karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-25 16:01:51

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Sallitut mausteet?!?!
ViestiLähetetty: 2004-08-25 12:30:45 
Mitä mausteita voi siis käyttää? Ei varmaankaan liha/kasvisliemiä, entä soya, fondit????

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-25 12:46:33 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

En liene paras vastaamaan, mutta kyllä minä käytän soijaa (vehnätöntä ja sokeritontakin löytyy, ainakin Stokkalaa oli), fondeja menee taas sen verran pieni loraus, että pieni sokeri siinä ei ole minusta pahaksi (olikohan näissä vehnäjauhoa, muistelisin, että ei...). Kala- ja kasvisliemikuutioita en ole käyttänyt, mutta enpä usko, että noistakaan kauheesti haittaa ole. Kaikki edellä mainittu sitten sillä varauksella, että noita käytetään KOHTUUDELLA eikä esim. joka päivä jokaiseen ruokaan...

Muuten mausteista sen verran, että joissakin on sokeria, mutta ainakin yrtit js pippurit on ok (sitruunapippurista en nyt ole varma). Mausteita tosin laitetaan niin pienenpieni hitusellinen, että en jaksa uskoa, että se n. miljoonasosa grammaa sokeria niissä haittaisi...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-25 12:47:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

mausteet ok...kunhan ei lisättyä sokeria...
lihaliemikuutioissa transrasvoja Heikkilän mukaan (muistanko oikein?)
itse käytän silloin tällöin tilkan soija kastiketta,vaikkakin siin muistaakseeni on vehnää...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-25 13:22:28 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Miten on viinietikan kanssa? Käytän salaatissa omenaviinietikkaa ja öljyä. Ei kai se haittaa?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-25 13:50:15 
Rai kirjoitti:
Miten on viinietikan kanssa? Käytän salaatissa omenaviinietikkaa ja öljyä. Ei kai se haittaa?

Niin minäkin. Ja saatan joskus ranskalaisen tavan mukaan heittää rippusen sokeria esim. paistettujen sipuleiden joukkkoon, makua vahventamaan. Ja voin siten käyttää myös joitakin mausteseoksia, joissa on sokeria, jos niiden maku on hyvä - sokerin määrä lopputuotteessa on ruoassa häviävän pieni. Eikä harvakseltaan käytetty soijakastike tuota meille ongelmia.

Liemikuutioiden käyttöä sen sijaan olen karsinut. Kovetetut rasvat ja natriumglutamaatti eivät ole terveellisiä eivätkä maun kannalta oleellisia. Niiden sijaan keittelen mm. grillibroilerin (ja muidenkin lihojen) luista omaa fondia keittojen ja kastikkeiden pohjaksi. Kaupan fondeja en ole kokeillut - tietääkö kukaan kuinka paljon niissä on aitoa eläin/kasvisperäistä ja kuinka paljon keinovahvennettua makua?

terv els

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-25 14:50:33 
http://www.unileverbestfoods.fi/ubffood ... teet.php?0

Tuolta löytyvät Knorrin fondien tuotetiedot. Lisäaineita tietenkin hirveästi, mutta ei sentään vehnäjauhoja.
Eli luulisin, että on makuasia, käyttääkö fondia vai kuutioita. Mielestäni nuo keinofondit ovat paremman makuisia eivätkä niin suolaisia. Mutta parempi olisi tietenkin ilman tai mahdollisimman pieniä määriä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-25 14:51:43 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Sori, äskeinen Vieras olin minä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-25 14:54:39 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

:oops: Ohoh, nyt puhuin potaskaa. Tsekkasin samalta saitilta liemikuutiot ja niissä oli paitsi enemmän hiilareita, myös kovetettua kasvisrasvaa, tärkkelystä ynnä muuta potaskaa selvästi enemmän. Siis fondi on parempi kuin kuutio.

Jean Cocteau

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-25 15:30:44 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Fondi on parempi kuin kuutio, sekä maultaan että koostumukseltaan. Natriumglutamaatti (E 621) muuttuu kiinalaisten mukaan kemialliselta rakenteeltaan, jos kuumentaa pitkään, ja tulos on jotenkin myrkyllinen. Siksi ihmettelen sitä eräissä pitkää kypsennystä vaativissa broileri- ym marinadeissa. No, se on keino sitoa lihaan vettä. Ja yleensä kiinalaiset käyttävät sitä vain mietoihin kasvisruokiin, liharuoissa on makua muutenkin. (Täkäläiset kiinaravintolat ovat sitten asia erikseen.) Glutamaattia käytämme pariin kiinalaiseen ruokaan, muutaman kerran vuodessa. Kuutioita meillä ei käytetä.

Jos vilja aiheuttaa selviä oireita, voi olla viisasta käyttää vehnätöntä soijaa. Mieheni sietää pieniä viljamääriä, joten hän käyttää tavallista Kikkomania, minulla on oma vehnätön pulloni.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00