karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-04 01:46:20

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2009-01-15 11:57:05 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Taasen täällä, olen ollut niin nettipimennossa... tai en nettipimennossa vaan Elämä vienyt vähän liikaa aikaa. :D Kolmivuorotyö, kolme lasta (3v, 5v ja 8v) ja äidin sairastuminen, siinä resepti kuinka ei ehdi itselle ottaa aikaa. Tai ehtis, jos ottais, mutta kun ei, ja sit syyllisyys siitäkin, että huonosti huolehtii itsestään...

No, seurauksena lievän mahapömpön kasvaminen ihan "viralliseksi ylipainoksi" painoindeksin ja vyötärönympäryksen perusteella arvioituna. Eli kaikki mitä lasten syntymän jälkeen sain pois on tullut takas ja ylikin, katosin hiilarimaahan ja puputin töissä kahvitauoilla kaiken minkä pöydästä löysin ym. Nyt pysähdyin ja päätin, että tää muuttuu, ei enää yhtään kiloa lisää. Mieluummin poispäin.

Terveyssyistäkin aion olla nyt tarkka. Sain hieman nuhteluja painosta ja vyötärönympäryksestä kun selvisi, että mulla on sama geenivirhe kuin äidilläni, reilusti kohonnut riski saada valtimotukoksia. Hän oli keväällä kuolla sen takia, alle kuuskymppisenä perusterveenä ihmisenä. Mulle itse asiassa ravitsemusterapeutti ruokapäiväkirjojen perusteella sanoi, että kaikki turha hiilari pois, koska se näyttää mulla ruokkivan sitä syömisvimmaa eikä toimi verensokerin ym. suhteen. Kuten siis aiemminkin totesin, karppaus toimii mulla sekä laihdutus- että hyvinvointikeinona.

Tilanne on se, että painoa on joulusta alkaen lähtenyt 3,5 kg ja hävitettävää olis vielä 16,5 kg. Kun sen 11,5 kg vielä saan pois, olen jo selvillä vesillä terveysmielessä, täysin... mutta se loput viisi kiloa on sitten vaan turhamaisuustoive. Onnistuu jos onnistuu, mutta ainakin sen 15 kg lähtöpainosta haluan pois, niin on painoindeksi 23 ja se on hyvä. Haluan alle sen 25, pelottaa tuo geenivirhe-mutanttina elely sit vähemmän. :)

Tyylini on kuten ennenkin vältellä turhia hiilareita ja runsasta hiilarimäärää yleensäkin. Minkään tietyn linjauksen mukaiseksi en voi tätä kutsua. Tunnustelen oloa, ja kun ruoka on vain ruokaa säännöllisin väliajoin nautittuna (nautittuna, ei itsesyyllisesti syötyä enkä mieti montako kaloria siinäkin tuli), enkä pupella epämääräistä määrää ns. välipaloja eli ihan turhaa puppua, olen sopivalla suunnalla.

Laitan tähän eilisen ja tän päivän noin lähtötiedoksi...

Keskiviikko 14.1.09

Aamiainen myöhään... klo 10 jälkeen
pinaatti-parmesaanimunakas (2 munaa, loraus kermaa n. reilu rkl, n. 1/3 pss pakastepinaattia ja n. pari rkl parmesaaniraastetta)
kahvi + loraus kermaa

Välipala yhden aikaan
30g proteiinijauhetta + vettä, töihin menossa ja nopea välipala

Töissä kahvitauko klo 14
valkoista teetä

Illallinen töissä klo 17.30
kiinankaalia, jäävuorisalaattia, kurkkua + öljy-etikkakastiketta
2 majoneesi-kananmunaa (keltuainen + majoneesi, 1 rkl per munanpuolikas mössöksi + mausteita)

Iltapala kotiin tultua klo 22
valkosipuli-sinihomejuustomakkara + päälle murustettua aurajuustoa pieni köntti
rooibos-teetä

Torstai 15.1.09
(kipeän lapsen kanssa kotona)

Aamiainen klo 9
meetvursti-läpykät (8 siivua meetvurstia, 8 palaa goudaa, uunissa grillivastuksen alla hetki)
kurkkua pätkä
kahvia iso muki + reilu loraus kermaa

Lounas
2 valkosipuli-sinihomejuustomakkara + pieni köntti aurajuustoa päälle
(todella pelkistetty ruoka, kun kipeä poika sylimyyryssä koko ajan, senkun lämmitin makkarat...)

Iltapäivällä
mukillinen kahvia + kermaloraus

Illallinen
possupihviä, parsakaalia, majoneesia ja valkosipulisuolaa parsakaalin päälle
kaksi mukillista rooibos-teetä kermalorauksella

Iltapala
pari mukia rooibos-teetä + loraus kermaa
pala miehen paistamaa possua, teki mieli herkutella. :D

ViestiLähetetty: 2009-01-15 14:40:32 
Poissa
Puudelikarppi
Puudelikarppi

Hei,
ja tervetuloa takaisin! Oonkin monesti ihmetellyt, mihin katosit, kun olin paljon lukenut sun viestejä. Kiva, että palasit, ja eiköhän tuo tavoitekin tule saavutettua! :D

ViestiLähetetty: 2009-01-15 18:12:19 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kiitos kiitos! Kiva olla takas.

On ollut vaan sellaista menoa, että ei oo vaan saanut aikaan mitään. Esim. kirjoitella tänne... mut nyt on jotenkin paljon pirteämpi olo. Ehkä siksi, kun meillä töissä on ollut loppusyksy aika hektinen, nyt saatiin yks vastuupyörittäjä lisää, joten meiltä muilta vähenee taakka hartioilta. Huomaa selkeästi!!

Oon mä selaillut kyllä täällä ajoittain, reseptejähän pitää aina käydä katsomassa. =P~ Mulla on läppäri keittiössä työtasolla ja katson reseptit täältä, kätevä keittokirja. :D

Hyvä mieli nyt, mä taas sekosin ruokieni kanssa, ja alkoi vanhat ahmimisoireet nousta. Nyt olen ollut tarkempi syömisieni kanssa - tai itse asiassa vähemmän tarkempi, syönyt karpisti hyvin ja kylläiseksi, enkä syynännyt joka kaloria hysteerisenä, niin kas. Ei ahmimiskohtauksia ole ollut vaikka alkoi olla jo huolestuttavan usein syksyn aikana. Toisaalta sekin on mulla stressioire, ahmiminen. Mut nyt ei tee mieli ahmia, kun on hyvä mieli ja maha täynnä enkä kituuta.

Tänään onkin pihvipäivä. Mies kävi ostamassa possunlihaa ja paistaa sapuskaa. Tekee kermakastiketta ja parsakaalia lisukkeeksi ja sitkeänä paistinperunoiden ystävänä itselleen ja lapsille lisäksi niitä. Arvatkaas miten ihana tuoksu tuolta alakerrasta tulee...

ViestiLähetetty: 2009-01-16 16:51:12 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Perjantai 15.1.2009

Aamiainen
8 siivua metukkaa + goudasiivut jokaisen päälle (grillivastuksen alla hetki)
pätkä kurkkua
kirsikkateetä + kermaa loraus

Lounas
kts. aamiainen, sama juttu... paitsi ei teetä
(kipeän lapsen kanssa kotona ja olen kovasti sylihoitoa antanut, ei vaan jaksanut kuin tuota väsätä... lapselle ei kuumeessa maistunut kuin lihapullat, söi toissapäivänä tehdyt kylmänä ilman mitään lisukkeita, mut pääasia kun söi)

Välipala iltapäivällä
mausteteetä + loraus kermaa
kaks siivua edamia kun teki mieli, mutta se olikin kauhean mautonta kumia (vaikka normaalirasvaista)

Iltaruoka
Mäkkäriruokaa :shock: - mies toi kun en jaksanut mitään, surin tädin koiran lopettamista tänään iltapäivällä...
No itse söin ihan hyvin, otin sinihomejuustosalaatin, josta jätin omenat pois, mun makuun omenat on perverssejä salaatissa :roll: ja päälle omatekoista öljykastiketta +
pepsimaxia
lisäksi yksi aamiaismöttönen (täältä resepti)

Iltapala
mausteteetä + kermaloraus ja makeanhimoon (kiits, pepsimax kun herätit, vai?) sekaan puolikas makeutusnappi steviaa (tuli puolikkaallakin holtittoman makea)
yksi möttönen

Myöhemmin illalla...
... kaatui tipaton tammikuu. Läheisen (olkoonkin koira) menetys ja se, että äitini aloitti taas sekopäisen viestittelyn ja syyllistämisen oli riittävä syy käydä hanalla, mies osti tossa joku päivä sitten viiniboksin.
Eli: kolme lasia punaviiniä
Tuli parempi mieli, päänsärkykin loppui, ehkä viini auttoi verenkiertoon niin hyvin. :lol:

ViestiLähetetty: 2009-01-18 20:12:52 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Iltavuorot, vähän heikossa kirjaaminen koneelle... Katotaas.

Lauantai 17.1.2009

Aamiainen tai oikeastaan "brunssi" klo 11
pekonia (puolikas paketti) ja kaksi paistettua kananmunaa, pari rkl raejuustoa
(no tulihan se sieltä tämä karpin ainoa ateria, pekonia ja munia, ei me muuta syödä? :lol: )

Päiväkahvilla töissä
rooibos-tee

Iltaruoka töissä klo 17
kaalimuhennosta + kaksi möttöstä
(kaalimuhennos = silputtua kaalia voissa paistettuna ja pitkään haudutettuna, laitoin sekaan annokseen myös reilun lorauksen Kruunu-majoneesia)

Iltapala kotona
lärpäkkeitä, versiota metvursti + nokare sinihomejuustoa + siivu goudaa (yht. 9kpl)

Sunnuntai 18.1.2009

Aamiainen... taas vasta klo 11
kaksi möttöstä + pätkä kurkkua
valkoista teetä + loraus kermaa

Välipala ennen töihin lähtöä
möttönen + rooibosteetä & kermaa loraus

Töissä päiväkahvilla
hedelmä-yrttiteetä

Iltaruoka töissä klo 17:30
kaalimuhennosta + kaksi paistettua kananmunaa
rooibos-teetä

Iltapala töistä tultua (venähti lähes klo 23)
yksi möttönen, kun vielä jääkaapista sellainen löytyi
nokare aurajuustoa

ViestiLähetetty: 2009-01-19 06:29:34 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kävin vaa'alla, ajattelin, että alan käymään maanantaisin. Viimeksi kävin torstaina, eli vajaa viikko sitten. Painoa on lähtenyt viidessä päivässä 0,9kg. Hiphei. Suunta on oikea.

Mutta ruokiin, tänään on aamuvuoro:

Aamiainen klo 6
aamiaislärpäkkeet, alkavat olla mun vakioaamiainen
(8 kpl metvurstisiivuja, 8 siivua goudaa, sellaisia pieniä metukkaviipaleen päälle mahtuvia, grillivastuksen alla hetki)
kirsikkateetä + loraus kermaa

Aamupäiväkahvi töissä
rooibos-teetä

Lounas 12.30
purkki tonnikalaa satay-kastikkeessa & kukkakaalia

Päiväkahvi töissä
kuppi kahvia + loraus maitoa

Iltaruoka n. 17
kasvissekoitusgratiinia (kukkis-parsakaali-porkkanasekoitus, sekaan kerma + kananmuna + juustoraaste + mausteita)
Lidlin cevapcicejä seitsemän... :roll:

Iltapala
mausteista teetä + kermaloraus

ViestiLähetetty: 2009-01-20 18:10:14 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tiistai 20.1.2009

Aamiainen[/b]
lärpäkeaamiainen (tää on jo niin vakio, että menköön tästä lähin tällä nimellä... 8 siivua metvurstia, päälle siivut juustoa)
mausteista teetä + kermaloraus

[u]Aamupäiväkahvi töissä

rooibos-teetä

Lounas
eilisillan ruokaa, kasvisgratiinia ja cevapcicejä (5kpl)

Päiväkahvilla töissä
kahvia + loraus maitoa

Töistä kotiin tultua akuuttiin voimien loppumiseen :wink:
2 viipaletta goudaa + 4 siivua metvurstia
iso lasi vettä (puoli litraa)

Iltaruoka (kohtapuoliin)
Eilistä ruokaa, kasvisgratiinia + cevapcicejä
ruuan päälle teetä + kermaloraus

ViestiLähetetty: 2009-01-22 15:09:49 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Keskiviikko 21.1.2009
vapaapäivä... joten aamiainen vähän myöhästyi ja siirtyi lounaaksi

Aamiainen / lounas
Ihan viimeiset rippeet cevapciceistä & kasvisgratiinista

Iltapäivällä
muki teetä + kermaloraus

Iltaruoka
kaalimuusi, pekoni-jauhelihapihvit, paistosta irronneesta nesteestä + partaäijästä kastike, vihreä salaatti

Torstai 22.1.2009
vapaapäivä... aamu taas venähti pitkälle ennen ruokailua, oikeastaan lounasaikaan... lueskelin, siivosin, touhusin lasten kanssa ja sitten vasta söin...

Aamupäivällä kaverin käydessä

kuppi kahvia + kermaloraus

Lounas
kaalimuusia + jauhelihapihvi

Iltapäivällä
muki teetä + loraus kermaa
... vähän myöhemmin iltapäivällä kyläilijöitä uudestaan, kuppi kahvia + loraus kermaa

Iltaruoka
kaalimuusia + mamman uunikala (karpin keittokirjasta), tuunattuna = lisäsin katkarapuja

ViestiLähetetty: 2009-01-23 13:36:02 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Perjantai 23.1.2009

Myöhäisaamiainen
lärpäkkeitä + teetä ja loraus kermaa

Iltapäivällä
teetä ja loraus kermaa
... ja myöhemmin iltapäivällä lisää samaa kamaa ja sen seuraksi pari lasten välipalatarjottimelta pöllimääni juustosiivua :wink:

Iltaruoka
Rossossa Riminin pihvi - possupihvi, vuohenjuustoa, juureskuutioita ja tomaattikastiketta, perunoiden tilalle otin vihersalaatin. Se tuli erikseen kulhossa, salaatteja, kurkkua, tomaattia, kastiketta ja parmesaanilastuja. Olin tyytyväinen.
Lisäksi otin 12 cl talon viiniä

Iltapala
Euroviisukarsintoja katsellessa muki teetä + loraus kermaa ja 77% tummaa suklaata (Lidlin, namia) pala. Tarkkaan ottaen jos levy on 125g ja paloja on kymmenen niin... söin 12,5g suklaata. Jos tarkkoja ollaan. :D

Ajattelin myös jos mies pienen lasin viiniä kaatais mulle... Huomenna iltavuoro niin vois yhden lasillisen juoda...

(ööööh... siis kaksi lasillista ja sit vielä pari siivua leipäjuustoa oli lopputulos)

ViestiLähetetty: 2009-01-24 12:16:50 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Lauantai 24.1.2009

Myöhäisaamiainen (lounas...)
lärpäkkeitä ja kirsikkateetä + loraus kermaa

Töihin mentyä kahvitauolla
kuppi kahvia + loraus maitoa (pitäiskö viedä kermaa töihin...)

Iltaruoka
kaalimuusia, höyrytettyä parsakaalia ja wilhelm-makkara (valkosipuli-sinihomejuusto)

Iltapala
sen mukaan miten nälkä on kun tulen töistä... katotaan

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00