karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-23 18:15:45

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Fruktoosi -> uusi Saatana?
ViestiLähetetty: 2009-07-13 04:22:32 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Fruktoosin ja glukoosin välinen taistelu kiihtyy. Uudet tutkimustulokset potkivat fruktoosia kuin vierasta sikaa:

Compared to glucose, fructose induced:

1) Four-fold greater intra-abdominal fat accumulation--3% increased intra-abdominal fat with glucose; 14.4% with fructose. (Intraabdominal fat is the variety that blocks insulin responses and causes diabetes and inflammation.)

2) 13.9% increase in LDL cholesterol but doubled Apoprotein B (an index of the number of LDL particles, similar to NMR LDL particle number).

3) 44.9% increase in small LDL, compared to 13.3% with glucose.

4) While glucose (curiously) reduced the net postprandial (after-eating) triglyceride response (area under the curve, AUC), fructose increased postprandial triglycerides 99.2%.

- -

Add to this the data that show that fructose increases uric acid (that causes gout and may act as a coronary risk factor), induces leptin resistance, causes metabolic syndrome (pre-diabetes), and increases appetite, and it is clear that fructose is yet another common food additive that, along with wheat, is likely a big part of the reason Americans are fat and diabetic.

Fructose is concentrated, of course, in high-fructose corn syrup, comprising anywhere from 42-90% of total weight. Fructose also composes 50% of sucrose (table sugar). Fructose also figures prominently in many fruits; among the worst culprits are raisins (30% fructose) and honey (41% fructose).

Also, beware of low-fat or non-fat salad dressings (rich with high-fructose corn syrup), ketchup, beer, fruit drinks, fruit juices, all of which are rich sources of this exceptionally fattening, metabolism-bypassing, LDL cholesterol/small LDL/ApoB increasing compound. Ironically, this means that many low-fat foods meant to reduce cholesterol actually increase it when they contain fructose in any form.

When you hear or say "fructose," run the other way, regardless of what the Corn Refiners Association says.

http://heartscanblog.blogspot.com/2009/ ... ctose.html

Fruktoosi nosti aterian jälkeisiä triglyseridejä 99%. Lue edellinen lause uudelleen.

ViestiLähetetty: 2009-07-13 04:56:54 
Poissa
aktivistikarppi
aktivistikarppi

Sen verran malttia kuitenkin tuohon, että toinen porukka söi 25 E% enemmän fruktoosia kuin toinen. Jos vastaavan määrän fruktoosia yrittää saada tavallisesta sokerista (sakkaroosi), niin sitä pitäisi syödä puolet energiastaan.

ViestiLähetetty: 2009-07-13 08:57:36 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Se tiedejuttu on muuten täällä (useampikin vhh-saitti kommentoi sitä keväällä):
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articl ... d=19381015

Kommentteja määristä ja realistisuudesta:

- Jutussa mainittu 25% sokerista (tässä glukoosi tai fruktoosi) on itseasiassa amerikkalaisten ruokasuositusten mukainen, eli sikäli tässä ollaan aika lailla oikeilla jäljillä ja reaalimaailmassa. FDA suosittelee edelleen, että päivän energiasta 25% kannattaisi kerätä lisätystä sokerista. Meillä Suomessa suurin osa sokerista tulee sakkaroosina eli glukoosin ja fruktoosin sekoituksena, mutta itse asiassa meilläkin alkaa mehuissa yhä enemmän näkyä fruktoosia tai fruktoosi-glukoosisiirappia. (Suomessa lisätyn sokerin suositus on tosin vain 10% eli vain 50g päivässä, mutta ylittyy kirkkaasti keskiverrolla normisuomalaisella, kulutustilastojen mukaan, joten tuo 25% ei ehkä ole niin kaukana meiltäkään?)

- Tavissokerina 25 E-prosentista fruktoosia on vain puolet. Jos kyseessä on lineaarinen riippuvuus (mitä se ei tarkasti ottaen ole, mutta kyseistä approksimaatiota voitaneen näissä määrissä käyttää - mm siksi että nyt ei tarvitse ekstrapoloida mittausalueen ulkopuolelle) niin kyseinen fruktoosimäärän puolitus suunnilleen puolittaa jutun havaitsemat muutokset. Ja ainakin minusta 50% lisää pieniä LDL-hiukkasia ja 50% lisää aterianjälkeisiä VLDL-hiukkasia kuullostaa jo riskin kannalta kovin aika ikävältä.

- Karpeista löytyy jostain NEJM-editoriaali, jossa ehdotettiin päivittäisen fruktoosin turvallisen määräksi diabeetikoille vain 15-40 grammaa (mikä on reilusti alle 10% 2000 päiväkalorilla).

... mutta mutta: aika harva karppi taitaa saada 40g fruktoosia päivässä? VHH auttaa onneksi tässäkin pitkälle :)
Eli kyseessä on ongelma, josta kannattaisi varmaan lyödä rumpua Suomen normiväestölle (kuten SVT-tilastoistakin näkee) enemmän kuin meille?

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2009-07-13 10:03:13 
Poissa
aktivistikarppi
aktivistikarppi

Tämä juttu koskettaa sikäli minua, että olen ylläpitokarpilla ja hiilarit tulevat lähes yksinomaan sokerista. Tärkkelystuotteita en syö. Keskiarvosaanteja en ole laskenut, mutta ainakin välillä voi fruktoosin saanti mennä yli 40 gramman päivä, jolloin siis kokonaissokeri on yli 80 g.

Toivottavasti omalla kohdallani fruktoosin imeytymistä hidastaa runsas rasva ja turvallista "ylärajaa" nostaa suuri koko (192 cm / ~87 kg).

ViestiLähetetty: 2009-07-13 10:04:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

"Dare I use the F word? OK. Fructose. There. I said it again." - Peter :lol:

ViestiLähetetty: 2009-07-13 14:34:50 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Tuosta Heartscan blogin jutusta tehdyn kommentin linkki toi minulle valtavasti toivoa ja uskoa parempaan. [-o< :D

Dietary Carbohydrates and Dental-Systemic Diseases
http://jdr.sagepub.com/cgi/reprint/88/6/490

Juuri näitä Taubesin lukeneita tutkijoita kohtaan tulevaisuuden odotukseni lepäävät.

Hyvä että Taubes sai tuon alan huomion herätettyä vaikka jättikin Weston Pricen kirjan käsittelyn pois omasta kirjastaan.

"A new scientific truth does not triumph by convincing its opponents and making them see the light, but rather because its opponents eventually die and a new generation grows up that is familiar with it." - M. Planck

ViestiLähetetty: 2009-07-13 19:40:16 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

JariJ kirjoitti:
Tämä juttu koskettaa sikäli minua, että olen ylläpitokarpilla ja hiilarit tulevat lähes yksinomaan sokerista. Tärkkelystuotteita en syö. Keskiarvosaanteja en ole laskenut, mutta ainakin välillä voi fruktoosin saanti mennä yli 40 gramman päivä, jolloin siis kokonaissokeri on yli 80 g.

Noin minäkin tein monen monta karppivuotta. Nykyisin tuntuu silti pelittävän paremmin tyyli, jossa melkoinen osa päivän hiilareista tulee mahdollisimman neutraaleista (ja rasvaan upotetuista) tärkkelyksistä. Usein perunasta, joka sentään kasvaa täällä pohjolassakin.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2009-07-13 19:50:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

JariJ kirjoitti:
Tämä juttu koskettaa sikäli minua, että olen ylläpitokarpilla ja hiilarit tulevat lähes yksinomaan sokerista. Tärkkelystuotteita en syö. Keskiarvosaanteja en ole laskenut, mutta ainakin välillä voi fruktoosin saanti mennä yli 40

Mä olin pakotettu syömään hedelmiä hiilariksi jonkun aikaa, koska vatsa ei kestänyt tärkkelystä. Ei siitä mitään sen kummempaa seurannut, laihduin vaan. En tiedä, mitä olisi tapahtunut pitkällä aikavälillä.

Mietin silloin ja nytkin sitä, ettei ehkä kannata muuttaa ruokavalioita kovin kauaksi sellaisesta ns. perinteisestä ruokavaliosta.

Esim. mun yksi tuttu (32v) diagnosoitiin juurikin ms-potilaaksi, ja se on vuosikausia ollut omalla versiollaan terveellisestä ruokavaliosta, johon kuului vain hedelmiä ja agavesiirappia hiilariksi, vain kanaa ja kalaa proteiiniksi, vain kasvisrasvaa rasvaksi ja todella paljon raakoja kasviksia.
Kuulostaa ehkä terveelliseltä, mutta ei ole sitä, jos ajatellaan vaikka kiinalaisen lääketieteen näkökulmasta (johon itse perustan tuollaiset jutut), eikä myöskään, jos ajatellaan mitä ihmiset ovat perinteisesti syöneet.
Nyt se jatkaa itsepäisesti tuota ruokavaliota, koska sehän on niin terveellinen, ei pahisrasvoja, ei pahismaitoa, ei pahistärkkelystä, ei pahispunaistalihaa.

Tuollainen pistää aina miettimään. Varoittavia esimerkkejä "terveellisestä" ruokavaliosta?

ViestiLähetetty: 2009-07-14 14:57:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sokeriasyövät palaa helvetin tulessa kirkuen ja rätisten.

ViestiLähetetty: 2009-07-15 10:22:14 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Killmister kirjoitti:
JariJ kirjoitti:
Tämä juttu koskettaa sikäli minua, että olen ylläpitokarpilla ja hiilarit tulevat lähes yksinomaan sokerista. Tärkkelystuotteita en syö. Keskiarvosaanteja en ole laskenut, mutta ainakin välillä voi fruktoosin saanti mennä yli 40

Mä olin pakotettu syömään hedelmiä hiilariksi jonkun aikaa, koska vatsa ei kestänyt tärkkelystä. Ei siitä mitään sen kummempaa seurannut, laihduin vaan. En tiedä, mitä olisi tapahtunut pitkällä aikavälillä.

Mietin silloin ja nytkin sitä, ettei ehkä kannata muuttaa ruokavalioita kovin kauaksi sellaisesta ns. perinteisestä ruokavaliosta.

Esim. mun yksi tuttu (32v) diagnosoitiin juurikin ms-potilaaksi, ja se on vuosikausia ollut omalla versiollaan terveellisestä ruokavaliosta, johon kuului vain hedelmiä ja agavesiirappia hiilariksi, vain kanaa ja kalaa proteiiniksi, vain kasvisrasvaa rasvaksi ja todella paljon raakoja kasviksia.
Kuulostaa ehkä terveelliseltä, mutta ei ole sitä, jos ajatellaan vaikka kiinalaisen lääketieteen näkökulmasta (johon itse perustan tuollaiset jutut), eikä myöskään, jos ajatellaan mitä ihmiset ovat perinteisesti syöneet.
Nyt se jatkaa itsepäisesti tuota ruokavaliota, koska sehän on niin terveellinen, ei pahisrasvoja, ei pahismaitoa, ei pahistärkkelystä, ei pahispunaistalihaa.

Tuollainen pistää aina miettimään. Varoittavia esimerkkejä "terveellisestä" ruokavaliosta?

Miksi ihmeessä yksittäistapaus pistäisi miettimään? Eihän meillä ole MITÄÄN tietoa, mikä hänen terveydentilansa olisi jollakin muulla ruokavaliolla, vaikka olisi jo vainaa!

Solisluuni on poikki -> karppaaminen tuhoaa luuston :roll:

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2009-07-15 12:14:55 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Kyllä ne yksittäistapauksetkin jotain kertoo, varsinkin jos ruokavaliota on noudatettu pitkään. Ainakin se "yksittäistapaus" luultavasti on aiheesta jotain mieltä.

ViestiLähetetty: 2009-11-20 10:50:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Fruktoosilla yhteys kohonneeseen verenpaineeseen?
Lainaa:
In a new study, Dr. Diana Jalal, of the University of Colorado Denver Health Sciences Center, and colleagues studied 4,528 adults without a history of high blood pressure. They examined their fructose intake and found that those who consumed more than 74 grams of fructose per day -- that's the equivalent of the amount in 2.5 sweetened soft drinks -- boosted their risk of high blood pressure by 28 percent to 87 percent, depending on the level of hypertension.

http://yourtotalhealth.ivillage.com/fructose-may-raise-blood-pressure.html

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00