karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-19 20:32:24

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 30 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Laihtuminen ja kuukautiset
ViestiLähetetty: 2008-03-30 09:52:04 
Poissa
sintti
sintti

Aloitin tiistaina vähähiilihydraattisen ruokavalion ja painoa tippunut nyt n. 2,5kg (62kg -> 59,5). Kuukautiset olevinaan alkoivat tuossa perjantaina, mutta vuoto on ollut kyllä niin niukkaa, etten ymmärrä. (en ole pitänyt edes sidettä!) Normaalisti vuodan tosi paljon menkkojen aikana. Tein varmuudenvuoksi raskaustestin, negatiivinen.

Voiko tämä karppaus sekoittaa kuukautisia jotenkin ? Tai tämä nopea laihtuminen ?

ViestiLähetetty: 2008-03-30 10:09:09 
Poissa
sitruskarppi
sitruskarppi

Itselläni karppaus ja/tai muut elämän osa-alueet sekoitteli hormonitoimintaa.. Kuukautisia tuli viikon välein ja ihan urakalla.. Nyt on jo toinen viikko taukoa, joten ehkä tämä tästä (täytyy koputtaa puuta). Mieskin kysäs, että onkohan sinulla tulossa vaihdevuodet, kun ei kuukautisia näy :lol: (ikää 26, joten ei ehkä todennäköistä :roll: )

Suuren suuri painonpudotus voi jättää kuukautiset tulematta, mutta jos puhutaan 2-3kg pudotuksesta, niin en usko että syytä pelätä. Monet täällä kirjoittaneet, että niagara-vuotoihin ja kipuihin ja muihin karppaus auttanut. Joten katsele rauhassa ja kuulostele, mitä se kroppa moisesta tykkää :D

ViestiLähetetty: 2008-03-30 10:18:33 
Poissa
sintti
sintti

Ookei.. Ottaa vaan päähän, kun ensi viikon sunnuntaina lähtö ulkomaille ja luotin tosiaan siihen, että menkat ois siihen mennessä ohi, mutta nyt tuntuu, että nämä voisi kestää pitkäänkin, kun eivät edes kunnolla ole alkaneet ! :|

ViestiLähetetty: 2008-03-30 12:23:50 
Poissa
landekarppi
landekarppi

=P~ Se on tosiaa yksilöllistä... itellä turvotukset ei nosta enää painoa, ja vuodotki on harventuneet ja kivut lieventyny... =P~
Varsinaista vuotoaikaa ei montaa päivää enää ole, tiputtelua kylläki... #-o

ViestiLähetetty: 2008-05-13 18:14:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

(En viitsinyt avata uutta ketjua, joten jatkan tähän.)

Tarviikohan mun olla huolissani? Tilanne on tämä: Kaksi ja puoli viikkoa karppausta takana. Syön pillereitä. Viime perjantaina alkoi tiputteluvuoto, vaikka en ole aloittanut vielä väliviikkoa pillereissä. Olen siis joka päivä syönyt pillereitä ja syön vieläkin. Väliviikon olin suunnitellut vasta jonnekin puolentoista viikon päähän. Aluksi oletin, että olen joku päivä ottanut pillerin tavallista myöhemmin ja elimistö luulee, että nyt olisi menkkojen vuoro. Mulla on joskus käynyt näin, mutta vuoto on tällöin ollut hyvin niukkaa ja kestänyt vain pari päivää. Nyt tätä on kuitenkin jatkunut jo viisi päivää ja vuoto on suhteellisen runsasta. Ei yhtä runsasta kuin menkkojen aikaan normaalisti, mutta melkein. Eikä näy loppumisen merkkejä!

Kuukautiskipuja ja muita -tuntemuksia on hiukkasen, mutta ei niin paljoa kuin normaalisti menkkojen aikana.

Mitä mun pitäisi tehdä? Jatkanko pillereiden popsimista vai pitäisikö nyt pitää väliviikko? Entä jos tämä vuoto vaan jatkuu ja jatkuu? Normaalisti mun menkkani kestävät 5-7 päivää, joten alan tosissani ihmetellä, jos vuoto ei ylihuomenna ole jo selvästi vähentynyt.

Karppaus aloitettu 25.4.2008.

Äidiksi loppuvuodesta 2010.

ViestiLähetetty: 2008-05-13 18:58:23 
Poissa
Myy-karppi
Myy-karppi

Viona: Mulla kävi samalla tavalla, pillereitä syön myöskin. Tiputtelua kesti nelisen viikkoa, yhdet menkat olivat "normaalisti" siinä välissä. Ikinä ennen ei ole ollut tiputtelua, missään olosuhteissa. Jossain muuallakin täällä siitä kirjoitettiin, että ketoosi (ja vhh muutenkin) saattaa pistää hormonit sekaisin joksikin aikaa...

ViestiLähetetty: 2008-05-13 19:41:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nelisen viikkoa! :shock:

Kysyitkö arnyek asiaa missään vaiheessa lääkäriltä tai hoitajalta?

Mukava kuitenkin kuulla, että on kohtalotovereita ja että tämä on varmaan ihan normaalia. Yritin etsiä haulla, mutta en löytänyt vastaavaa tapausta, joten ehdin jo vähän huolestua, että mitä nyt tapahtuu.

Edit. Löysin kuin löysinkin haulla ketjun, jonka loppupuolella on muutama samaa kokenut:
viewtopic.php?f=13&t=22738&p=335147&hilit=hormonit#p335147

Kylläpä tämä vertaistuki helpotti! :lol:

ViestiLähetetty: 2008-05-13 21:42:12 
Poissa
Myy-karppi
Myy-karppi

Viona: Varasin silloin soittoajan lääkärille. En kertonut karppauksesta, vaan mainitsin ylimalkaisesti ruokavalion muutoksen. Kyseli, että onko mahdollista että olen (ollut) raskaana tai voiko olla sukupuolitautia. Kun vastasin kieltävästi, totesi vain, että eiköhän se siitä rauhoitu. Mainitsi myös, että jos paljon pudottaa painoa, voi olla, että tulee pillerimerkin vaihto eteen.

Ja juu, neljä viikkoa. Alkoi olla pinna aika kireällä loppuvaiheessa... :)

ViestiLähetetty: 2008-05-14 17:18:43 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Annattaeko menkkojen tulla (pillereillä) aina tasaisesti yhden levyn jälkeen vai "vekslaatteko" taukoviikon/menkkojen paikkaa omien aikataulujen ja mieltymysten mukaan? Esim siirrätte usein matkan tms takia?

Meinaan useimmissa pillereissähän lukee jo käyttöohjeissa, että jos syö usempaa lävyä putkeen ilman "tyhjennys-viikkoa" niin saattaa tiputtelua ilmaantua!

ViestiLähetetty: 2008-05-14 19:46:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^Kyllä mä vekslaan vähäsen, mutta en ole tainnut syödä koskaan edes kahta levyä putkeen. Lähinnä päätän pillereiden avulla, että aloitanko ne menkat nyt vai ensi viikolla ja mikä päivä, eikä näin vähäinen siirtely ole mulla vielä koskaan aiheuttanut välivuotoja.
Tällä kertaa edellisistä menkoista on lisäksi kulunut niin vähän aikaa, ettei vuoto voisi johtua tästä edes teoriassa.

Mutta kattellaan, jospa se tästä. :) (Ja toivottavasti vähän aiemmin kuin kuukaudessa...)

ViestiLähetetty: 2008-05-15 10:05:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tässä ketjussa on myös pitkästi kuukautisista ja karppaamisesta: viewtopic.php?f=1&t=359

ViestiLähetetty: 2008-05-15 12:48:15 
Poissa
sintti
sintti

Nenne kirjoitti:
Annattaeko menkkojen tulla (pillereillä) aina tasaisesti yhden levyn jälkeen vai "vekslaatteko" taukoviikon/menkkojen paikkaa omien aikataulujen ja mieltymysten mukaan? Esim siirrätte usein matkan tms takia?

Meinaan useimmissa pillereissähän lukee jo käyttöohjeissa, että jos syö usempaa lävyä putkeen ilman "tyhjennys-viikkoa" niin saattaa tiputtelua ilmaantua!

Ma venkslaan tavallaan koko ajan eli syon jatkuvasti 2 levya putkeen, laakarin suosituksesta. Se sanoi etta 2, joskus kolmekin laattaa putkeen vois napsia. Ennen karppausta tiputtelua tuli vain jos yritin nykasta 3 putkeen, nyt karpatessa on ihan sama etta syonko yhden vai kaksi laattaa putkeen, tiputtelee joka tapauksessa :x. Suunnilleen sillai etta viikko tyhjennyksesta on ok, sit alkaa viikon kestava tiputtelu, kivaa.#-o Ja toi viikon tiputtelujakso toistuu sit viela myohemmin jos syon 2 laattaa putkeen. Kovin kauaa en oo viela karpannut ja ajattelin odotella rauhassa ja kattella tasaantuuko tuo. Ehkaisytehoon ei oo ollut mitaan vaikutusta, mika on tietty (mulle) tarkeinta.

ViestiLähetetty: 2008-05-15 23:00:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitti Tripla tuosta linkistä! Piti sitten sekin ketju lukea läpi. Aika hurjaa oli, kun niin monella oli valtavia muutoksia menkkojen suhteen. Ja valitettavasti monella niin päin, että menkat tulivat pitempinä, runsaampina ja kivuliaampina kuin koskaan. :(

Monia kohtalotovereita tuolta löytyi, ja onneksi melko monella tätä ihme vuotamista tapahtui vain parin ekan kuukauden aikana, jonka jälkeen hormonit taas tasoittui ja tilanne suurin piirtein normalisoitui. Mulla ei loppua näy, nyt on tasan viikko välivuotoa takana, mutta olen toiveikas, että tämä muuttuu vielä voitoksi. :)

ViestiLähetetty: 2008-05-16 00:06:50 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

^ Luulisin, etta tommoset pikku tiputtelut kylla ajan myota haviaa. Itsellani taisi tulla jotain muutoksia tyyliin kaksiin ensimmaisiin menkkoihin karppauksen aloitettuani (vuonna 2004), mutta hyvin pian tasaantuivat. Mulla oli kylla teininakin aika epasaannolliset (kierto jotain 25-32 paivaa) ja tosi samanlaiset on vielakin niukkuudenkin suhteen, nyt tosin kierukan kanssa.

ViestiLähetetty: 2008-05-17 10:46:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^Tää ei oo enää pikkutiputtelua, vaan kuukautisvuodon tasoista. :? Vaikka ei tää tarkalleen ottaen ihan samanlaista ole, vaan paljon "ohuempaa".

ViestiLähetetty: 2008-05-18 07:49:41 
Poissa
taistelukala
taistelukala

Olin jo vähän kirjoitellut tuonne saamaas ketjuun näistä menkoista, mutta kerronpa täälläkin. Olen nyt 4 kuukautta karpannu ja kierto lisääntynyt muutamalla päivällä eli yli kuukausi on väliä. Olo on paljon kurjempi kuin ennen karppausta, rinnat alkaa kipeytymään jo kaksi viikkoa ennen menkkoja ja viimeisellä viikolla niin kipeät, etten pysty hyppimään tai juoksemaan, saati nukkumaan mahallani. Tämmöistä kipua ei ole koskaan ollut paitsi kun tulin raskaaksi. Sama toistuu joka kerta. Ennen karppausta menkat oli parin päivän pituisia ja olotilassa en huomannut oikeastaan mitään muutosta. Eli jotain huonoa, jos niin voisi sanoa, tuli tämän karppauksen myötä. En käytä mitään pillereitä eli luomuna olen.

ViestiLähetetty: 2008-05-19 15:09:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^Voi ei Dumpo, kuulostaa tosi ikävältä. :( Tuota minäkin pelkään, sillä mun luomumenkkani ainakin silloin teini-iässä olivat jotain aivan hirvittävän kamalaa.

Itse asiassa mun oikeiden menkkojen olisi pitänyt alkaa tänään, mutta tämä vuoto on minusta ihan samanlaista kuin tähänkin asti, ehkä jopa vähän niukempaa, eikä mitään erityisiä kuukautistuntemuksia ole.

ViestiLähetetty: 2008-05-19 22:21:59 
Poissa
taistelukala
taistelukala

No niin ne munkin menkat oli aivan karmeita nuoruudessa, menetin kerran tajunikin kun kipu oli niin hirvee. Vaan kaikki loppui ensimmäisen lapsen myötä. Nyt kauhistuttaa ajatus, jos tuo nuoruus onkin palautumassa menkkojen muodossa :shock: . Muuten kyllä ottaisin avosylin nuoruuden hehkeyden takaisin, mutta ilman noita menkkoja :wink: Jotain hormonaalista tämä on, silloinkin epäiltiin että hormoonihäiriöitä.

ViestiLähetetty: 2008-05-20 09:29:19 
Poissa
landekarppi
landekarppi

=P~ Miul meni hormoonit sekasi, ku aloin seukata K kanssa ja syksy oliki vaikeeta aikaa... =P~ Menkkoja ei kuulunu ja muute kyl koski mahaa, ku olis puukolla viilletty... sainki sit 3kk hormonikuurin, ni se laukas tilanteen, mut se mahakipu oli kyl karseeta... :shock: [-X

K oli jo soittaa miule ambulanssia, ku kuuli tilanteesta, mut enhä mie voinu mihkää lähteä, ku lapset oli kotona, niinpä yö vietettiiki puhelimes, ei uskaltanu jättää minuu yksi...ja hää kuiteki oli ajossa sillo, ni ei päässy miun luo... [-X

Kyllä tytötki säikähti, ku makasin illan kippuras sängyl niitte pahimpie viiltokohtauksie aikana ja kuopuski kysy, et äiti, koskeeko mahaa?? :cry:

Ja heti aamul ku heräsivät, ni eka kysymys oli kummaltaki, et vieläkö koskee??? :shock:
Ja K soitti viel kans aamul, ku olin vähä aikaa saanu nukutuks, et vieläkö koskee... joko olen lääkärii menos... =P~

ViestiLähetetty: 2008-05-22 12:31:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^Huh! Onneksi selvisit ja sait tilanteen taas normaaliksi!

Mulla on vuoto loppunut kokonaan oikeastaan jo toissapäivänä. Eli niitä ns. oikeita menkkoja nyt tyhjennysviikolla ei enää tullut. Kai elimistö oli jo mielestään vuotanut tarpeeksi edeltävien 12 päivän aikana...

Melkein silti tekisi mieli tehdä raskaustesti, kun olen aina niin vainoharhainen näissä asioissa. :?

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 30 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00