Anonymous kirjoitti:
Vielä pari korjausta ja täsmennystä (se perinteinen "kerta kiellon päälle"

):
MÄ suosittelen syömään 1-2 g proteiinia / painokilo (eikä edes rasvaton painokilo) riippuen siitä laihduttaako, miten paljon liikkuu jne. Virallinen MINIMIsuositus on 0,8 g / painokilo (eikä edes rasvaton painokilo).
Niin, proteiinin laskeminen per painokilo jos se painokilo ei olekaan painokilo, vaan jotain ihan muuta, kuulostaa älyttömältä. Ihan sama kun sanoisi että syökää nyt vaikka 70 grammaa proteiineja päivässä.
Anonymous kirjoitti:
valvotuissa olosuhteissa, joissa tutkittavien energiankulutusta ja -saantia voidaan valvoa ja tutkia tarkkaan, ei ole vielä koskaan nähty tällaista ihmettä (tai sitä, että joku söisi alle kulutuksensa eikä laihtuisi). Toistan, EI KOSKAAN.
Se, että Sallan Naruskassa talven virallinen pakkasennätys oli -50°C ei tehnyt oloani yhtään lämpimämmäksi Pelkosenniemellä kun siellä oli -54°C. Se, että virallinen näkemys oli, ettei kaktus nappaa ihmiseen kiinni ei lämmittänyt ollessani silloisen puolisoni kanssa Koloradoaavikolla kun kaktus kävi häneen kiinni, vaikka nykyään tunnustetaankin että kylläpä niin tapahtuu.
Eli se, ettei tuollaista ihmettä olla nähty virallisissa tutkituissa olosuhteissa ei ole todiste siitä etteikö niin tapahtuisi. Käytännössä kuitenkin joko niin tapahtuu tai pikemminkin elimistö vähentää energiankulutustaan, mikä on kauniimmin ja täsmällisemmin sanottu kuin sanoisin, että henkilö kuolee. Ja kuolee tai ainakin sairastuu pahasti paljon nopeammin kuin laihtuu.
Minä keksin kerran, että hei, talvella kannattaa pitää vaatetus minimaalisena, silloin elimistö joutuu tuottamaan hirveästi energiaa lämmön ylläpitämiksi ja laihtuu; ei toimi vaihtolämpöisillä. Valvotuissa tutkimusolosuhteissa on todettu että näin todellakin tapahtuu, mutta kylmettyminen uhkaa hyvin paljon ennen sitä.
Eli noita tutkimustuloksia pitäis osata lukea ja tulkita kanssa. Ja ennen kaikkea epäillä.
Anonymous kirjoitti:
(ja siksi esim. väitän Finravinto-tutkimuksen tulosten olevan pielessä ainakin suomalaisten energian, alkoholin, rasvan ja hiilihydraatin saannin suhteen => väitän että kumpaakin saadaan enemmän kuin mitä raportoidaan).
Kun havaitut tosiseikat eivät vastaa omaksuttuja ennakkokäsityksiä, tosiseikkoja on muutettava. Mutta ollakseni looginen, en syytä sinua tästä; itse edellä syyllistyisin samaan.
Anonymous kirjoitti:
ei keskustelijoiden välillä liene keskimäärin (= valtaosa on samaa mieltä) kauhean suurta erimielisyyttä siitä, että valkoinen jauho ja sokeri on epäterveellistä ja kasvikset ovat terveellisiä. Eli ne ovat asioita, joista tietyssä mielessä on paha väitellä. Tai että mulle on turhaa tulla "opettamaan" että "suomalaiset syövät liikaa hiilihydraattia" tai "rasvakammo on turhaa/rasvaa pitää syödä" tai "proteiinin saanti on tärkeää" tai "pitää syödä lisää kasviksia" tai "hirveät insuliinipiikit ovat pahasta" tai "valkoinen jauho ja sokeri sucks" tai "Atkins ei ole hengenvaarallinen" tai "kyllä Montignac/Zone/Atkins laihduttaa", koska olen asiasta ihan samaa mieltä => em. väitteissä ei ole mitään keskusteltavaa.
*Helpottunut huokaus* Missä sitten on ongelma?
Anonymous kirjoitti:
Mun kanssa voi sitten yrittää väitellä siitä, että onko ketoosi laihtumisen kannalta välttämätöntä (väitän että ei), onko ylenmääräinen (energiaa yli 40 E% rasvasta) rasvan saanti hyväksi (väitän että ei), onko mitään syytä rajoittaa minkään hedelmien tai muiden kasvisten syöntiä (väitän että ei), pitäisikö noudattaa tiettyjä ruoka-aineiden yhdistelysääntöjä (väitän että ei), onko tyydyttynyt rasva täysin vaaratonta (väitän ettei ole täysin vaarallista, muttei niin vaarallistakaan, kuin jotkut tahot haluavat uskotella), miksi Atkins/Zone/Montignac laihduttaa jne.
Voila!
Eihän tässä pahasti tökkää silmään kuin tuo kasvisten rajoittamaton syönti. Lukitsenko vastauksesi? Mitä tahansa kasvista? Rajoittamattomasti? Haluan palkita sinut käyttämättä jääneillä kasviksillani, kuten puntilla sokeria ja pussillisella vehnäjauhoa.
Anonymous kirjoitti:
No, näitäkään väittelyitä ei tarvitse käydä täällä -- ja jos on syytä epäillä, että kumpikaan väittelijä (ts. minä ja joku teistä) ei tule muuttamaan mieltään/näkemään toisen näkökulmassa mitään arvokasta/oikeaa, niin voi kysyä onko koko väittelyssä mitään järkeä.

Ei, mutta elämässä ei ylipäätään ole mitään järkeä.