karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-27 19:02:07

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 49 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2010-05-12 12:41:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

misukisu kirjoitti:
Tarkoitat siis niitä vibramin five-fingereitä, oletan? Vibramihan tekee pohjia tosi moniin kenkiin... ja sen lisäksi vielä niiden mallistossa on fingereiden lisäksi tavallisia lenkkareita ja vaelluskenkiä. Kun olin ostanut omat tossuni, tajusin että mulla oli kahdet vibramit (pohjat) kotona jo valmiiksi :)

Haha, joo, siis mä en tiennyt, että ne tekee muitakin :)

Mutta mulla on siis ne sprintit five fingersit.

Tosi jännää huomata, että tavalliset kengät kiristää mun lonkkia, mutta se selittää paljon, mä olen kans huomannut, että tavalliset kengät saa mut jännittämään esim. hartiota, enkä uskalla jotenkin käyttää koko jalkaa ne jalassa. Noi vibramit ottaa kunnolla kiinni maasta, ja antaa tukea koko vartalolle, ja antaa sen rentoutua liikkeessä. Mulla on pohkeet ja nilkat paksuuntunu ihan selvästi, ne on paksummat ku silloin, kun ratsastin monta tuntia päivässä, ja mun varpaat on pidemmät, niissä on kans kunnolla voimaa nyt.

Eilen kävin yökävelyllä ne jalassa, ja oli kirkas tähtitaivas, se oli ihanaa, jotenkin on niin paljon enemmän yhtä sen luonnon kanssa, kun ei tarvitse käyttää tavallisia kenkiä :)

ViestiLähetetty: 2010-05-12 12:52:33 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

Noi kuulostaa kyllä tosi mielenkiintoisilta kengiltä. Harmi, että toistaiseksi ainakaan ei oikein ole varaa sijoittaa sellaiseen kokeiluun. Minulla olisi myös pohkeissa ja nilkoissa varaa paksuntua, ne kun on varsinaiset rimpulat muuhun kroppaan verrattuna. Ja tossa taannoin, kun olin päivän korkkareissa, tajusin että etupuolen lihakset polvesta alaspäin ovat tosi olemattomat.

Mutta miten Vibramien käyttö eroaa kokonaan ilman kenkiä olemisesta? Minä kun olen suurimman osan päivästä sukkasillaan kotosalla. Vai onko juju nimenomaan siinä, että ilman kenkiä pitäis kävellä maastossa?

ViestiLähetetty: 2010-05-12 13:01:22 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Niistä löytyy ketjukin, mutta käytännössähän toi matkii ilman kenkiä olemista, ei vaan tarvii varoa että saa lasinsiruja tai muuta jalkapohjaan. Eli ulkokäyttöön.

Mun tekis mieli käyttää noita työmatkalla, mutta vielä en oo kehdannut, kuljen kuitenkin kaupungin läpi... mieli kyllä tekis.

Noita "paljasjalkakenkiä" on muitakin, esim nämä vivo barefootit, joissa pohjana on vain kevlarkangas: http://www.terraplana.com/mens-vivo-bar ... 3_157.html

ViestiLähetetty: 2010-05-12 20:46:31 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

12.5.2010 - Päivä 2.3 (lyhyt ohjelma)
2. Viikko: syvennetään venytyksiä

Lyhyt ohjelma ja 12 hengenvedon venytykset. Aikalailla ulkomuistista meni jo. :) Jännä, kuinka noissa venytyksissä tuntee koko ajan kehittyvänsä. Aina hoksaa jotain uutta joko liikkeestä tai omasta kropastaan. Eilen hoksasin, että Nousevan auringon hengitykseen keskittyvä harjoitus (jonka tarkoitus on tuntuman saaminen keuhkojen yläosaan), tuntuu tosi hyvältä tuossa koko rintakehässä. Tein sitten sitä vähän aikaa tänäänkin, vaikkei se lyhyeen ohjelmaan kuulukaan.

Putkiston lisäksi tein kevyttä kepin kanssa heilumista ja vähän kykin kasvimaallakin.

Käsiäni roikottelin tänään peilin edessä. :lol: Ja kappas vaan :roll: ne roikkuvat huomattavasti symmetrisemmin, kun tuota oikeaa, korkeampaa hartiaa vetää alaspäin.

ViestiLähetetty: 2010-05-13 21:03:07 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

12.5.2010 - Päivä 2.4 (lepo)

Vuorossa taas hyvinansaittu lepopäivä.

Kevyttä keppijumppaa ja vaunujen työntelyä. Tällä kertaa tuli mieleen, että voinhan minä ihan oikeasti avojaloinkin kävellä. Ei meillä juuri koiranpaskaa suurempia uhkia jaloille löydy - sileäksi painunutta soratietä ja nurmikkoa. Se oli mukavaa. Tuli ihan uusi ulottuvuus kävelyyn. Normaalisti lepuutan silmiäni maisemissa. Keväiset pellot ovat mielestäni niin kauniin väriset, että sielu lepää. Sinisestä taivaasta puhumattakaan. Avojaloin kävelemisestä tuli tuntoaistille samanlainen elämys. :) Ja totta tosiaan avojaloin kävelyyn käytti ihan eri kohtia jalasta kuin kengät jalassa kävelyyn. Ei sitä täällä sisällä kävellessä niin huomaakaan, kun ne kävelyt on sellaisia pieniä siirtymiä eikä varsinaisesti kävelyä. Avojaloin tuli käytettyä paljon enemmän juuri noita säären etuosaa, päkiää ja varpaita, joiden valitin olevan huonolla tolalla. Sisälle tullessa jalkapohjissa oli edelleen mukava tunne, niin kuin veri kiertäisi vilkkaammin. Tämä tulee ehdottomasti kuulumaan ohjelmaan jatkossakin aina kun vaan säät sallii. :mrgreen: Tuhannesti kiitos Killmister tämänkin havainnon herättämisestä. :)

Keppijumppaillessa löysin taas yhden epätasapainoisuuden. Keppi niskan takana vartalo kiertyy paljon pidemmälle oikealle kuin vasemmalle. Vasemmanpuoleinen vino vatsalihas kinnaa. Ja tästä(kin) kiitos mennee ipanan kantelulle vasemmassa kainalossa.

ViestiLähetetty: 2010-05-15 15:59:52 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

15.5.2010 - Päivä 2.6 (koko ohjelma)

Eilen ja tänään taas pitkä ohjelma. Eilen 14 ja tänään 17 hengenvedon venytyksiä. Aika pitkältä rupeaa jo nuo ajat tuntumaan ja välillä pyrkii keskittyminenkin herpaantumaan. Välillä tulee ajatuksia, että jos vaan jättäis kesken... :P Mutta en jätä. Kyllä tässä selvästi on edistystä tapahtunut. Pää tuntuu tosi irtonaiselta, lavatkin irtoavat jo. Venymisen huomaa siitäkin, että esim. reisien sisäosien venytyksen on edellisillä kerroilla voinut aloittaa siitä asennosta, mihin viime viikolla sai itsensä vasta venytyksen lopussa. Pystyn myös rentouttamaan hartiat, kaulan ja kurkunpään ihan eritavalla kuin ennen ohjelmaa. :)

Tässäpä toisen viikon päätteeksi edistyskuva, tällä kertaa vähemmissä vaatteissa. Ihan hirveästi ei minusta näytä mitään viikossa tapahtuneen. Sivusta näyttää niin kuin hartiat olisivat alempana, mutta tiedä sitten, kun ei edestä eikä takaa näytä? Oikea käsi on liikahtanut inasen lähemmäksi vartaloa ja pään asento on taas muuttunut. Mahtaakohan tuo niskan mutka eteenpäin oieta koskaan? :roll: Kirjan mukaan ensi viikko on se, jolloin pitäisi tosissaan ruveta tapahtumaan.

Kuva

ViestiLähetetty: 2010-05-18 19:03:12 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

19.5.2010 - Päivä 3.1 (koko ohjelma)
3. Viikko: Syvät, intensiiviset venytykset

Nyt kolmannella viikolla olisi tarkoitus käydä koko ohjelma läpi neljä kertaa ja lisäksi lyhyt ohjelma 1-2 kertaa.

Lainaa:
Anna mennä! Tämän viikon aikana ei ole kysynys pelkästään siitä, että käyt ohjelmaa läpi, vaan myös siitä miten käyt sitä läpi. Kolmas viikko on ohjelman tärkein viikko. Tunnet kyllä eron viikon loppuun mennessä...

Paineita paineita... Voi olla, että minulla menee tähän viikkoon pidempään kuin viikko. 8-[ Mutta ei kai se mitään haittaa? Olen ollut viime päivinä tosi väsynyt ja eilen en jaksanut edes ajatella venytteleväni, joten tämä viikko alkaa vasta nyt tiistaina. :P Voi olla, että joudun pitämään enemmänkin lepopäiviä. Perjantaina olisi reissuun lähtökin. En kuitenkaan haluaisi käydä ohjelmaa läpi puolihuolimattomasti. Mieluummin pidän enemmän välipäiviä, mutta sitten kun teen, teen kunnolla.

Tämän päivän harjoitukset menivät kuitenkin juuri kirjoittamastani huolimatta jotenkin puolihuolimattomasti. :? Ilma oli (ja on edelleen) tosi hiostava ja matalapaineinen. En itsekään tuntenut olevani parhaimmillani ja sitten kun ipanakin oli (ja on edelleen) kiukkuinen ja kitiseväinen ja vaati huomiotani pitkin ohjelmaa. En siis tiedä, oliko tämänpäiväisestä juuri mitään hyötyä. :roll: Jotakuinkin 19 hengenvedon verran pyrin venytykset pitämään. Aika pitkältä se aika tuntuu.

ViestiLähetetty: 2010-05-25 08:15:51 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Jään seuraamaan. Voisin myös ottaa ohjelman kokeiluun heinäkuussa kun tanssitunneista on taukoa. Minulla on jotain älyttömiä hermokireyksiä alaselässä, takareidessä ja polvessa eikä yläselän liikkuvuus ole ihan parhaasta päästä.

Edit: Olin joskus opistolla johon mentiin Siperian suoraksi kutsuttua tietä. Toisella puolella oli golfkenttä ja toisella järvi, joten talvella tuuli oli melkoisen hyytävä. Pakkasilla laitoin yleensä kolme pipoa päällekkäin. :D

ViestiLähetetty: 2010-05-25 09:11:34 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

^Moro vaan!

En ole hetkeen päivittänytkään tätä. Ei hommaa ole jätetty kesken, mutta katsoin parhaaksi pitää pienen huilitauon, helteessä treenaaminen kun vei voimat niin pahasti. Katsotaan sitten, täytyykö palata ohjelmassa taaksepäin vai voinko jatkaa suoraan kolmosviikosta. Todennäköisesti teen ohjelman joka tapauksessa loppuun vähän hitaammassa tahdissa.

jatsityttö kirjoitti:
Edit: Olin joskus opistolla johon mentiin Siperian suoraksi kutsuttua tietä. Toisella puolella oli golfkenttä ja toisella järvi, joten talvella tuuli oli melkoisen hyytävä. Pakkasilla laitoin yleensä kolme pipoa päällekkäin. :D
:mrgreen:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 49 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3

Kaikki ajat ovat UTC+02:00