karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-04 14:06:11

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 66 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2007-01-03 07:16:53 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Taitaapa tuokin vaihdella yksilöittäin. Itsellä tulee ketoosimainen olotila kun hiilarit laskevat alle 30 päivässä eli ei tarvitse sinne alle 20 niitä kiskaista.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-03 09:38:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulla on sama...joku 30-40g hiilareita päivässä niin ketoosi kutsuu..

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-03 09:56:55 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Tämähän vaihtelee paljonkin, riippuen mm. siitä kuinka paljon liikkuu. Lisäksi proteiinin määrä vaikuttaa, koska siitäkin saa elimistö väännettyä sokeria. Nykyään en pääse edes alle 20g hiilareilla ketoosiin, ellen vahdi myös proteiinimääriä. Jos taas proteiinia ei kerry liikaa ja treenikausi on päällä, 50-60 g hiilariakin riittää minulla ketoosiin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-03 11:49:03 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

60-70 g tuntuisi minulla olevan raja.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-03 12:08:42 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Mirka kirjoitti:

Tuo on edelleen hivenen ihmetystä aiheuttava raja ottaen huomioon pitkäaikaisen sopeutumisajankin. Ehkäpä kaikki ei ole kopiota fyiologisesta keskivero "malli elimistöstä". Taisi siihen jokin muukin seikka viitata josta olet sanonut mm sokerin säätelysysteemin käyttäytymisestä. (voihan se ominaisuus liittyä myös rasvapuolen säätelyyn)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-03 12:14:39 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Pappa kirjoitti:
Mirka kirjoitti:

Tuo on edelleen hivenen ihmetystä aiheuttava raja ottaen huomioon pitkäaikaisen sopeutumisajankin. Ehkäpä kaikki ei ole kopiota fyiologisesta keskivero "malli elimistöstä". Taisi siihen jokin muukin seikka viitata josta olet sanonut mm sokerin säätelysysteemin käyttäytymisestä. (voihan se ominaisuus liittyä myös rasvapuolen säätelyyn)

Samaa mieltä, mutta joskus kun Mirkan kanssa tästä juteltiin, niin hänellä säätyy proteiinin määrä itsestään aika alas. Ehkä se vaikuttaa. Minä taas olen niitä, jotka voivat syödä vaikka kokonaisen kinkun, jos eivät seuraa tilannetta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-03 13:30:00 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Kohtuuhiilareilta (alle 100g/vrk) alakarpille siirtyessä menen nopeasti ketoosiin 20 g hiilareilla ja pysyn ketoosissa 40-50 g hiilareilla jonkun aikaa, mutta sitten kroppa tuntuu tekevän jonkun tempun, enkä pysy ketoosissa. Satunnaisia asetoonihönkiä tulee jos pitelen hiilarit alle 20 g (tai unohdan syödä) ja liikun kuin hullu.

Tässä siis takana erilaisia hiilarikokeiluja, 20 g hiilarien pitely pitemmän päälle ketoosia tavoitellessa ei ole tuntunut mielekkäältä, varsinkaan kun painoon sillä ei tuntunut olevan sen kummempaa vaikutusta. Minullakin vaikeuksia pitää proteiineja kohtuudessa, kinkku uppoaa kevyesti :) Huomasin kun koitin tuota Mirkan 500 g proteiiniruokaa päivässä -suositusta, että se tuntui minuilla melkein kitukuurilta. 100 g + 200 g + 200 g/ per ateria näytti lautasellakin onnettomalta kikkareelta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-03 23:21:22 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Mulle ei ole ihan vielä selvinnyt mikä on mun raja. Aloittaessani karppauksen elokuun lopussa meni selvästi ketoosiin pariin otteeseen vaikka hiilarit liikkuivat 30-50 g/vrk. Nyt olen painanut hiilarit paljon alemmas vuoden vaihteesta lähtien

SU 25 g
MA 20 g
TI 15 g
KE 19 g

Mutta en huomaa mitään eroa aikaisempaan paitsi makeanhimo hellittää hyvin (kuten tarkoituskin)... Pitäisi mennä varmaan ostamaan niitä ketotikkuja... Ehkä olenkin ketoosissa, mutta elimistö on niin tottunut jo vähille hiilareille, ettei kummempia tuntemuksia ole. Proteiinejakaan ei kyllä pitäisi tulla liikaa (pyörii siinä 90-100 g/vrk). Onko ideoita, mistä on kysymys?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-04 09:55:29 
Poissa
Puudelikarppi
Puudelikarppi

Minulla tuo ketoosiin pääseminen vaihtelee aika lailla. Joskus pari päivää alle 20 hh riittää, joskus ei tunnu pääsevän millään. Liikunnalla on selvä vaikutus, myös naisellisilla hormonivaihteluilla. Joskus vuonna yks ja kaks (kasarilla..) kokeilin jotain pihvi-salaattidieettiä, ketoosi oli kova ja olo aivan kauhea. Ja tässä dieetissä syötiin siis 0g rasvaa, ketoosi tuli täysin oman rasvan palamisesta. Elimistö tottuu ja rasvan syönti auttaa, nyt vahva ketoosikaan ei tunnu yhtään pahalta, päin vastoin. :D
-Lotta-

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-04 12:42:34 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mä olen alle 20 gramman hiilareilla ollut ja ketoosissa nyt kohta pari kuukautta. Mua on alkanut ihmetyttää, kun olen tikkujen mukaan ollut lähes koko ajan siinä toiseksi ylimmässä värissä (8?) ja nyt viime aikoina suunnilleen samoilla hiilareilla siinä ylimmässä (16?). Mistäs on kyse? Ihan satavarma en ole esim. siitä, etteivät hiilarit olisivat pudonneet joinakin päivinä vaikka 15 grammaan. Mutta keskiarvo päivistä liikkuu suht samassa kuin ennen.

Voiko ketoosi muuten olla liian "syvää"?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-04 12:56:49 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Minä taas en pääse ylemmäksi kuin 0,3-0,5 mmol vaikka hiilarit olisivat miten alhaalla. Tuntuu että mittatikku näyttää samaa söin melkein miten tahansa. Viime aikoina on ollut päiviä jolloin proden määrä jää 300-400 g, ei vain oikein ole ollut ruokahalua.

Näyttääkö papalla ja misukisulla nollaa? Millaisilla hiilariella?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-04 15:40:37 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Mirka kirjoitti:
Minä taas en pääse ylemmäksi kuin 0,3-0,5 mmol vaikka hiilarit olisivat miten alhaalla. Tuntuu että mittatikku näyttää samaa söin melkein miten tahansa. Viime aikoina on ollut päiviä jolloin proden määrä jää 300-400 g, ei vain oikein ole ollut ruokahalua.

Minulla on sellainen vaihe (liittyy koe-eläin toimintaan (lajina ihmisnisäkäs) että en laske lainkaan hiilareita (ja ne huittelee karkeasti arvioiden 60 - 130g alueella vrk) ettei ole mitään mieltä edes mittailla ketoja. Syön aivan mitä sattuu ja määriäkään kontrolloimatta ja milloin sattuu. Ainoana rajoitteena se että suurinpiirtein katson etten syö näitä runsas ja tyhjähiilarisia. Tämän kokeilujakson alussa epäilin että paino lähtee melko jyrkkään nousuun. Siltä se näyttikin ja epäilin jo että joudun keskeyttämään. Vaan kuinkas kävikään, nousu pysähtyi muutaman hassun kilon jälkeen ja kun olen pitänyt pitkiä välejä punnituksessa olen suorastaan häkeltynyt kun olen ollut "varma" että se olisi lisääntynyt. Ei, se ei nouse... ei vaikka tuntuu että useinkin syön aivan tarpeettoman paljon mutta kun olen päättänyt olla rajoittamatta niin antaa mennä kun kerran maistuu. Jokatapauksessa nämä kaikki asiat on myös kokeiltava, muuten tieto niistä jää hiukan "ohueksi" jos se on vain "teoriaa". (ai niin ja kananmunien sekä kirnuvoin määrää en edes kehtaa julkisesti sanoa, sanotaan niinkuin rollsin mainoksessa - "riittävästi")

:)

Se oli kuitenkin selvä että pitkän adaptaation jälkeen en kehittänyt mainittavaa veriketoosia (enhän toki tiedä kuin juuri täsmälleen vain niiden minuuttien hetkiltä jolloin näytteet on otettu ja niitä on otettu silloin kun subjektiivinben tunne tai uskomus oli että nyt luulis olevan kedolla) eli pääsääntöisesti 0 - < 0,2 (näytösä näkynyt maksimi siis 0,1) mmol/l B-OHB niukkaliikunnalla ja palttiarallaa 20~30g hiilraitasolla.

Eläinkokeilla täydennetty opiskelu jatkuu.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-04 16:22:07 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Pappa kirjoitti:
Mirka kirjoitti:

Se oli kuitenkin selvä että pitkän adaptaation jälkeen en kehittänyt mainittavaa veriketoosia (enhän toki tiedä kuin juuri täsmälleen vain niiden minuuttien hetkiltä jolloin näytteet on otettu ja niitä on otettu silloin kun subjektiivinben tunne tai uskomus oli että nyt luulis olevan kedolla) eli pääsääntöisesti 0 - < 0,2 (näytösä näkynyt maksimi siis 0,1) mmol/l B-OHB niukkaliikunnalla ja palttiarallaa 20~30g hiilraitasolla.

Eläinkokeilla täydennetty opiskelu jatkuu.

Mielenkiintoisia nuo ketoositasot teillä.

Itse olen mittaillut omiani aktiivisesti vain kerran eli tuon pätkiksen aikaan. Mutta, mutta, oletan että olen näiden vuosien jälkeen jo aika hyvin rasvakäyttöinen - ja mittailin silloin sentään sekä paasto- että syöntijaksoilla. Minulla vaihtelu oli suurempaa, eli peräti nollasta kakkoseen. Tämä tapahtui yli 50g päivähiilareilla - mutta koska mukana oli paastojaksojakin, niin oletan, että glykogeenivarastoissa ja kropan keto- ja glukoosituotannossa oli melkoista kausivaihtelua. Saman koejakson aikana verensokeri oli aamuisin kuutosessa tai jopa yli, puolen tunnin jälkeen karvan verran alle, mutta päivällä enää jossain hiukan yli nelosen - siis myös syöntipäivinä 8)

No se vitsi oli, että kutina (ei paastoaika eikä päivittäinen hiilarimäärä) ennusti korkeaa ketoosiarvoa. Sokerimittauksia tein vähemmän (lainakone ja lainaliuskat) niin etten tiedä, seurasiko sokeri ketoja, mutta luulen niin. Tai ainakin kutina asettui syömällä juustoa tai manteleita tai maapäähkinävoita ihan niinkuin aamukutina ja aamuyöstä heinänuhaiseksi muuttunut nenä asettuivat juustolla karppauksen alkuaikoina - ja juusto on hyvä insuliinin nostaja ilman hiilareitakin, joten sen olettaisi laskevan veren sokeria että omatuotantoja aika tehokkaasti.

Summa summarum: voisiko olla niin että ilman tiettyä ulkoista insuliiniohjastusta meikäläisen kotikutoinen keto- että glukoosituotanto saattaisivat käydä ylikierroksilla? Ja teillä matalaketoisilla (mirka, pappa, ehkä misukisu?) homma hoituisi tässä suhteessa tehokkaammin?

Nykyisellä systeemillä eli hidashiilarisella, rasvaisella ja muutenkin runsaalla iltasyönnillä ynnä rasva&pähkinävälipaloilla aamulla/päivällä iho on ihan uskomattoman hyvässä kunnossa. Mittauksia en ole tehnyt (sokerimittari lähti jo takaisin omistajalleen), mutta vanhojen kokemusten perusteella luulen (en tiedä) että veren sokeritaso ja ketot pysyvät kummatkin näin sopivan matalina?

terv els

********************************'
Ja kommenttina Eydielle: Sinusta en tiedä (enkä nyt niin hirmuisesti ketoosistakaan, kun se ei sattuneesta syystä kuulu meikäläisen toimenkuvaan 8)), mutta minulle kroonikkogeeneilleni ja tälle iholle jo kakkosen ketoosi näyttää olevan liikaa.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-04 16:29:22 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

els kirjoitti:

Itse olen mittaillut omiani aktiivisesti vain kerran eli tuon pätkiksen aikaan. Mutta, mutta, oletan että olen näiden vuosien jälkeen jo aika hyvin rasvakäyttöinen - ja mittailin silloin sentään sekä paasto- että syöntijaksoilla. Minulla vaihtelu oli suurempaa, eli peräti nollasta kakkoseen.

Saman koejakson aikana verensokeri oli aamuisin kuutosessa tai jopa yli, puolen tunnin jälkeen karvan verran alle, mutta päivällä enää jossain hiukan yli nelosen - siis myös syöntipäivinä 8)

Tuo verensokeri menee ihan alakarppi"putkeen".

Oliko tuo 2mmol/l siis nimenomaan kapillaariveren B-OHB?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-04 16:35:49 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

No mutta: Tuohon sopisi ehkä se, että en ole mikään juuston ystävä. Ainakaan paljaaltaan syödyn, siitä tulee samaan tapaan vähän höntti olo kuin kalasta. Paljasta maitoa siedän paremmin, mutta sekin väsyttää tunnin parin päästä. Mutta siinäpä onkin sokeria enemmän kuin juustossa tai kalassa, jotka siis aiheuttavat insuliinipurskeen joka laskee sokerini liian alas? Osana monipuolista ateriaa pienehkö määrä menee.

Muistan lapsuudesta raivon isäni tarjoamista lihattomista kala-aterioista, kun nehän vain lisäsivät nälkää eivätkä vieneet sitä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-04 16:36:05 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Pappa kirjoitti:
Tuo verensokeri menee ihan alakarpi"putkeen".

Oliko tuo 2mmol/l siis nimenomaan kapillaariveren B-OHB?

Jepjep: tuo verensokeri se kertoo rasvapoltosta ja hyvin karppiintuneesta kropasta 8)
Minkä lisäksi aamun paastosokeri puolen tunnin hereilläolon vastaa hyvin yksittäisiä aiempia karppiajan labramittauksia.

Mutta veren ketoarvoista en tiedä. Nuo kaikki olivat pissatikuista määritettyjä arvoja. Ja koska join paastoaikaan aika runsaasti, epäilisin, että verestä olisi voinut löytyä suurempiakin annoksia ketoaineita?

Entä sinulla, toisin päin: näkyikö tikuissa mitään silloin kun veren ketoaineita mittailit?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-04 16:48:39 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

els kirjoitti:

Mutta veren ketoarvoista en tiedä. Nuo kaikki olivat pissatikuista määritettyjä arvoja.

Entä sinulla, toisin päin: näkyikö tikuissa mitään silloin kun veren ketoaineita mittailit?

Ok. Pissatikut mittaavat asetoasetaattia (saattavat kyllä reagoida muistaakseni asetonillekin jos tarkkoja ollaan - en ole varma päteekö kaikkiin tikkuihin) ja verimittarit toista eli B-OHB. Niiden suhde vaihtelee. Sormenpään kapillaarin ja virtsan pitoisuuksien ei ole välttämättä korreloitava. Tai no aika harvoin ehkä virtsassa olisi mainittavia määriä ellei asetoasetaattia olisi esiintynyt myös veressä mainittavia määriä että sillälailla hjuu... (ellei niitä tehnyt pääasiassa vain munuainen)

En mitannut. Olisi pitänyt. (Jälkeenpäin aina tulee mieleen seikkoja joita olisi pitänyt... ;) )

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-04 17:11:29 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

els kirjoitti:

********************************'
Ja kommenttina Eydielle: Sinusta en tiedä (enkä nyt niin hirmuisesti ketoosistakaan, kun se ei sattuneesta syystä kuulu meikäläisen toimenkuvaan 8)), mutta minulle kroonikkogeeneilleni ja tälle iholle jo kakkosen ketoosi näyttää olevan liikaa.

Mites tuo ketoosi sun ihoosi vaikuttaa? Mä olen atoopikko, joka on vuodesta ainakin 8 kuukautta läikikäs kuin dalmantialainen. Sun viestin lukemisen jälkeen tajusin, että mun iho on nyt lähes kunnossa. Vielä pari kuukautta sitten (ennen karppauksen aloittamista) olin lähes vereslihalla pahimmista kohdista. Tämä aika pitäisi olla juuri pahinta, kun aurinkoa ei saa iholle ja vaatetta riittää. Vielä ei uskalla antaa karppaukselle kunniaa parantamisesta, mutta hyvältähän tämä näyttää :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-04 17:16:42 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Täällä on tosi monta atoopikkoa, joille karppaus on auttanut - jotkut vain joutuvat valitsemaan tyylinsä hiukan normitervettä tarkemmin. enkä sano että kaikilla tuo toimisi niinkuin minulla, mutta sellaisiakin on ollut täällä jo melko monta 8)

Eli... olin yläkarpilla vauvasta asti eli yli 40 vuotta täydellinen ihokroonikko. Niin että siihen verrattuna ei tuo ketoosin pieni kutina ollut paha. Mutta kun kerran saa valita, niin mieluummin kellun täällä matalan glykeemikuorman aivohiilareissa ja vain ketoosin rajamailla, enkä sukella tippaaaan syvemmälle. Silloin iho ei vain näytä ja tunnu terveeltä vaan kutinakin on kokonaan poissa...

Hyvä että karppaus näyttää toimivan sinullekin!
Onnea matkaan toivottelee els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-04 17:48:56 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Eydie kirjoitti:
Mä olen alle 20 gramman hiilareilla ollut ja ketoosissa nyt kohta pari kuukautta. Mua on alkanut ihmetyttää, kun olen tikkujen mukaan ollut lähes koko ajan siinä toiseksi ylimmässä värissä (8?) ja nyt viime aikoina suunnilleen samoilla hiilareilla siinä ylimmässä (16?). Mistäs on kyse? Ihan satavarma en ole esim. siitä, etteivät hiilarit olisivat pudonneet joinakin päivinä vaikka 15 grammaan. Mutta keskiarvo päivistä liikkuu suht samassa kuin ennen.

Voiko ketoosi muuten olla liian "syvää"?

Mittaukset tehty ohjeen mukaan? Tikut "kunnossa"? Minkähänlainen ruokavaliosi kokonaisrasvamäärä on. Entä proteiinin määrä.

Ei ole ihan tavanomaista tuo taso noin pitkään ja sen edelleen syveneminen tasolle 16 joka on sikäli hankala liuskojen kanssa että se on ylin lukema. Nytpä ei tiedäkään enää ylityksen määrää!

Entäpä onko havaintoja verensokerin tasosta?

Käymättä sen syvemmälle tässä syihin (ei jaksa nyt alkaa mahdollisia räyhäjuttuja joita siitäkin voisi seurata) minä kyllä hillitsisin tuota hitusen mikäli se siis pidempiaikaisesti alkaisi tuolla kuudentoista tummuuksilla puksuttaa. Sitä voisi hillitä nostamalla hi taas ti verensokeriin vaikuttavien hiilihydraattilähteiden määrää vähitellen siten että se pidempiaikaisesti pysyisi siellä 8 tai sen allakin, lisää esim 5-10g/vrk ja katso vaikuttaako ja miten ja lisää jos ei vaikuta. (ainahan voi palata alemmas jos on tarvetta). (lyhytaikasista hetken nousuista vaikka sinne 16 ei kannattane piitata mikäli tietää olevansa "terve").

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 66 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00