karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-15 17:31:01

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1290 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 765 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2009-08-14 16:12:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Päätin sitten tiistain päätelmien ja misukisun sekä Killmisterin neuvojen perusteella hoitaa omaa terveyttäni niin kuin adrenaliiniriippuvaisen kuuluisi Diana Schwarzbeinin oppien mukaan tehdä: Ruokavalioon lisää hiilareita (saattaa tulla jopa yli 100g päivässä), unirytmi kuntoon ja vähän enemmän "turhaa" lepoa kaiken dataamisen/pianonsoiton/laulamisen/liikunnan sijasta. Niin ja viisi ruokailua kolmen sijasta. Ja nyt parin päivän jälkeen voi todeta, että...

...tuntuu toimivan! Pystyn nyt ensimmäistä kertaa elämässäni syömään rasvaa jopa yli 200g päivässä ilman että siitä tulee yhtään huono olo. Tai en ole grammoista ihan varma, mutta nyt menee voita helposti ainakin 50% enemmän kuin ennen keskiviikkoa edes pystyin syömään! Ja myös hiilarilisä (käytännössä perunaa ja porkkanaa eli aika vähäfruktoosista) nostaa päivän kalorimäärää, joten kaloriero onkin tosi suuri entiseen verrattuna. Mikäli olen oikeilla jäljillä, tuo adrenaliiniongelma oli laskenut kylläisyyskynnystä paljon alemmas kuin mitä anabolia vaatii, ja olen ollut sen vuoksi jo pitkään suhteellisen elimistöä kuluttavassa tilassa. Ja nyt kun tietoisesti pyrin rentouttamaan itseäni (mm. välttelemällä sykettä nostavaa liikuntaa ja lepäilemällä vähän liikaa) ja sen kautta laskemaan adrenaliinitasoja, niin elimistö pystyy ottamaan ruokaa paremmin vastaan.

Nyt on aika optimistinen olo tulevan suhteen. Ehkä kasvojen ihokin (jossa hieman punaisuutta, mutta ei mitään suurempia ongelmia) paranee pikkuhiljaa, kun en ole enää aliravittu.

Tää ketju taitaa muuten nykyään kuulua tuonne ruokapäiväkirjojen puolelle. Voisko joku siirtää? 8)

ViestiLähetetty: 2009-08-14 18:36:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Valtz0r kirjoitti:
Mikäli olen oikeilla jäljillä, tuo adrenaliiniongelma oli laskenut kylläisyyskynnystä paljon alemmas kuin mitä anabolia vaatii, ja olen ollut sen vuoksi jo pitkään suhteellisen elimistöä kuluttavassa tilassa.

Joo, sama kokemus mulla ja tiedän aina, ettei kaikki ole kunnossa, kun ruokahalu vähenee.

Kannattaa pyrkiä siihen dianan suosittelemaan 150g, jos vain pystyy.

ViestiLähetetty: 2009-08-14 19:25:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Killmister kirjoitti:
Kannattaa pyrkiä siihen dianan suosittelemaan 150g, jos vain pystyy.

Joo. Kyllä se näillä peruna- ja porkkanamäärillä jo lähentelee sitä 8) Ja toki pystyy. En aloittanut karppausta vatsavaivojen/lihavuuden/diabeteksen vuoksi vaan siksi, kun teoriassa tää on niin kova dieetti ja mukavan epätavallinenkin 8) Ja vieläkin oon suhteellisen hyvin sopeutunut hiilariruokiin, joten 150g turvallisista lähteistä ei tuota mitään erityisempiä ongelmia.

En tiiä miks, mutta jostain syystä tykkään erityisen paljon tästä smilestä: 8)

:?

8)

ViestiLähetetty: 2009-08-22 22:19:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hmm... Tulipa muuten vastaan tutkimus, joka puhuisi tavallaan hieman D-vitamiinilisiä vastaan: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15699498

Mikäs voisi selittää saadut tulokset, joiden mukaan lapsena saadut D-vitamiinilisät lisäävät aikuisiän atopiariskiä?

Aika kumma kyllä, että ekan vuoden D-vitskut korreloivat aikuisiässä ilmeneviin ongelmiin o_O ja vielä tilastollisesti merkitsevästi

ViestiLähetetty: 2009-08-23 10:49:54 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Westie löysi matskun, jossa ainakin yksi mahdollinen selitys noille löydöksille. Linkkasi sen mun ketjuun. Nämä molemmat tosin pitäisi varmaan linkata D-vitamiiniketjuun, joka on nyt aika yksipuolinen.

ViestiLähetetty: 2009-08-23 12:15:37 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Valtz0r kirjoitti:
Hmm... Tulipa muuten vastaan tutkimus, joka puhuisi tavallaan hieman D-vitamiinilisiä vastaan: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15699498

Mikäs voisi selittää saadut tulokset, joiden mukaan lapsena saadut D-vitamiinilisät lisäävät aikuisiän atopiariskiä?

Aika kumma kyllä, että ekan vuoden D-vitskut korreloivat aikuisiässä ilmeneviin ongelmiin o_O ja vielä tilastollisesti merkitsevästi

Voi selittyä vaikka sillä, että D:stä huolehtineet vanhemmat ovat myös karttaneet eläinrasvoja ja suosineet terveellisiä margariineja... enemmän kuin vitsi, ihan vakava virhemahdollisuus, kunnes lisätietoa saadaan muista tutkimuksista. Onhan myös osoitettu, että yli vuoden imettäminen lisää astmaa - ja selityksenä pidetään juuri sitä, että astmasta huolestuneissa perheissä on imetetty pisimpään. Myös raportointi saattaa vaihdella huolehtivuusasteen mukaan.

Lisäksi, tuolloin kuuskytluvun alkupuolella annettiin D:tä näitä nykyisiä mega-annoksia ja itse kuulun juuri tähän sukupolveen, ja meidän sukupolvessamme astmaa ja atopiaa esiintyy murto-osa nuoremmista ikäluokista, joiden D:n saanti pudotettiin rajusti alas.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2009-08-23 12:18:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

misukisu kirjoitti:
Westie löysi matskun, jossa ainakin yksi mahdollinen selitys noille löydöksille. Linkkasi sen mun ketjuun. Nämä molemmat tosin pitäisi varmaan linkata D-vitamiiniketjuun, joka on nyt aika yksipuolinen.
Niiden juttujen kautta tuon tutkimuksen löysinkin. Noista on myös jonkin verran keskustelua tuolla veteraaniurheilijan blogissa ja samoin tiede.fi ja karppausfoorumilla täällä viewtopic.php?f=14&t=32567 muistaakseni. Eli aika paljon tota kritisoidaankin ja edelleen suurimmat proffat puhuu D-vitskulisän puolesta.

Mirka kirjoitti:
Voi selittyä vaikka sillä, että D:stä huolehtineet vanhemmat ovat myös karttaneet eläinrasvoja ja suosineet terveellisiä margariineja... enemmän kuin vitsi, ihan vakava virhemahdollisuus, kunnes lisätietoa saadaan muista tutkimuksista. Onhan myös osoitettu, että yli vuoden imettäminen lisää astmaa - ja selityksenä pidetään juuri sitä, että astmasta huolestuneissa perheissä on imetetty pisimpään. Myös raportointi saattaa vaihdella huolehtivuusasteen mukaan.
Noin muuten vois mennäkin 8)

ViestiLähetetty: 2009-08-23 12:21:34 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Huomastiko lisäykseni 60-luvun annostuksesta, sen muutoksesta ja kuinka allergioille sittemmin kävi?

ViestiLähetetty: 2009-08-23 12:24:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:

Lisäksi, tuolloin kuuskytluvun alkupuolella annettiin D:tä näitä nykyisiä mega-annoksia ja itse kuulun juuri tähän sukupolveen, ja meidän sukupolvessamme astmaa ja atopiaa esiintyy murto-osa nuoremmista ikäluokista, joiden D:n saanti pudotettiin rajusti alas.

Entäs sitten mun ikäisen ihmisen (30) isovanhempien vanhemmat, jotka elivät 100-vuotiaiksi lapissa ilman mitään d-lisiä. Ei ollut autoimmuuniongelmia, ei syöpää yms.

Minkä luulet vaikuttaneen siihen?

ViestiLähetetty: 2009-08-23 12:29:29 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Talvet kalaa, kesät aurinkoa. D-saanti vastannut hyvinkin näitä uusimpia suosituksia.

ViestiLähetetty: 2009-08-23 12:32:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
Talvet kalaa, kesät aurinkoa. D-saanti vastannut hyvinkin näitä uusimpia suosituksia.

Joo, tuo pitää ihan paikkansa, että ne söivät paljon kalaa, ja kesät olivat auringossa.

Mutta mikä selittäisi sen, että niiden lapset kuolivat niitä nuorempina syöpiin ja muihin rappeutumiin, sairastivat autoimmuuniongelmia jne. Niiden lapset söivät paljon kalaa ja olivat myös kesät auringossa niin kuin nekin.

ViestiLähetetty: 2009-08-23 12:36:37 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

tupakka? sodat? aliravitsemus? transrasvat? ostoleipä? sokeri? miljoonan dollarin kysymys. Myös monissa minun tuntemissani suvuissa vanha polvi oli tervettä, nykyiset 60-70-vuotiaat aivan lahoja.

ViestiLähetetty: 2009-08-23 12:41:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
Huomastiko lisäykseni 60-luvun annostuksesta, sen muutoksesta ja kuinka allergioille sittemmin kävi?
Jep. Tilastoja tsekkailemalla voisi varmaan löytää aika päinvastaista tulosta suhteessa tuohon linkkaamaani...

Killmister kirjoitti:
Entäs sitten mun ikäisen ihmisen (30) isovanhempien vanhemmat, jotka elivät 100-vuotiaiksi lapissa ilman mitään d-lisiä. Ei ollut autoimmuuniongelmia, ei syöpää yms.

Minkä luulet vaikuttaneen siihen?
Eiks silloin ollu ruoat muutenkin vähän laadukkaampaa kamaa, eikä mitään viljapossua? Tai siis jos jotain Weston Priceä lukee, niin sekin totes suunnilleen, että teollinen ruoka on kaiken pahan alku kun tulee kaikkia hivenaineitakin ihan sairaan vähän. Ja luultavasti joskus 100v sitten ruokien laatu oli kivempi kuin nykyään (ja niistä tuli D-vitskuakin ehkä paremmin kuin nykyään). Mutjoo, aika mahdotonta silleen päätellä tuota...

ViestiLähetetty: 2009-08-23 12:46:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
tupakka? sodat? aliravitsemus? transrasvat? ostoleipä? sokeri? miljoonan dollarin kysymys. Myös monissa minun tuntemissani suvuissa vanha polvi oli tervettä, nykyiset 60-70-vuotiaat aivan lahoja.

Sota on varmasti vaikuttanut, mutta veikkaan ettei kovin paljon. Transrasvoja ja sokeria veikkaan suurimmaksi syyksi, mutta en tiedä. Aika nopeasti tuo kaksikko tekee tuhoja, jos se ne ovat se ykkösyy. Ostoleipää en mun sukulaiset harrasta vieläkään :) rieskaa siellä päin tehdään vieläkin itse. Aliravitsemus ei ole myöskään ollut mahdollisuus, ne ovat kaikki olleet aika hyvin toimeentulevia ja ruoasta ei ole ollut pulaa, muuta kuin ilmeisesti sotavuosina, ja silloinkaan ne eivät varsinaisesti mun tietääkseni nähneet nälkää.
D-vit ei voi olla erona noissa sukupolvissa, muuta kuin sillä tavalla, että elimistö ehkä on käyttänyt sitä enemmän, tai ylipäätään toiminut eri tavalla sen kanssa jostakin syystä.

Tupakasta sen verran, että sitä poltti piipussa vaan se terveempi vanhempi sukupolvi, kukaan niiden lapsista ei ole koskenut tupakkaan.

Sellainen ero on myös, että mun isovanhemmilla oli aika löysä iho vanhana, kun taas niiden vanhemmilla oli vanhana ihan kireä iho, ryppyinen kyllä, mutta ei millään tavalla löystynyt. Nykyäänhän näkee jo 40v ihmisiä, joilla on löystynyt iho.

Lainaa:
Eiks silloin ollu ruoat muutenkin vähän laadukkaampaa kamaa, eikä mitään viljapossua? Tai siis jos jotain Weston Priceä lukee, niin sekin totes suunnilleen, että teollinen ruoka on kaiken pahan alku kun tulee kaikkia hivenaineitakin ihan sairaan vähän.

Ideana on se, että myös sen terveen sukupolven sairaat lapset söivät puhdasta itse kasvatettua lihaa ja maitoa, niillä oli omat porot, kirjolohet, lampaat, possut, kanat, maitolehmät, pellot ja vielä oma myllykin.

ViestiLähetetty: 2009-08-23 12:55:25 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Jospa ne sairastuikin vasta aikuisina?

ViestiLähetetty: 2009-08-23 13:06:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
Jospa ne sairastuikin vasta aikuisina?

Joo, siis aikuisina, mutta mitä meinaat?

ViestiLähetetty: 2009-08-23 15:20:17 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Entä jos ongelma ei ollut lapsuuden ruokavalio vaan aikuisuuden, esim. 1960-luku. (On myös epälty jopa virusinfektiota yhdeksi tekijäksi. Samoin itäsuomalaisten vesien elohopeapitoisuuksia, jotka pahenneet viljelyn/lannoitteiden myötä, mutta tästä en tiedä Pohjoisen osalta mitään. )

ViestiLähetetty: 2009-08-23 15:45:48 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

No mutta kun sekä allergiat että atopiat ja astma ovat siitä lähtien vain lisääntyneet Suomessa?
Vaikea selittää sitä 60-luvulla...

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2009-08-23 15:51:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

D-vitamiinin osalta ollaan todella heikoilla jäillä. Suosittelen, että lisäannostukset kannattaa jättää kunnes saadaan asiaan lisää valoa. Emme vaan tiedä miten d-vitamiini vaikuttaa elimistössä. Kannattaako leikkiä aineella (steroidilla) joka vaikuttaa satoihin eri geeneihin elimistössä.

Lukeepa alla oleva. Enpä ole muissa tutkimuksissa nähnyt vastaava d-vitamiinin vaikutusmekanismin kuvausta.

http://autoimmunityresearch.org/transcr ... t-VitD.pdf

Reipas

ViestiLähetetty: 2009-08-23 16:09:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Reipas kirjoitti:
http://autoimmunityresearch.org/transcripts/AR-Albert-VitD.pdf
Tuon lähdeluettelosta kaivoinkin tuon edelliselle sivulle linkkaamani tutkimuksen. Vähän vaikea sanoa tuosta Marshallista itse mitään, kun en tunne ihmisfysiologiaa lähes ollenkaan, mutta ainakin vähän asiantuntijakritiikkiäkin näyttäisi löytyvän sitä vastaan ;)
http://stuff.mit.edu/people/london/universe.htm
http://www.vitamindcouncil.org/newslett ... pril.shtml

"I will not write again about Dr. Marshall's theories. No one in the vitamin D field takes him seriously." - John Jacob Cannell

Hmm...

Kävipä muuten hassusti ton mun adrenaliinijutun kaa :? kun jo tämän viikon puolivälissä aloin ilmeisesti saamaan tasoja alas noudattamalla Schwarzbeiniä ja lisäämällä lepäilyä. Rasvan syönti sujui ongelmitta ja rentoutuminenkin alkoi onnistumaan. Nukuinkin ke-to ja to-pe öinä 12h ja 12h. Perjantainakin väsytti kovasti jo alkuillasta, mutta silloin myös alkoi koulussamme ns. matematiikan yö. Valvoin sitten väkisin koko yön ja menin lauantaina klo 11 nukkumaan, nukuin 6h. Ja nyt viime yönä nukuin vielä kai 8-9h. Nyt en pysty syömään rasvaa lähes yhtään, koska muuten tulee huono olo. Lisäksi on ihan hirveä yliaktiivisuus päällä ja mieliala tuntuu olevan myös vähän turhan epävakaa. Rentoutumisesta ei tule mitään...

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1290 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 765 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00