karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-25 18:44:54

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2004-08-05 10:06:48 
Poissa
sintti
sintti

tere..

Oikein otti eilen pannuun kun miehen isän eukko oli meil kyläilemässä ja ihan yht´äkkiä alkoi paasaamaan tän dieetin kuitu vaaroista, niin vaarallista kuulemma! Aiheuttaa pidemmän päälle syöpää sms. solut tarvitsee kuituja ja tälläsellä dieetillä ei sais kuulemma olla ku pari viikkoa korkeintaan, plaa,plaa,plaa.. Sit viel selvens siihen et ei kuulemma niin kovin oo perehtyny asiaan :roll:
Menin tyhmyyksissäni mainitseen sillon aloitettuani ku oltiin ulkona syömässä ja hää ihmetteli miks en ota perunaa sms. et mikäs homma tää tällänen on ja mä tietty tyhmänä kerroin ](*,)
Tää emäntä on opettajana ja terveydenhuollon "ammattilainen". Persesilmä, mitäs siinäkin sit sanoo!?! Olin vaan hiljaa ja keskityin tunkee puuroa pojan suuhun :?
V***aa suorastaan, ku menin ees kertoo sille mitään, nyt se varmaan tulee joka kerta valittaan et alahan tyttö syömään taas pullaa ja sokeria :evil:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-05 11:06:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Itse olen kuitannut tuollaiset huomauttelut sanomalla, että olen päättänyt kokeilla tätä ruokavaliota. Jos oloni paranee, silloinhan se on minulle hyväksi. Kokeiluni on nyt kestänyt vähän yli puoli vuotta, eikä loppua näy, mutta sitä en tietenkään kerro!
Vanhempiin ihmisiin tehoaa yleensä myös "lääkäri Antti Heikkilän" mainitseminen :lol: ...

Kuva
iHerb -koodini on JOK311; saat sillä ensitilaajana 5 $ alennuksen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-05 11:27:37 
Poissa
sintti
sintti

Terveydenhuoltoalalta löytyy niin monenlaista mielipidettä, että kannattaa todella suodattaa ne... Puhuin itse keväällä työterveyden lääkärin kanssa laihdutuksen aloittamisesta. Kerroin sitten, että olen aloittanut liikuntaharrastuksen, että kyllä sekin kiinteyttää minua. Tämä mieslääkäri sitten tokaisi, että ei siitä ole MITÄÄN hyötyä. Ainoastaan, jos jos jätät rasvat pois ruokavaliosta, laihdut ja kiinteydyt.

En viitsinyt alkaa väittelemään, mutta todella kummalliselta kuulostaa, jos lääkäri sanoo, ettei liikunnasta ole mitään hyötyä...Vaikka en olisi muuttanut ruokavaliostani mitään, saan silti liikunnasta hyvän olon. Ja taatusti jumpan ym. ansiosta kiinteytyy paikat hieman. Olisin hieman toivonut lääkäriltäni kannustusta liikunnan aloittamiseen, ja motivaation jatkumiseen, mutta ei...

Mutta, näitä lääkäreiden ym. mielipiteitähän löytyy joka lähtöön!

Tää meni nyt vähän off topic, mutta piti kertoa tämäkin kokemus!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-05 13:28:37 
Joskus vähän pronssikauden jälkeen kun olin vielä nuori ja tietämätön, menin lääkärille kun olin kyllästynyt ylipainooni (86 kiloa tuolloin) ja kysyin, mitä voisin tehdä laihtuakseni. Hän (nainen) vastasi: "Mutta ettehän te ole lihava!" Eikä sen jälkeen osannut sanoa mitään. Tyhjin neuvoin läksin pois. Olisin vielä ymmärtänyt, jos hän olisi ollut mies ja tykännyt muhkeista muodoista, niin kuin yksi akupunktiolääkäri jolta olin hakemassa "laihdutusnastoja" korviini :oops: ... Joo, kaikki mahdolliset pelleilyt on läpikäyty :wink:

Ilmeisesti lääkäreitten koulutus ei sisällä YHTÄÄN MITÄÄN tietoa ravitsemuksen ja ylipainon suhteesta :?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-05 14:39:26 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Sain aikoinaan alakarppauksen aloitettuani lääkärikaveriltani lehtileikkeen luettavaksi. Hän oli kovin huolestunut ruokavaliostani.

Se oli Hyvä terveys -lehden artikkeli. Samainen lehti mainostaa itseään vakavasti otettavana terveyslehtenä lahjoittaen mainoskirjeessään intiaanihoroskooppitarroja käyttöösi. Kyseinen artikkeli oli sitten samaa tasoa, alakarppaamalla maksa hajoaa ja tukka lähtee ja ne kuidut...

Muutamaa päivää myöhemmin lähetin lekurikaverilleni kiitokset lehtiartikkelista ja viittaukset pariin PubMedissä julkaistuun artikkeliin. Heh-heh. :)

Mainittakoon, että olemme edelleen hyvät ystävät, olemme puhuneet alakarppaamisesta ihan kunnolla, ja nykyään, kun menen käymään, on alakarppiruokavalioni pyritty ottamaan mahdollisimman hyvin huomioon.

Tarinan opetus: "Ystävistään ihminen tunnetaan" tai "Kyllä lääkärikin oppii" tai sitten tässä ei ollut mitään erikoista opetusta.

the Lady

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-05 15:13:05 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos kommenteista. on se kummaa kun nuo lekurit ja muut jaksaa huohottaa siit et miten niiden opuksissa sanotaan eikä voi ees kuvitella minkään muun olevan ees terveellistä. Mä kuitenkin nään tätä kyseistä henkilöä aika usein ja nyt jo puistattaa se ku tiedän et se meinaa kuitenkin paasata mulle joka kerta. Mut toisaalta voinhan aina sanoa et sähän oot kaikki tietos kirjoista lukenu, niin minäkin ;) Tai sit vaan just sen et mul ei oo koskaan ollu näin hyvä olo ku nyt et kai sekin kerro et kaikki on hyvin ja jos tuntuu et jotain puuttuu niin eiköhän se korjata..

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-05 15:26:42 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Minulla on suvussa lääkäreitä ja niiden lisäksi vielä useampi lääkärituttukin. Heidän kanssaan olen onneksi alusta asti päässyt juttelemaan asiallisesti, ilman "rasva tappaa"-kommentteja. Kolme on ollut aktiivisen kiinnostuneita perheemme kokeiluista - ja loputkin alkoivat miettiä viimeistään siivä vaiheessa, kun olin kolmatta kesää ilman allergiaoireita.

Harvakseltaan olen kuullut outoja vastauksia, jopa pelottelua terveysalan ihmiseltä, ja ravitsemustutkijoilta vielä hiukan useammin. Koska aloin keskustella heidän kanssaan vasta kolmen vuoden karppauksen jälkeen, on nämä kommentit usein saatu asiallisesti selvitettyä, vaikkemme olisi samaa mieltä olleet keskustelun jälkeenkään...

Mutta ehdottomasti pahimmat kommentit ovat tulleet enemmän ja vähemmän koulutetuilta maallikoilta, jotka ovat aina tienneet miten pitää syödä 8). Foorumin perusteella näitä on liikkunut monen muunkin karpin lähipiirissä mm. työpaikan sosiaalitiloissa: he ensin kertovat, miksei näin voi tehdä ja hetken kuluttua toteavat etteivät he oikeastaan tiedä eivätkä haluakaan tietää asiasta mitään. Siinä sattaa jäädä hiukan puun ja kuoren väliin, vaikka sen jälkeen pysyisi hiljaa kuin ahvena kivellä. Onneksi sentään ystävät saa valita ...

terv. els

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-06 13:51:47 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Mulle sanoi meidän duunin terkkari todettuan, että ylipainoa on, että "kaikki rasvat ja sokerit pois." Siis ei mitään muuta. En suoraan sanottuna tiennyt itkeäkö vaiko nauraa, jäin vain luukku auki ihmettelemään...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-06 17:46:40 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Suvi kirjoitti:
Mulle sanoi meidän duunin terkkari todettuan, että ylipainoa on, että "kaikki rasvat ja sokerit pois." Siis ei mitään muuta. En suoraan sanottuna tiennyt itkeäkö vaiko nauraa, jäin vain luukku auki ihmettelemään...

Duunin terkkari mullekin tätä suositteli... Anto Heikkilän kirjan nimen ja siitä se sit lähti... Hän on jopa innostunut seuraamaan painoni kehitystä ja tahtoo tietää miten "dieetti" sujuu.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00