PCO-syndroomaan kuuluu käsittääkseni korkea testosteronipitoisuus, mutta monelle niiden rakkulaisten munasarjojen lisäksi vielä hirsutismia eli ylenmääristä karvankasvua, aknea ja ties mitä muuta. Itsellä kasvaa käytännössä parta, jota saa nyppiä ja vahata. Kuumavaha tehoaa aika hyvin, mutta sitä varten "partaa" pitää kasvattaa niin pitkään, että vaatii ainakin viikon sisäruokinnan

Akne on keskittynyt mulla rasvakudoksiin, ei niinkään kasvoihin. Karvaa löytyy myös ylenmäärin käsistä ja jaloista ("tätillä on miehen jalka!" sanoi sukulaistyttö häntä suihkutellessa ammelöträilyn jälkeen

) ja nivusten alueelta, reisistä, alavatsasta, rinnoista... jopa pari "rintakarvaa" on ollut, niitäkin on saanut jo nyppiä. On tämä kamalaa

Mun PCOS todettiin noin 15-vuotiaana, jolloin aloitettiin hormonihoito, joka muutettiin e-pilsuiksi aikuistuessa. Lopetin pillerien syönnin niiden aiheuttamien mielialamuutosten vuoksi - ja siksi, ettei enää ollut tarvetta ehkäisyyn. Enkä aio enää syödä hormoneita. Oon vähän haahuileva tyyppi, joten mua ei oo kauheesti rassannut esim. se, että kuukautisia ei viimeisen noin kolmen vuoden aikana ole tullut kuin muutaman kerran, silloinkin ehkä viikon verran tiputtelua. Sitä ennen asuin kimppakämpässä ja kuukautiseni synkronoituivat likkakaverin mukaan

Aloitin karppauksen maaliskuun lopulla ja noin neljän viikon kuluttua alkoi kuukautiset. Ensin muutama pv tiputtelua, sitten 7 pv suoraa huutoa! Tajuttomat verimäärät, mutta olihan niitä kai tullakseenkin, kun niin kauan kestänyt edellisistä oikeista. Taisi hemoglobiini tipahtaa aika alas (en mittauttanut), koska tuppasi pyörryttämään kumarrellessa tai kyykistellessä. Nyt alkaa olo normalisoitua, loppuivat siis reilu viikko sitten.
Toivoisin itsekin, että joku olisi patistellut karppaamiseen jo aiemmin, mutta parempi enemmin kuin myöhemmin. Täällä siis kolmikymppinen, lapsia toivomaton naisihminen, joka on onnellisesti menossa kohti terveempää oloa