karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-04 05:10:36

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2010-04-03 11:34:36 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Ajattelin tällasta ketjua, että vois kattoo vinkkejä, ku resepteissä ei oo laitettu makroja ja onhan tuolla muuallakin resepti ketjuja, mut jos tänne semmonen, et ruokia missä on nolla tai hyvin vähän (alle 3
olisko sopiva) hiilaria.

Ite yritän A:n alotuksella ja on ollu vähän vaikee keksii, muuta ku kokolihaa ja rehuja.

Ja sit vois esitellä kasviksia, mitkä on vähän harvinaisempia syödä, sikuri, endiivi ym. jos on kokemuksia tai tuttujen kasvisten uusia käyttöjä, esim kesäkurpitsasta pastaa, en ollu koskaan kuullu.

Jos näin saatas uusia herkkuruokia ja oivalluksia ja pysyttäs varmemmin normiruuissa ja repsut vähenis...

Vai pitäskö noille kasviksille ihan oma ketju??

Atakaa mielipiteitä tällasesta, ja mietitään ketjua sitten jos on kiinnostuneita.

Kuva
Ajattelen, siis karppaan!

ViestiLähetetty: 2010-04-03 11:54:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No nyt tuli semmoinen hohhoijaa-efekti, sorry Kukkamo!

Ei tarvitse kun vähän selailla vaikkapa noita 'aloittelevat karpit'-sivustoja - ja kaikkia muitakin noin ylipäätään, niin sieltä sitä tietoa löytyy. Kaikkea alkaen ketoosista ylöspäin... Ja karpithan oikeasti kokkaavat, ja on fineli ja on kalorilaskuri ja on ja on ja on...! Lue !!! Nyt mä siis varmaan lyttään.

No 'kasviksille' voi aina tehdä oman ketjun - paitsi että sekin taitaa tuolta jo löytyä.

Nimim. Missä on ihmisten viitseliäisyys tiedonhakemisen suhteen :shock:

ViestiLähetetty: 2010-04-03 12:45:20 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Minä en ihan lyttäisi tuota aloitusta. Tietoahan on, liikaakin, mutta kyllä ainakin minulle kaikki vinkit ovat tervetulleita. Minusta esim. makrojen laskeminen jostain reseptistä on melko työlästä, vaikka kuinka olisi finelit ja laskurit - esim. noissa resepteissä on desilitroja, ruokalusikallisia, kappaleita ym. mittoja ja finelissä pelataan grammoilla. Löytyyhän sieltä se ruokamittoja-pdf, mutta jos joku on laskenut valmiiksi niin miksei voisi täällä jakaa? Karpin keittokirjassa makrot on laskettu, en kuitenkaan vielä ole raatsinut sitä ostaa ja kirjaston kirjaakaan ei voi kauaa pitää, kun kappaleita on hankittu nuukasti ja aina tulee varauksia...

Edit. Ja mitäpä täällä enää tointaa kenenkään mitään kirjoitella, kun ihan varmasti kaikesta on jo ennenkin keskusteltu. Olen kirjastoalan ammattilainen ja hallitsen tiedonhaun, täältä haen enemmän keskustelua, mielipiteitä, vertaistukea ja ehkä vuorovaikutustakin.

ViestiLähetetty: 2010-04-03 13:30:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No eihän kukaan ole ketjua lyttäämässä - kai?

Ja sit mun mielestä on ihanaa, jos joku on jonkun alan ammattilainen, sehän on hienoa kun tiedostaa mitä itse osaa ja kuinka pätevä on.

Hiilarintonta ruokaa etsimässä- poislukien 'liha ja rehu'. Noinniinkuin ensimäisenä tulee mieleen, että edelleeenkin kannattaa vaikkapa vilkaista noiden rehujen hiilareita suhteessa omaan valittuun hh-tasoon. Ja syödä vaikka erinäisiä juustoja.

Kannattaa opetella lukemaan niitä pakkausselosteita, niistä yllättäen löytyy suhteellisen paljon tietoa.

Syö juustoo - siis rasvaista

ViestiLähetetty: 2010-04-03 16:52:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

ararat kirjoitti:
MMinusta esim. makrojen laskeminen jostain reseptistä on melko työlästä, vaikka kuinka olisi finelit ja laskurit - esim. noissa resepteissä on desilitroja, ruokalusikallisia, kappaleita ym. mittoja ja finelissä pelataan grammoilla.

Öö, no ei. Ruokakorissa voi valita ja laskea määriä monella eri tavalla http://www.fineli.fi/foodbasket.php?lang=fi

Tietysti esim. noi annokset on aika suhteellisia.

Jos rehuja syö, niin hiilarittomia ruokia ei olekaan. Eihän rehuissa yleensä proteiiniakaan ole, ja harvemmin myös rasvaa. Toki poikkeuksia on kuten avocado.

ViestiLähetetty: 2010-04-07 20:17:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

:mrgreen:

ViestiLähetetty: 2010-04-07 22:12:15 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Ajattelin tylysti itteeni, kun oon alotuksella ja ajattelin olla aika pitkään, jos tää lähtee toimimaan.

Ni tekee hiilarittoman tai hyvin vähähiilarisen pääruuan, ni sit voi lisätä ne mukilliset kasviksia päälle. En tarkottanu, et koko annoksen tulee olla hiilariton. Katselin karppien keittokirjaa ja sielläkin on aika vähän alotukseen sopivia reseptejä. Ja on muitakin jotka tälleen koittaa, ni olis kiva, jos ne reseptit olis erikseen, ku tuolta muiden vähähh ja hyvähh:den joukosta on mielestäni hankala etsiä.

Tästä syystä ajattelin sitä ketjua.

Kuva
Ajattelen, siis karppaan!

ViestiLähetetty: 2010-04-14 13:26:35 
Poissa
Rantakarppi
Rantakarppi

Mun mielestä jos on viitseliäisyyttä laittaa resepti-osioon reseptin,
miksei voi laskea makroja per annos....? :roll:

ViestiLähetetty: 2010-04-21 18:24:43 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Munista ja pekonista ja vihreistá vihanneksista saa kátsysti vaihtelua siihen liharuokaan. Keskikokoisesta munasta saa kaiketi noin 0,18 g hh. Kun vielá paistaa voissa ja lisáilee vaikka juustoraastetta, niin a vot! Ja se on vielá kaiken lisáksi katevá eváskin, kun on aika hyváá kylmáná ja jos on mahdollista, niin mikrossa / grillissá váhán lámmittáá.

Itse laitan yleensá 4-6 munaa, pinaattia jonkin verran, pekonia ja / tai juustoa (ja valkosipulia). Sóssáán ne kulhossa sekaisin, voitelen jonkun sopivankokoisen vuoan ja lánttáán uuniin. Siitá sitten palasia mukaan.

Munista voi myós tehdá munakokkelia :)

Tóihin otan usein mukaan myós tonnikalaa, bulgarian- tms jugurttia, purjoa, sitruunaa. Kaikki kulkee helposti mukana ja siellá sitten sotken ne "puuroksi". Ihana ja raikas aamupala =P~ kun en oikein ehdi mitáán syódá ennen láhtóá. Váhán niin kuin kreikkalaisten "tsatsiki"-idealla. Kurkku on tietysti myós hyváá siellá, mutta sitten tarttis (mun mielestá) jo puristaa vaikka valkosipulia mauksi - siksi purjo. Tyókaverit kyllá katseli ensi alkuun váhán pitkáán ja kammoten, mutta ovat nyttemmin oppineet hyváksymáán "aamupuuroni".

Náihin "resepteihini" kyllá kaipaisin itsekin lisáystá teiltá, siis nimenomaan silloin, kun ei vielá saa syódá hedelmiá lainkaan ja vihanneksistakin láhes vaan niitá vihreitá, juureksista nyt puhumattakan.

Yhtáán en osaa sanoa miksi repsahdin, mutta syystá tai toisesta karppaus jái ja nyt on vajaassa vuodessa tullut 10 kiloa!!!!! :shock: Olen siis vuoden verran ollut jonkinlainen "karpahtaen" syóvá; reipastun aina páiváksi ja sitten taas menee leipáá, keksejá, jáátelóá. Hyvá yhdistelmá tosiaan: rasvaa ja tyhjiá hiilareita :oops:

Nyt olisi tarkoitus pysyá ruodussa ja keksiá ihan oikeasti kaikki karppauksen hyvát puolet. Varmaan enemmát terveyden ja syómisen ongelmat ja muut kuuluvat esittelyosastolle, mutta sen vielá táhán haluan laittaa, ettá mitá helpommaksi ja makuhermoja miellyttávámmáksi alun saa, sen parempi ainakin minulle. Ja jos jo kerran kaivetun tiedon saa "nápistáá" helposti tááltá, niin sáástyván ajan voi káyttáá vaikkapa ulkoiluun ja liikuntaan. :wink: Tássá menee muutenkin alussa aikaa, kun suunnittelee ja sommittelee aterioitaan ja páivá- ja ruokarytmiáán uusiksi.

ViestiLähetetty: 2010-04-26 21:11:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Aamiaismöttöset, joissa on Kultakalojen mukaan vain 1,1g hiilareita/100g. Tosin määrä riippuu siitä, mitä möttösiinsä laittaa. Ilmeisesti tuo määrä on laskettu kinkkusuikaleilla ja paprikalla. Itte silppusin metukkaa sekaan jokusen siivun, namia tuli :) Ens kerralla kokeilen fetaa!

Pekonia ja paistettuja munia, lähestulkoon hiilariton aamiainen.

Salaatti majolla, siemenillä/pähkinöillä, rapsakoiksi paistetuilla pekonikuutioilla/-siivuilla, fetalla/halloumilla/jollain muulla, millä.

Näitähän löytyy :)

ViestiLähetetty: 2010-08-07 08:58:51 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

piinastiina kirjoitti:
Mun mielestä jos on viitseliäisyyttä laittaa resepti-osioon reseptin,
miksei voi laskea makroja per annos....? :roll:

Juu, komppaan piinistä...

Voihan ohjeista tietty itsekin laskea makrot. Tuntuis vaan jotenkin loogiselta, että reseptin laatija laskisi valmiiksi toisten iloksi :D

Kyllä tähän laskemiseen tottuu aika vikkelään, ainakin mie 8)

Kuva

ViestiLähetetty: 2010-08-07 14:04:41 
Poissa
sintti
sintti

Ukko kirjoitti:
No nyt tuli semmoinen hohhoijaa-efekti, sorry Kukkamo!

Ei tarvitse kun vähän selailla vaikkapa noita 'aloittelevat karpit'-sivustoja - ja kaikkia muitakin noin ylipäätään, niin sieltä sitä tietoa löytyy. Kaikkea alkaen ketoosista ylöspäin... Ja karpithan oikeasti kokkaavat, ja on fineli ja on kalorilaskuri ja on ja on ja on...! Lue !!! Nyt mä siis varmaan lyttään.

No hohhoijjaa tosiaan! Aina kun täälä on mielenkiintosen kuulonen topikki niin joku vakioäpärä alkaa valittamaan: "Tästä on jo puhuttu siellä ja siellä ja kirjotettu tuolla ja täällä. Mikset käytä hakua. Nillin nillin nillin..."

Nykysin kaikesta on tietoa netissä ja kirjoissa. Voidaan pistää nää foorumit kaikki kiinni ja voidaa pitää turvat kiinni aina koska kaikki info on jostain muualtakin saatavilla.

ViestiLähetetty: 2010-08-07 17:43:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^No nythän on mennyt Joosepilla herne nenään! Ja täytynee kommentoida, että nimitys "joku vakioäpärä" saa mut kyllä naurun partaalle - ellei ylikin... :smt043 Kaikki foorumit kyllä kannattaa poistaa... Milloinkas olet edellisen kerran "Jooseppi" ollut mukana keskusteluissa - trolli?

ViestiLähetetty: 2010-08-07 20:52:46 
Poissa
Rantakarppi
Rantakarppi

samaa nauroin Ukolleni joka ei edes tiedä mistään mitään... :lol:

ViestiLähetetty: 2010-08-09 12:50:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Aijoo: nyt sit nicki 'vakioäpärä' on varattu minulle tällä foorumilla (jota ei siis toivottavasti suljeta... :lol: [-o< )!!! Ajattelinkin vaihtaa tuon 'Ukon' ihan muuhun, koskapa olen siis akka (niinkuin monet teistä tietävät...).Jos siis Ukko häipyy laitumilta, niin vakioäpärä jatkaa - tais suaattapihan se olla joku ihan muukin nicki - we'll see... 8)

ViestiLähetetty: 2010-08-10 12:41:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No, mietin et olisin hiljaa, mutta kommentoinpa tähän ohi alkuperäisen aiheen. Itsekin aloittelevana joskus vuonna 2005 mietin joitain asioita ja jos satuin niistä kyselee tuli vanhoilta karpeilta just tän tyylisiä "hohhoijaa evvk ...ttu kun oot tyhmä" -tyylisiä vastauksia.

Jos ei osaa (nätisti) vastata niin voisiko olla kokonaan hiljaa... Mitä hyötyä kenellekään on, kysyjälle tai vastaajalle, ylimielisyydestä ja vähättelevistä kommenteista? Vaikka niillä ei pahaa sinänsä tarkoitakaan?

No, olen huomannu muuallakin olevan outo näitten ajatusteni kanssa...

Kukkamon alkuperäiseen: miusta ihan kiva idea, itse en osaa sanoa siihen just nyt mitään. :)

ViestiLähetetty: 2010-08-10 13:58:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

OT, mutta edelliseen viestiin liittyen.
Etin viime viikolla googlella treeniohjelmaa, mutta siis tuollaiselle kotikuntokeskukselle. Käytin eri hakusanoja ja mitään järkevää en loppujen lopuksi löytänyt vaikka 2-3 tuntia aikaa käytinkin. Kaikkein turhauttavampaa oli se kun jotain viestiketjua kävi läpi (3-4 sivua) että josko niitä ohjeita löytäisi. Sain lukuisia osuimia pakkotoiston keskustelupalstalle mutta yhtään ohjetta kotikäyttöön en löytänyt. Tai no yksi, mutta sitten pitäisi hommata penkki ja muita telineitä, tanko, käsipainot, läjä painoja jne.
No, ne noin 20 viestiketjua joita kävin läpi niin lähes jokaisessa niissä todettiin (toka tai kolmas viesti) että näitä ketjuja on täällä jo lukuisia, mutta ensimmäistäkään linkkiä ei oltu laitettu niihin lukuisiin viestiketjuihin. Tuhlasin siis pari tuntia aikaani ja ainut mitä sain, niin sen tiedon että niitä ketjuja on lukuisia ja sen käsityksen jos et ole painoja nostamassa tosissaan niin tuolla palstalla ei tee mitään. Nuo yhetkin ohjeet oli annettu ketjuun jossa kysyttiin ohjeita kotikuntokeskukselle ja vastauksena oli että ei sellaisella tee mitään, eihän ne 80-120kg ees riitä mihinkään ja osta itelles penkki, painot jne.

Eli jos ei ole asiaan mitään sanomista niin kannattaa olla sanomatta, minä en ainakaan pakkotoistoon enää mene ja sitä samaa (mielikuvaa) en toivo tälle palstalle tulijoille.

ViestiLähetetty: 2010-08-10 14:54:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

:shock: Nyt soot syäny, Ukko, liikaa hiilareita, kun meinaat hyvän nimes vaihtaa, eikä sun nimestä tuu ees mieleen ukko akan töissä -juttu. Laita ny ainaki mulle yksärinä uus nimes, kun tykkään juttujas lukea.
Mutta asiaan: Osassa minun laittamistani reseteistä on makrot ja mikrot, osassa ei. Kultakalojen laskuri, Calculus victus, Nutrition Data ja Finelikään eivät aina tiedä/ tunnista kaikkia ainesosia, joten joskus menee liika vaikeaksi, eikä viitsi ihan mutu-tuntumalla makroja paiskia.
http://www.fineli.fi/topfoods.php?compi ... 0g&lang=fi
http://nutritiondata.self.com/foods-000 ... 000-w.html
http://karppaus.info/laske/
http://www.low-carb-diet-recipes.com/
http://www.lowcarbohydrate.net/httblog/ ... _carb.html
Tuolta löytyy ihan pyytämättä kaikenlaista sovelluskelpoista makroineen ja mikroineen ja ohjeineen.

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485

Fac ut vivas.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00