Vieras kirjoitti:
Muistan jostain lukeneeni, että hiilarien sietokyky alenee pysyvästi karppauksen jälkeen. Se tukis ajatusta, että palatessaan korkeammille hiilareille esim. karppaaja lihoo nopeammin kuin vaikkapa painonvartija. Tutkimusviitettä mulla ei valitettavasti ole tähän hätään antaa
t. toinen vieras
Näin D2:sena voin kertoa yhden kokemuksen, jonka erittäin moni D2:nen allekirjoittaa varmaankin. Minulla se heikentynyt hiilarisieto on tullut nimenomaan vt-linjalla. Mulla ei ole karppitaustaa ennen diagnoosia, sen sijaan painonvartijoita ja muuta vt:n laihdutus"KUURIA" on takana kyllä ja reippaasti. Nimenomaan niistä ruoista, joita Puska & kumppanit kutsuu terveellisiksi.
Minun mielipide on, että heikentynyt hiilarinsieto nimenomaan aiheuttaa sitä lihavuutta. Eli voimme katukuvassa nähdä jo lapsista kenellä on heikentynyt hiilarinsieto. Meillä nimittäin poika (15v) oli pyöreä pienestä pitäen, ei lihava mutta pyöreä. Ja kun itse sain mittarin, niin pojalta mitattiin myös kotona arvoja ja kohonneethan ne oli. Sillä saamarin "terveellisellä" tyylillä. Karppiin siirtyessä lapset ovat sanoneet olevansa pirteämpiä ja jaksvansa paremmin ja poikakin on mielissään, kun ehtii muutakin nykyään kun pelkkää syömistä. Ennen vaikka kuinka söi, niin 1,5h päästä oli nälkä. Sillä "terveellisellä" ruoalla siis. Lisäksi poika ei ole kasvanut kun muutaman sentin tämän vuoden aikana ja paino on pysynyt samassa (nousu on siis pysähtynyt), mutta pojan kropan muoto on muuttunut. Ei ole enää pyöreä.
Ei siis kannata uskoa sokeasti kaikkea minkä lukee. Vaan kannattaa olla kriittinen.
Ja kyllä minä ainakin lihoin painonvartijoiden jälkeen ne vaivalla poissaadut 8kg tulivat takaisin - n. 0,5 vuoden homma ja parissa kuukaudessa tuli 10 kg takaisinpäin. Sillä vt:llä. Meillähän syötiin terveellisesti, (täysjyvä)leipää, mahdollisimman rasvatonta ym. Toisella kertaa sain 5kg pois, siihenkin tais mennä vähän rennommalla tyylillä puolisen vuotta, takaisin tuli parissa kuukaudessa 6-7kg.
Allekirjoitan just niin sen, että jumankauta se ruokavalio millä ne kilot on tulleet kerryttää ne kilot takaisin ihan milloin vaan, jos sellaiseen ruokavalioon alkaa uudelleen. Miksei se kerran lihottanut ruokavalio olisi sitä uudelleen? Oli se mikä lystää.