Erihanna kirjoitti:
Miksi aina keskustelu ummetuksesta ja riittävästä kuidun saannista kääntyy siihen, että ihmiset tulevat ketjuun kertomaan, kuinka heitä ei ummeta vaikka eivät kuituihin kiinnitäkään mitään huomiota?

No voi hyvänen aika

, katsopas ketjun aloittajan viesti uudestaan:
vilkkuneero kirjoitti:
Aloin tekemään tutkimusta saanko riittävästi kuituja/vrk (jos tarve olisi 30g/vrk) ja totesin, että tappion puolelle jää ja rajusti. Kuinka ton kuitumäärän voi saada? Ei leseitäkään voi desikaupalla syödä. Laskin mukaan senkin, jos syö 2 hapankorppua päivässä á 1,9 g kuitua.
Otetaanko tähän laskelmaan Finelistä liukenevat vai liukenemattomat kuidut huomioon? Suurta eroa ei siitä tule.
Onko kukaan muu tutkiskellut tätä asiaa? Ja mihin tulokseet olette tulleet?
Ketjun aloittaja halusi keskustella OLETETUSTA kuitujen tarpeesta per päivä. Oletuksillahan ei ole mitään virkaa, jos ne perustuvat vain hhmm... oletuksiin? Kuka sen on päättänyt, että sitä kuitua pitää saada juuri 30 grammaa/vrk???

Siksipä vastaan alkuperäiseen kysymykseen edelleenkin seuraavasti:
TMC kirjoitti:
Itse olen tullut siihen tulokseen että saan riittävästi liukenevia kuituja ruuasta (vihannekset, marjat, jotkut hedelmät). Liukenemattomia (näitä leseitä yms.) en haluakaan saada.
pepzie kirjoitti:
mutta mitäs niillä suosituksilla on väliä, kun vatsa toimii kerrankin säännöllisesti ja kunnolla.
Sitten edelleen noista lesekuiduista:
saija81 kirjoitti:
Mä en oo vielä saanu itteeni vierotettua ruisleivästä. En sais yksinkertaisesti alas niin paljon vihanneksia tai hedelmiä.
Mulla on kyllä osteoporoosi. En oo kyllä osannut yhdistää sitä mihinkään lesekuituun. Lähinnä omaan sairaudesta johtuvaan liikkumattomuuteen. Mistä mä saan ton kuitujutun kokonaisuudessaan? Ois kiva lukea kun toi ummetus ja mahan turpoilu on vähän ikävää, mutta kun ei pääse liikkumaan, niin eipä se maha toimi ihan niin helposti.
Leseet ja muut viljat saattavat vaikuttaa juuri noin: vatsa ei toimi, vaikka laskennallinen kuitumäärä yltäisi tuohon oletettuun vuorokausitarpeeseen asti.
Kokeile jättää kaikki viljat pois kahdeksi viikoksi, syö reilusti vihanneksia (ja hedelmiäkin
) eli vähintään se 500 grammaa päivässä hyvin rasvattuna, sitten näet johtuuko ummetus ja turpoilu liikkumattomuudesta vaiko mahdollisesti juurikin niistä leseitä.