Nyt on työhommat alta pois, ja voin kirjottaa rauhassa. Nimittäin, mua alkoi hirvittämään että mulla oiski jotain pielessä kilpirauhasen suhteen... Täytynee ensin selittää taustoja, yritän lyhykäisesti.
Mulla todettiin selkärankareuma vuonna 2003. Aluksi selkä oli tosi pahana ja oikea nilkka. Selkä on asettunu vuosien mittaan mutta nilkka on ollut kipeä ja tulehtunut lähes koko tämän ajan. Lääkkeitä on lisätty aika ajoin, ja kortisonia pistetty nilkkaan ja syöty kuureina. Välillä myös polvet ja toinen kyynärpää ovat olleet tulehtuneita ja kipeitä. Aloitin Salazopyrinillä, myöhemmin lisättiin Trexan, ja vuosi sitten aloitettiin vielä Humira-piikit (biologinen lääke), kun reumalääkäri päätti että nyt se nilkka pitää saada kuntoon ennenku se on ihan paskana lopullisesti.
Ikinä, siis IKINÄ, mulla ei näiden lääkeiden käytön aikana ole olleet maksa-arvot kohollaan. Aina olleet tosi hyvät maksa-arvot. Senkka ja crp olleet aina enemmän tai vähemmän koholla. Ja labrassahan mää oon laukannu näiden vuosien aikana meleko tiuhaan.
Nooh, nyt sitte tammi-helmikuun vaihteessa, juuri kun olin alottanu karppauksen, mulle tuli aivan järkyttävä kipu molempiin nivusiin, säteili kylkiin ja reisiin asti. Ainoastaan liikkuessa helpotti. Istuminen ja makaaminen yhtä tuskaa. Koitin viikon verran pärjäillä ja söin muutamana päivän jopa 8 Panacodia pystyäkseni toimimaan jotenkuten. Sitten soitin reumahoitajalle kysyäkseni että mitä tässä pitäs tehdä. Omasta mielestäni se ei ollut reumakipua kylläkään. No reumahoitaja passitti ekaksi labraan, ja tulehdusarvot ei olleet mitenkään kamalan korkeat, mutta maksa-arvot (en ny millään muista oli alat vai asat) oli jotain 180 ja risat... Nooh veikkailtiin että ne panacodit ois nostanu arvoja, ku mulla meni niin monta maksatoksista lääkettä jo reuman puolesta.
Käskynä oli lopettaa kaikki lääkkeet ja tiuha seuranta labrassa. Nivuskipu alkoi sitten helpottaa varmaan osittain itsekseen ja söin myös Meloxicamia, joka ei ole maksatoksinen. Maksa-arvot alkoivat hiljalleen laskemaa, tosi hitaasti kylläkin. Sain aloittaa yhdessä välissä Salazopyrinin, mutta maksa-arvot alkoivat taas nousta. Joten ne piti jättää taas pois. Sen jälkeen yhdissä kokeissa maksa oli viiterajoissa.
Pari viikkoa sitten sain aloittaa Humira-piikit, ja tällä viikolla kontrollissa maksa-arvot oli taas nousseet, ei hälyttävästi mutta kumminki.
Senkka ja crp ovat olleet ok tämän vuoden puolella, reumahoitaja sanoi että itse asiassa ne eivät ole koskaan olleet näin alhaalla kuin tällä viikolla. Itseäkin ihmetyttää ku on ilman lääkkeitä menny tämä talvi ja kevät, ja silti nilkka on melkein parhaimmillaan mitä vuosiin ollu, eikä muitakaan kipuja pahemmin (se tieten tämä karppaus helpottaa niveltulehduksia

)
Mutta siis. Nyt mua mietityttää että mikä niitä maksa-arvoja pitää kohollaan, eikös kilpirauhasella ole jotain yhteyttä maksa-arvoihin? (Ainaski mun yhellä kissalla, mutta joo mää en oo kissa

)
Toivottavasti joku jaksoi lukea tylsän tekstin, ja sai ehkä jotain tolkkuakin. Reumahoitajalle sanoin tammikuussa että karppaan, mutta hän ei kummemmin siihen kommentoinut, enkä ole uskaltanut palata asiaan myöhemmin, pelkään että hän käskee pian lopettaa....