harrastelijakarppi kirjoitti:
Uutena alakarppaajana aloitin viime maananataina. Törmäsin välittömästi yllättävään ongelmaan. Perheen kanssa linnanmäellä en löytänyt mitään syötävää (emme menneet alacarte ravintolaan). Sitten dieettilimua ja vierestä katselin, kun muu perhe söi hampurilaiset ja vohvelit. Seuraavaksi kaverin luona kylässä: tarjolla salaattia, sienipiirasta ja muffinsseja. Taaskin vain salaattia saattoi syödä.
Miten te muut teette: ilmoitatte kylään etukäteen, että vain kasviksia ja pihviä?? En itse haluaisi tehdä numeroa laihdutuksesta, mutta alakarppiruokavalio ei tunnu mahdollistavan syömistä kodin seinien ulkopuolella? Olenko väärässä?
Alakarppiruokavaliostasi riippuen kannattaa varautua
ennalta. Siis joko syö etukäteen esim. kanamuna, juustoja tai pähkinöitä tai ilmoita ystävällesi / kaverillesi, että et syö (sopiva tekosyy tai oikea syy) leipää ym. tärkkelyshiilihydraatteja. Ystävää voi aina pyytää varaamaan juustoja ym. salaatin kanssa sopivaksi. Otetaanhan diabeetikotkin vieraissa huomioon. Tuntemattomille vetoa vaikka allergiaan. Yleensä ei kysellä perään.
Ulkona yleensä pääsee tarvittaessa pälkähästä. Tilaa haluamasi hampurilainen tai vastaava salaatin kera mutta jätä sämpylä syömättä.
Itse jopa ulkomailla pyydän veistä ja haarukkaa (jos muoviset ovat unohtuneet repusta tai laukusta.
Jos tiedossa on jopa leivonnaisia (esim. nimi- tai synttärikahvit) vaihtoehto on toki kittää ja sanoa ei tai sitten kuten Montignac'in ruokavalion ylläpidossa
"hallita hairahdus" etukäteen eli syödä alhaisen GI:n hedelmä (minulla usein omena pari) niin "yksi pulla" ei ole sekään muodostunut näiden vuosien aikana ongelmaksi. Alentaapahan ainakin kahvipullien kokonais -GI:tä On vain kokeiltava ja opittava vaikka kantapään kautta mikä sopii tai toimii.
Kuten jo aiemmin mainittiin pienempi paha on aina parempi vaihtoehto ja maailma ei lopu satunnaiseen hairahdukseen. Itse sovellan hairahduksissa mm. seuraavia keinoja: varaudu etukäteen hairahduksiin, syö (ota) vain puolet tarjotusta tai syö vain kolme lusikallista (ensimmäinen lusikallinen maistuu taivaalliselta, toinen kuninkaalliselta ja kolmas hyvältä, mutta senjälkeiset eivät enää niin ihmeellisiltä)
ja nauti niistä.

Turha ryppyotsaisuus ei tilannetta ainakaan paranna.