karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-30 23:27:13

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 460 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 114 15 16 17 1823 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2009-01-20 19:56:07 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Taitaa kawa asettaa itse omat tavoitteet :)
Sen mukaan sopiva paino on se metrin ylittävä pituus plus miinus 10 prossaa
... joka viimeksimainittu saattaa sitten riippua kropan rakenteesta.

Tosin, tiedä häntä. Minussa on nyt senttimittausten mukaan yllättäen 10 kiloa enemmän sitä niinkutsuttua rasvatonta massaa kuin mitä oli neljännesvuosisadan iässä. Ja kun silloin yläkarpilla lihoin viisi kiloa, niin moni kysyi että olenko raskaana.

Nyt, paljon painavampana, vyötärö on kuin onkin kaikkea muuta kuin raskautta povaava.
Mutta sen sijaan mm. rinnuksiin on kerääntynyt senttejä toisin kuin koskaan ennen?
Olisinko normalisoitumassa? Tai... olisinko ollut oikealla ruoalla äitini kaltainen tiimalasi jo nuorena?? ?

Vaikkei sillä varmaan ole mitään väliä. Ihan kiva olla terve. Toisin kuin silloin.

ViestiLähetetty: 2009-01-20 20:08:17 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen

Narf kirjoitti:
tuulimumma kirjoitti:
Haluutko, että lasken calculuksella sun makrot...
Tarviis ikä, kawailuaika kuukausina, pituus, paino ja ruumiinrakenne ( roteva, normaali vai hento) sekä ikä

Et sää mumma viittis mulleki laskea noita? Olisin toosi iloinen [-o< :D

ikä: 30
kawailua: n. pari kuukautta kai
pituus:160
paino: 53 - 54
ruumiinrakenne: normaali

Tämä nyt on vähän kikkailua, mutta calculustulos:
Proteiinia 39-50g, rasvaa 127-182g ja hiilareita 39-50g
Ollos hyvä :wink:

Kotona!

ViestiLähetetty: 2009-01-20 20:13:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mummaaaaaa!!!
Lasketko mullekin , pliiiiiiiizzzzzzzzz!!!!

ikä: 45
kawailua: aloittelija
pituus:168
paino: nyt 90 tavoite 75
ruumiinrakenne: roteva

ViestiLähetetty: 2009-01-20 20:16:00 
Poissa
tuhmakarppi
tuhmakarppi

Kiitos Tuulimmmalle kikkailusta. Oon entistä enemmän vakuuttunu siitä, että tuo proteiinin rajoittaminen on mulle erittäin tärkeetä, tuon kilpparihommankin takia. Aika vähillä rotskuilla pitäs mennä siis.

ViestiLähetetty: 2009-01-20 20:23:43 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen

ellin00ra kirjoitti:
Mummaaaaaa!!!

Tässähän nämä,
Prt 69-69g, rasvaa 120-163g ja hh 34-55g

Kotona!

ViestiLähetetty: 2009-01-20 20:26:31 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen

Omalta osalta kyllä kauhistelen syötyjä prt-määriä---atkinsilla...
Liekö ne sitten vaikuttaneet kilppariin...
Nyt tuntuu, että voisi lääkettä vähentää, kun on alkanut aamuyöhikoilu sydämen sykenopeutuksineen...
Tosi vikkelään tykyttää :roll:

Kotona!

ViestiLähetetty: 2009-01-21 10:33:02 
Poissa
tuhmakarppi
tuhmakarppi

Vaan kylläpä tuntuu pieneltä tuo ohjelman mulle laskema proteiinimäärä, 39 - 50. Ihmeellistä kyllä se on mahdollista pitää mutta pientä laskemista se vaatii. Olen varmasti syönyt moninkertaisesti proteiineja ennen.

ViestiLähetetty: 2009-01-21 12:04:23 
Poissa
sisukarppi
sisukarppi

Narf kirjoitti:
Vaan kylläpä tuntuu pieneltä tuo ohjelman mulle laskema proteiinimäärä, 39 - 50. Ihmeellistä kyllä se on mahdollista pitää mutta pientä laskemista se vaatii. Olen varmasti syönyt moninkertaisesti proteiineja ennen.

Mulle kanssa tuli protskumääriksi noin 40-60g per pvä, ja aiemmin olen varmasti syönyt tuplamäärän, ei nyt joka päivä vaan viikottain. Ilmankos en laihtunut enempää.

ViestiLähetetty: 2009-01-21 12:23:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä taidan olla nykysyömisissä aika lähellä tuota kawaa. En siis yritä laihtua, vaan voida hyvin ja syödä hyvänmakuista ruokaa.

ViestiLähetetty: 2009-01-26 11:48:33 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Puhuuko Kwasniewski kirjassaan mitä liikunnasta, ja vaikuttaako se suositeltavaan proteiinin määrään? Minulle kertyy viikossa vähän vaihdellen 6-10 tuntia kestävyyspainotteista liikuntaa (hölkkää, pyöräilyä, reipasta kävelyä ym).

Heikkilän systeemillä syöden mun meinaa erityisesti liikuntapäivinä väkisin tulla aterioiden välillä nälkä, vaikka hiilareita n. 60g söisinkin. Tuosta paljon alemmas en voi laskea, koska alkaa huimata ja päätä särkeä. Näitä ketjuja lukiessani aloin epäillä, etten kuitenkaan osaa tehdä tarpeeksi rasvaista ruokaa ja saan proteiinia liikaa. En kauhean tarkkaan välittäisi punnita ja laskea, mutta tilavuuksillahan jo pääsee aika pitkälle määrien arvioinnissa, koska mun ei laihtua tarvitse. Niin olen tähänkin asti tehnyt.

Jos olen oikein ymmärtänyt, mikäänhän ei estä yhdistämästä Heikkilää (tykkään kasviksista) ja kawailua, mä voisin ajatella omalle lautaselleni lisääväni meidän normirasvaiseen ruokaan (mies ei ole karppi), sulavoita jne. koska se on hyvää, ja pienentää sitä lihan/kalan tms. osuutta. Eikä meillä muutenkaan käytetä niitä vähärasvaisimpia lihoja nykyään.

Lähinnä mua kiinnostaa tuo proteiinimäärän laskemisen vaikutus treeneistä palautumiseen ja lihaksiin, puhutaanko tästä tuolla opuksessa mitään. Omalta kohdaltahan vastaus toki selviää kokeilemalla... Olen 29v. nainen, 165 cm pitkä, painan luultavasti n. 60 kg (en kauhean usein käy vaa'alla) ja rotevahko rakenteeltani.

lukutoukan mietteitä

ViestiLähetetty: 2009-01-26 11:53:27 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Eivät treenit kuluta rakennusaineita eli proteiineja sen enempää kuin muukaan elämä.
Vain energiaa tarvitaan silloin enemmän.

Kwasniewski suosittelee toki liikuntaa niille jotka sellaista haluavat, mutta ei kehota lisäämään silloin valkuaista. Sen sijaan hän kehottaa lisäämään rasvaa, jonka määrän saa sujuvasti vaikka tuplata lähtösuosituksisiin nähden, jos energiantarve sellaista vaatii.

ViestiLähetetty: 2009-01-26 19:28:40 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Tuo liikunnan vaikutus proteiinin tarpeeseen onkin mielenkiintoinen juttu. Ongelmana on vaan se, että sitäkään ei ole tutkittu optimal dietillä, vaan nykyinen "tieto" perustuu tutkimuksiin jotka on tehty normisapuskoita syövillä urheilijoilla. Silti rintama jakautuu. Osa tutkijoista esimerkiksi arvostelee kovin sanoin nykyisiä tutkimusmenetelmiä tuolla alueella.

Lylen kirjoista löytyi laskelmia joiden perusteella päivässä lihasmassaa pystyy kasvattamaan vain sen verran, että 15-18 g ylimääräistä proteiinia riittää kattamaan uuden lihaksen muodostuksen.

Eli els osui ihan naulan kantaan! Tutkimuksissa tähän mennessä löytyneet isommat "lisätarpeet" proteiinille tulevat nimenomaan proteiinin käytöstä energiaksi liikuntasuorituksen aikana. Pitkäkestoisessa aerobisessa treenissä jopa 10-15% energiasta voi tulla valkuaisesta. Vaikutus korostuu mitä vähemmän lihasglykogeenia.

Liikunnan lisäksi kaikenlainen muukin "stressi" näyttäisi lisäävän proteiinin tarvetta ja nykytiedoillani veikkaisin, että siinäkin pääsyyllinen luultavasti on hulluuntunut glukoneogeneesi.

Mielenkiintoisin juttu tietysti on, kuinka OD vaikuttaa asiaan!

Jotain arvauksia voidaan esittää sen perusteella, että naisten proteiinintarve lisääntyy liikunnan lisääntyessä vähemmän kuin miesten ja syyksi esitetään sitä, että naiset kuluttavat liikuntasuorituksen aikana suhteessa enemmän rasvaa ja vähemmän glykogeenia kuin miehet. Naisen tarve tuollaisessa tilanteessa on noin 80% vastaavankokoisen miehen proteiinintarpeesta.

Eli oikea vastaus tuohon kysymykseen lopulta taitaa olla, että "emme tiedä". Eivätkä asiaa työkseen tutkivatkaan ole saaneet aikaan konsensusta.

Minusta on hyvinkin mahdollista, että OD optimoi tilannetta myös tuossa suhteessa. Olettaisin, että kun kroppa tottuu ihan oikeasti (eikä vaan leikisti niinkuin runsasproteiinisella) polttamaan rasvaa energiakseen, se osaa tehdä niin myös liikuntasuorituksen aikana. Silloin proteiinintarve ei välttämättä nouse samalla tavoin kuin sokeripolttoisella ihmisellä.

Myös oma kokemus tuntuu tukevan tuota. Palautumisessa ei ole ollut ongelmia ja tehoja on harrastuskäyttöön ollut ihan riittävästi. Nyt OD:lla jopa paremmin kuin aiemmin. Eli suosittelen tekemään ihmiskokeita tässä asiassa, nopeastihan sen näkee toimiiko homma vai ei.

ViestiLähetetty: 2009-01-26 21:38:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

misukisu kirjoitti:

Myös oma kokemus tuntuu tukevan tuota. Palautumisessa ei ole ollut ongelmia ja tehoja on harrastuskäyttöön ollut ihan riittävästi. Nyt OD:lla jopa paremmin kuin aiemmin. Eli suosittelen tekemään ihmiskokeita tässä asiassa, nopeastihan sen näkee toimiiko homma vai ei.

Joo, mulla ei vaikuta kyllä liikunta proteiinintarpeeseen, mutta energiantarpeeseen vaikuttaa. Yhtä huono olo tulee paljosta proteiinista liikuntapäiviniä, kuin tavallisina kävelypäivinä.

ViestiLähetetty: 2009-01-27 07:56:34 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kiitos misukisu kommenteista. Mä ajattelinkin nyt pistää kokeilun päälle miten Heikkilän kaltainen sapuska lähempänä OD:n makrosuhteita toimii kun liikkuu suhteellisen paljon. Mä kun en niinkään lihasmassaa halua lisätä, lähinnä tuo palautuminen on kiinnostava asia. Toki mulla tehot pysyy suhteellisen kevyenä.

Työreissujen jne. vuoksi välillä joutuu OD:sta poikkeamaan runsasproteiinisempaan suuntaan, kun tarpeeksi rasvaa ei ole tarjolla jos hiilarit jättää minimiin 8), mutta en usko että satunnainen päivä silloin tällöin haittaa.

Eli els osui ihan naulan kantaan! Tutkimuksissa tähän mennessä löytyneet isommat "lisätarpeet" proteiinille tulevat nimenomaan proteiinin käytöstä energiaksi liikuntasuorituksen aikana. Pitkäkestoisessa aerobisessa treenissä jopa 10-15% energiasta voi tulla valkuaisesta. Vaikutus korostuu mitä vähemmän lihasglykogeenia.

Tämä kyllä jo omalla järjelläkin selittäisi sen miksi erityisesti treenipäivinä myös aterioiden välillä tuppaa tulla nälkä. Ei muuta kuin voita kehiin...

lukutoukan mietteitä

ViestiLähetetty: 2009-01-27 08:05:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

tuulimumma kirjoitti:
ellin00ra kirjoitti:
Mummaaaaaa!!!

Tässähän nämä,
Prt 69-69g, rasvaa 120-163g ja hh 34-55g

Kiitooooooooos Mumma Tuulinen!
Aika suppea liikkumavara tossa protskuissa;), mutta kokeillaan...

ViestiLähetetty: 2009-01-27 09:42:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^
Lainaa:
Aika suppea liikkumavara tossa protskuissa;), mutta kokeillaan...

:D :D :D

Katsoin vähän itsekin noista mallia, saa kyllä olla tarkkana...olettaen vielä että omat mittakipot ja lusikat on oikeaa kokoa..

ViestiLähetetty: 2009-01-27 21:56:32 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

els kirjoitti:
Kwasniewski suosittelee toki liikuntaa niille jotka sellaista haluavat, mutta ei kehota lisäämään silloin valkuaista. Sen sijaan hän kehottaa lisäämään rasvaa, jonka määrän saa sujuvasti vaikka tuplata lähtösuosituksisiin nähden, jos energiantarve sellaista vaatii.

... mistä muistui mieleen puhelinsoitto vuoden, parin takaa eli ennen meikäläisen kwasniewskikokeilua. Langan toisessa päässä oli vähän minua vanhempi mieshenkilö joka oli ilmeisesti tavallani tervehtynyt karppauksella, mutta toisin kuin minä harrasti maratoonia. Kertoi ettei tarvitse enää matkalla mustikkasoppatankkauksia eikä geelejä vaan juoksee maratooninsa vesipullon kanssa ja kuohukermaa palarina.... Sitä en enää muista, kertoiko juovansa hän kaiken kerman vasta suorituksen loputtua vai ottiko huikkaa jo matkalla, mutta se tuli selväksi, ettei hän muuta lisää tarvinnut.

ViestiLähetetty: 2009-01-28 12:25:11 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Laitanpa tänne vielä linkin urheilijan proteiininsaannista rönsynneeseen keskusteluun hiilaritietoisissa:
http://www.foorumi.info/hiilaritietoise ... sc&start=0

ViestiLähetetty: 2009-01-28 13:40:05 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

els kirjoitti:
ertoi ettei tarvitse enää matkalla mustikkasoppatankkauksia eikä geelejä vaan juoksee maratooninsa vesipullon kanssa ja kuohukermaa palarina.... Sitä en enää muista, kertoiko juovansa hän kaiken kerman vasta suorituksen loputtua vai ottiko huikkaa jo matkalla, mutta se tuli selväksi, ettei hän muuta lisää tarvinnut.

Tämän olen nyt jo normikarppauksen aikana (n. 1v takana) huomannut, että pitkille (yli 2h) lenkeille ei todella tarvitsekaan sitä urheilujuomaa tms. mukaan, vaan vesi riittää. Ennen alkoi heikottaa ja silmissä sumentua jos erehtyi liian pitkään hölkkäämään ilman hiilarilisää. Katsotaan miten mun OD-kokeilun kanssa käy, pääsenkö siihen ettei sitä maratonillakaan tarvitsisi, tai jos pärjäisi kuohiksella. Pirkan Hölkässä syksyllä jouduin vielä turvautumaan mustikkasoppaan :x

lukutoukan mietteitä

ViestiLähetetty: 2009-01-29 14:35:48 
Poissa
kantiuntokarppi
kantiuntokarppi

Huh huh. Tulipa luettua koko ketju ja vielä tuulimumman oma ketju ja muittenkin ketjuja tästä Kawailusta. Asia on jonkun verran kiinnostava ja on kyteny tuolla takaraivossa jo monta kuukautta, mutta en varsinaisesti vielä lähde tätä orjallisesti noudattamaan. Sitten vasta kun tiedän ensin miten se tehdään oikein. Kattelen ensin jonkun aikaa mitenkä mun omat rutinoituneet ruokailutottumukset asettuvat Kawailun ideologiaan, sekä kuinka paljon mun tarvis muuttaa nyky käytäntöä vai tarviiko ollenkaan. En ole pitkään aikaan laskenu mitään. Jos mä laskin oikein mun päivittäiset makrot (siis Kawailua ajatellen), niin ne näyttäis olevan semmoset, että tarvisin prodea 55-60g, hh n.40g ja rasvaa vähintään 150g/vrk. Täytyy jonkun aikaa ensin seurailla miten nää nyky syömisten makrot noihin osuu. Varsinaista laiduttamistarvetta ei enää varsinaisesti ole, mutta ainahan 2-3kg vois kesään mennessä hukata. :wink:
Tänään olen saanut kokoon seuraavan yhtälön: (kalanmaksaöljy puuttuu). (omassa PK-huoneessa on syömiset)
kcal 639, prode 25g, hh 9g, rasva 57g
Mä en oikein enää tiedä millä systeemillä mä oikeesti olen. Vai karppaanko vaan. :?:
Hetkinskään (Atkins-Heikkilä) ei oikein osu oikeeseen, kun en kirjaimellisesti heidän oppejaan enää noudata. Vaan täytyypi vielä tutkailla tilannetta.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 460 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 114 15 16 17 1823 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00