adira kirjoitti:
Tuota, anteeks, mutta saako kysyä tyhmiä
Kasvissyönnin ymmärrän ihan täysin, mutta mun on hirvittävän vaikea käsittää yhtä juttua. Että kun ei kerran halua syödä lihaa, niin miksi sitten pitää olla ruokia, jotka näyttää lihalta, maistuu lihalta ja haisee lihalta mutta ei ole lihaa (kasvispekoni, makkarat, yms.) Jossain telkkuohjelmassa tässä taanoin vege maistoi jotain lihannäköistä kasvisjuttua ja kehui makua tosi hyväksi ja
lihaisaksi
Meinaan vaan, kun nuo vanhojen vegekulttuurien (Intia, esim.) sörsselit ei yritäkään näyttää lihalta vaan ovat ihan just sitä mitä ne on - kasviksia...
Mä ainakin ite olen kasvanut perheessä jossa on syöty tavallista suomalaista ruokaa ja lihaa, joten oma maku on kehittynyt siinä ympäristössä, ei vanhassa intialaisessa ruokaperinteessä. Mä en ole lopettanut lihansyöntiä sen takia että en pitäisi lihan mausta tai koostumuksesta, vaan koska tunnen että nykymaatalouden eläinten hyväksikäyttö on moraalisesti väärin enkä halua osallistua siihen. Filosofisestihan tämä perustuu siihen, että ihmisen toissijaiset intressit ei saisi mennä toisen tuntevan olennon ensisijaisten intressien edelle. Se ei tarkoita sitä että nakkikeitto olisi mun mielestä paska ruoka. Sehän on tosi hyvää. Mutta koska mä pärjään oikein hyvin ilman lihaa, voin korvata ne nakit terveellisillä ja hyvillä soijanakeilla.
Kiinassa ja Japanissa on iät ja ajat tehty soijasta ja vehnägluteiinista hyvin lihamaisia valmisteita. Tämä lihamaisuus johtuu suuresta proteiinitasosta, jota kasvissyöjä tarvitsee terveelliseen ruokavalioon. Tofu/soija/seitan valmisteita tavataan tehdä palloiksi (lihapulliksi) tai putkiloiksi (nakeiksi), ei pelkästään sen takia että ne näyttäisivät "tavalliselta" ruoalta, vaan myös koska heksaedrin tai tähden muotoisia paloja on luultavasti aika vaikea tuottaa.
Pelkistä "kasviksista" on vaikea saada tarpeeksi proteiinia. Tarvitaan tofua/seitania/soijaa. Tai sit iha vitusti papuja ja muuta, mutta niissä taas on hiilareita vähän turhan paljon suhteessa protskumääriin. Ainakin siis hiilihydraattitietoiselle syöjälle.
Selvensikö yhtään?
Toki siis nykyään tuntuu tekopyhältä puhua itsestään kasvissyöjänä kun syön nykyään kalaakin.