karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-27 16:35:02

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2013-02-13 10:16:38 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2013-02-13 09:50:27
Viestit: 1
Hyvää päivää. Minua on nyt pitemmän aikaa vaivannut kysymys johon en vaan yksinkertaisesti niin millään löydä suoraa vastausta.

Olen yrittänyt löytää vastausta siihen kuinka 0 glykeemisen indeksin ruoka-aineiden hiilihydraatit lasketaan vähähiilihydraattisen ruokavalion kanssa.

Esimerkiksi sokerialkoholi erytritoli on 100% hiilihydraattia mutta sen glykeeminen indeksi on 0 eli se ei nosta verensokeria. Tarkoittaa tämä sitä että imeytymättömien hiilihydraattien laskeminen on turhaa ja minun pitäisi ennemminkin laskea vain glykeemisen indeksin mukaan imeytyviä hiilihydraatteja?

Entä miten on mahdollista että esimerkiksi saksanpähkinä ja hasselpähkinä ilmoitetaan 0-glykeemisiksi ruoka-aineiksi vaikka niissä on hiilihydraatteja? Onko totta että voin periaatteessa syödä vaikka 100 gramman edestä hasselpähkinähiilihydraatteja ja silti pitää ketoositilan?

Vielä ylimääräisenä kysymyksenä haluaisin kysyä onko helppoa tapaa laskea imeytyvien hiilihydraattien määrää glykeemisen indeksin avulla? Esimerkkinä jos syön 10 grammaa Xylitolia jonka glykeeminen indeksi on 13, imeytyykö tuosta määrästä 1,3g hiilihydraattia?

Kiitos etukäteen neuvoista!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-03-09 16:45:45 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2012-09-12 22:57:23
Viestit: 11
Minulla on sellainen käsitys, että oleellista on imeytyvän hiilarin määrä. Olen käyttänyt Fineliä referenssinä. Esim. hasselpähkinässä on sen mukaan 3,4 g "merkityksellistä" hiilaria per 100 g. Ksylitolilla arvo on nolla - sillä ei siis pitäisi olla vaikutusta insuliiniin eritykseen.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-03-10 10:15:29 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Glykeeminen indeksi on mitattu suure: koehenkilöt syövät testattavaa ruokaa kerralla niin paljon, että saavat vaaditut 50 tai 100g hiilaria, ja sen jälkeen verestä mitataan vakioajan jälkeen sokeriarvon kohoaminen.

... mutta vähähiilariissa sapuskoissa on paljon niitä, joiden hiilarimäärät ovat niin pieniä, ettei niitä voi testata. Ei vaan voi.
Pystyisitkö itse syömään kerralla (ja vielä aika nopeasti)
- yli kilon valkokaalia (4.1 g hiilaria / 100g)
- noin 10 kiloa tuoretta balisikaa (1.1 g/100g)
- 600-700g mantelia (6,6 g/100g) ?

Ne ruoka-aineet, joille arvo on mitattu, toimivat ehkä noin myös pienempinä määrinä. Siksi xylitolipurkankin GI'n voi arvat, mutta kaalin GI'tä oikein ei :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)