karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-18 06:29:43

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 47 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2008-11-20 10:55:25 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Kuplamaha kirjoitti:
Onhan se mukavaa ja kätevää, jos kaikki myöskin tekisivät niin. Itse etsin taannoin, ollessani foorumilla noviisi, jotain tietoa haku toiminnolla ja tulos räväytti eteen mielettömästi viestejä joissa oli kyllä hakemani sana, mutta itse asiaa en löytänyt millään koska en jaksanut kahlata kaikkia satoja viestejä läpi oikean asian perässä. Nyt olen päätynyt wiki osion käyttöön ja kysyn joltain vanhalta foorumilaiselta mistä kaipaamani tieto voisi löytyä. Ei näitä ketjuja jaksa lukea kokonaan läpi, eikä siihen ole aikaakaan. Varsinkin kun joskus ihan asianmukaisetkin tietolaarit tuppaavat rönsyilemään taistelutantereeksi tai off topiciksi (Minähän en koskaan poikkea aiheesta, en. NO en en. :wink: ) Jotenkin pitäis se tieto kasata viesteistä yhteen paikkaan, niin sitten jotain 05 vm keskusteluja vois poistaa. Mutta tämä on niin kinkkinen juttu, että!

Berlinille: Minä en siis jaksa nähdä vaivaa kahlatakseni kaikkia viestejä läpi. Paitsi ihan perusperus asioissa, joista on todella hyvät ja selkeät ohjeet aloittelevien palstalla. Mutta kun mennään hifistelyyn niin sitten menee mulla hermo tiedon etsinnässä.

Erittäin tyhjentävästi sanottu!

ViestiLähetetty: 2008-11-20 11:01:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuplamaha kirjoitti:
Mutta kun mennään hifistelyyn niin sitten menee mulla hermo tiedon etsinnässä.

mulla kyllä menee hermo melko usein ja melko pienistäkin asioista :oops:

ViestiLähetetty: 2008-11-20 11:10:42 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

Sellainen pointti vielä, että itse harrastan aika paljon tuota vanhojen ketjujen linkittämistä, mutta en tarkoita sillä sanoa, että "oletpa toope kun et osaa hakua käyttää" tai "älä aloita uutta ketjua, kun tästä on ennenkin keskusteltu". Ajatukseni on ihan ystävällisesti vaan auttaa kysyjä tiedon lähteille, kun kerran itse olen niin paljon näitä juttuja jo kerennyt lukea, että jotain (ketjuja) on jäänyt mieleenkin. Uudelle käyttäjälle täällä saattaa olla vaan niin paljon tietoa, ettei just sitä haluamaansa välttämättä osaa edes etsiä, jos ei ole mitään kuvaa missä ja koska aiheesta on keskusteltu.

(Tosin kieltämättä välillä tulee :roll: -olo, kun näkee kuudennensadannen ketjun aiheesta "Mitä on partaäijä?" ;) Myös "Miksi paino ei tipu" tai "Tää ei toimi" -tyyppiset ketjut tekis mieli niputtaa kaikki yhteen.)

ViestiLähetetty: 2008-11-20 11:19:23 
Ehdotus.

Aloittelijoille tarkoitetulla palstalla sallitaan sadas partaäijäkysymys ja siihen vastataan pitkämielisesti ja lempeästi. Kysymykseen saa myös ystävällisesti linkittää vanhan keskustelun ja mainita, että tuoltakin voit lukea lisää. Vasta-alkajien on tärkeää a) saada kysyä perusasioita selviksi ja b) tuntea itsensä tervetulleeksi.

Muilla palstoilla pidetään paremmin kiinni asioiden ryhmittelystä vanhojen ketjujen alle, mutta ei turhantarkasti.

Sopisiko?

ViestiLähetetty: 2008-11-20 11:32:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuplamaha kirjoitti:
Berlinille: Minä en siis jaksa nähdä vaivaa kahlatakseni kaikkia viestejä läpi. Paitsi ihan perusperus asioissa, joista on todella hyvät ja selkeät ohjeet aloittelevien palstalla. Mutta kun mennään hifistelyyn niin sitten menee mulla hermo tiedon etsinnässä.

Nooh, tiedän tuon tunteen itsekin ja myönnän että silloin kun osumia tulee liikaa, ei niistä tahdo löytää vastausta. Voi sen oman viestin siltikin laittaa jonkun sellaisen jatkoksi, jos siinä muuten puhutaan asiasta. Ja jos vaikka omankin viestin aloittaisi, niin en pane pahakseni vaikka joku muu löytäisi sille sopivan ketjun ja keskustelu ohjataan sinne.

ViestiLähetetty: 2008-11-20 12:26:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Berlin kirjoitti:
Kuplamaha kirjoitti:

Nooh, tiedän tuon tunteen itsekin ja myönnän että silloin kun osumia tulee liikaa, ei niistä tahdo löytää vastausta. Voi sen oman viestin siltikin laittaa jonkun sellaisen jatkoksi, jos siinä muuten puhutaan asiasta. Ja jos vaikka omankin viestin aloittaisi, niin en pane pahakseni vaikka joku muu löytäisi sille sopivan ketjun ja keskustelu ohjataan sinne.

Samaa mieltä. Kuten myös Siperian

Siperia kirjoitti:
Tosin kieltämättä välillä tulee :roll: -olo, kun näkee kuudennensadannen ketjun aiheesta "Mitä on partaäijä?" ;) Myös "Miksi paino ei tipu" tai "Tää ei toimi" -tyyppiset ketjut tekis mieli niputtaa kaikki yhteen.

kanssa. Kyllä nuo perusjutut löytyy usein kysytyissä tai wikissä ihan helposti. Tämä foorumi on mulle ollut eka missä koskaan olen edes vieraillut ja täältä olen saanut tosi hyvän opin foorumikäyttäytymiseen. Toisissa foorumeissa missä olen harvoin vieraillut on vielä sekavampaa meininkiä. Eli tämä on paras, vaikka täällä joskus tätä kritisoidaankin. Toisekseen, enpä ole yhtä vilkasta foorumia vielä tavannut kuin tämä on, joten sekin tuonee omat hankaluutensa sekä käyttäjille että ylläpitäjille.

ViestiLähetetty: 2008-11-20 12:35:34 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Kuplamaha kirjoitti:
Tämä foorumi on mulle ollut eka missä koskaan olen edes vieraillut ja täältä olen saanut tosi hyvän opin foorumikäyttäytymiseen. Toisissa foorumeissa missä olen harvoin vieraillut on vielä sekavampaa meininkiä. Eli tämä on paras, vaikka täällä joskus tätä kritisoidaankin. Toisekseen, enpä ole yhtä vilkasta foorumia vielä tavannut kuin tämä on, joten sekin tuonee omat hankaluutensa sekä käyttäjille että ylläpitäjille.

..tämä taas ei minulle eka. Hyvää oppia saa kyllä täältäkin, mutta mielestäni tämä käytäntö on jopa sekavampi kuin monissa muissa käytetty.. Ja kyseessä on vielä vilkkaammat foorumit kuin tämä :)

Joten osittainhan kyse on tottumus- ja makukysymyksistä. Joista tietysti aina voi kiistellä, mutta yksiselitteistä, oikeaa vastausta ei hakemallakaan saa ;)

..mielestäsi tämä käytäntö on paras, jonku toisen mielestä joku toinen ;)

ViestiLähetetty: 2008-11-20 13:05:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mielipideasioita ovat, toki. Minäkin tykkään tämän sivuston tyylistä. On selkeää ja useimmiten asiallista. Vanhat ketjut ovat oikea aarreaitta, josta löytyy uskomattomat määrät tietoa, jota en ole löytänyt mistään muualta. Niiden totaalinen poistaminen ei kuulosta kovin hyvältä idealta. Se, että onko joku vanha ketju vielä käyttökelpoinen, on ratkaistava yksittäistapauksittain.

Jonkinlainen kompromissi voisi olla se, että tuolla aloittelijat-osiossa saisi kysellä asioista vähän vapaammin. Jos jonkun mielestä asiasta on jo keskusteltu, voitaisiin antaa ketjuun suora linkki, eikä pelkästään käskeä käyttämään hakua. Vaikka olen palstaillut vasta lyhyen aikaa, olen huomannut, että aloittelijoiden osioissa kiertää aika paljon samat kysymykset.

Toinen vaihtoehto voisi olla, että ne ketjut, joilla katsotaan olevan erityisen runsaasti tietoarvoa, arkistoitaisiin ja muut poistettaisiin. Mutta kuten täällä jo todettiin, niin olisiko tuo liian iso urakka?

Karppaus aloitettu 25.4.2008.

Äidiksi loppuvuodesta 2010.

ViestiLähetetty: 2008-11-20 13:28:58 
Poissa
tustustuskykyinen
tustustuskykyinen

Viona kirjoitti:
Toinen vaihtoehto voisi olla, että ne ketjut, joilla katsotaan olevan erityisen runsaasti tietoarvoa, arkistoitaisiin ja muut poistettaisiin. Mutta kuten täällä jo todettiin, niin olisiko tuo liian iso urakka?

Ylläpitohan tekee tätä ihan ilman palkkiota. Ei siis ehkä kuitenkaan voida olettaa, että alkaisivat kaiken muun lisäksi vapaa-aikanaan kahlailemaan läpi tuhansia ja taas tuhansia viestejä ihan vaan deletointimielessä... meinaan kun viestin otsiko harvemmin kertoo onko kyseessä klassikkoketju vai huttu.

"Tätä en olekaan koskaan yrittänyt, joten luulen, että se ihan varmasti onnistuu!" -Peppi Pitkätossu-

ViestiLähetetty: 2008-11-20 15:15:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Etusivun alalaidasta: Viestejä yhteensä 720809 | Viestiketjuja on yhteensä 34267 kappaletta | Käyttäjiä yhteensä 13140

Eipä ole pieni määrä siivottavaksi.

ViestiLähetetty: 2008-11-20 15:17:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

vippis kirjoitti:
Kuplamaha kirjoitti:
Tämä foorumi on mulle ollut eka missä koskaan olen edes vieraillut ja täältä olen saanut tosi hyvän opin foorumikäyttäytymiseen. Toisissa foorumeissa missä olen harvoin vieraillut on vielä sekavampaa meininkiä. Eli tämä on paras, vaikka täällä joskus tätä kritisoidaankin. Toisekseen, enpä ole yhtä vilkasta foorumia vielä tavannut kuin tämä on, joten sekin tuonee omat hankaluutensa sekä käyttäjille että ylläpitäjille.

..tämä taas ei minulle eka. Hyvää oppia saa kyllä täältäkin, mutta mielestäni tämä käytäntö on jopa sekavampi kuin monissa muissa käytetty.. Ja kyseessä on vielä vilkkaammat foorumit kuin tämä :)

Joten osittainhan kyse on tottumus- ja makukysymyksistä. Joista tietysti aina voi kiistellä, mutta yksiselitteistä, oikeaa vastausta ei hakemallakaan saa ;)

..mielestäsi tämä käytäntö on paras, jonku toisen mielestä joku toinen ;)

Ollaan pyöritty siis eri foorumeilla.

ViestiLähetetty: 2008-11-20 15:24:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuplamaha kirjoitti:
Etusivun alalaidasta: Viestejä yhteensä 720809 | Viestiketjuja on yhteensä 34267 kappaletta | Käyttäjiä yhteensä 13140

Tätäpä just ajattelinkin, että ei ole pieni homma ei.

Karppaus aloitettu 25.4.2008.

Äidiksi loppuvuodesta 2010.

ViestiLähetetty: 2008-11-21 10:19:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Viona kirjoitti:
Kuplamaha kirjoitti:

Tätäpä just ajattelinkin, että ei ole pieni homma ei.

Nyt vasta hokasin tuon käyttäjämäärän. Aikaisemmin luin vain viestien määrää. Meitähän on julmetusti! :shock:

ViestiLähetetty: 2008-11-21 22:08:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

mun kans on on tosi tylyä,sanoa johonkin aloittelijan kysymykseen että käytä hakua.miten vitussa aloittelijan voi olettaa osaavan käyttää hakua,yhtä näpärästi kuin vessapaperia.

ViestiLähetetty: 2008-11-22 21:15:38 
Poissa
Myy-karppi
Myy-karppi

Johonkin vuoden 2005 ketjuun linkittäminen on mielestäni eri asia (ja sen tarpeellisuudesta voi olla monta mieltä) kuin linkittäminen silloin, jos ja kun esim. aloittelijoiden alueella samalla sivulla tai parin sivun sisällä on monta aloitusta samasta aiheesta, vaikkapa proteiinien määrästä. Silloin mielestäni linkitys on paikallaan - toki pitäisi yrittää säilyttää ystävällinen sävy, mutta kuten Siperiakin kirjoitti, välillä tulee vaan sellainen :roll: -olo niistä. On eri asia "vaatia" uudelta käyttäjältä haun osaamista täydellisesti kuin sitä, että lukisi nyt edes sen uusimman sivun aiheiden otsikot. Jos taas kysyjällä on monta perusjuttua kysyttävänä, joista kaikista on keskusteltu useassa eri ketjussa on "käytä hakua"-tyyppinen vastaus ihan ymmärrettävä, sillä aina ei ole aikaa tonkia esiin niitä kymmentä linkkiä, jotka kysymyksiin vastaisivat, mutta haluaa silti auttaa edes jotenkin.

ViestiLähetetty: 2008-11-27 23:58:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä olen mieltänyt karppipalstan tietyllä tavalla myös vertaistukipalstaksi eikä vuosia sitten eletty tuki riitä kaikille (ainakaan mulle) tämän päivän akuuteimpaan kamppailuun löytää ja oppia uusi tapa elää terveellisemmin kuin ennen.

Se, että keskustelupalstalla keskustellaan, tuo tänne lisää kävijöitä ja palstan tietokannan täyttyessä, luulisi myös foorumin markkina-arvon kohoavan. Ei noi Cocovitit ja kirjamainokset ilmaiseksi tuolla heilu. Jos palsta hiljenee "käytä hakua"-toiminnon ansiosta, on se kaikkien häviö, erityisesti palstan ylläpitäjien.

Mä ymmärrän,että ihmiset, jotka ovat asuneet täällä jo vuosia ja kirjoittaneet tuhansia viestejä, eivät ehkä jaksa vastata enää viidettäkymmenettä kertaa samoihin kysymyksiin, mutta siinä kohden he voivat antaa tilaa niille, joilla energia ystävälliseen vastailuun riittää.

Aika hiljainen palsta tämä loppupelissä on, jos rekisteröityneiden määrää katsotaan. Tai ehkä suurin osa heistä on vain niin fiksua, ettei niiden tarvitse tietää enää mitään uutta. Kohtahan voidaankin kieltää uusi kirjoittelu kokonaan ja pistää vakiovastaukseksi "käytä hakua"

Uusilla on aina samat kysymykset kuin foorumihistorian alussakin oli, mitä sitten? Ne, joilla potku riittää penkoa hakutoiminnolla viksuudet, penkokoot. Ne, jotka kokevat vastanneensa liian monta kertaa samaan kysymykseen, voivat miettiä kuinka pihalla itse olivat alussa ja me uudet yritämme olla joku päivä tietoviisaita ja tukea seuraavaa palstapolvea, kuten meitäkin on tuettu ensiaskelilla.

ViestiLähetetty: 2008-11-28 18:06:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Multakutri kirjoitti:
Uusilla on aina samat kysymykset kuin foorumihistorian alussakin oli, mitä sitten?

Niin ne on muillakin foorumeilla uudet "hukassa" ja kyselevät samoja kuin foorumin vanhat aikaisemmin.

ViestiLähetetty: 2008-11-30 19:43:39 
Poissa
Amatsoni
Amatsoni

Minusta juuri fiksuin tapa on käyttää hakua ja vastata vanhaan ketjuun, jos asia ei ole totaalisen vanhentunut. Se on minusta hyvää foorumikäytöstä.

Haku on näppärä, kun hetken ottaa ja opettelee käyttämään. Joku täällä totesi, ettei jaksa kahlata satoja viestejä läpi, kun hakutuloksia tulee runsaasti. Jos haku on todella runsas, kannattaa näpsäytellä rasti ruutuun "Aiheet" kohdassa "Näytä tulokset". Helpottaa huomattavasti.

Itsekin vähän kypsyy yhä uusiin topiceihin samoista aiheista, ja minä en sentään ole edes aktiivikäyttäjä suurimman osan vuodesta.

ViestiLähetetty: 2008-12-12 00:47:59 
Poissa
Karpisti
Karpisti

Minusta NetEtiketin mukaista olisi uudella foorumilla tutustua vähän foorumin tapaan ja postaajien tyyliin, ennen kuin aletaan huudella niitä peruskysymyksiä aiheesta, eli nyt karppaamisesta. Eli jos joku todella tutustuu aiheeseen, niin varmaan jättäisi ne peruskyssärit samantien :)
Aina saa kysyä, mutta miksei tarkistaa ensin, onko asiasta jo keskustelua, esim. edellisenä päivänä.. :roll:

ViestiLähetetty: 2009-07-31 20:20:54 
Poissa
sintti
sintti

Mä halusin nostaa tätä ketjua, koska aloittelevana karppina olen törmännyt seuraavaan: Jos joku uusi urpo kysyy jotain, tulee usein edelleen kommentti "käytä hakua". Ok, käytän paljon hakua, mutta kun sitä käyttää saa miljoona sivua keskusteluja joissa lukee "käytä hakua"! Siis oikeasti, ihan hullua :D

Ehkä vanhat aktiivikarpit voisivat pysyä poissa aloittelevat karpit osiosta, jos eivät jaksa vastata meidän tyhmiin kysymyksiin? Ja sitten jotka jaksavat, voivat vastata sekä laittaa vaikka sen linkin jos muistaa että kyseisestä aiheesta oli hyvä keskustelu.

Tämä vaan sen takia, koska itse en ainakaan uskalla aloittaa yhtään ketjua :shock:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 47 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00