JariJ kirjoitti:
Tämä juttu koskettaa sikäli minua, että olen ylläpitokarpilla ja hiilarit tulevat lähes yksinomaan sokerista. Tärkkelystuotteita en syö. Keskiarvosaanteja en ole laskenut, mutta ainakin välillä voi fruktoosin saanti mennä yli 40
Mä olin pakotettu syömään hedelmiä hiilariksi jonkun aikaa, koska vatsa ei kestänyt tärkkelystä. Ei siitä mitään sen kummempaa seurannut, laihduin vaan. En tiedä, mitä olisi tapahtunut pitkällä aikavälillä.
Mietin silloin ja nytkin sitä, ettei ehkä kannata muuttaa ruokavalioita kovin kauaksi sellaisesta ns. perinteisestä ruokavaliosta.
Esim. mun yksi tuttu (32v) diagnosoitiin juurikin ms-potilaaksi, ja se on vuosikausia ollut omalla versiollaan terveellisestä ruokavaliosta, johon kuului vain hedelmiä ja agavesiirappia hiilariksi, vain kanaa ja kalaa proteiiniksi, vain kasvisrasvaa rasvaksi ja todella paljon raakoja kasviksia.
Kuulostaa ehkä terveelliseltä, mutta ei ole sitä, jos ajatellaan vaikka kiinalaisen lääketieteen näkökulmasta (johon itse perustan tuollaiset jutut), eikä myöskään, jos ajatellaan mitä ihmiset ovat perinteisesti syöneet.
Nyt se jatkaa itsepäisesti tuota ruokavaliota, koska sehän on niin terveellinen, ei pahisrasvoja, ei pahismaitoa, ei pahistärkkelystä, ei pahispunaistalihaa.
Tuollainen pistää aina miettimään. Varoittavia esimerkkejä "terveellisestä" ruokavaliosta?