karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-22 20:25:08

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 196 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 510 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2010-05-18 09:51:49 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

En ole ollut vakuuttunut karppaamisen ehdottomasta paremmuudesta kaikille. Mutta Schwarzbeiniin uskon vielä paaaaaljon vähemmän.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2010-05-18 09:56:27 
Vieras kirjoitti:
Eli saatte painon putoamaan??? Joo, yleisin vastaus; jätin pois viljat, perunan, sokerin ja lisäsin rasvaa ja kilot vaan katos, tost noi vaan, puf. Miksi mulla ei sitten käy noin? Yli kolme vuotta karpanneena oon 17 kiloa saanu pois reipas kaksi vuotta sitten ja 80 kiloo olis viä pudotettavaa mut eipä ne vaan mystisesti katoa vaikka vähähiilarisella ollaanki. Miettiny oon josko alkais vähärasvaselle mut en jaksa sitä jatkuvaa puputtamista. Alkaa vaan usko loppua ja haluisin jo nähdä pienenpiä lukemia vaakassa ku en vaan tiedä miten.
Sanotaan että karppi ruualla nälkä pysyy poissa kevyesti kuusiki tuntia mut minul on jo kolmen tunnin jälkeen nälkä. Esim tänään söin kolme paistettuu munaa ja yhden ukkopekka pekoni makkara ja teetä reippaalla kermalla ja noin kolme tuntia ja taas nälkä. Ketoosia kokeiltu ja todettu todella vaikeaksi koska en tule kylläiseksi eli nälkä ei lähde vaikka purkista rasvaa vetäs. Korkeammilla hiilareilla nälkä lähtee ja palaa pian ja saa olla varovainen ettei paino nouse.
Ne 17kg mitkä joskus sain pois oli aika tyän takana, varsinkin kun lukee kirjotuksia miten ihmiset kadottaa kilonsa alettuaan karppaamaan, tulee olo et mikä minussa on vikana... Onko ketään toista kenel olis vaikeempaa ku vois kuvitel?

Karppaus ei toimi kuten haluaisit ja kuitenkaan et halua kokeilla vähärasvaista kun et jaksa sitä jatkuvaa puputtamista? Hankala tilanne.
Vastoin joidenkin mielipiteitä tuo ketoosiin siirtyminen taitaa olla joillekin aika pirusti hankalempaa kuin taas toisille. Meikäpoikakin on ketoosia kokeillut jos jonkin kerran ja joka kerta horjunut elämän ja kuoleman rajamailla viikosta toiseen. Jostain syystä en ole saanut sitä toimimaan optimaalisesti. Sen sijaan katselisin teikäläisenä enemmänkin tuollaista ZONE-maista lähestymistapaa missä rasvan määrä on kohtuullisempi ja hiilatkin hiukan korkeammalla.

Vieras 2

ViestiLähetetty: 2010-05-18 10:00:31 
Poissa
kirjastokarppi
kirjastokarppi

En ota kantaa SP:n sinänsä kun en ko. systeemiä tunne, mutta muuten olen sitä mieltä että 150 g hh/vrk suositus on myös karppaamista. Ihan noin yleisenä nillityksenä eikä henk.koht. yhtään kellekään, mutta mua vain jaksaa ärsyttää se, että tälläkin palstalla kielenkäytössä usein karppaus = ketokarppaus/alhaiset hiilarit ylipäätään, ja tämähän nyt vain ei pidä paikkaansa kuten jokainen yhtään valistuneempi karppi tietää.

Noh, se semantiikasta. Jatkakaa...

Karppilan päiväkirja: Antakaa aikaa haaveilla ja ajatella hiljaa

VHH-blogi: http://voimanala.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2010-05-18 10:36:03 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Optimaalinen hiilarimäärä on eri ihmisille erilainen. Se vain pitää hakea kokeilemalla. En ole ikuna nähnyt raportoitavan, että ketoosista on ihmiselle terveydellistä haittaa. En ikinä missään. Mutta jos alhaisilla hiilareilla ei ole hyvä olla, on se täysin ilmeinen peruste sille, että homma ei semmoisenaan pelitä. Oma olo pitää olla se mittari jolla mennään. Silloin kun pudotettavaa on esim. montakymmentä kiloa, painonpudotukseen pitää varata vuosia. Ei ole realistista edes yrittää tehdä sitä huonolla ololla. Ja voi olla että kaikille se ei vain onnistu millään. Koska syödä kumminkin pitää, mahdollisimman ravinteikkaasti ja riittävästi. Ne kilot jotka on niin sitten on, jos ne ei järkevillä keinoilla lähde.

Toki lääkärissä voisi käydä pyytämässä lähetteen ja tarkistaa nuo leptiini- ja kilpparijutut. En ole lääkityksestä aivan varma, jättäisin päätöksen lääkärille.

Ite, jos oma kroppa ei järkevästä syömisestä ja nukkumisesta huolimatta pelittäisi, käyttäisin ensisijaisena hoitona hathajoogaa ja qigongia. Jos hormonipuolelle mennään, niin Varpu Tavin hormonijooga-kirja vaikuttaa täysjärkiseltä, vaikka mainitseekin Schwartzbeinin lähteissään.

Uskon fiilispohjalta elämiseen, siihen että kehoa kuunnellaan, mutta mahdollisimman pitkälle oikeastaan unohdetaan koko oma itse.

ViestiLähetetty: 2010-05-19 01:32:09 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Mirka kirjoitti:
Ja voi olla että kaikille se ei vain onnistu millään.

Sikäli sen vähän mitä olen sbeiniin tutustunut, juuri tuohon väliin se Diana on kirveensä iskenyt. Että meillä kaikilla olisi mahdollisuus hoikistua ja normalisoida kehon koostumus. Ja hän painottaa sitä, että pitää olla terve tullakseen hoikaksi. Ei toisinpäin kuten nyt on tavallista olettaa.

Nostaisin kalorit pilviin toviksi, vähilläkin hiilareilla. Syö vaan niin paljon ja niin monta kertaa että nälkä lähtee. Sitten tarkistaa mitä tuli syötyä ja kuinka paljon jollakin laskurilla. Alle peruskulutuksen (se on se koomakulutus, joka kuluu vaikka vaan hengittelee sängyssä ilman aivotoimintaa) ei kannata mennä, koska kroppa pistää säätelyt minimiin = se luulee et tulee jääkausi, kaikki tavara vaan varastoon mitä koneeseen tulee. Itse kun olen tämmöinen ruokavammainen ja syöminen on vaikeaa ja kaloreita menee myös aivan liian vähän, niin sanoisin et muuta tapojasi ennen kuin on liian myöhäistä. T. Ikiläski-Mimmi

ViestiLähetetty: 2010-05-22 07:38:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulle tulee paha olo lukea Mirkan kommentteja, joissa mainitaan 'lyyli' ja 'pullataikina'. Jotenkin niin ala-arvoista.. :roll:

ViestiLähetetty: 2010-05-22 07:48:27 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Ripsu kirjoitti:
Mulle tulee paha olo lukea Mirkan kommentteja, joissa mainitaan 'lyyli' ja 'pullataikina'. Jotenkin niin ala-arvoista.. :roll:

Sille on seitsemän vuoden historia.

ViestiLähetetty: 2010-05-22 09:30:26 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Minusta Mirka on siinä oikeassa että kannattaa kuunnella omaa oloaan, varsinkin jos tekee isoja muutoksia ruokavalioon tai esimerkiksi liikuntatapoihin.
Minusta noihin karppauksen "rajojen" ajattelemiseen olisi hyvä mieltää ajatus myös energiaprosenteista.
Jos menee 150 gr hiilareita 800 - 1000 kcal dieetillä niin, tai vaikkapa siihen 1500 asti, niin en oikein karppauksesta puhuisi jos se ei pelitä.

ViestiLähetetty: 2010-05-22 11:33:33 
Poissa
kirjastokarppi
kirjastokarppi

mlv kirjoitti:
Minusta noihin karppauksen "rajojen" ajattelemiseen olisi hyvä mieltää ajatus myös energiaprosenteista.

Komppaan.

Mikä se karppaamisen raja sitten olisi... onko esim. 40% hh/10-20% p/40-50% r karppia? Lasketaanhan Zonekin jonkinsortin karppaamiseksi... sorry OT, kunha pohdiskelen...

Karppilan päiväkirja: Antakaa aikaa haaveilla ja ajatella hiljaa

VHH-blogi: http://voimanala.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2010-05-23 16:38:28 
Siperia kirjoitti:
Minä en kyllä suosittelisi kävelyä ihmiselle, jolla on polviensa päällä 80 kg ylimääräistä!

Minulle ei kävely ole mikään ongelma painon puolesta vaan, kuten kaikki liikunta joka kuluttaa enemmän, se tuppaa lihottamaan. Aktiiviset liikunta harrastukset loppuu aina parin viikon jälkeen kun vaatteet kiristää eikä mahdu päälle. Varmaan jotain nesteiden kerääntymistä lihaksiin tai muualle kroppaan?
Mitenköhän saisi hiilareita nostettua ilman viljoja ja mahdollisimman vähillä maitotuotteilla? Olen nyt pitänyt pientä taukoa minulle "tiukasta" karppauksesta ja syönyt jälkiuunileipää ja täysjyvä pastaa, olen huomannut että korkeammat hiilarit sopii paremmin mutta selkarankareuma ei tykkää yhtään. Selkä aivan soosina kolmen oireettoman vuoden jälkeen.
Olin siinä uskossa että karppaus auttaa tuollaisiin hormooni ongelmiin ja kun olen niin kauan karpannut kuvittelin ettei niissä olisi vikaa, kilppari kokeet on otettu pari vuotta sitten, silloin ei mitään erikoista mutta tilanne on tietenkin voinut muuttua. On vain korkea kynnys mennä lääkäriin kun he vain höpöttää sitä kuin lihava olen ja kaikki mikä on vikana johtuu siitä, oli se sitten pään tippuminen hartioilta tai turvonnut nilkka. Koko ikäni olen sitä kuunnellut enää en viitsi.
Vielä siitä ruuan määrän lisäämisestä sen verran että esim. kolme munaa paistettuna ukkopekka makkaralla ja siihen kuppi teetä maidolla (pienellä lirulla, ei vaikutusta nälän syntyyn kokeiltu on) täyttää mahan niin etten jaksa syödä muuta mutta nälkä tulee kuitenkin siinä noin kolmen tunnin päästä, jos lisään rasvaa ruuan määrä vain pienenee nälkä tulee samanlai.

ViestiLähetetty: 2010-05-23 17:15:57 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

On tarkoituskin, että ruoan määrä pienenee. Ite jaksaisin juuri ja juuri syödä kolme munaa, ilman makkaraa.

Siihen ateriavälinälkään saattaa auttaa, että juo puolisen litraa vettä.
Tai sitten juuri sinulle tiheä ateriarytmi sopii. Syöt aamiaiseksi vain kaksi munaa, ja sitten kolmen tunnin päästä sen kolmanne TAI ukkopekan salaatin kera.

ViestiLähetetty: 2010-05-23 17:26:09 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Joo munkin mielestä veden juominen auttaisi ateriavälien pidentämiseen sekä tottuminen näihin väleihin. Ja yksi mikä itselläni auttaa, on että menee johonkin missä ei vaan voi ajatella ruokaa, esim jumppa etc. Ja taas tulee tunti lisää ennenkuin pääsee syömään :lol:

ViestiLähetetty: 2010-05-23 17:31:38 
Tarkotin tuota ruuan lisäämistä heille ketkä ehdotti määrän lisäämistä. Juon vettä n 3-4 litraa vettä päivittäin että kyllä sitä tulee juotua syömisen välissä. Ja kun töissä on niin ei siinä kerkeä ruokaa miettiä paitsi kun vatsa murisee kauheasti

ViestiLähetetty: 2010-05-23 17:38:30 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Oletko tottunut tiheään syömiseen? Kroppa oppii ruokarytmiin, milloin ruokaa on odotettavissa, ja erittää ruoansulatusnesteitä sitä ennakoiden. Sitä se kurniminen käsittääkseni on.

Joko yrität tottua harvempaan rytmiin, tai vaihtoehtoisesti, pitää pienentää ateriakokoa. Pitäisin ensimmäistä vaihtoehtoa useimmille parempana, mutta yksilöitähän me olemme, ja jokaisen on etsittävä itselle toimiva systeemi. Toisilta voi kysyä lähinnä vain ideoita, mitä voisi kokeilla.

ViestiLähetetty: 2010-05-23 18:39:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jaha ja täällä on menossa melkoiset vänkäämiset. :shock:

Komppaan miirumaikkia siinä, että tule Vonkaleisiin ja sitä kautta palliksiin (pallokaloihin voi hakea jäsenyyttä). Sieltä saat hurjasti mahtavaa vertaistukea muilta vonkaleilta ja pallokaloilta, jotka taistelevat samojen asioiden kanssa.

Mieluusti kuulisin myös ketjun aloittajan makrot, paljonkos sitä hiilaria, protskua ja rasvaa menee? Minusta syömiset vaikuttivat enemmänkin vähäkaloriselta runsasproteiiniselta kuin vähähiilariselta runsasrasvaiselta, joka olisi se tarkoitus, jos kiloista haluaa päästä eroon tervehtymisen keinoin.

Itse en kuulu kaloriteoriaan uskoviin, koska ylimääräinen rasva ylivuotaa pois eikä varastoidu kehoon. Sen voi huomata hyvin siitä, jos syö runsasrasvaisen aterian niin vessareissulla voi tulla pieniä rasvatippoja pönttöön. Aivan kuin, jos olisi syönyt Xenicalia.

Täällä yleisellä puolella en tahdo vängätä sellaisten kanssa, jotka ovat jo normaalipainoisia, eivätkä ymmärrä sairaaloisesti ylipainoisten metaboliaongelmia. (muoks! tulipa se nyt sitten kuitenkin tehtyä - sorry!)

Tervetulleeksi vonkaleihin ja palliksiin toivottaa seesami - lähes 60kg ylipainoa.

ViestiLähetetty: 2010-05-23 18:48:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
Ongelma voi olla esimerkiksi leptiiniresistenssi, mikä on ylipainoisilla yleinen. Leptiini on kylläisyydentunnetta säätelevä hormoni.

Jos se on epäkunnossa, niin varmaankaan ei auta muu kuin sillä itsekurilla säätää ruoan määrää vähemmäksi. Kolme munaa ja vielä makkara yhdellä aterialla on todennäköisesti liikaa. Itelleni riittää kaksi munaa ja pekonisiivua tai kaksi viipaletta meetvurstia. Ehkä kalorilaskuriakin kannattaisi kokeilla.

Omista kokemuksistani johtuen en allekirjoita tuota ollenkaan. Erityisesti itsekurilla kaloreiden säätäminen vie vain syvempään suohon. Luultavasti alkuperäinen aloittaja olet juuri tuota kokeillut ja siksi painosi ei putoa.

Enemmän vaan energiaa kroppaan, jotta kylläisyyskeskus alkaa toimia. Itselläni näin tapahtui ja uskon sen toimivan muillakin. Kaloreiden vahtaamiseen ei kannata ollenkaan lähteä reilusti ylipainoisena. Ennemminkin pitää nostaa energiamäärää, jotta saa metaboliansa kuntoon.

Lisäksi suurella osalla sairaalloisesti ylipainoisilla on insuliiniresistenssi, ellei vielä ole Diabetes 2:sta. Tuo insuliiniresistenssi pitää myös ottaa huomioon ja syödä sen mukaan.

Sairaalloisesti ylipainoisilla metaboliahaasteet ovat aivan toisenlaisia, kuin muutamia kiloja pudottavilla tervekroppaisilla.

ViestiLähetetty: 2010-05-23 18:53:33 
Poissa
pallopollari
pallopollari

seesami kirjoitti:
Minusta syömiset vaikuttivat enemmänkin vähäkaloriselta runsasproteiiniselta kuin runsasrasvaiselta, joka olisi se tarkoitus, jos kiloista haluaa päästä eroon.

Täällä yleisellä puolella en tahdo vängätä sellaisten kanssa, jotka ovat jo normaalipainoisia, eivätkä ymmärrä sairaalloisesti ylipainoisten metaboliaongelmia.

Tervetulleeksi vonkaleihin ja palliksiin toivottaa seesami - lähes 60kg ylipainoa.

KOMPPAAN!!!

Kattopaino 130kg Tällähetkellä 90kilon tietämillä ja tavoitepaino 72...
Matkaa on siis vielä jäljelle vaikka elämäni aikana oon pudotellu semmoset 80-90kg matkanvarrelle :lol:
Tämmösen kokoluokan etenemiset on harvoin suoraviivaisia.

ViestiLähetetty: 2010-05-23 18:55:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Siperia kirjoitti:
Minä en kyllä suosittelisi kävelyä ihmiselle, jolla on polviensa päällä 80 kg ylimääräistä!

Enkä minä! Vaikka minulla on ylimääräistä painoa vain vaivaiset vajaa 60kg. Tuolla tavalla saa vain rasitusvammoja. Nimim. kokemuksella.

ViestiLähetetty: 2010-05-23 19:00:03 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Pyöräily voisi olla parempi liikuntamuoto kovasti ylipainoiselle, tai uinti :P

ViestiLähetetty: 2010-05-23 19:04:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
Mulle Miskisun ketju ei ole osoittanut yhtään mitään. Entäs jos lyyli vain lopetti karppaamisen, päästi ittensä lihomaan kuin pullataikina ja sitten etsinyt sille hörhökirjallisuudesta fiinin kuuloisia selityksiä?

.

Tämä viesti ei ainakaan ole omiaan kannustamaan sairaalloisesti ylipainoista terveyden ja laihtumisen tiellä. Toivoisin konkarikäyttäjältä hieman muita arvostavampaa kommentointia.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 196 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 510 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00