karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-08 04:54:00

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 128 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 7 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2009-03-11 16:03:41 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

Eki kirjoitti:
Kyllä minä todellakin kokeilin kaikkea mahdollista. Mikään ei tuntunut auttavan.
Mukava havaita, että poikkeukselliseen hoitomuotooni osataan suhtautua sittenkin asiallisesti.

No - sen verran helvetillinen vaiva, että kaikki keinot on sallittu. :lol: Itselläni riitti onneksi viljaton ruokavalio korjaamaan tilanteen.

ViestiLähetetty: 2009-03-11 16:21:30 
Loistavaa!! taatusti parempi ja terveellisempi vaihtoehto kun minulla.

ViestiLähetetty: 2009-03-14 09:45:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minulla ei ole hajuakaan C-u:n hoidosta, mutta kun istuin ihan vasta kuuntelemassa Paula Heinosen luentoa, jäi mieleen tällainen asia:

Hän sanoi määräävänsä mm. L-glutamiinia kaikille asiakkailleen (annostuksesta ei puhunut), joilla on suolinukkaongelmia. Ylipäätäänkin hän puhui paljon suolinukan vaurioista, ja siitä mitä kaikkea niistä seuraa.

ViestiLähetetty: 2009-03-14 11:22:17 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

hidee kirjoitti:
Minulla ei ole hajuakaan C-u:n hoidosta, mutta kun istuin ihan vasta kuuntelemassa Paula Heinosen luentoa, jäi mieleen tällainen asia:

Hän sanoi määräävänsä mm. L-glutamiinia kaikille asiakkailleen (annostuksesta ei puhunut), joilla on suolinukkaongelmia. Ylipäätäänkin hän puhui paljon suolinukan vaurioista, ja siitä mitä kaikkea niistä seuraa.

On se vaan kumma juttu, miten vaikeaa on kenenkään ammattilaisen suositella viljakuitujen poisjättämistä (ja fruktoosin rajoitusta) ensihoitona...

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2009-03-14 11:33:49 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

els kirjoitti:
On se vaan kumma juttu, miten vaikeaa on kenenkään ammattilaisen suositella viljakuitujen poisjättämistä (ja fruktoosin rajoitusta) ensihoitona...

No äläpä muuta sano! Käytäntö on ihan päinvastainen! Olipa suolistovaiva minkä sorttinen hyvänsä, suositus on "Lisää leipää! Lisää kuitua!" Voi @#¤%. Pistää joka kerta niin vihaksi, kun tuota näkee. Itse voin sitä huonommin, mitä "terveellisemmin" söin. Ja nimenomaan niin, että mitä kuiturikkaampaa viljaa, sen pahempi. Ja kun jätin viljan pois, ongelmat loppuivat kuin seinään. Olen yrittänyt lääkäreille vähän joka välissä mainostaa, mikä minut on parantanut, mutta pääasiassa suhtautuminen on ollut välinpitämätöntä. No ehkäpä ne rupee jotain miettii, jos tarpeeksi toistaa... ;)

ViestiLähetetty: 2009-03-14 13:47:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lainaa:

Niinpä. Mietin sellaista juttua, että kun Heinonen hypetti täysjyvän puolesta toodella paljon, ja sitten hän on omia ihmiskokeitaan tehnyt esim. D3-vitamiinia syömällä, ja testauttanut sitten D3-tasonsa, niin hän ei itsekään ollut täysin tyytyväinen saavutettuun tasoon. Estääkö runsas täysjyvän syönti senkin imeytymistä?

Noin 2v sitten hän oli napsinut sitä 50 mikrogrammaa / vrk, ja testitulos oli sen 80-100 välissä mitä pitikin olla suomalaisten suositusten mukaan. No nyt hän oli napsinut 75 mikrogrammaa/vrk, ja testitulos ylsi 'vain' 93. Hän vertasi sitä joidenkin amerikkalaisteen yltämään 150-200 (oliko se nanomoolia/litra?!?!!-korjatkaa jos kuulin väärin).

Sitä ei kyllä voi kieltää, etteikö hän itse näyttäisi todella hyvinvoivalta ja upealta, ja hän kertoo aina avoimesti huonosta geeniperimästään ja muistuttaa mm. olleensa pahasti atooppinen ennen elämäntapamuutostaan ja antibioottikierteessä.

ViestiLähetetty: 2009-03-14 14:47:36 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

hidee kirjoitti:
Lainaa:

Niinpä. Mietin sellaista juttua, että kun Heinonen hypetti täysjyvän puolesta toodella paljon, ja sitten hän on omia ihmiskokeitaan tehnyt esim. D3-vitamiinia syömällä, ja testauttanut sitten D3-tasonsa, niin hän ei itsekään ollut täysin tyytyväinen saavutettuun tasoon. Estääkö runsas täysjyvän syönti senkin imeytymistä?

Jep. Tai oikeastaan vielä pahempaa: viljakuitu muttaa kehon metaboliaa niin, että jopa jo kiertoon eli elimistöön päässyt D-vitamiini kuluu 30% nopeammin kuin mitä se kuluisi ilman viljakuituja. Se mitattiin (käyttäen radioaktiivisesti merkattua D-vitamiinia, joka ruiskutettiin suoraan koehenkilöiden suoneen). Ko tutkimus on katsottu läpi vanhoissa karppilinkeissä.

Tämän tietäen ymmärrän kyllä miksi kokojyvää tarvitaan ja hypetetään. Myynninedistykseen. Mutta sääli tietty edelleenkin.

ViestiLähetetty: 2009-03-14 17:04:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^Taisi Heinonen mainita olleensa joskus leipäteollisuuden leivissä..jossakin ominaisuudessa...paasasi lähinnä gluteenin leipiin lisäämistä vastaan juuri vatsaongelmien takia, mitä se aiheuttaa monille. Käski suosimaan pienleipomoiden tuotteita, mutta aina täysjyvänä (kuten sitten myös puurot ja riisitkin).

Oli siellä paljon positiivista infoa(,jos osaa poimia ne itselle sopiviksi :wink: ): hän suosii rasvoista kylmäpuristettua kookosöljyä, oliiviöljyä 2-3rkl/vrk,( ja tyrniäkin), kalaöljyjä napsii 3 kapselia päivässä (erään luntaistuotefirman kustantamana siis esiintyi), voita maltillisesti. Puhui kovasti transrasvoja vastaan, (ja antoi konkreettisia esimerkkejä miten ne vaikuttavat aivoihin tyhmistävästi).

Mitään tarkkoja suhteita eri rasvojen suhteen tai h/p/r -jakaumaa ei maininnut, mutta tuntui itse nauttineen todella ison vilja/puuropainotteisen aamupalan ja toisaalta vakuutti syövänsä paaaljon. Pointti kai oli syödä laaturuokaa, jotta maksa ja suolisto ylipäätään voi hyvin.

ViestiLähetetty: 2009-03-17 09:02:48 
Poissa
OT-karppi
OT-karppi

Eki kirjoitti:
Aloin silloin 48 vuotiaana suurta vastenmielisyyttä tuntien polttaa muutaman savukkeen päivässä. Noin viikon kuluttua oloni oli huomattavasti parempi. Oireet katosivat ja veriarvot paranivat. Seuraavalla lääkärikäynnillä kortisonihoito voitiin lopettaa ensi kerran sitten kahdeksaan vuoteen.

CU:n kanssahan tuon on todettu toimivan, Crohnissa on täysin päinvastoin. Mulla on siis juuri toisin päin tilanne ja nyt odotankin mitä savuton elämä tuo tullessaan taudin suhteen. Odotukset korkealla, lääkärit on kuitenkin sen verran pitkään patistaneet lopettamaan..

Vähän jännittää, kaverilla ihan CU:n oireet, mutta kaikki veriarvot kohdallaan. Keskiviikkona tähy, lupasin mennä mukaan.

ViestiLähetetty: 2009-09-14 19:11:44 
Itselläni CU, enkä vhh:lla pysty olemaan, kun vatsa menee sellaisesta ruasta sekaisin.
Perus suomalainen ruoka on mulle paras ja tupakointi auttaa.

ViestiLähetetty: 2009-09-19 13:32:03 
Siperia kirjoitti:
Itse voin sitä huonommin, mitä "terveellisemmin" söin. Ja nimenomaan niin, että mitä kuiturikkaampaa viljaa, sen pahempi. Ja kun jätin viljan pois, ongelmat loppuivat kuin seinään. Olen yrittänyt lääkäreille vähän joka välissä mainostaa, mikä minut on parantanut, mutta pääasiassa suhtautuminen on ollut välinpitämätöntä. No ehkäpä ne rupee jotain miettii, jos tarpeeksi toistaa... ;)

Vilja on muuttunut kauheasti viime suosien eikana suorakylvö (enemmän mykotoksiineita jää viljaan ja nehän lisääntyy vaan siinä) :? Muutama vuosi sitten rehuohra oli parempaa, kuin ihmisen vilja... No, nyt ollaankin hölmölässä ja niitä sekoitetaan sopivassa suhteessa keskenään, et toksiinipitoisuudet mahtuvat niihin raameihin, mitä elintarvikevalvontaviranomaiset yhdessä potilasjärjestöjen ym lääketehtaiden ja rehukauppiaiden kanssa sopivat, Se on sitä konsensusta, missä pidetään huoli, et kukaan ei pääse valittamaan, ei ainakaan ruoasta ja terveetkin tosiaan sairastuu milloin mistäkin :|

Lääkkeillä on patenttisuoja.aika ja lainsäädännöllä pyritään siihen, että kaikkiin tauteihin löytyy oireita lieventävä valmiste, tavallisimmin kortisoni, mut solusalpaajat ja "biologiset" (järkyttävää,niin ne niitä kutsuvat!) hoidot ovat sellaisia, ettei lääkäri kuuntele mitään ruokajuttuja. Ei nillle kertakaikkiaan pärjää, kun ne on niin hyvin koulutettu (lääketehtaat kouluttaa, eihän parantuneita kukaan kuuntele missään. Eräälläkin tuntuu olevan murheena se, kun ei saa rakentaa tarpeeksi suuuria konferenssitiloja Lapin kansallispuistoon... Ihan härskisti vaan vedotaan ministereihin. Jos kaikki paranis ruoalla, mitä ihmettä diagnostiikkaporukat ja tutkijat enää tekis?

Mulla nousi kaalista (varokaa uutta kaalta, osa niistä on käsitelty niin, ettei niitä saa käyttää kuin vasta ensi keväänä, että varoaika ehtii umpeutua!) vuosi sitten crp ensin 120 ja illemmalla 156, mut summassa vaan lykättiin hirvittävät antibioottikuurit, 2 kpl, joista vasta tulinkin hirvittävän sairaaksi. Kolme lääkäriä väitti, ettei se crp voi mitenkään ruoasta johtua, mut kun mistään muusta ei voinut johtua, pienestä raakasta kaalenpalasta :lol: Niin, kannattaa syödä vain yhtä ainetta (ja sitäkin vain vähä, ettei ylitä asetettuja sietokynnyksiä/turvallisuusrajoja) kerrallaan, niin ainakin itse tietää, mistä mikäkin tuli. Kumma, ettei nyt tuu mieleenkään ostaa kaalta - ei edes luomua, kun se Turex, jolla on vain 3 vrk:n varoaika, on luomusallittu. Tarkistin oikein ylijohtajalta asian silloin, mutta kukaan ei alkanut määrittämään sitä ainetta. Itse olisi pitänyt maksaa lasku... Mut sekin oikeastaan riittää, kun tietää, että niistä on ihan mahdoton valittaa minnekään. Luomu onkin selvästi uhka lääketeollisuudelle, kun se sallitaan pilata !Vuosi terveenä sentään :ronsu:

ViestiLähetetty: 2009-12-16 23:11:33 
Täytyy lisätä omatkin kommentit tänne, jos vaikka olis jollekin apua.

Tautia on sairastettu pitkään. Lääkäri totesi sen pari vuotta sitten ja määräsi lääkkeeksi Asacolia. Sitä otin ohjeen mukaan ja homma meni vain hullummaksi. Sitten kiinnostuksesta katselin vähän lääkkestä tietoa ja taisi lukea jotain siihen suuntaan, että ei oikein tiedetä mihin teho perustuu, mutta joillakin auttaa (tämä siis pari vuotta sitten, nykytilannetta en tiedä)... Lopetin lääkkeen ottamisen.

Kuulin huhuja, että ruokavalio voi auttaa ja kokeilin vähän ja välillä. Kun oireet ei ollut kovin pahat, niin homma jäi kokeiluksi. Välillä oli aikoja, että oireet katosi jostain syystä ja joskus taas oli pahempia jaksoja. Yhden pahemisen jälkeen muistelin sitten mitä on tullut syödyksi erilaista, enkä keksinyt muuta kuin yhden suklaa patukan. Lopetin samalta istumalta suklaan ja pähkinöiden syönnin. Oireet parani aika nopeasti. Tästä on nyt aikaa noin 5 kuukautta ja oireet on olleet poissa. Kokeeksi otin pari konvehtia ja heti alkoi suolen toiminta hidastua... Eli pienikin määrä on pahasta.

Oma päätelmä tästä kaikesta on että kyseessä on enemmän ruoka-aine allergia kuin mikään muu. Epäilen että samasta on kyse kovin monella muullakin. Mikä se aine tai aineet kullakin on on vaikea sanoa, mutta kokeilemalla varmaan selkeää. Ulkoisilla pisto allergiatesteillä ei käsittäkseni nämä asiat selviä.

Olisi vain ollut tosi kiva jos lääkäri olisi edes vihjannut tätä mahdollisuutta. Sen sijaan kommentti oli, että tästä et parane ikinä vaan lääkkeitä tulet syömään lopun elämääsi...(hieman katkera)

ViestiLähetetty: 2010-01-08 00:31:14 
jussi-ite kirjoitti:
... Lopetin lääkkeen ottamisen.

Oma päätelmä tästä kaikesta on että kyseessä on enemmän ruoka-aine allergia kuin mikään muu. Epäilen että samasta on kyse kovin monella muullakin. Mikä se aine tai aineet kullakin on on vaikea sanoa, mutta kokeilemalla varmaan selkeää.

Olisi vain ollut tosi kiva jos lääkäri olisi edes vihjannut tätä mahdollisuutta. Sen sijaan kommentti oli, että tästä et parane ikinä vaan lääkkeitä tulet syömään lopun elämääsi...(hieman katkera)

Voisitko kertoa juttusi avuksi muillekin, sairaille? Ajatteles, että pienten lasten vanhemmatkaan eivät tuota tietoa mistään saa missään vaiheessa! Tietysti sun täytyy kestoa lääkkeen haittavaikutuksesta myös lääkärille...

Mun mielestä syy on aika selvä: muuntogeeniset ainekset, jota soijalesitiinikin voi olla - miksi ei olisi?
En ole käyttänyt soijaa missään muodossa aikoihin, kun ei ole pakko, mutta niin vain noille sairaille tyrkytetään jopa sairaalassa sellaisia pillimehuja, joista tulee helposti entistä kipeämmäksi ja onpa osassa niitä jopa atsoväriäkin :smt073

ViestiLähetetty: 2010-01-10 20:48:34 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Pystyn pahentamaan oireita tietyillä ruoka-aineilla, mutta oireet eivät silti poistu, vaikka joisin vain vettä ja söisin kurkkua. Että ihan täysin allergia-pohjaisesta hommasta ei ole ainakaan minulla kysymys. Tai sitten on ollut ja se on ärsyttänyt suolen, niin ettei se enää oikein parane. Ottia ja tuota

ViestiLähetetty: 2010-01-14 10:29:25 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Okei, koska keinot alkavat loppua niin lukaisin chron ja colitis palstalta taas vaihtoehdoista ja siellä ehdotettiin otsoniterapiaa. Täällä Jykylässä sitten yksin onkin ja kyselin sieltä, että mitäs mieltä he ovat. Ehdottivat otsonoidun veden juomista sekä otsonisuolihuuhtelua ja tätä jälkimmäistä 5-10 kertaa. *glups* Meikä on sen verta kipiä, että en taida pyllyyni mitään haluta. Jos muutenkaan :lol: Tähystys on taas tulossa ja siinäkin on kestämistä. Mutta pitäisiköhän tuota vettä testata... monet ovat löytäneet siitä avun ja jos se onkin huuhaata niin olkoon. Voitettavana olisi toimiva suoli ja menetettävänä pieni tukollinen rahaa. Jälkimmäistä saa pankista; ekaa ei oikein mistään, jos omansa menettää.

ViestiLähetetty: 2010-01-17 15:17:08 
Tumpsis kirjoitti:
Tähystys on taas tulossa ja siinäkin on kestämistä.

Muista, että et kaikissa sairaaloissa ei periaatteesta käytetä ollenkaan Phosporalia, koska siitä on tullut munuaisvaurioita. Miten sen jälkeen, kun munuaiset ei toimi, voi elimistö enää sietää mitään vieraita aineita edes vähäisiä määriä? Joissakin sairaaloissa Phosporalia jaetaan jopa ilmaiseksi (jokuhan ne sinnekin ostaa, mut...väärä peruste käytölle silti, mun mielestä) Colonsteril on kai aika turvallinen - mut itse tähystys ei koskaan ole riskitön! Niitä tyhjennysjuomia ei muuten saa ollenkaan käyttää silloin, kun on aktiivinen tulehdus ja usein juuri siinä tähyn aikana ilman pumppaaminen repii kaikki entisetkin koepaloittelun arvet auki... siis ainakaan uusia koepaloja en antaisi ottaa, jos olisi pakko mennä tähyyn. Siis ne tähystykset eivät ole hoitoa ollenkaan!

Jätä lääkejäämäiset (lue artikkeli aika tuoreesta Tiede-lehdestä, vaikkakirjastosta!) hanavedet ja siirry luomukevytmaitoon: myrkyt ovat jääneet lehmän maksaan :smt045

Oletko tarkistanut aina lääkkeesi, ihan kaikki, ettei ne vaan sisällä missään muodossa natriumlauryylisulfaattia? [urlhttp://koti.utanet.fi/~paula/xyz/lainaa.htm]Se estää paranemisen[/url]

ViestiLähetetty: 2010-01-17 18:12:09 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Olen aina tyhjentänyt colonsterillä ja tosiaan kuullut ettei ainakaan phospo sopisi tulehtuneen suolen tyhjentämiseen. Tyhjennyt itsessään on kuitenkin niin ikävä toimenpide, että olisi kiva kun sen saisi hoidettua jotenkin muuten. Tähystys tehdään mulla nyt, että voidaan päättää, että leikataanko vai ei :?

Olen yrittänyt "luomuttaa" aina, kun mahdollista. Pelkästä vedestä en hirveästi tykkääkään eli voisin vaikka kokeilla ilmankin tai hyvin vähällä.

ViestiLähetetty: 2010-01-17 20:18:27 
paulamummu kirjoitti:
Tumpsis kirjoitti:
Tähystys on taas tulossa ja siinäkin on kestämistä.

Siis ne tähystykset eivät ole hoitoa ollenkaan!

Jätä lääkejäämäiset (lue artikkeli aika tuoreesta Tiede-lehdestä, vaikka kirjastosta!) hanavedet ja siirry luomukevytmaitoon: myrkyt ovat jääneet lehmän maksaan :smt045

Oletko tarkistanut aina lääkkeesi, ihan kaikki, ettei ne vaan sisällä missään muodossa natriumlauryylisulfaattia? Se estää paranemisen
:study:

ViestiLähetetty: 2010-01-18 01:20:03 
Tumpsis kirjoitti:
Olen yrittänyt "luomuttaa" aina, kun mahdollista.

Luomu ei itse riitä, vaan esimerkiksi luomujogurteista sun on valittava aina se, missä ei ole yhtään lisättyä sokeria. Luomusokerissa on glutamiinihappoa ja glysiiniä, jotka ovat arominvahventeita: siis aisteihin vaikuttavia aineita, jotka myös lisäävät mahahapon eritystä. Tuo mahahapon liikaeritys yhtäkkiä saattaa hyvinkin olla monen vaivan taustalla ja polttaa suoliston rikki, miksei olisi :-k

Luomukermoja ei pidä käyttää ollenkaan, koska niissä on lisättynä karrageenia E407, joka taas aiheuttaa koe-eläimillekin tulehdusta (googlaa Tobacman ja carrageenan). Se on luomusallittu, mutta itse kun tietää varoa, käyttää esim sitä turkkilaista Lindahlin ekojogurttia ilman hiilarilisää. Jos on akuutti päällä, mitään kuitua ei passaa syödä, ennen kuin paranee. Mut luomumaitoa janojuomaksi, sitä rasvaisempaa kannattaa käyttää. Katso, ettei missään juomassa ole myöskään askorbiinihappoa E300, sillä se lisää verenvuotoa. Juomissa sitä onkin paljon. Jos JOSKUS jotakin alkoholia haluat ottaa ja lääkitykseltä pystyt, on luomuvalkkarit siedettävämpiä, kuin mikään muu. Mut kaikki fosfaatit (joita ne tyhjennysaineetkin ovat) estävät ravinteiden imeytymistä (ja aiheuttavat osteoporoosia!) täytyy myös jättää pois jokapäiväisestä juoma/ruokavaliosta.

Luomulihaa vaan paljon, eikä mitään syanidisuolaa E536 siihen sitten. Oikeeta voita pannuun, mieluiten sitä suolatonta, kun suolassahan on syanidia... Mut muista nukkua kunnolla joka päivä! :ronsu:

ViestiLähetetty: 2010-01-26 14:10:22 
Löysin tuolta hienon kuvan, mut en tohdi sitä selittää muille...Ensin täytyy tietysti ymmärtää lukemansa ja arvelen, et Sinä sen osaisit parhaiten. Toki joku muukin, jos vaan ehtii ---ja kiinnostaa, vois...suomeksi tietysti ...
Kiitos! :smt055

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 128 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 7 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00