ottaa samalla c-vitamiinia esim. appelsiinimehuna. Mm.. lihaa, kasviksia, hedelmiä, jukurttia nam... Kuka niitä iänikuisia perunoita ja puuroja viitsii :D

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 128 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 57 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00