karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-14 19:22:39

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 52 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Luotatko oliiviöljyysi?
ViestiLähetetty: 2008-10-12 18:54:13 
Poissa
tustustuskykyinen
tustustuskykyinen

Vieras kirjoitti:
Jaahas, meinaat siis pysyä pitkään terveenä ruokavalion avulla? Mulla on sulle kyllä hiukan huonoja uutisia; tuoreimpien tutkimusten mukaan genetiikka näyttelee n. 30 %:n osuutta onnistuneessa vanhenemisessa (siis sairauksien osalta), joten elähän elämöi liikaa, ettei pilkka osu omaan nilkkaan. Nöyryyttä peliin ystäväiseni.

Jep, meinaan. Kiitokset tuosta 30%-tiedosta, saatan ilmeisesti elää jopa reippaasti yli satavuotiaaksi. Meidän suvussa on pääasiassa kuoltu vanhuuteen. Siinä ysikympin kieppeillä. Ja varsinkin naiset.

"Tätä en olekaan koskaan yrittänyt, joten luulen, että se ihan varmasti onnistuu!" -Peppi Pitkätossu-

ViestiLähetetty: 2008-10-12 18:54:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Jaahas, meinaat siis pysyä pitkään terveenä ruokavalion avulla? Mulla on sulle kyllä hiukan huonoja uutisia; tuoreimpien tutkimusten mukaan genetiikka näyttelee n. 30 %:n osuutta onnistuneessa vanhenemisessa (siis sairauksien osalta), joten elähän elämöi liikaa, ettei pilkka osu omaan nilkkaan. Nöyryyttä peliin ystäväiseni.

:lol: Niinhän se on selitettävä, kun ei virallisterveellinen ruokavalio, kun sillä milloin mitäkin "suurta ehkäisytutkimusta" tehdään, auta yhtään mitään. Geenejä on syytettävä. Suomalaisten geenit ovat huolestuttavasti huonontuneet joidenkin sairauksien osalta, ja nopeasti. Geenimutaatio?

ViestiLähetetty: 2008-10-12 19:00:43 
els kirjoitti:
Vieras kirjoitti:

Ihanko oikeasti tunnet traanitapiirin ja hänen sukunsa geenistöt niin hyvin, että kannattaa tulla vaatimaan jotain? :shock:

No en tietenkään tunne. Jos genetiikka on edullinen on aivan sama mitä syöt -> et sairastu. Voit jopa polttaa tupakkaa sairastumatta. Vedin siis ilmeisesti virheellisen johtopäätöksen? Jotenkin vaan näitä sivuja lukeneena on tullut sellainen kuva, että jokaisella karppaajalla on jokin terveydellinen ongelma taustalla, jota sitten yritetään ruokavaliolla kompensoida. Sorry jos olin väärässä.

ViestiLähetetty: 2008-10-12 19:09:49 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Saat toki anteeksi (kun kerran autuaita muutenkin ovat sekä puhdassydämiset että yksinkertaiset).

Mutta jos nyt ymmärsin ajatuksesi oikein, niin sinusta minun pitäisi alkaa polttaa ja ryypätä viimeistään nyt, koska oman sukuni geeneillä on eletty yli kahdeksankymppiseksi vain niin? Vähän sääli, kun ei oikeasti tekisi mieli...

ViestiLähetetty: 2008-10-12 19:18:44 
Poissa
tustustuskykyinen
tustustuskykyinen

Vieras kirjoitti:
... jokaisella karppaajalla on jokin terveydellinen ongelma taustalla, jota sitten yritetään ruokavaliolla kompensoida...

Se ei ole edellytys omalle aivotoiminnalle, mutta toki usein aikaistaa sellaisen alkamista.
Mutta tokihan mullakin on terveysongelmia.

Mutta kiva "ystäväiseni", että tajusit vähän kaivaa sitä nöyryyttä peliin.

"Tätä en olekaan koskaan yrittänyt, joten luulen, että se ihan varmasti onnistuu!" -Peppi Pitkätossu-

ViestiLähetetty: 2008-10-13 08:32:18 
els kirjoitti:
Saat toki anteeksi (kun kerran autuaita muutenkin ovat sekä puhdassydämiset että yksinkertaiset).

Mutta jos nyt ymmärsin ajatuksesi oikein, niin sinusta minun pitäisi alkaa polttaa ja ryypätä viimeistään nyt, koska oman sukuni geeneillä on eletty yli kahdeksankymppiseksi vain niin? Vähän sääli, kun ei oikeasti tekisi mieli...

Oikeastaan et ymmärtänyt aivan oikein. Tosin enhän tunne sukusi genetiikkaa, joten perustan mielipiteeni tuohon sanomaasi "on eletty yli kahdeksankymppiseksi" ....eli tutkimusten mukaan geenien merkitys näyttäisi korostuvan vasta tuossa ikäryhmässä +90 ->, joten jos sinun lähisuvussasi on noita yli ysikymppiseksi onnistuneesti eläneitä henkilöitä niin omatkin mahdollisuudet onnistuneeseen vanhenemiseen on huomattavasti paremmat kun ns. heikommalla genetiikalla varustetuilla. Lisäksi jos noita tutkimuksia on uskominen niin näyttäis siltä, että noi onnistujat selviävät läpi elämän keskimääräistä terveempinä (vähemmän kroonisia sairauksia). Ja tuon ikäryhmän ruokavalio taitaa olla enimmäkseen sitä perunaa ja ruisleipää + jotain lihaa + pulla iltapäiväkahvilla jne., ei suinkaan karppausta tai mitään muutakaan hörhödieettiä. Ymmärsitkö nyt mitä tarkoitan?

Tuota sun ensimmäistä kappaletta en jostain syystä ymmärtänyt ollenkaan :lol:

ViestiLähetetty: 2008-10-13 09:13:25 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Pitkäikäisimmät populaatiot eivät syö ruisleipää eivätkä kovin paljon perunaakaan.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2008-10-13 09:19:43 
Mirka kirjoitti:
Pitkäikäisimmät populaatiot eivät syö ruisleipää eivätkä kovin paljon perunaakaan.

Voi että sun kanssas. Kai nyt ymmärsit, että tarkoitin tuossa ruokaesimerkissä tietysti meidän omaa kansaa, että sanoma ruokavalion merkitys vs. geenit jne menis perille. Ei sitten vissiin mennyt? Vai kävikö niin, että mua taas vietiin 6-0 kun kerran kyseessä on taistelutanner? No, oli miten oli.

ViestiLähetetty: 2008-10-13 10:04:26 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Pointti oli, että ruokavalioon voi vaikuttaa, geeneihin ei. Kansojen elinikäerot eivät selity kovin paljoa geeneillä vaan nimenomaan ruokavaliolla. Toki onnekkaimmat porskuttavat ysikymppisiksi millä ruokavaliolla tahansa, mutta esim. okinawalaisista paljon suurempi osuus saavuttaa korkean iän, vähän huonommillakin geeneillä.

ViestiLähetetty: 2008-10-13 11:35:41 
Mirka kirjoitti:
Pointti oli, että ruokavalioon voi vaikuttaa, geeneihin ei. Kansojen elinikäerot eivät selity kovin paljoa geeneillä vaan nimenomaan ruokavaliolla. Toki onnekkaimmat porskuttavat ysikymppisiksi millä ruokavaliolla tahansa, mutta esim. okinawalaisista paljon suurempi osuus saavuttaa korkean iän, vähän huonommillakin geeneillä.

Osittain totta. Toki muutkin asiat kuin geenit ja ruokavalio vaikuttaa. Ihan turha sinänsä sotkea tähän muita kulttuureita jos katsoo sitä lähtötilannetta jossa minä astuin kommentteineni mukaan. Eli tuosta meilistä missä peräänkuulutin nöyryyttä jne..Kritisoin siis teemaa "karppaamalla terve ja kaikkivoipainen vanhuus" teoriaa. Tietty se mihin asettaa vanhuuden rajan on sitten toinen juttu. Minulle se tarkoittaa 90 v tai sitä vanhempia. Siksi lähestyin asiaa noiden geenitutkimusten ehdotusten mukaisesti, eli että geenit näyttelevät yhä enenevässä määrin osaa +90 jengissä. Tokihan ne vaikuttaa läpi koko elämän yleensä parempana vastustuskykynä erilaisia sairauksia vastaan.

Aika jännää, että otit esimerkiksi tuon Okinawan. Käsittääkseni he eivät karppaa vaan noudattavat suht. korkeahiilarista ruokavaliota?

ViestiLähetetty: 2008-10-13 11:54:37 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Totta, eivät karppaa. Ainoastaan metsästäjä-keräilijöitä voi pitää suurin piirtein karppeina, ja heitä on jäljellä häviävän vähän. Se yhdistyy vielä heikkoon hygieniaan ja suureen lapsikuolleisuuteen, joten elinikätilastoissa eivät juhli. Mutta vanhukset ovat terveitä...

Pitkäikäiset kansat tuntuvat liittyvän traditionaalista elämänmuotoa suosiviin viljelykulttuureihin, joissa kasvisten käyttö on runsasta. Vertailu moderneihin karppeihin jää tulevaisuuteen.

ViestiLähetetty: 2008-10-13 12:08:44 
Poissa
tustustuskykyinen
tustustuskykyinen

Vieras kirjoitti:
Mirka kirjoitti:

Osittain totta. Toki muutkin asiat kuin geenit ja ruokavalio vaikuttaa. Ihan turha sinänsä sotkea tähän muita kulttuureita jos katsoo sitä lähtötilannetta jossa minä astuin kommentteineni mukaan. Eli tuosta meilistä missä peräänkuulutin nöyryyttä jne..Kritisoin siis teemaa "karppaamalla terve ja kaikkivoipainen vanhuus" teoriaa. Tietty se mihin asettaa vanhuuden rajan on sitten toinen juttu. Minulle se tarkoittaa 90 v tai sitä vanhempia. Siksi lähestyin asiaa noiden geenitutkimusten ehdotusten mukaisesti, eli että geenit näyttelevät yhä enenevässä määrin osaa +90 jengissä. Tokihan ne vaikuttaa läpi koko elämän yleensä parempana vastustuskykynä erilaisia sairauksia vastaan.

En minä tietääkseni kaikkivoipaisuudesta ole puhunut, mutta olen erittäin vakuuttunut siitä, ettei kaikenlaisen lisäainemoskan vaihtaminen ravinteikkaaseen ruokaan ainakaan huononna terveyttäni. Tai liikkuminen ym. tekemäni valinnat.

Toivottavasti eivät kuitenkaan yritä ihan ysikymppiin saakka raahata mua noihin hoitolaitoksiin hommiin... siihen en kyllä suostu vaikka maalla menis miten huonosti!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 52 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3

Kaikki ajat ovat UTC+02:00