Taasen täällä, olen ollut niin nettipimennossa... tai en nettipimennossa vaan Elämä vienyt vähän liikaa aikaa.

Kolmivuorotyö, kolme lasta (3v, 5v ja 8v) ja äidin sairastuminen, siinä resepti kuinka ei ehdi itselle ottaa aikaa. Tai ehtis, jos ottais, mutta kun ei, ja sit syyllisyys siitäkin, että huonosti huolehtii itsestään...
No, seurauksena lievän mahapömpön kasvaminen ihan "viralliseksi ylipainoksi" painoindeksin ja vyötärönympäryksen perusteella arvioituna. Eli kaikki mitä lasten syntymän jälkeen sain pois on tullut takas ja ylikin, katosin hiilarimaahan ja puputin töissä kahvitauoilla kaiken minkä pöydästä löysin ym. Nyt pysähdyin ja päätin, että tää muuttuu, ei enää yhtään kiloa lisää. Mieluummin poispäin.
Terveyssyistäkin aion olla nyt tarkka. Sain hieman nuhteluja painosta ja vyötärönympäryksestä kun selvisi, että mulla on sama geenivirhe kuin äidilläni, reilusti kohonnut riski saada valtimotukoksia. Hän oli keväällä kuolla sen takia, alle kuuskymppisenä perusterveenä ihmisenä. Mulle itse asiassa ravitsemusterapeutti ruokapäiväkirjojen perusteella sanoi, että kaikki turha hiilari pois, koska se näyttää mulla ruokkivan sitä syömisvimmaa eikä toimi verensokerin ym. suhteen. Kuten siis aiemminkin totesin, karppaus toimii mulla sekä laihdutus- että hyvinvointikeinona.
Tilanne on se, että painoa on joulusta alkaen lähtenyt 3,5 kg ja hävitettävää olis vielä 16,5 kg. Kun sen 11,5 kg vielä saan pois, olen jo selvillä vesillä terveysmielessä, täysin... mutta se loput viisi kiloa on sitten vaan turhamaisuustoive. Onnistuu jos onnistuu, mutta ainakin sen 15 kg lähtöpainosta haluan pois, niin on painoindeksi 23 ja se on hyvä. Haluan alle sen 25, pelottaa tuo geenivirhe-mutanttina elely sit vähemmän.
Tyylini on kuten ennenkin vältellä turhia hiilareita ja runsasta hiilarimäärää yleensäkin. Minkään tietyn linjauksen mukaiseksi en voi tätä kutsua. Tunnustelen oloa, ja kun ruoka on vain ruokaa säännöllisin väliajoin nautittuna (nautittuna, ei itsesyyllisesti syötyä enkä mieti montako kaloria siinäkin tuli), enkä pupella epämääräistä määrää ns. välipaloja eli ihan turhaa puppua, olen sopivalla suunnalla.
Laitan tähän eilisen ja tän päivän noin lähtötiedoksi...
Keskiviikko 14.1.09Aamiainen myöhään... klo 10 jälkeenpinaatti-parmesaanimunakas (2 munaa, loraus kermaa n. reilu rkl, n. 1/3 pss pakastepinaattia ja n. pari rkl parmesaaniraastetta)
kahvi + loraus kermaa
Välipala yhden aikaan30g proteiinijauhetta + vettä, töihin menossa ja nopea välipala
Töissä kahvitauko klo 14valkoista teetä
Illallinen töissä klo 17.30kiinankaalia, jäävuorisalaattia, kurkkua + öljy-etikkakastiketta
2 majoneesi-kananmunaa (keltuainen + majoneesi, 1 rkl per munanpuolikas mössöksi + mausteita)
Iltapala kotiin tultua klo 22valkosipuli-sinihomejuustomakkara + päälle murustettua aurajuustoa pieni köntti
rooibos-teetä
Torstai 15.1.09(kipeän lapsen kanssa kotona)
Aamiainen klo 9meetvursti-läpykät (8 siivua meetvurstia, 8 palaa goudaa, uunissa grillivastuksen alla hetki)
kurkkua pätkä
kahvia iso muki + reilu loraus kermaa
Lounas2 valkosipuli-sinihomejuustomakkara + pieni köntti aurajuustoa päälle
(todella pelkistetty ruoka, kun kipeä poika sylimyyryssä koko ajan, senkun lämmitin makkarat...)
Iltapäivällämukillinen kahvia + kermaloraus
Illallinenpossupihviä, parsakaalia, majoneesia ja valkosipulisuolaa parsakaalin päälle
kaksi mukillista rooibos-teetä kermalorauksella
Iltapalapari mukia rooibos-teetä + loraus kermaa
pala miehen paistamaa possua, teki mieli herkutella.