Tän tutkimuksen yksi tutkija, eli tämä Matsonhan on ainakin ollut suuri warrioir tyyppisten ratkaisujen puolestapuhuja, ainakin ennen

. Ja kyllähän tää tutkimus on aiheuttanut aikas paljon päänvaivaa monille paastoa päivä syö illalla menetelmien kannustajille ja miksei toteuttajillekkin. Mm semmonen hemmo kun Robb Wolf, crossfitt tyyppisen treenaamisen
yks voimahahmoja( julkaisee mm nettilehteä performance menu, jossa paljon ollu erilaista pätkäpaastojuttua), on ruvennut mielestäni empimään. Ori Hofmeklerin taustavoimat toivat heti julki, että tutkimus ei vastanut hänen warrior diettiänsä alkuunsakkaan ja muutenkin löysi monia kritisoitavia asioita tutkimuksessa, Hofmeklerillä ilmeisesti on tämän tutkija Matsonin kanssa ollut yhteistyötä aikaisemmin ja olivat keskustelleet tuloksista jo ennen tutkimuksen julkaisua.
Vähän omia kokemuksia sitten. Pitkän aikaa olin olin ns paastoa 20h ja syö sitten massu täyteen. Verenpaine parani, kolesteroliarvot "virallis lääketieteelisessä mielessä" erinomaiset. Ainoa seikka mikä lääkäriä kiusasi oli paastosokeri. Se oli 5,9 mmol/l ja olin mä sitten syömättä vaikka kuinka kauan niin se arvo oli noin 5,9. Illalla sitten kun söin niin ei se verensokeri nousi suunnilleen seiskaan ja siitä sitten takas tuonne 5,9 nurkille. Mä vietän hyvin aktiivista elämää trenaan painoilla, juoksen jne jotain 5-6 kertaa viikossa ja osin teen ruumiillista työtä. Jaksaminen oli hyvää. Toi tutkimuksessa kasvanut nälkä helpotti jossainvaiheessa. Mä en usko, että kroppa adaptoitusi kovin nopaa kunnola kerran päivässä syömiseen(vaikka moni niin väittääkin), aluksi voi tuntua ihan jees, sitten rupee nälkä kasvaan ja voimat useimmilla hupenemaan. Tosta ylipääsemiseen mielestäni menee useampi kuukausi, ennenkun kroppa täysin siihen tottuu, eli sun kropastas tulee glukagoni avulla käyvä masiina ja tän jälkeen ihminen pystyy olemaan käsittämättömiä aikoja syömättä ilman suorituskyvyn ja verensokerin heilahteluja.
Nykyään oon mennyt enempi ihan Ori Hofmeklerin Warrior dietin tyyliin tosin soveltaen. Eli muutama pikku snäki päivänmittaan ja illalla sitten päivän pääateria. Tuohon sitten vesipaasto sinne ja tänne eli esim tänään oli paastopäivä kun siltä tuntui. Itseasiassa en ees osaa sanoa miksi nyt syön tällälailla, jotenkin tämä tuntuu rennommalta ja joustavammalta. Laitetaan nyt hauskuudeksi yksi malli warrior ala Hofmekler mun tapaa.
-aamulla 7 yksi greippi tai yhden greipin mehu plandattuna vedellä ja vaikka pari kananmunaa(luomu) yleensä raakana
laiskuutta.
-joskus 11-12 jos siltä tuntuu vaikka kokonainen omena tai pikku porkkanamehu
-iltapäivällä johonkin aikaan sopivasti manteleita tai pekaanipähkinöitä tai 10-15 proteiinjauhetta
-illalla sitten isokasa vihanneksia ja päälle oliiviöljyä, vaikkapa iso piffi ja keittovihanneksia, joku jälkkäri ja sitten tutkaillaan vieläö maitaa vaikkapa pähkinöitä ja muuta ns kaloririkasta eli rasvaista ruokaa kunnes on kylläinen olo. Aamulla ja pääruuan kanssa muutama lisäravinne.
-ennen nukumaanmenoa vielä pikku jugurtti marjoilla.
Tai sitten paasto ja pelkkä iltaruoka.
Ainoa ero mitä kropassa on tapahtunut tällä muutoksella on paastosokerin tippuminen ja myös päivällä mitattu sokeriarvo on alhaisempi. Itse oon ajatellu, että kyse on siitä kun otan noita pikku snäkeja niin insuliini reagoi ja tällöin glukagon vaikutus vaimentuu ja täten kropan oma sokerinmuodostus vähenee. Sitä en tiedä onko tuolla suurempaa merkitystä.
Näitten menetelmien soveltumisesta laihduttamiseen en oikeesti juuri tiedä, mulla ei ole ikinä ollut siihen tarvetta, onneksi. Mulla on vaan taipumusta ajautua tän tyyppiseen syömiseen ja oon nyt ikääntyessäni yrittäyt tehdä tästä edes jotenkin terveellisen itselleni, lähinnä siis ruokavalinnoilla. Nuorena söin hyvinkin samoin mutta huonoilla ruokavalinnoilla. Tais jo mennä osittain ohi aiheenkin.