Tuttua työtä tuo, MarXia.

Kesälomina ja joululomilla tullut tehtyä opiskeluaikoina.
Ainakin nuo sinun esimerkkiruokailut ovat melko vähähiilarisia.
Miettimisen aiheita:
Miksi sinun pitäisi saada se energia hiilareista? Jos syöt paljon hiilareita, joudut vähentämään huomattavasti rasvasta, molempia ei voi syödä paljon. Prodea tarvitaan yleensä se sama määrä, isommat säädöt tehdään hiilareiden ja rasvan välillä. Rasvalla saat helposti lisäenergiaa, jos siitä on kyse.
Maan päällä kasvavista kasviksista saa paljon ravintoaineita, mutta niistä tulee vähän hiilareita. Minulla tulee heikko olo, jos en saa tarpeeksi kasviksia. Voisiko olla, että et vain syö riittävän ravinteikkaasti ja siksi olo on huono?
Painon jumittaminen voi myös johtua kilpirauhasongelmista.
Sekin täytyy ottaa huomioon, että ihan määrättömästi ei rasvaa voi syödä alhaisillakaan hiilareilla, koska jos sitä tulee paljon syödessä, niin elimistön ei tarvitse polttaa vararasvoja. Siinä pitää sitten tasapainoilla.
Kuinka kauan olit pienemmillä hiilareilla? Voisiko olla, että sinulle tuli hiilarivieroitusoireita, joista tulkitsit, että esim. 70 g ei sovi sinulle? Vieroitusoireet menevät ohi yleensä viimeistään muutamassa viikossa. Kovin alhaisiin hiilarimääriin ei kannata mennä, jos uni häiriintyy. Ketoosi ei sovi kaikille. Mutta siinä välimaastossakin on vaihtoehtoja. Kannattaa kokeilla yhtä tyyliä riittävän pitkään, vaikka pari viikkoa tai pitempään, ennen kuin voi sanoa, että toimiiko se oikeasti.
Yleensä sanotaan, että jos tulee makeanhimoa, niin jokin ruokavaliossa ei ole kohdallaan. Se voi olla liian vähäinen rasva tai esim. imeytymisongelmat. Tai sitten annoskoko on liian pieni, jolloin tulee makeannälkä. Liikut kuitenkin aika paljon.
Itselläni makeanhimo saattaa mennä ohi yksinkertaisesti lisäämällä vähän suolaa. Ai, sen mainitsitkin tuolla jo. Oletko juonut tarpeeksi vettä? Mieluummin ripauksella suolalla maustettuna tai vichyä.
Minä olin ennen täysin sokerinarkkari. Olen nyt noudattanut LCHF:ää vuoden ja kolme kuukautta. Se on auttanut minulla sokerihimoihin erittäin hyvin. Vähän hiilareita ja runsaasti rasvaa.
Toivottavasti saat lisäapua muilta ja löydät sen oman tyylisi, jolla voit hyvin.