Mun käsittääkseni arkeologisten kaivausten perusteella ennen viljakulttuureita ihmiset ovat olleet
keskimäärin pidempiä ja terveempiä kuin sitten maanviljelyä harrastaneissa kulttuureissa. Muistaakseni Eades on kiinnittänyt artikkeleissaan huomiota tähän. Ja keskimääräinen ei tarkoita, että kaikki ovat olleet yhtä pitkiä. Nykyisinkin keskimääräinen aikuisen pituus on jotain 150 ja 200 cm:n välillä, ja geenit määrittävä pituuden n. 80%:sesti.
http://www.bioteknologia.info/uutiset/biolaaketiede/fi_FI/Geeneilla_suuri_merkitys_ihmisen_pituuden_saatelyssa Toki laadukas ja riittävä ravinto, sekä kohonnut hygieniataso (puhdas juomavesi=ei toistuvaa ripulia kasvua hidastamassa) vaikuttavat keskimääräisen pituuden kasvuun nyky-yhteiskunnassa.
Minä olin aina lapsena (viljaa sisältävällä ruokavaliolla) luokan pisimpiä, mieheni taas (viljaa sisältävällä ruokavaliolla) luokan lyhyimpiä. Mieheni vanhemmat ovat (pula-ajan lapsina) kumpikin häntä lyhyempiä, itse olen melkein saman mittainen kuin (pula-ajalla kasvanut) isäni, ja paljon (pula-ajalla kasvanutta) äitiäni pidempi. Meillä tyttö on ikäisiään lyhyempi, samoin poika. Kumpikin lapsista noudattaa meidän vanhempien pituudesta laskettua keskimääräistä pituuskasvua, tasaisesti omalla käyrällään. Poika normaalivaihtelun alakäyrillä tosin, mutta kuitenkin
normaalin rajoissa. Mielestäni vain tällä on merkitystä,
jos lapsi on perusterve. Jalan koosta päätellen (nyt jo samankokoinen kuin neljä vuotta vanhemmalla siskollaan) hän tulee kasvamaan pituutta myöhemmin murrosiässä ihan reippaasti.
Ruokavaliolla ja varsinkin kasvaneella varallisuustasolla (enemmän proteiinia ja kaloreita) on varmasti merkitystä, mutta ihan heti ei tule mieleen tutkimusta, jossa olisi verrattu
nykylasten kasvukäyriä viljattomalla vs. viljaa sisältävällä ruokavaliolla.